Mitähän tää on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja facebook
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen toivottoman ulkona tästä päivästä: minulle ei tulisi mieleenkään mennä mihinkään facebookiin. Millä sinne päsee? Mikä se edes on? Mihin mä sitä tartten?! Kääks!

Alkuperäinen kirjoittaja sulkakynä&pergamentti;10399888:
Olen toivottoman ulkona tästä päivästä: minulle ei tulisi mieleenkään mennä mihinkään facebookiin. Millä sinne päsee? Mikä se edes on? Mihin mä sitä tartten?! Kääks!

Eik se ole todistettu monenmoneen kertaan: facebook aiheuttaa ongelmia parisuhteisiin. Jos mies onkin niin tosissaan että laittaa olevansa suhteessa kanssasi, niin aina löytyy joku hänen mustasukkainen naispuolinen kaveri joka laittaa vihjailevia viestejä hänen seinälle että sinä varmasti huomaisit ne myös.

Oon aika huonona, nyt oon melkein varma että mies salaa jotakin kun eilen koitin puhua tosta facebook jutusta mutta ei hän suostunut oikein mitään siitä sanomaan paitsi että oon mustasukkanen ihan turhasta. Sano jopa että ehkä on parempi ettei olla siellä kavereita ettei tartte mun miettiä turhia juttuja. Nyt sitten kun mun epäilykset on heränny niin on tullu mieleen kaikkia muitakin asioita mitkä saattaa tarkottaa jotain, kuten että löysin vähän aikaa sitten naulakosta kenkien joukosta kondoomin mikä ei ollu mun (syön pillereitä eikä käytetä kortsua) ja kysyin että onko mieheltä pudonnu. Sanoi kyllä ettei ole mutta ei mulla ollut käynnyt muitakaan vieraita. Olisihan se voinnut olla joku näyte minkä on saannut jostain mutta kun sanoi ettei ole sen ollenkaan niin ehkä valehteli. Tai sitten asiaan on joku selitys mutta nyt tietty epäilyttää toikin. Mitähän tässä nyt kantsisi tehdä?

Kuten jo aiemmin totesin, niin mun mielestä yksittäisinä asioina noi jutut eivät olisi ollenkaan välttämättä edes pahoja. Mutta kaikki kokonaisuutena saavat väistämättä aikaan vaikutelman, että nyt on jotain aika pahasti menossa metsään. Ja tuo kortsu on tilanteessa kyllä kaiken huippu, jos tiedät ettei sulla oo käyny ketään muuta, jolta se olisi voinut pudota!

Vaikea antaa oikein neuvoja. Itse varmaan tuossa tilanteessa laittaisin kovan kovaa vastaan eli vaatisin näyttään mulle fb-sivunsa (koska jos ei mitään salattavaa olisi niin ei varmasti olisi ongelmaa siinä - varsinkin jos kukaan ei edes saa seinälle muka kirjoitella niin sehän on sitten tyhjä). Tuollaisen käytöksen perusteella tulee sitä paitsi mieleen että ehkä ex-muijankin mustasukkaisuus oli ihan ansaittua... Jos mies vielä kieltäytyisi edes keskustelemasta asiasta, niin viheltäisin pelin poikki. Mutta jokainenhan tekee itse omat ratkaisunsa. Itse en kuitenkaan tuollaista peliä katsoisi.

Miehelläsi on selvästi jotain salattavaa. Jos olette olleet jo vuoden yhdessä ja hän ei halua edelleenkään julkistaa suhdettanne Facebookissa ja pitää sinut ulkona omista tiedoistaan, niin on kyllä aika helppo sanoa, että teillä on ongelma.

Niin no, minä ja mieheni olemme olleet naimisissa kahdeksan vuotta ja yhdessä 12, enkä minä julkista suhdettamme fb:ssä - niin kuin en julkista osoitettammekaan, työpaikkaani, puhelinnumeroani, "virallista" sähköpostiosoitetta (olen luonut oman sähköpostin fb-käyttöä varten), lapsilukua, syntymäaikaa tai mitään muutakaan henkilökohtaista tietoa, jolla ei ole mitään tekemistä fb-yhteydenpidon kanssa. Itse olen sitä koulukuntaa, ettei fb:ssä kannata liian laajalti itsestään kertoilla.

Mutta kuten moni on todennut, kokonaisuutena juttu kuulostaa hassulta. Yksityisyysasetuksia säätää noin parissa sekunnissa, joten jos hän on vahigossa sinut sieltä pois blokannut (ja miten sen voi edes tehdä vahingossa, sillä oletusarvo on se, että uusi kaveri näkee kaiken ja ellei halua tämän näkevän, on asetuksia säädettävä erikseen), joten miksipä hän ei poistaisi niitä estoja sieltä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja pöö;10399937:
Eik se ole todistettu monenmoneen kertaan: facebook aiheuttaa ongelmia parisuhteisiin. Jos mies onkin niin tosissaan että laittaa olevansa suhteessa kanssasi, niin aina löytyy joku hänen mustasukkainen naispuolinen kaveri joka laittaa vihjailevia viestejä hänen seinälle että sinä varmasti huomaisit ne myös.

Höpöhöpö. Facebook ei ole mikään maaginen taikakalu, jolla olisi oma voima pilata yhtään mitään. Jos suhde pilaantuu fb:n takia, vika on alun perinkin ollut suhteessa ja sen jäsenissä.

olen pahoillani AP, mutta miehesi todennäköisesti pettää sinua. Pyytää poistamaan kuvan samantien. tuolle ei ole mitään selityksiä. Et varmasti uskalla pyytää miestäsi näyttämään profiiliaan sinulle, kun olette vaikka kotona luonasi? Mikset? Hän salaa aivan varmasti sinulta asioita. aivan varmasti.

Tietenkään fb ei tuhoa parisuhdetta, niinkuin se ei yhtään suhdetta pelastakaan. Fb:stä hermoilu ei ole sen lapsellisempaa kuin tuntemattoman lähettämästä tekstarista tai meilistä hermoilu. Eli onko aiheellista ja aikuista esim. kirjoitella täällä, jos miehelle soittelee joku vieras ja mies kiistää kaiken...? Mielestäni on.

Fb kertoo sikäli suhteen tilasta että se on itse ylläpidetty "näyteikkuna" kunkin elämään. Tottakai kukin itse päättää, paljonko paljastaa tässä omassa näyteikkunassaan. AP.n mies ei halua olla "näyteikkunassaan" parisuhteessa, eikä edes halua tyttöystäväänsä kaverilistalleen. Eli mies pitää listallaan mieluummin ties ketä, kuin omaa tyttöystäväänsä. Kyllä se omaa karua kieltään puhuu. Oletko AP muuten tavannut miehen kavereita, ja tietävätkö edes he että mies seurustelee?

Joko AP.n mies ei yleisesti halua pariutuneen statusta fb:ssä, tai sitten hän ei halua näyttää juuri AP.tä tyttöystävänään. Eli ei mies välttämättä petä, muttei halua myöskään kaveripiirinsä yleisesti tietävän, että hän seurustelee. Pientä pelailun makua on.

Kortsu voi olla aivan "viaton" sikäli, että se voi olla joku näyte tai unohtunut miehen sinkkuajoilta lompakkoon. Tosin kaikki yhteen laskettuna haiskahtaa... jos mies ei aktiivisesti petä tai etsi seuraa, hän haluaa pitää vaihtoehdot avoimina ja jos jotain AP.tä kiinnostavampaa ilmaantuu eteen, hän saattaa olla valmis vaihtamaan.

Samaa mieltä olen. Ei tuollainen ole normaalia käytöstä parisuhteessa. Luottamusta pitää olla puolin ja toisin sekä asioista pitää pystyä keskustelemaan. Kannattaa miettiä mitä saat suhteesta, kannattaako olla toisen kanssa, jos toisella ei ole halua olla yksin vain sun.

Kai sun oma järkikin sanoo ettei tuo ole toimiva parisuhde.

Komppaan edellisiä, liian epäilyttävää..
Menin sitten itsekin sinne liittymään, kun sieltä löytyy puoli sukua ja yhteydenpito näin heihin helppoa.
Heti ensimmäiseksi 2 täysin tuntematonta miestä laittoi kaveripyyntöjä, jotka hylkäsin yhtään miettimättä ja laitoin merkiksi tuntematon.
Ei ole mitään syytä lisäillä tuntemattomia, itse puolta vanhempia ukkoja kavereiks? Mitä vittua mä niillä teen???

Heti ensimmäiseksi 2 täysin tuntematonta miestä laittoi kaveripyyntöjä, jotka hylkäsin yhtään miettimättä ja laitoin merkiksi tuntematon.
Ei ole mitään syytä lisäillä tuntemattomia, itse puolta vanhempia ukkoja kavereiks?

Kirjoitan nyt tällä samalla nimimerkillä kuin aiemman viestini, vaikka tämä viesti meneekin enemmän sivusta kuin itse asiasta.

Minäkin olen saanut muutamaan kertaan kaveripyynnön tyystin tuntemattomalta ihmiseltä (en sentään ehkä puolta vanhemmilta, sillä silloin he olisivat kuusikymppisiä, ja aktiivifb:läiset taitavat suurelta osalta olla sitä nuorempia) ja yleensä deletoin kaveripyynnöt heti. Pari kertaa naisen ollessa kyseessä olen kysellyt tarkempia tietoja, että mistä tunnemme (naisella kun vieläkin nimi muuttuu todennäköisemmin kuin miehellä) ja jos kyseessä on ollut tosiaan ihan vieras ihminen, en tosiaan hyväksy kaveripyyntöä.

Ihmettelen kovasti niitä, jotka pyytävät tai ottavat ventovieraita kaverikseen, mitä järkeä siinäkin mahtaa olla?!

Viimeksi muokattu:
Kirjoitan nyt tällä samalla nimimerkillä kuin aiemman viestini, vaikka tämä viesti meneekin enemmän sivusta kuin itse asiasta.

Minäkin olen saanut muutamaan kertaan kaveripyynnön tyystin tuntemattomalta ihmiseltä (en sentään ehkä puolta vanhemmilta, sillä silloin he olisivat kuusikymppisiä, ja aktiivifb:läiset taitavat suurelta osalta olla sitä nuorempia) ja yleensä deletoin kaveripyynnöt heti. Pari kertaa naisen ollessa kyseessä olen kysellyt tarkempia tietoja, että mistä tunnemme (naisella kun vieläkin nimi muuttuu todennäköisemmin kuin miehellä) ja jos kyseessä on ollut tosiaan ihan vieras ihminen, en tosiaan hyväksy kaveripyyntöä.

Ihmettelen kovasti niitä, jotka pyytävät tai ottavat ventovieraita kaverikseen, mitä järkeä siinäkin mahtaa olla?!

Minulla on paljon sellaisia naamakavereita, joita en tunne. Minä taas en näe siinä mitään ihmeellistä. On ollut kiva jutustella toisella puolen maapalloa asuvien kanssa. Et vissiin juttele oikeassa elämässäkään vieraiden kanssa, heh.

Viimeksi muokattu:
Eikö facebookit ynnä muut ole just uusien tuttavuuksien kohtaamispaikkoja myös eli että tutustutaan uusiin ihmisiin. Se kai tässä ap:n ongelma onkin, että mies kulkee ns. haavilla.

Käsitys fb:n käytöstä on näköjään aika erilaista eri ihmisillä. Minulle se on selkeästi yksityiselämän kuulumistenvaihtoväline. Työkavereita en kutsu enkä hyväksy enkä muitakaan huonosti tuntemiani tai ihan tuntemattomia. Tuntemattomien kanssa keskusteluun on chat-kanavia. Puoli sukuani on siellä, samoin oikeat ystäväni.

Mieheni saa lukea kirjoitukseni, mutta hänen lapsiaan en ole hyväksynyt kavereiksi. Johtuen heidän äidistään, jolla on nokka ilkeästi joka asiassa. Hänen ei tarvitse tietää mitään ylimääräistä elämästäni, edes lasten kautta.

Jos pariskunta salailee tavallisia asioita, kuten fb, on siinä jotain tosi outoa. Mille se suhde oikein perustuu, jos ei avoimuudelle ja luottamukselle. Ap:ltä on ihan turha odottaa luottamusta, jos mies haluaa salailla tuollaiset asiat. Eiköhän sen exän kanssa ollutkin vain samoja ongelmia. Mies ei ilmeisesti tiedä, mitä merkitsee seurustelu ja vakava parisuhde.
Se ei ole kyttäämistä ja epäilyä, mutta ei myöskään salailua, piilottelua ja tosiasioiden kieltämistä ja toisen mitätöimistä ja taka-alalla pitämistä.

Ehdotan ap, että poistat nyt ensimmäiseksi sen miehen omista kavereistasi sieltä fb:stä ja todennäköisesti joudut niin tekemään muustakin elämästäsi. Mies pelaa ja etsii parempaa koko ajan, voisin lyödä vetoa, että hän profiilissaan ilmoittaa olevansa kiinnostunut naisista. Eli on haku päällä.

Jos pariskunta salailee tavallisia asioita, kuten fb, on siinä jotain tosi outoa. Mille se suhde oikein perustuu, jos ei avoimuudelle ja luottamukselle.

Naulan kantaan. Minusta tyttöystävän blokkaaminen fb.stä on yhtä outoa kuin yleensäkin tyttöystävän poissulkeminen kaveripiiristä. Itselleni fb on kanava, jossa pidän yhteyttä läheisiin ystäviin yksityisviestein, ja muille päivitän sen tasoisia kuulumisia seinälleni, joita voisin työpaikan kahvipöydässäkin kertoa - eli en mitään todella henkilökohtaista. Siksipä olisikin tosi kummaa, jos näitä päivityksiä ja seinäkirjoituksia ei oma puoliso saisi lukea...?!

Ap.n poikaystävälle fb näyttää tosiaan olevan joku iskuchatti pikemmin kuin normaali kuulumistenvaihtoväylä tyyppiä kahvipöytäkeskustelu. Omituista sekin, että mies olisi muuttamassa yhteen (vai onko se vain ap.n toive ja käsitys?), mutta ei halua päästää naistaan osaksi omaa kaveripiiriään ja kuulumisiaan!

Viimeksi muokattu:
Oon aika huonona, nyt oon melkein varma että mies salaa jotakin Nyt sitten kun mun epäilykset on heränny niin on tullu mieleen kaikkia muitakin asioita mitkä saattaa tarkottaa jotain, Mitähän tässä nyt kantsisi tehdä?
Oisit kysyny mieluummin mitä ei kantsis tehä.
"Mitähän tää on?"

Word War 2 late!

Tuskin saat pysähtymään enää tota kehitystä.

Viimeksi muokattu:
Ei sovi unohtaa, että monelle naamakirja vastaa lähes puhelinta. Puhelimen piilottelu oli joskus ehkä pettämisen melko varma tunnusmerkki, mutta miksi edes käyttää luuria, kun on internetin ihmeellinen maailma. En nyt tarkoita saada ketään vainoharhaiseksi, mutta valitettavasti uskon, että Facebookin yms. käyttö voi kertoa ihmisestä yllättävän paljon.

Minusta on äärimmäisen outoa, ettei halua ota kumppaniaan kaverilistalleen. Parisuhdetilanteen ilmoittamista jättämistä en nyt niin ihmeellisenä pidä - kunhan siinä ei lue parisuhteellisella "sinkkua" tai "vaikeasti selitettävää".

Olen itsekin miettinyt mieheni fb-käyttäytymisen rajoja. Hänellä on "kaveri"tyttö, jonka jokaikistä statuspäivitystä hän kommentoi jossain vaiheessa. Toki saa olla vastakkaisen sukupuolen kavereita ja toki heidän liikkeitään saa kommentoida, mutta tässä tapauksessa mies pommitti ihan jatkuvasti, ihan jokaista statusta. Ei ollut väliä, joiko nainen kahvia vai lukiko kirjaa, josta myös miehi piti - ihan jokaisen kohdalla piti joko tykätä tai painaa kommenttinappulaa.

Mieheni mukaan tässä ei ole mitään omituista, ja minä olen vaan vainoharhainen. Just.

Tässä on vaan sellanen hankaluus, että miehen entinen naisystävä oli kuulemma tosi hullun mustasukkanen niin mies hermostuu kaikesta siihen viittaavasta toiminnasta tosi paljon kun sille on jäännyt siitä niin kauheet muistot.

Seurustelinpa tuossa 1,5 vuotta erään miehen kanssa. Olin sinisilmäinen ja luotin. Hän tahtoi aina nähdä fb:n sisällön, kun sinne kirjauduin. Minulle se sopi, koska ei ollut mitään peiteltävää. Kysyessäni samaa häneltä, ei se sopinut. Pian selvisikin miehen valehdelleen ja pettäneen minua vuoden. Lopulta olin hänen mielestään sairaalloisen mustasukkainen ämmä, joka kyttäsi häntä. Siis minä joka en ollut kiinnostunut hänen virtuaaliliikenteestään tai tekstareistaan samalla intensiteetillä kuin hän minun. Kiinni jäätyään minua kiinnosti vain sen takia, koska halusin tietää oliko mies rehellinen. Mies ei tehnyt mitään myönnytyksiä ja lopulta jätin hänet. Ja minä olin se kamala mustasukkainen nainen... Voisin kuvitella miehen haluavan suojella tulevia tyttöystäviään minulta, koska loukkasin häntä kovin saadessani hänen petollisuuden selville. Hänen hyvän ihmisen illuusio sai särön, jota hän ei anna minulle ikinä anteeksi. Minä kerroin asiasta hänen perheelleen ja muutamalle ystävälleen.

Viimeksi muokattu:
Minulla on paljon sellaisia naamakavereita, joita en tunne. Minä taas en näe siinä mitään ihmeellistä. On ollut kiva jutustella toisella puolen maapalloa asuvien kanssa. Et vissiin juttele oikeassa elämässäkään vieraiden kanssa, heh.

Voi tokkiinsa, juttelen useinkin vieraiden kanssa esimerkiksi bussissa, hississä, kaupan jonossa tai täällä netissä, mutta vaihdan heidän kanssaan yhteystietoja vasta sitten, jos tätä jutustelua tapahtuu niin usein, että voimme alkaa kutsua toisiamme ystäviksi tai ainakin hyviksi tuttaviksi.

Viimeksi muokattu:
Mies ei halunnut julkistaa tapailuamme. Lopulta selvisi eksän olevan sillä mielessä. Lähti eksän luo kun oli mahdollisuus, mutta eksäpä ei huolinut ja haukkui narsistiseksi hyväksikäyttäjäksi. Yritti tulla minulle takaisin, mutta minäpä en huolinut. Nyt saa poika miettiä tekosiaan yksinään.