Mitähän tää on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja facebook
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

facebook

Vieras
Ollaan seurusteltu miehen kanssa kohta vuosi. Asutaan eri osotteissa mutta yhteen muutosta on ollut välillä puhetta ja ollaan siis ihan vakavissaan tämän suhteen kanssa. Mä olen 25 vuotta ja mies 29.

Mies on ollut pitempään Facebookissa. Itse liityin vasta vähän aikaa sitten ja pyysin tietty miestä kaverikseni. Ei hyväksynyt mua ennen kuin itse huomautin asiasta niin lupasi hyväksyä. En kuitenkaan nää ollenkaan hänen seinäkirjoituksiaan. Onkohan asiaan joku asetus? Miksihän laittaisi etten näe, siitä heräsi epäilys. Kysyin tietysti asiasta ja mies sanoi, että asetukset on vahingossa menneet niin ja ei jaksa muuttaa niitä kun ei kukaan hänen seinälleen kirjoita muutenkaan. Mä olen merkinnyt että olen parisuhteessa hänen kanssaa ja hän ei ole laittanut mitään itselleen. Ei ole laittanut meistä yhtään yhteistä kuvaakaan sinne vaikka on muuten paljon kuvia itsestään. Lisäksi hänellä on kavereina tosi paljon naisia kenestä en ole ikinä kullutkaan, tosin voihan ne ollaa vaikka jotain vanhoja koulukavereita.

Kun huomasin asian niin olen koittanut katsoa kun hän on koneella että mitä siellä hänen facebookissaan on mutta hän ei koskaan käy siellä kun on mun luona vaikka netissä oleileekin paljon. Sitten huomaan että käy kun on kotonaan, tai siis nään että silloin hyväksyy uusia kavereita (lähes aina naisia).

Olenkohan hölmö kun epäilen että siellä pelailee jotain vai pitäskö unohtaa koko juttu?

on kieltämättä epäilyttävää jos ei omaa naisystävänsä ystäväpyyntöä heti hyväksy ja varsinkin se että estää sua näkemästä seinäänsä. ehkä hänellä nimenomaan on jotain mitä ei halua sinun näkevän. onko hänen kaverilistallaan jokin sinun ystäväsi, voisit pyytää kaveriasi kirjatumaan facebookiin ja näyttämään miehesi sivua sinulle, jos hän kaveriltasi myös ei ole estänyt sitä näkemästä

Facebookiin ei kannata liittyä jos on turhan mustasukkaista tyyppiä. On minullakin kaverina useita miehiä, joita oma mieheni ei ole koskaan tavanutkaan. Useita heistä ole itsekkään nähnyt aikoihin, suuri osa on vanhoja tuttuja jotka muuten vain ovat lähettäneet mulle ystäväpyynnön. En koe että mulla olis aihetta ilmoittaa miehelle erikseen että nyt tuli sellaiselta ja sellaiselta vanhalta tutulta kaveripyyntö.

Tuo että sinä et pääse näkemään miehen "seinää" tosin kuullostaa hieman oudolta, mikäli mies on salannut seinänsä pelkästään sinulta. Kysy häneltä oletko sinä ainoa joka ei pääse lukemaan mitä hänelle on sinne kirjoitettu.

Et ole ollenkaan hölmö. Tilanne, jota kuvaat, kuulostaa hyvin epäilyttävältä - miehelläsi ei ole puhtaat jauhot pussissaan, jos hän ei voi avoimesta näyttää fb-sivuaan tyttöystävälleen, mutta muille ihmisille voi. Senhän pitäisi olla nimenomaan päin vastoin, että kaikkein avoimimpia ollaan omalle puolisolle. Ja se, että olette seurustelleet vuoden eikä mies ole laittanut sivuilleen tietoa seurustelustanne merkitsee vain kolmea mahdollista asiaa; joko hän ei ajattele seurustelunne olevan niin vakavaa, että ansaitset tyttöystävä-statuksen, haluaa mainostaa itseään sinkkuna uusille naisille tai haluaa pitää tällaiset omana tietonaan. Viimeisessä tapauksessa hänellä ei kuitenkaan pitäisi olla mitään parisuhdetietoja sivuillaan. Jos siellä sen sijaan lukee selvästi sinkku, kysymykseen tulevat vain kaksi ensimmäistä.

Sinulla on useampi toimintavaihtoehto. Voit yrittää päästä katsomaan miehen sivuja jotain kiertoreittiä. Yksi keino on käydä hänen kotonaan koneella, jos jotenkin sinne pääset ja jos miehesi ei kirjaudu ulos fb:sta kotonaan - aika monet eivät kirjaudu. Toinen vaihtoehto on yrittää jonkun tuttunne kautta, joka on miehesi fb-kaveri, mutta johon voit sinä sen verran luottaa, ettei hän kerro miehellesi ja sallii sinun käydä katsomassa miehesi sivuja. Kolmas keino on, että luot itsellesi oman feikkiprofiilin ja pyydät miestä kaveriksesi.

Toinen toimintavaihtoehto on, että sanot miehelle aivan suoraan epäilyistäsi ja edellytät, että hän sallii sinulle pääsyn sivuilleen ja selittää naistuttavansa. Monella on paljon vastakkaisen sukupuolen jäseniä kavereissa eikä siinä sinänsä ole mitään epäilyttävää, mutta tällöin ihmiset pystyvät kyllä summittain kertomaan, kuka kukin on, mistä he tuntevat tämän ihmisen jne. Jos miehesi näillä kohdin selkeästi takeltelee, unohtelee ja vaikuttaa säveltävän asioita, kyseessä ovat todennäköisesti epäilyttävämmän laatuiset tuttavuudet.

Kaiken kaikkiaan ei ehkä hirveän hyvälaatuinen tilanne. :/

Alkuperäinen kirjoittaja naapurin tyttö;10398035:
Facebookiin ei kannata liittyä jos on turhan mustasukkaista tyyppiä. On minullakin kaverina useita miehiä, joita oma mieheni ei ole koskaan tavanutkaan. Useita heistä ole itsekkään nähnyt aikoihin, suuri osa on vanhoja tuttuja jotka muuten vain ovat lähettäneet mulle ystäväpyynnön. En koe että mulla olis aihetta ilmoittaa miehelle erikseen että nyt tuli sellaiselta ja sellaiselta vanhalta tutulta kaveripyyntö.

Tuo että sinä et pääse näkemään miehen "seinää" tosin kuullostaa hieman oudolta, mikäli mies on salannut seinänsä pelkästään sinulta. Kysy häneltä oletko sinä ainoa joka ei pääse lukemaan mitä hänelle on sinne kirjoitettu.

Sinä pystyisit kuitenkin todennäköisesti aivan johdonmukaisesti ja selkeästi kertomaan miehellesi, kuka kukin kaverilistasi miespuolinen henkilö on. Ja toistamaan saman tarinan yhä uudelleen, koska se on totta ja totuus on aivan helppo muistaa. Minunkin puolisollani on runsaasti naisia kavereina fb:ssa enkä todellakaan tiedä heistä kaikkia edes ulkonäöltä. Joskus saatan kysäistä, kuka tuo ja tuo on tai kenen kanssa mies juttelee, mutta kyse ei ole mustasukkaisuudesta vaan tyypillisestä "mitäs puuhailet, mitä kuuluu, olen kiinnostunut tekemistäsi, koska välitän sinusta" -jutustelusta. Ja koska unohdan hyvin helposti nimet, mies saattaa päätyä selittämään minulle useita kertoja samoista henkilöistä. En ole koskaan hetkeäkään epäillyt mitään, koska mies on aina ollut avoin ja toistuvat selitykset ovat aina samoja (höystettynä "etkö sää taaskaan muista, senkin dementikko" -kommenteilla :).

Ap:n mies vaikuttaa vähän toisenlaiselta. Ja minusta se, että ap ei pääse lukemaan miehen seinää, on SUURI varoitusmerkki. Seinä on kuitenkin varsin julkinen paikka ja ainoa syy kätkeä se kumppanilta on oikeastaan se, että meneillään on jotain salakähmäistä, mistä kumppanin ei haluta tietävän - ja oli se mitä hyvänsä, moinen on aina huono merkki suhteessa. Se, että seinä olisi kätketty joiltain muiltakin, ei muuta asiaa. Puolisolla pitäisi selkeästi olla pääsy seinälle. Se ei ole sama asia kuin sähköposti tai kännykkä. Ainoa tilanne, jossa voisi olla hyväksyttävää, että puoliso ei sinne pääse olisi se, ettei kukaan muukaan pääsisi - mutta mikähän pointti siinäkin olisi?

Yksittäisinä asioina noi ei ois vielä välttämättä vakavia, mutta kaikki yhdessä antavat kyllä aika erikoisen vaikutelman. Erityisesti toi, ettei meinannut hyväksyä sua kaverikseen siellä.

Toisaalta me ihmiset vedetään yksityisyydelle itse omat rajamme. Ei minullakaan ole yhteiskuvia puolisoni kanssa facebookissa, itsestäni kyllä muutamia. Eikä minulla lue suhdetilaani tiedoissa. Kavereina on sellaisia ihmisiä (esim. työkuvioista tuttuja), joiden en yksinkertaisesti halua tietävän elämästäni kovin tarkasti asioita. Seinään on asetus ja mm. itselläni seinälle voi kommentoida vain harvat ja valitut ja muut eivät niitä kirjoituksia näe.

Silti jotain palaneen käryä haistan tuosta kertomastasi. Kyllä itselläni menisi harkintaan avoliitto saati suhteen jatkaminen tuon perusteella.

Oletko käynyt katsomassa noiden naisten profiileja (joillakin voi olla kohtalaisen avoimiakin sivuja), onko miehesi siellä kommentoimassa tms. seinää tai kuvia ja mihin tyyliin?

Entäpä jos laittaisit omaksi profiilikuvaksesi jonkun pusu/halikuvan teistä kahdesta, ihan vain katsoaksesi miten miehesi reagoi. Hänen kaverinsahan näkisivät profiilikuvasi miehen sivuilta, joten jos miehelläsi on puhtaat jauhot pussissa ei tuollainen rakkauskuvanne häntä haittaisi. Jos taas hänellä on jotain salattavaa...

Kun huomasin asian niin olen koittanut katsoa kun hän on koneella että mitä siellä hänen facebookissaan on
Tajuaahan sen että sulla on tosta asiasta valmis mielipide, etkä ole valmis sitä muuttamaan. Olet kalastelemassa hyviä ideoita millä voisit kovistella jätkää revittelemää auki kaikki mitä ikinä keksit haluta.

Jos tää on peliään pitämässä niin ei tarvii sua, etkä sä sitä, se on selvä.

Siinä tapauksessa ettei sitä huvita mitään kähmäillä, niin sehän kyrpiintyy totaalisesti tosta asenteesta. Ei vois enempää risoo ettei toinen osaa luottaa siihen et osais elää sovinnolla niinku parhaaks näkee.

Sulla ei oo mitään tuntuumaa tai ymmärrystä toisen sisäisestä tunne-elämästä ja siitähän se luottamus tulee. Ei taida olla hajua edes ajatuksistakaan. Ei toi toimi, ero tulossa, ihan sama mitä kaveri tekee tai ei tee. Henkisestihän oot jo pettäny sen moneen kertaan, ennenkuin olet täältä mitään kyselemään tullu.

Valkkaa semmonen seuraavalla kertaa, millä on sun kanssa samat mielipiteet, kun se sulle kuitenkin ratkasevaa on!

Viimeksi muokattu:
Mielestäni en nimenomaan ole mikään mustasukkanen kyttääjä tyyppi niinkuin joku ajatteli olisinhan voinnut sinne facebookkiinkin mennä jo kauan sitten jos olisin halunnut kytätä. Mutta sitten kun huomasin nämä asiat mitkä kerroinkin niin heräsihän siinä epäilys vähän ja siksi tänne kirjoitinkin. Meillä menee kyllä tosi hyvin ja toisaalta nämä mietinnät tuntuu tyhmiltä kyllä.

Miehellä ei sielää faceebookissa ole oikein ketään meidän yhteisiäkään kavereita, ei kuulemma ole itse pyytänyt ketään kun ei se facebook niin kiinnosta eikä keräile kavereita ja ne tutut siellä on jotain vanhoja tuttuja jotka ovat hänet löytäneet sieltä. Miehellä on tosi yleinen nimi ja siitä profiilikuvasta ei tunnista kylläkään, muista kuvista kyllä mutta niitähän ei nää jos ei ole kaveri. Eli ehkä epäilen turhaan vaan.

Se oli hyvä idea jonka joku sanoi että laittaisin omaksi profiilikuvaksi meidän yhteisen kuvan jossa näymme selvästi ja katsoisin sanooko mies siihen mitään. Kun senhän näkee sitten miehen kaveritkin. Katon sanooko siihen mitään.

Aika jännä, että miehelläsi ei siellä ole juuri ketään kavereita joita sinäkin tunnet. Kun kuitenkin sanoit, että näet hänen esim. hyväksyvän uusia kavereita kotona ollessaan ja olevan siellä kuitenkin jonkin verran aktiivisesti. Miksi vain vanhat tutut olisivat löytäneet hänet mutta uudet eivät? Jotain tuossa on kyllä outoa...

"keksintö" nimeltä facebook on pilannut monia parisuhteita ja aiheuttanut paljon ongelmia alkavissa suhteissa. Poistu sieltä, tai älä ota sitä niin vakavasti. Ennen yhteisen kuvan laittoa kannattaisi kuitenkin vähän keskustella myös miehen kanssa, muuten se kuulostaa sooloilulta. Mutta elämässä on muitakin ongelmia kuin joku facebook, joka tuntuu vain lisäävän ongelmia juuri parisuhteissa. Lopettakaa siellä oleilu ja kyttäily ja menkää yhdessä vaikka teatteriin. Tässä tapauksessa mies vaikuttaa aika omituiselta kuitenkin, joko hän ei käytä facebookia aktiivisesti tai sitten hänellä on salattavaa.

Niinpä, yhteiskuva profiilissa sen vuoksi, ettei mies pistä omaksi statuksekseen että seurustelee! Heeeehhhheh, hieman naurunalainen muija tuo ap tulee olemaan, kun pitää julistaa että "mies on _MINUN_ katsokaa nyt ihan kuvasta todiste, te muut naiset!". Hyvällä maulla ja sillai.

Samaa meininkiä, kuin rumilla/lihavilla/epävarmoilla seinäruusuilla, joiden pitää tarrautua mieheensä heti, jos ravintolassa tai samassa seurueessa on kaunottaria. Varmaan hei imartelee miestä, kun nainen pelkää olevansa turhake. Kunnioitus ja julkiset rakkaudentunnustukset ansaitaan ja ne tulevat miehiltä itsestään ja omasta halusta, jos he niin ajattelevat. Ap:n temppuilu on teinimäistä ja vaivaannuttavaa.

Taidatte olla aika pentuja, sillä tuskin kukaan aikuinen ihminen jaksaa stressata joidenkin toisten profiilikuvista saati pilkata niitä. En mä ainakaan ajattele ystävistäni, joilla on profiilikuvissa pariskuntakuva tai lapsen kuva, että "vittu miten säälittäviä, kun pitää nyt esitellä että on saanut jonkun ja ihan lapsenkin onnistunut saamaan". Hohhoijakkaa.

Tuossa AP:n tapauksessa motiivi ihastuttavan herkälle yhteiskuvalle on juurikin naisen mustasukkaisuus ja epävarmuus. Ja se haisee pitkälle. Eikä noin yleisesti ole erityisesti miesten mieleen. Mustasukkaisuus ja omistamisen halu - erityisesti julkinen omistamisesta tiedottaminen - on säälittävää, lapsellista, epätasapainoisen ihmisen toimintaa. Eli aivan varmasti toooodellla kiihottavaa. Onpas ihme, ettei mies halua kertoa seurustelevansa ;)

Tässä kohtaa Ap:lla on kyllä ymmärrettävät syyt mustasukkaisuudelle ja epävarmuudelle - mies ei käyttäydy siten, että Ap tuntisi olonsa turvalliseksi.

En minäkään kyllä ymmärrä, jos ja kun porukka nauraa kuville, joissa joku käyttäjä on puolisonsa kanssa. Mitä hirveää on laittaa sellainen profiilikuvaksi? Itse törmään moiseen jatkuvasti.

Sinänsä kyllä suosittelisin Ap:lle suorempaa tapaa eli puhua miehen kanssa suoraan tästä ongelmasta.

En ole mitenkään ruma enkä riippuvainen musta nyt yksi profiilikuva aika sama tai ei ainakaan mun maailmaa kaada. En myöskään kato jos jollain on pariskunta kuva että onpa noloa enkä muutenkaan ole niin kiinnostunut muitten asioista että jaksaisin tollasia pohtia. Vaikka ei täällä nyt tunnu kovinkaan mukavalta enää kirjoitella mutta kun en kavereiltakaan viitti nyt kysyä mielipidettä niin voi kertoo että mies soitti mulle pian kuvan laiton jälkeen (oli omassa kotonaan) ja muitten juttelujen lopuksi muina miehinä pyysi että jos vaihtaisin sen profiilikuvan. Kun kysyin että miksi niin sanoi että haluaa pitää yksityiselämän omanaan ja ei tahdo että siitä löytyy kuvia netistä. En ollut silloin kotona enkä voinnut poistaa niin tarjoutui jopa menemään mun tunnuksilla ja poistamaan sen. Että silleen, tulee tänne tänään ja pitää koittaa jos saisi puhumalla asian selvitettyä jotenkin kun muuten mulla painaa kokoajan. Tässä on vaan sellanen hankaluus, että miehen entinen naisystävä oli kuulemma tosi hullun mustasukkanen niin mies hermostuu kaikesta siihen viittaavasta toiminnasta tosi paljon kun sille on jäännyt siitä niin kauheet muistot.

No olipas miehellä kiire saada kuva poistettua! Ja oletkos varma että tarina ex-naisesta on totta? Kuulostaa hiukan hyvältä tekosyyltä välttää keskustelut tekemisistä...

Onpa facebookissa olevinaan tarkat sosiaaliset säännöt, no ainakin joidenkin mielestä, että jotain profiilikuvia mietitään ja vatvotaan ja niille naureskellaan. Minulle ei tule mieleenikään miettiä tuollaisia. Yleensäkin muita ihmisiä "säälittävinä roikkujina" pitävät ovat iältään ilmeisesti alle 20-vuotiaita, joten heillä toki on omat porukan säännöt, kypsymättömiä ja laumasieluisia kun vielä luonnostaan ovat. Mutta kun ikää ja kypsyyttä karttuu, ei enää mieti jotain profiilikuvia ja mitä ne viestittää ja onko ne nyt noloja vai ei. Minusta ehkä noloja ovat itse itsestä otetut poseerauskuvat käsivarsi kameraa kohti ojossa ;-)

Ap:n mies käyttäytyy niin omituisesti, että olisi keskustelun paikka.

Nonniin laitettu on :)

Ei mitään tolkkua. Miten saattekin ton menemään ihan saatanan poskelleen.

– "keksintö" nimeltä pyssy on aloittanut monta sotaa, tappanut paljon ihmisiä –

"toisaalta nämä mietinnät tuntuu tyhmiltä kyllä."
Käännät piipua ohimolles, etkä aavista mitään. Et varo yhtään vaik vahingoski voi laueta.

Huomasit et sillä on pyssy ja epäilet miten se sitä menaa käyttää. Tosi hyvä idis laittaa maalitailuks oma kuva! Kattoo sit minne tähtäilee.
Äijä sanoo et ota veke ja sua vaa painaa se mitä se aikoo. Pakko puhuu maalitaulusta jos se vaikka sanois jotain, mist tietäis et se meinaa ampuu sut. Kai se nii on kun kerta pyssy on tullu hankittuu.

Entisen eukon kans oli vaikeeta ku se ei osannu mitenkään rauhottuu, loikki ilmeisesti seinältä toiselle kysellen: "tapatsä mut viel, meinaaks kumminki tappaa vaik et sano?".

Jengi funtsii et paskapuhetta koko exä. Tappaa se meinaa tai sit exän kans viimeistää rupee roiskii.

TOI KAIKKI ON VAA SITÄ ETTEI SUL OO MITÄÄN TAJUU SIIT TUSSARITYYPPISTÄ
Tarviiks sitä oikeesti pelätä vai ei? Onks se niin seko et ei osaa pyssyä käsitellä?
Meinaat sitte jos on ihmisen näkönen maali eli pilkka ni luoti osuu omaan nilkkaas.
Tääl vaa meinataan et pyssy veks, muuten se tappaa kummiski ku se sitä kiehtoo kivasti.

Great!

Viimeksi muokattu:
Miehelläsi on selvästi jotain salattavaa. Jos olette olleet jo vuoden yhdessä ja hän ei halua edelleenkään julkistaa suhdettanne Facebookissa ja pitää sinut ulkona omista tiedoistaan, niin on kyllä aika helppo sanoa, että teillä on ongelma.

Yhteisten kuvin lisääminen on hyvä juttu ja jos miehesi ei ole muistanut estää oman nimensä "tagaamista", niin tee myös se. Muista laittaa kuvat julkisiksi ainakin kaverien kavereille, niin silloin miehesi kaverit näkevät ne halutessaan.

Minusta sinä voit myös ottaa asiaksesi avata miehen seinän. Joskus kun olet koneella, pyydä miestäsi kirjautumaan FB:iin ja sano, että haluat saada oikeuden lukea hänen seinäänsä ja että haluat, että hän ilmoittaa olevansa suhteessa.

Noista en ainakaan tinkisi jos kerran herra on jo verkottunut ja hänellä on puhtaat jauhot pussissa. Voihan tosin käydä niin, että mies päättää pian poistaa on profiilinsa, koska hän on "kyllästynyt" FB:iin, mutta siitä voit taas vetää omat johtopäätökset (näin kävi eräälle puolitutulle...).

Mä en ylipäänsä ymmärrä miksi pitäisi edes olla seurustelu/avo/aviokumppanin fb-kaveri? Mä&boyfriend ei olla toistemme kaverilistalla, ei ole tullu kummallekaan ees mieleen laittaa kaveripyyntöä, saadaan asiamme varmaan muutenkin puhuttua kuin fbssa. Kavereita on yhteisiä ja kummallakin omia eikä yritetä kyylätä kenen kanssa toinen pitää yhteyttä. Ja tosiaan, ei tulis mieleenkään laittaa jotain yhteiskuvia profiiliin.