Olen tatuoitu jätkä!Täällä oli pyykki päivä. Eli olen kantanut eka korillisen puita, sit 40 litraa vettä kaivosta, lämmittänyt veden hellal, pessyt neljä koneellista pyykkiä pulsaattorilla ja kantanut sen kaiken veden myös pihalle.
saanko mä laiskotella loppupäivän?
Kuulosta ihanan 1960-luvulta... olen asunut varhaisimmat vuoteni tuollaisessa talossa (vm. 1884).Täällä oli pyykki päivä. Eli olen kantanut eka korillisen puita, sit 40 litraa vettä kaivosta, lämmittänyt veden hellal, pessyt neljä koneellista pyykkiä pulsaattorilla ja kantanut sen kaiken veden myös pihalle.
saanko mä laiskotella loppupäivän?
kiitos. no meillä on tää pyykkipäivä kerran viikossa maks. nyt oli vain tylsä päivä. ja saan ne pestyä normikoneellakin jos jaksan lähteä anopille kylään. ja noiden puiden ja veden kantoon meni ehkä vartti mun elämästä. eipähän tartte lähteä punttisalille.Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;22194491:Onnea vaan sinulle valitsemallesi elämäntavalle!
Minua jäi vielä kiehtomaan elämäntapanne.
Minä itse muutin aikoinaan 1989 Tönööni puolison ja lasten (silloin 3, neljäs kohdussa) kanssa ja Tönö oli silloin vielä todellakin tönö: kaksi kammaria, kööki, ei voimavirtaa (valovirta kyllä) ei vettä ja viemäröintiä, lämmitys puilla takassa ja hellalla jne.
Ensimmäinen talvi elettiin niillä eväin ja seuraavana kesänä alettiin pikkuhiljaa "mukavoittamaan"ja laajentamaan, mutta monen monta vuotta silti "ekohihhuloitiin" eli vähämukavuuksisen asumisen ohella viljeltiin, pidettiin hyötyeläimiä kotitarpeiksi jne.
Se oli rankkaa, mutta kovin, kovin antoisaa.
Ja vaikka nyt vanhentuneena ja laiskistuneena en suostuisikaan enää luopumaan yhdestäkään "saavuttamastani lattiapinta-alaneliöstä", tiski- ja pyykkikoneista jne. niin koen silti nostalgisen kaipuun piukahduksen kun luen tekstiäsi.
Toivon että nautitte kovin valitsemastanne elämäntavasta!