Mitähän safkaa sitä ostais, että sais suoliston kuntoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suolivammainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suolivammainen

Vieras
Kipeäksi tulen viljatuotteista, perunasta, hedelmistä, maitotuotteista, hiivasta, tomaatista ja tota...varmaan oli vielä jotain muutakin. Ärtynyt paksusuolikin löytyy.

Niin, että vihreä teen lisäksi tarttis jotain syötävää. Jääpalat nyt ainakin käy...Mikähän olis hyvä, josta ei tulis kipeäksi ja pitäis verensokerinkin kohdillaan? Noilla aiemmin luetuilla rajoituksilla.
Uunikasviksia ei jaksais joka päivä. Ja siis peruna, riisi ja makaroni on pois ruokavaliosta. Salaatti saa mut tosi kipeäksi tällä hetkellä.

Pohjalle riittävän pitkä kuuri Libraxia, sitten päivittäiseen käyttöön Valmarin ja maitohappobakteerit. Pikkuhiljaa suoli rauhoittuu. Näin minulla ainakin.

Kalaa, kevyttä lihaa, juureksia, soijamaitotuotteita, riisiä, kasvisoljyä...

muoks. Aa, riisi ei käynyt... No joku muu ei-kotimainen vilja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Pohjalle riittävän pitkä kuuri Libraxia, sitten päivittäiseen käyttöön Valmarin ja maitohappobakteerit. Pikkuhiljaa suoli rauhoittuu. Näin minulla ainakin.

Tuo Librax on kolmiolääke, ja mulla on jo paniikkihärön takia yks sellainen käytössä. Niin en mielelläni käyttäis, liekö jo vanhaksi mennyt ne. Mikä sen toimintaperiaate on? Mulle ei lekuri siitä mitään selittänyt, sen kun vaan nakkas reseptin kouraan.

Valmarinia ja maitohappobakteereita vois ostaa, tosin tuntuu että noista mhb:stä ole mitään hyötyä ikinä ollut. Sitten tarviis se syötävä vielä, että pysyis pystyssä eikä tulis kipeämmäksi.

Kokeilepa kvinoaa, sitä saa hyvin nykyään melkein joka paikasta.

Miten tuo kvinoa valmistetaan? Se niin kuin korvaistan perunat, riisit, pasta yms.? Mistä kohtaa sen löytää kaupasta?

Miten mä kalan unohdin kokonaan, kiitos muistutuksesta. Ihan kuin soijatutotteista tulisin kans kipeäksi. Kauramaidosta ei tullut kipeäksi, kun laittoi mustikkasmoothien. Mutta soijamaitosmoothiesta taas tulee.

Tuo Librax on kolmiolääke, ja mulla on jo paniikkihärön takia yks sellainen käytössä. Niin en mielelläni käyttäis, liekö jo vanhaksi mennyt ne. Mikä sen toimintaperiaate on? Mulle ei lekuri siitä mitään selittänyt, sen kun vaan nakkas reseptin kouraan.

Valmarinia ja maitohappobakteereita vois ostaa, tosin tuntuu että noista mhb:stä ole mitään hyötyä ikinä ollut. Sitten tarviis se syötävä vielä, että pysyis pystyssä eikä tulis kipeämmäksi.

Jos et Libraxia tahdo ottaa, niin suosittelen kyllä lämpimästi tuota Valmarinia ja mhb:ta. Minä en niistä enää suostuisi luopumaan, kun vatsa on sen verran hyväksi rauhoittunut. Itse olen joskus pahimmassa vaiheessa syönyt vähän aikaa pelkkiä broilerin rintafileitä ja kananmunia.

Olethan nyt kuitenkin varmaan jo lääkärillä vaivasi takia käynyt?

Jos et Libraxia tahdo ottaa, niin suosittelen kyllä lämpimästi tuota Valmarinia ja mhb:ta. Minä en niistä enää suostuisi luopumaan, kun vatsa on sen verran hyväksi rauhoittunut. Itse olen joskus pahimmassa vaiheessa syönyt vähän aikaa pelkkiä broilerin rintafileitä ja kananmunia.

Olethan nyt kuitenkin varmaan jo lääkärillä vaivasi takia käynyt?

Olen useamman kerran valittanut lekurille muiden oireiden yhteydessä, mutta se ohitetaan. Koska lekurit ottavat vastaan valituksen vain yhdestä vaivasta kerrallaan. No sen Libraxin reseptin sain yhden kerran, mutta ei muuta virkannut.
Nyt mulla on neljän viikon päästä lekuri, ja tätä ei ohiteta(vaivoja on kaksi). Rupeaa olemaan tosi pahana. Joka päivä ripulia, usein yrjöä, kamalia kipuja, huono ja vetämätön olo jne.

Mutta tuon Valmarinin ostan, ja sitten oli muuten joku Pii-litkujuttu, mitä otin kans. Mutta se on kallista.

kai on keliakia testattu? googleta fruktoosi- intoleranssi mieluiten englanniksi. itse ei ole varsinaisia ongelmia, mutta tietyt ruoka-aineet aiheuttavat ripulia ym. ja olen ajatellut tuon olevan syy. en valta mitaan mutten syo esim. viinirypaleita matkoilla.

Miten tuo kvinoa valmistetaan? Se niin kuin korvaistan perunat, riisit, pasta yms.? Mistä kohtaa sen löytää kaupasta?

Miten mä kalan unohdin kokonaan, kiitos muistutuksesta. Ihan kuin soijatutotteista tulisin kans kipeäksi. Kauramaidosta ei tullut kipeäksi, kun laittoi mustikkasmoothien. Mutta soijamaitosmoothiesta taas tulee.

Googletapa siitä, saat reseptejäkin. Kauramaito sitten soijamaitotuotteiden tilalle sitten . Tsemppiä. Aluksi tuntuu vaikealta, sitten helpottaa kun rutinoidut. :)

Keliakia on poissuljettu. Mutta sittenhän on vilja-allergia, mikä ei näy kotimaisissa testeissä. Kokeet on kalliit, ne tehdään yksityisellä ja lähetetään ulkomaille tutkittavaksi. Tunnen kaksi tällaista ihmistä, jotka sen on teettänyt ja saanut posan siitä. Että voihan se olla sekin. Se viljan sopimattomuus mulle on niin selkeä, että siitä ei ole epäilystä.

[QUOTE=" 90 ";29732284]Onko sun suolta tähystetty ? Vois olla vaikka crohnintauti tai colitis. Eli krooninen tulehdus suolistossa. Googleta.[/QUOTE]

Ei ou paksusuolta tähustetty. Gastroskopia on kaksi kertaa tehty. ei löydöksiä.

Kyllä saattaisi olla paksusuolentähystyskin paikallaan. Tuli myös mieleen, että kokeilepa Elivo-ruoansulatusentsyymejäkin. Niitä syön aina kuurina silloin kun vatsa enemmän vaivaa, muuten pärjäilen noilla Valmarinilla ja mhb:lla.

Kokeile Silicaa muutaman viikon kuurina. Itselläni ainakin rauhottui maha ja suolisto. Ja juon myös joka päivä piparminttuteetä jolla on ruoansulatusta edistävä vaikutus ja rauhoittaa myös mahaa. Äläkä ressaa ;)

Tuletko sairaaksi ruoka-aineista vai johtuuko kivut valmistustavasta, esim. paistaminen on pahaksi, vaikka olisi porkkana tai muu helposti tuoreenakin syötävä aine.
Sopiiko mantelit ja pähkinät? Mantelimaitoa voisit kokeilla, saisit vaihtelua kauramaitoon, on aika erimakuista. Jugurttihyllyistä ja juustohyllyistä voisit katsella vegaanivaihtoehtoja, voivat sopia sinulle. Ja entäs puhdas kaura, jos kauramaitokin sopii?
Pääruoaksi kokeile vaikka kasvissosekeittoa, vegekermalla tai kookosmaidolla. Jos kananmunat käy, niistä saa helposti proteiinia. Kalaa voi kypsentää vaikka uunissa, höyryttämällä tai keittämällä, jos se sopii silloin helpommin.
Miksi olet listannut ei sopivaksi ryhmäksi pastan? Pastaa tehdään niin monesta eri raaka-aineesta, että luulisi löytyvän sinullekin sopiva vaihtoehto, vai onko kaikki jo kokeiltu.

[QUOTE="mievain";29732453]Kokeile Silicaa muutaman viikon kuurina. Itselläni ainakin rauhottui maha ja suolisto. Ja juon myös joka päivä piparminttuteetä jolla on ruoansulatusta edistävä vaikutus ja rauhoittaa myös mahaa. Äläkä ressaa ;)[/QUOTE]

Joo, tää Silica oli se Pii-jutska, mistä aiemmin puhuin. On vaan niin hemmetin hintavia nämä kaikki tuotteet.

Vihreä tee auttaa kyllä mahaan jonkin verran. Pitää googletella noita jutskia, mitä ootte laittaneet. Juu, tähystyksen paikka olisi, mutta kun on niin pirun vaikea saada lähetettä sinne.

Mutta mun tosiaan pitäisi löytää sellainen ruokavalio, mikä ei tee kipeäksi. Eli...aiemmat kriteerit tuolla ylhäällä. Mie en enää itse keksi mitään. Kala tuli nyt, lihaa voin syödä, kasvikset, kauramaito ja marjat... siinäpä ne. Jotain muuta?

[QUOTE="vierailija";29732455]Tuletko sairaaksi ruoka-aineista vai johtuuko kivut valmistustavasta, esim. paistaminen on pahaksi, vaikka olisi porkkana tai muu helposti tuoreenakin syötävä aine.
Sopiiko mantelit ja pähkinät? Mantelimaitoa voisit kokeilla, saisit vaihtelua kauramaitoon, on aika erimakuista. Jugurttihyllyistä ja juustohyllyistä voisit katsella vegaanivaihtoehtoja, voivat sopia sinulle. Ja entäs puhdas kaura, jos kauramaitokin sopii?
Pääruoaksi kokeile vaikka kasvissosekeittoa, vegekermalla tai kookosmaidolla. Jos kananmunat käy, niistä saa helposti proteiinia. Kalaa voi kypsentää vaikka uunissa, höyryttämällä tai keittämällä, jos se sopii silloin helpommin.
Miksi olet listannut ei sopivaksi ryhmäksi pastan? Pastaa tehdään niin monesta eri raaka-aineesta, että luulisi löytyvän sinullekin sopiva vaihtoehto, vai onko kaikki jo kokeiltu.[/QUOTE]

Ruoka-aineista tulen kipeäksi, valmistustavalla ei ole väliä. Mantelit ja pähkinät aiheuttaa ilmavaivaa ja ripulia, mutta se taitaa olla määrän vika. Liian paljon kerralla. Todella harvoin niitä kuitenkin syön. Mantelimaito saattaisi olla kyllä hyvää, pitää kokeilla.
Eikös pasta ole yleensä viljapohjainen? En tietenkään ole kokeillut läheskään kaikkia, mutta ne mitä olen kokeillut, ei sovi mulle.
Yosa-tuotteita(tarkoititko niitäkin?) olen joskus ostanut, mutta ne ovat olleet aivan järkyttävän makuisia. Nautinto kaukana. Muita vaihtoehtoja en tiedä olevan meidän kaupan jogurttihyllyillä. Pitää katsella tarkemmin.

Kananmuna käy, pitääkin ruveta keittelemään niitä nyt.

Yhteistyössä