Mitähän sitä keksis tuolle 3 v:lle aamupäiviksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tänään alkoi heti aamusta kitinä ettei oo tekemistä ja et mitä minä teen.
On siis mun kanssa yksin aamupäivät kun isommat koulussa. Kerran viikossa käy kerhossa. Täällä ei tuon ikäisille muuta.
Ei kauheasti tykkää askarrella piirtää ym.
Toisinaan sit leikkii melkein koko aamupäivän itekseen. Käy syömässä ja taas kiireellä jatkamaan leikkejä. Mutta sit on väliin näitä päiviä et aika ei kulu millään. Ulos mennään yleensä sit n tunti ennen kuin koululaiset tulee. Ja ei tuossa pihalla hirveästi näin talvella tekemistäkään. Et sit käydään kävellen koululaisia vastassa.
Tosi moni mun kavereista joilla samanikäisiä lähti syksyn aikana töihin että kyläily mahdollisuudet aika rajalliset. Ja ei sitä joka välissä selviä liikkeellekään. Nytkin on sit ilta menoja et ihan ok olla aamu kotona.

-Onko teilläpäin esimerkiksi seurakunnan perhekerhoa jossa voisitte käydä toisena aamuna?
-Täällä ainakin joissakin puistoissa ulkoilee pph:t, eli kavereita voisi löytyä puistosta.
-Me käydään myös kirjastossa yhtenä aamuna (satutunti). Samalla lainataan uusia kirjoja joita tutkiessa menee myös aikaa.

[QUOTE="vieras";23040211]Pihalle vaan lumeen mylläämään =)
Ja varmasti auttaa äitiä mielellään ruoanlaitossa ja muissa kotiaskareissa.[/QUOTE]

Joo siis käydään ulkona mut ei siellä jaksa koko aamupäivää olla. Asutaan siis maalla ja pitäs tuossa omalla pihalla keksiä ne tekemiset sitte. Ja paremmin tuo 3v viihtyy noiden isompien sisarusten kanssa pihallakin entä mun kanssa..
Välillä innostuu kotitöistä välillä sit sanoo et en jaksa. Isommista ottaa mallia ja osaa sanoa et miksi aina minä.

[QUOTE="Vieras";23040232]-Onko teilläpäin esimerkiksi seurakunnan perhekerhoa jossa voisitte käydä toisena aamuna?
-Täällä ainakin joissakin puistoissa ulkoilee pph:t, eli kavereita voisi löytyä puistosta.
-Me käydään myös kirjastossa yhtenä aamuna (satutunti). Samalla lainataan uusia kirjoja joita tutkiessa menee myös aikaa.[/QUOTE]

Ei vissiin kovin toimiva tuo perhekerho. Välillä siis osallistujien puute. Puistoja ei ole kuin yksi joka viime kesänä valmistui ja nyt näytti olevan nauhat ympärillä kun moottorikelkkareitti menee käytännössä puiston reunasta. Ja tottakait ne moottorikelkat on tärkeämpiä.
Tuo kirjasto hyvä idea. On vaan jäänyt kun sinnekin on se 10 km matkaa. Mut pitää kokeilla jos yhdistää kauppareissuun tms. Täällä ei tosin satutunteja.
Omia kirjoja on kyllä ihan kiitettävästi kans että niissäkin lukemista varsinkin tuntuu et ne muutama sama pitää aina ensin lukea.

Harmi että puisto on poissa käytöstä =(
Mulla muuten tuli vielä mieleen uimahalli, se voisi olla lapsesta mukavaa.
En ole itse asunut maalla niin jotenkin en osaa keksiä mitään tekemistä ilman jotain tiettyä paikkaa...

- kirjasto
- uimahalli
- kaverille kylään
- kauppareissu
- kahvilareissu
- eväsretki ulkona
- lumilinnan rakentelua äidin avustuksella
- lintujen bongausta ja ruokintaa
- majan rakennusta sisällä/ulkona
- luistelemaan
- hiihtämään

ja niin edelleen..

[QUOTE="Vieras";23040330]Harmi että puisto on poissa käytöstä =(
Mulla muuten tuli vielä mieleen uimahalli, se voisi olla lapsesta mukavaa.
En ole itse asunut maalla niin jotenkin en osaa keksiä mitään tekemistä ilman jotain tiettyä paikkaa...[/QUOTE]

Ei taida täällä tuo lähin uimahalli olla aamupäivisin auki. Eli aukeaa sitte vasta kun noilla koululaisilla jo koulu loppuu. Ja kauemmas ei sit enää ehdi lähteä.

jatkan vielä omalla pihalla tai sisällä onnistuvia juttuja

- jäälyhtyjen väsäilyä
- leikkimökin kevättalvisiivous (voi ottaa leluja kylpyyn pestäväksi)
- pulkkailua, potkukelkkailua...
- lunta kylpyhuoneeseen ja kylpy "väärään aikaan"
- naamiaiset/pukeutumisleikit

[QUOTE="vieras";23040345]- kirjasto
- uimahalli
- kaverille kylään
- kauppareissu
- kahvilareissu
- eväsretki ulkona
- lumilinnan rakentelua äidin avustuksella
- lintujen bongausta ja ruokintaa
- majan rakennusta sisällä/ulkona
- luistelemaan
- hiihtämään

ja niin edelleen..[/QUOTE]

Osaan noista jo vastasin. Luistelemaan ei pääse ennenkuin koulut loppuu. Kun koulun pihalla ainoa jää. Hiihdetty on välillä tuossa omalla pihalla.
Lumilinna on tehty ja linnuille viedään säännöllisesti ruokaa ja seurataan niitä keittiön ikkunasta. Nää jotenkin niin perusarkea et ei osaa ajatella niitä mitenkään ekstrajuttuina.
Kauppareissut teen yleensä aamupäivällä tuon 3v:n kanssa vaikka illalla pääsisin yksinkin käymään. Mut ihan sen takia et ois jotain ohjelmaa tuolle.

Oisko ihan geeneissä tämä negatiivisuus tekemisen keksimisessä...? Herää tässä vain ajatuksia, kun mikään ei äidille käy... Eikä kirjastoon voi lähteä eikä uimahalli VARMAAN oo auki...

[QUOTE="vieras";23040387]jatkan vielä omalla pihalla tai sisällä onnistuvia juttuja

- jäälyhtyjen väsäilyä
- leikkimökin kevättalvisiivous (voi ottaa leluja kylpyyn pestäväksi)
- pulkkailua, potkukelkkailua...
- lunta kylpyhuoneeseen ja kylpy "väärään aikaan"
- naamiaiset/pukeutumisleikit[/QUOTE]

Punkkaan voisinkin joku aamu laittaa tuon lotraamaan. Nyt unohtunut tuokin. Viime vuonna kun tuo nykyinen eskari oli vielä kotona niin varmaan kerran viikossa pitivät lotraus aamun.

Tykkäiskö hiiihtää pihalla, ja varmaan saisitte kasattaua lumesta mäen jota voi laskea liukurilla. Metsäretki silloin tällöin voisi olla hauskaa, otatte vaikka mehua ja leipiä mukaan. Lumityöt on aina ihania. Olisiko luistelupaikkaa lähellä?

Te voisitte ihan hyvin mennä sinne perhekerhoon katsomaan, jos kerran on osanottajapulaa niin ei ainakaan tilanne parane ellei kukaan sinne mene. Ja kun menette kaupunkiin tai missä käyttekään, niin siellä on varmasti leikkipuistoja joissa voisi piipahtaa.

Meillä on sama pulma 5v kanssa, just sanoin miehelle että onneksi se pääsee ens vuonna eskariin, sinne onkin jo kova hinku. Jonkun verran viihtyy töissä mukana, mutta niitä leikkikavereita kaipaa. Usein annan aamupäivällä pelata tietokoneella (puolisen tuntia) tai katsoa ohjelmaa, kun ei omista hommistakaan meinaa tulla mitään kun toinen nurisee vieressä. Meillä kyse ei ole huomionkaipuusta, vaan tosiaan siitä että lapsi kaipaa sisarusten seuraa eikä osaa leikkiä yksinään tai äidinkään kanssa leikit ei ole niin kivoja (ehkä en osaa riehua tarpeeksi :D )

[QUOTE="vieras";23040400]Oisko ihan geeneissä tämä negatiivisuus tekemisen keksimisessä...? Herää tässä vain ajatuksia, kun mikään ei äidille käy... Eikä kirjastoon voi lähteä eikä uimahalli VARMAAN oo auki...[/QUOTE]

Joo siis kuten tuossa jo laitoin et on niitä pakollisiakin menoja joten ei aina jaksa olla menossa. Mutta pitää tuo kirjasto reissu tehdä kun seuraavan kerran käydään tuolla kylällä.
Ja nyt tarkistin tuon uimahallin ja kuten muistelin aukeaa klo 14.00.

Okei, ongelma: 5 arkiaamua

ma: kylpyyn
ti: kauppareissu + kirjasto
ke: eväsretki metsässä tai missä vain ulkona ja lintukirja mukaan
to: kaveri(lle) kylään
pe: kauppareissu + leikkipuisto tai sisäleikkipuisto (hoplop tms.)

plus kerhopäivät
Ja tuosta sitten vaihtelet ohjelmia..

[QUOTE="vieras";23040427]Meillä on sama pulma 5v kanssa, just sanoin miehelle että onneksi se pääsee ens vuonna eskariin, sinne onkin jo kova hinku. Jonkun verran viihtyy töissä mukana, mutta niitä leikkikavereita kaipaa. Usein annan aamupäivällä pelata tietokoneella (puolisen tuntia) tai katsoa ohjelmaa, kun ei omista hommistakaan meinaa tulla mitään kun toinen nurisee vieressä. Meillä kyse ei ole huomionkaipuusta, vaan tosiaan siitä että lapsi kaipaa sisarusten seuraa eikä osaa leikkiä yksinään tai äidinkään kanssa leikit ei ole niin kivoja (ehkä en osaa riehua tarpeeksi :D )[/QUOTE]

Meillä vielä 2 talvea edessä et saapa nähdä kuin tulee pitkäksi aika. Vaikka ei sitä tiedä olenko sit jossain vaiheessa jo töissä.

No sitten arvon äidit menette töihin ja laitatte lapsen hoitoon. Ei tarvitse kitistä ettei ole mitään tekemistä lapselle kun se ei tykkää, eikä itse jaksa/viitsi/halua keksiä ja järjestää. Kotihoito voi olla hyvää, mutta onko se silloin hyvää kun äiti laittaa lapsen tuijottamaan telkkaria että saa itse tehtyä jotain? Se vaatii vähän enemmän vaivaa.

Tän päivän vinkumiset varmaan osittain johtuu siitä että on ollut jo yli 2 viikkoa melkoisessa nuhassa. Nyt sai sitten korviin kuurin. Eli ei oikein jaksa esim ulkona touhuta normaaliin malliin.

Meillä ei pienimmät ole koskaan valittanu ettei ole tekemistä.Ennemmin koululaiset valittaa.
Meillä lapset osaa keksiä itselleen viihdykettä ja hyvä niin ja 2 kertaa viikossa on kerho johon lapsi menee.

Alkuperäinen kirjoittaja 3v:n äiti;23040476:
No sitten arvon äidit menette töihin ja laitatte lapsen hoitoon. Ei tarvitse kitistä ettei ole mitään tekemistä lapselle kun se ei tykkää, eikä itse jaksa/viitsi/halua keksiä ja järjestää. Kotihoito voi olla hyvää, mutta onko se silloin hyvää kun äiti laittaa lapsen tuijottamaan telkkaria että saa itse tehtyä jotain? Se vaatii vähän enemmän vaivaa.

No mun mielestä taas tuossa on jo aika paljonkin kaikenlaista. Sellaista se nyt vaan on, että lapset vinkuu milloin mistäkin ja välillä voi olla vähän tylsää. Mielikuvituskin kehittyy kun ei ole aina viihdykettä tarjolla/sisaruksia paikalla. Siitä tylsyydestä se lähtee.

[QUOTE="vieras";23040644]No mun mielestä taas tuossa on jo aika paljonkin kaikenlaista. Sellaista se nyt vaan on, että lapset vinkuu milloin mistäkin ja välillä voi olla vähän tylsää. Mielikuvituskin kehittyy kun ei ole aina viihdykettä tarjolla/sisaruksia paikalla. Siitä tylsyydestä se lähtee.[/QUOTE]

Kyllä mä tiedän että 3-v:llä on hyvä olla tylsääkin välillä. Mutta mä en olekaan vinkumassa täällä että mitä tehtäis ja laittamassa sitä telkkaria tuijottamaan että olis hiljaa. ;) Enkä sano ettei voida mennä tonne eikä tänne eikä mitään kun kaikki on niin julmetun hankalaa ja menoja on liikaa muutenkin. Ei voi hiihtää, ei voi mennä puistoon eikä kerhoon, ei voi mennä uimahalliin, ei voi olla ulkona kun on tylsää, ei viitti askarrella, ei lukea kirjoja, ei tehdä palapelejä... valivalivali.

Alkuperäinen kirjoittaja 3v:n äiti;23040733:
Kyllä mä tiedän että 3-v:llä on hyvä olla tylsääkin välillä. Mutta mä en olekaan vinkumassa täällä että mitä tehtäis ja laittamassa sitä telkkaria tuijottamaan että olis hiljaa. ;) Enkä sano ettei voida mennä tonne eikä tänne eikä mitään kun kaikki on niin julmetun hankalaa ja menoja on liikaa muutenkin. Ei voi hiihtää, ei voi mennä puistoon eikä kerhoon, ei voi mennä uimahalliin, ei voi olla ulkona kun on tylsää, ei viitti askarrella, ei lukea kirjoja, ei tehdä palapelejä... valivalivali.

Joo saa olla tylsää välillä enkä todellakaan jatkuvasti ole keksimässä virikkeitä ja leikkejä ohjaamassa. Mutta ois ihan kiva olla takataskussa jotain mitä vetäistä sitten kun tuntuu sille.
Meillä 3v pelaa välillä tietokoneella. Max 2h viikossa. Videoita katotaan todella harvoin.
Hiihdetty on ja ollaan tuossa pihalla. Täällä ei ole puistoa mihin mennä. Uimahalli ei ole aamupäivisin auki.
Kerhossa käy sen kerran viikossa. Kirjoja luetaan ja palapelejä tehdään. Askartelusta lapsi ei ite tykkää. Sanoo aina että kerhossakin on inhottavinta askartelu. Eli en siihen pakottaakkaan.
Noista ehdotuksista oli aika paljon siis sellaista mikä kuuluu meidän normaali arkeen..
Ja kyse oli nyt aamupäivistä. Koululaisia on 5 ja kun ne kotiutuu on sitä ohjelmaa omasta takaa. Ja niitä pakollisia menojakin vaan kertyy. Lapsi varmaan olisi tyytyväinen jos oltaisiin joka aamu menossa johonkin. Ite taas on ihan tyytyväinen jos ei tarvi jatkuvasti olla johonkin suuntaan menossa.
Mutta kiitoksia muutaman idean sain täältä mitä voi toteuttaa.

Yhteistyössä