Mitähän mä teen ton poikani kanssa? (Pitkä vuodatus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut äiti"

Vieras
Poika 25v sitten ilmotti, että ei meekkään enää yliopistoon. Myönsi että ei oo opiskellu siellä oikein lainkaan. Jää kesäduunimestaan varastoon. Sano, että haluu miettiä elämää ja pitää välivuoden.

Emmää tajua alkuunkaan. Poika ollut aina ihan mulle käsittämätön. Lukiossa pinnaili ja ei ikinä tehny läksyjä ja arvosanat oli mitä oli. Välillä jopa hyviä, mutta hirveesti heitteli. Pelkäsin ettei pääse ees kirjoituksista läpi, mutta yllätti mut aivan mahtavasti. Ei ny mitään huippupapereita kirjoittanut, mutta kuitenkin esim. äidinkielestä ja pitkästä matikasta L. Ruotsista meni rimaa hipoen, mutta kuitenkin Magnan paperit yleisarvosanana.

Sitten kävi intin, jossa yllättäen kävi Rukinkin. Olin varma, että nyt kaikki hymyilee. Pääsi kauppakorkeaankin. Vaikka ihmettelin aina miten se pääsi sinne kun ei se juuri koskaan lukenut. Hänen sisko pääsi vasta kolmannella kerralla vaikka luki tosi paljon ja kävi valmennuskursseillakin.

No eipä se sitä kauaa kiinnostanut ja sano, ettei tykkää. Haki sit yliopistoon ja yllätys, yllätys pääsi sinnekkin. Enpä taaskaan nähny sen kauheesti valmistautuvan (toki sillä kirjat oli ja se niitä joskus luki, mutta kauheen epäsystemaattisesti ja vähän.). No olin iloinen ja innoissaan se lähtikin sitten uudella alalla... 2 vuotta se siellä ollu ja tosi vähän tihkunu mitään tietoa ja nyt sitten ilmotti, että opintopisteitä kasassa ehkä yhteensä 50! Hänen siskonsa (vuoden vanhempi) valmistui just kauppakorkeesta... En vaan tajuu. Miksi heittää lahjansa pois ja nyt sit vääntää jossain varastossa...

Enhän mä häntä voi mihinkään pakottaa, mutta ei kai hän itekkään voi olla kovin tyytyväinen. Tiedän ettei ole. Hän kuitenkin aina on haaveillut "jostain suuremmasta"....

Anna toisen olla. Tekee mitä tekee aikuinen ihminen. Leipänsä kuitenkin tienaa ja voihan olla, että "herätys" tulee vasta 30-vuotiaana. Nykyään voi lukea yliopistossa vaikka 50-vuotiaana. Minusta tuo on ihan ok. Se olisi huolestuttavaa jos jäisi sinun nurkkiisi tekemättä yhtään mitään!!!!

Ehkä hän kuitenkin tekee omat ratkaisunsa, aikuinen ihminen kun on. Ehkä hän haluaa jatkaa välivuoden jälkeen opiskelua, tai ehkä ei. Ei se opiskelu ja tutkintokaan kuitenkaan ole mikään kultainen lippu loputtomaan onneen.

ymmärrän että sä haluat lapsilles vain parasta, mutta pojallesi ehkä varastotyö riittää. onni ja elämän ilo ei ole siitä tutkinnosta kiinni. ja pojallasi on vielä rutkasti aikaa.

Hienoahan se on jos on työpaikka!! Kyllä itekkin valitsin työn amk:n tilalle. Opiskelijalla kun ei tuota rahaa erikoisemmin ole... Yks välivuosi nyt on jotain mitä aika monet tekevät.

Ei se kauaa sitä varastotyötä jaksa tehdä. Sehän vasta tylsää onkin. Ehkä tuo välivuosi on ihan hyvä juttu, tajuaa, että pitää tavoitella jotakin haastavampaa työelämässä. Tai sitten on tyytyväinen osaansa. Valitettavasti sä et voi enää tehdä päätöksiä poikasi puolesta. Kerrot mielipiteesi ja that's it.

[QUOTE="vieras";24379834]ymmärrän että sä haluat lapsilles vain parasta, mutta pojallesi ehkä varastotyö riittää. onni ja elämän ilo ei ole siitä tutkinnosta kiinni. ja pojallasi on vielä rutkasti aikaa.[/QUOTE]

No ei varmana "riitä". Tiedän sen hänen luonteestaan. On ihan ok-tyytyväinen nyt tuohon työhön, mut korosti että "ei todellakaan aio jäädä sinne loppuiäksi."

Kyllä mä sen tiedän, että onni ja elämän ilo ei ole todellakaan tutkinnosta kiinni. Mutta mä vaan mietin, että miksi se ei ole kyennyt opiskelemaan. Toisaalta en ihmettele kun olen katsonut miten se lukiota kävi. Tuntuu, että hän on saanut asiat liian helpolla ja sitten kun yliopistossa ei ole kukaan potkimassa, niin ei jaksa mennä ees kouluun.

Parempi toki että on töissä kuin että yliopistolla tyhjän panttina. Töissä hän on aina ollut tosi ahkera ja tehnyt hillittömästi ylitöitä jne. Ylioppilasjuhlien jälkeen en ole tukenut häntä taloudellisesti yhtään. Olen kyllä sanonut, että jos hätä tulee niin voin auttaa. Mutta siitä ei siis ole kiinni. Raha-asiat osannut hoitaa aina mallikkaasti.

[QUOTE="ap";24379885]No ei varmana "riitä". Tiedän sen hänen luonteestaan. On ihan ok-tyytyväinen nyt tuohon työhön, mut korosti että "ei todellakaan aio jäädä sinne loppuiäksi."

Kyllä mä sen tiedän, että onni ja elämän ilo ei ole todellakaan tutkinnosta kiinni. Mutta mä vaan mietin, että miksi se ei ole kyennyt opiskelemaan. Toisaalta en ihmettele kun olen katsonut miten se lukiota kävi. Tuntuu, että hän on saanut asiat liian helpolla ja sitten kun yliopistossa ei ole kukaan potkimassa, niin ei jaksa mennä ees kouluun.

Parempi toki että on töissä kuin että yliopistolla tyhjän panttina. Töissä hän on aina ollut tosi ahkera ja tehnyt hillittömästi ylitöitä jne. Ylioppilasjuhlien jälkeen en ole tukenut häntä taloudellisesti yhtään. Olen kyllä sanonut, että jos hätä tulee niin voin auttaa. Mutta siitä ei siis ole kiinni. Raha-asiat osannut hoitaa aina mallikkaasti.[/QUOTE]

eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa. Anna toisen rauhassa miettiä vaihtoehtoja. Tekee hyvää aikuiselle miehelle :) eipähän tule sitten myöhemmin kaduttua kun ei tehnyt mitä itse haluaa, vaan mitä äiti haluaa.

[QUOTE="ap";24379909]No katkihan se on ollut jo pitkään. Ei ole kotona asunut intin jälkeen.[/QUOTE]

Lopeta sen asioista miettiminen, tekee omat ratkaisunsa jotka sinun ei auta muu kuin niellä!! Jos kritisoit ja pohdit hänen puolestaan, hän etääntyy eikä kohta kerro sinulle mitään. Kaikesta päätellen niin on jo tapahtunutkin osittain.

Esikoiseni on vasta 8v , keskimmäiseni eskari ja kuopukseni 2v. Mutta ymmärrän huolesi!! Ei kai siinä voi kun yrittää ehkä jutella ja ohjata (?), mutta aikuinen kun on niin. Mut huolehtisin samalla tavalla..

Lapsesi on näitä neroja. Ihan tosi!! Niille ei ole haastetta tavallisella opiskelu tyylillä.
Hän voisikokeilla aikuiskoulutuksen opiskelu tyyliä? Joutuu itse hankkiin tiedon eikä ope paasaa luennoi edessö.
Hänellä jää tieto helposti mieleen kun viitsii kuunnella. Ja se voi olla tylsää,
Mulla on 8vuotias poika joka tekee jo 7luokan matikantehtäviä yms. mutta niin lapsi viel ettei edim tunteita hillitse yms. Tarvitsee tukea tuossa tunnepuolessa. Tylsistyy helposti koulussa kun kaikki menee lonkalta. Ei ole mitään haastetta. Toki nyt haasteena on tuo omien tunteiden tulkitseminen ja siinä onkin työtä.

Me ollaan erilaisia. Tälläsellä muistihirviöllä ei välttämättä sen antoisampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ä;24380125:
Lapsesi on näitä neroja. Ihan tosi!! Niille ei ole haastetta tavallisella opiskelu tyylillä.
Hän voisikokeilla aikuiskoulutuksen opiskelu tyyliä? Joutuu itse hankkiin tiedon eikä ope paasaa luennoi edessö.
Hänellä jää tieto helposti mieleen kun viitsii kuunnella. Ja se voi olla tylsää,
Mulla on 8vuotias poika joka tekee jo 7luokan matikantehtäviä yms. mutta niin lapsi viel ettei edim tunteita hillitse yms. Tarvitsee tukea tuossa tunnepuolessa. Tylsistyy helposti koulussa kun kaikki menee lonkalta. Ei ole mitään haastetta. Toki nyt haasteena on tuo omien tunteiden tulkitseminen ja siinä onkin työtä.

Me ollaan erilaisia. Tälläsellä muistihirviöllä ei välttämättä sen antoisampaa.

JA minä itse olen näinkin surkea kirjoittaan ... :(

Yhteistyössä