Mitäs tekisit? Asuntolainasta.

  • Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti
v
Eli mulla mahdollisesti nousee tulot ihan reilusti. Nyt kh-tuella ja uutta työtä saamassa. Tulot nousis n. 1500?/netto ja lapset jatkais edelleen kotihoidossa eli tulis vielä se kh-tukikin.

Minä oisin sitä mieltä että asuttais vielä tässä kun tilaa on ja maksettais nopsempaan asuntolainaa pois. Laina-aika lyhenis 10 vuoteen eli aikas roimasti kun se nyt on 23v. Silti lisälyhennykseen menis vaan noin 400?/kk.

Mies taas ois sitä mieltä että ostetaan isompi asunto tai itseasiassa talo kun lapsiakin on 3. Mutta kaksoset on vasta 1v. ja esikoinen 3v. eli kun on 3mh niin kaksoset sopis vielä pitkän tovin samaan huoneeseen.

Kumpi mielestänne fiksumpi ratkaisu? Kummin tekisitte itse tässä tilanteessa? Minä toivoisin että maksamalla nopsempaan saisimme omaa pääomaa kerrytettyä omakotitaloa varten. Nyt tää kt-asunto on ostettu kokonaan pankin rahalla ja siksikin haluaisin lyhentää lainaa nopeasti pois.
 
Lapsenne ovat niin pieniä, ja jos makuuhuoneita tosiaan on 3, asuisin edelleen siinä. Harkitsisin muuttoa esim. kun lapset ovat menossa kouluun. Lainaa on tuossa vaiheessa lyhennetty tosi reilusti.

Me asumme 3:n lapsen (11, 6 ja 3 -vuotiaat) neliössä, ja hyvin mahdutaan. Itseasiassa, meillä on tällä hetkellä yksi makkari leikkihuoneena, esikolla on oma huone, ja pienemmät nukkuvat vielä meidän kanssa samassa huoneessa. Vuoden päästä, kun keskimmäinen menee kouluun, muuttaa vanhin alakertaan ja leikkihuoneesta tulee hänen huoneensa, pienet pojat saavat yhteisen huoneen ja me vanhemmatkin oman makkarin :). Pienetkin pojat saavat jossain vaiheessa omat huoneet, kun esikko muuttaa pois.

Meillä ei ole mitään aikomusta muuttaa tästä asunnosta ikinä, jollei tule uskomattoman suurta lottovoittoa.
 
Essiorvokki
Meilläkin minä olisin aikanaan tehnyt, kuten ap miettii, mutta miehen kanta voitti. Ostettiin aikanaan kolmion jälkeen omakotitalo, siitä muutettiin Helsinkiin kerrostaloneliöön, sitten takaisin kotipaikkakunnalle ensin vuokralle aivan onnettoman rupuseen rivarikolmioon ja nyt on alla itse rakennettu/rakennutettu omakotitalo. Taas on alkanut mietityttää, pitääkö ne kaikki rahat työntää lainoitettuun taloon, kun tekisi mieli myös matkustella yms yms
 
Jos sulla "mahdollisesti nousee tulot ihan reilusti" eli ei vielä mitään "mun tulot nousee"-varmuutta, niin en hätäilisi. Sitten kun niitä tuloja on joka kuukausi reilummin, ehtii tehdä päätöksiä.

Sanoo hän joka tänään on jättänyt tarjouksen ihan sikahintaisesta talosta ja on kh-tuella... :ashamed:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Jos sulla "mahdollisesti nousee tulot ihan reilusti" eli ei vielä mitään "mun tulot nousee"-varmuutta, niin en hätäilisi. Sitten kun niitä tuloja on joka kuukausi reilummin, ehtii tehdä päätöksiä.

Sanoo hän joka tänään on jättänyt tarjouksen ihan sikahintaisesta talosta ja on kh-tuella... :ashamed:
Juu, siis ei olla tokikaan tekemässä tarjousta mistään talosta nyt. Huomenna tai viimeistään tiistaina varmistuu asia. Toki sitä miettii asioita jo siltä kannalta että jos... mutta minä hykertelisin tosiaan sen puolesta että vois maksaa isompaa lyhennystä tästä ja jäis vielä säästöönkin kun taas mies kattelee jo taloja. Ja suku painostaa joka puolelta omakotitalon ostoon.

Itse mietin lamajuttuja kovastikin ja senkin puolesta tuntuis nyt hyvältä olla tässä. Ja kun nyt vasta olen alkanut kunnolla viihtyä tässä ja saanut uusia ystäviäkin niin ei haluttaisi alkaa johonkin maalle muuttamaan. Kun ei ole ajokorttia niin olisi lasten kanssa päivät "jumissa" eikä esim. monikaan ystävä pääsis kyläileen kun heilläkään ei ole ajokorttia ja bussit kulkis huonosti sinne mistä mies haaveilee taloa.
 
vieras
Meillä kolmio ja kaksi lasta. Hyvin mahdutaan ja vaikka itsekin haaveilen isommasta kodista, niin olemme päättäneet, että asumme tässä niin kauan kunnes esikoinen menee kouluun. Jää sitä rahaa muuhunkin elämiseen=matkusteluun ym ym.. Ja laina aika meillä 10v myös, kohta lyhenee sekin kun palaan takaisin töihin!
Kannattaa harkita tarkkaan!
 
kyl..
...mäkin tekisin kotihoidontuella ja muutenkin melkeen aina persaukisena tarjouksia taloista, kuhan vaan ois rikas mies, joka maksaa. Muulla ei oiskaan mittään väliin, kuhan vaan ukko hoitas maksu puolen.

Velkaa en ottais, ellei ois vakkari duunii tai sitten että jos opiskelee alalla, josta on varma työllistyminen johonkin suuntaan. Eikä sittenkään mitään ylihintasta kohdetta, jos sattuu vaikka elämässä tulee suuria käänteitä.
 
Asuisin toistaiseksi entisessä ja seuraisin tilannetta, jos saatte tuota asuntoa nopeammin maksettua niin voitatte vaihtaessanne pirusti koroissa vuosien aikana.

Selvennys: jos nyt lainaa esim 100ke josta maksatte 5% koron, niin korkomeno vuodessa noin 5000 e, kun taas jos vaihdatte omakotitaloon ja velkaa olisikin vaikka 200ke, niin silloin korkoihin menisikin vuodessa jo 10 000e.

Huomaa tuossa että samalla kuukausimaksulla nykyinen lainanne lyhenee huomattavasti nopeammin.

Joten silloin kun on aika vaihtaa ja saatte nykyisestänne "välirahaa" olette tavallaan maksaneet tuota tulevaa suurempaa lainaa "etukäteen."
Hieman epäselvästi selitetty, mutta saitko pointin?

Toinen asia vielä sekin että kun lainan määrä pysyy pienempänä (nyt ja vaihdon jälkeenkin, oletuksella että asuntojen hinnat liikkuvat about samassa suhteessa) niin myös riskinne on huomattavasti pienempi korkojen osalta myös jatkossa. (vertaa edelliseen esimerkkiin ja molempiin lainoihin esim. 2% koron nousu)

Muutenkin tilanne on tällähetkellä niin epäselvä etten itse uskaltaisi ottaa suuria lainoja asuntoon, varsinkin jos omistusasunto olisi jo alla, mutta tuo taas on vain henkilökohtainen mielipide.
 

Yhteistyössä