Mitähän maksaa ruiskut ja neulat?

"Pomm"
Muutamia kymmeniä senttejä kappale...

Itse käyn apteekissa ostamassa niitä askarteluun ja täti siellä tiskin takana kattelee miettivä ilme naamalla kun luettelen että sen je sen kokoisia ruiskuja niin ja niin monta ja otetaan neuloja yksi tommonen pieni ja sitten pari tommosta isompaa jne :D

Tossa miniatyyriaskatelussa ihan ehdottomia...
 
Ei ne juuri mitään maksa. Mä ostan aina niitä isoimpia neuloja kun niillä on hyvä spruutata erikeepperiä antiikkihuonekalujen saumoihin. Muutaman kerran on happaman näköinen täti huomauttanut ettei niillä saa pistää suoneen =)
 
Heh, kiitos hauskoista vastauksista. :D
Kaikenlaiseen sitä ruiskuja voikin käyttää!

Itse ajattelin ostaa varalle, kun saattaa joutua nesteyttämään/lisäruokkimaan lemmikkejä jne. Naurattaa vaan jo valmiiksi mennä listan kanssa, että ruiskuja tämän ja tämän verran ja sitten vielä neuloja kiitos... :D
 
"ihmettelijä"
Heh, kiitos hauskoista vastauksista. :D
Kaikenlaiseen sitä ruiskuja voikin käyttää!

Itse ajattelin ostaa varalle, kun saattaa joutua nesteyttämään/lisäruokkimaan lemmikkejä jne. Naurattaa vaan jo valmiiksi mennä listan kanssa, että ruiskuja tämän ja tämän verran ja sitten vielä neuloja kiitos... :D
Ruiskut ymmärrän, mutta mitä sä niillä niihin laitettavilla neuloilla oikein teet? Aiorko täyttää ruiskun vedellä ja pistää lemmikkejäsi? Vari ettei koirasi kuole...
 
"miksi"
Heh, kiitos hauskoista vastauksista. :D
Kaikenlaiseen sitä ruiskuja voikin käyttää!

Itse ajattelin ostaa varalle, kun saattaa joutua nesteyttämään/lisäruokkimaan lemmikkejä jne. Naurattaa vaan jo valmiiksi mennä listan kanssa, että ruiskuja tämän ja tämän verran ja sitten vielä neuloja kiitos... :D
et pyydä eläinlääkäriltä?neulojakin erillaisia. Samalla saa nesteytysaineetkin millaset tarvitsee.
 
ddfhdh
Riippuu paikasta, monessa paikassa voi ostaa erikseen vain pelkät ruiskut jos vain niitä tarvitset. Sit taas joissain paikoissa on pusseja, missä on 3 ruiskua ja 3 neulaa, hinta 2-3 e. Yleensä irtoneulat/ruiskut on n. 40 cnt kpl.
 
[QUOTE="ihmettelijä";22707678]Ruiskut ymmärrän, mutta mitä sä niillä niihin laitettavilla neuloilla oikein teet? Aiorko täyttää ruiskun vedellä ja pistää lemmikkejäsi? Vari ettei koirasi kuole...[/QUOTE]

En mä aio lemmikkejäni noin vaan pistellä. Hätätapauksia varten on vaan hyvä olla olemassa pari neulaa (ja tietysti niitä ruiskuja). Jos pennun kunto laskee nopeasti voi nesteytys (note to my self: osta myös keittosuolaa) olla ainoa keino eikä siinä välttämättä eläinlääkärille ehdi / kannata viedä heikkoa pentua.
 
"vieras"
ihme että antavat neuloja apteekista tuosta vain.joka paikassa ei kyllä onnistu.
Miks ei antais? Jaetaanhan niitä narkkareille ilmaiseksikin tukipisteissä.

Yksikään narkkari ei lopeta huumeiden käyttöä siksi, että neuloja olisi vaikea saada. Sensijaan käytettyjen ruiskujen käyttämisestä leviävät taudit aiheuttavat riskejä sivullisillekin (esim. roskiksia tyhjentäessä roskiksessa oleva neula voi pistää vahingossa vaikka olisi miten varovainen, niitä on myös maassa ja niihin saattaa tallata tahtomattaan, ja musta ainakin on kiva tietää, että tällä hetkellä kiitos ilmaisen neulajakelun riski saada siitä mitään tautia ei ole kovin suuri).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22707886]Miks ei antais? Jaetaanhan niitä narkkareille ilmaiseksikin tukipisteissä.

Yksikään narkkari ei lopeta huumeiden käyttöä siksi, että neuloja olisi vaikea saada. Sensijaan käytettyjen ruiskujen käyttämisestä leviävät taudit aiheuttavat riskejä sivullisillekin (esim. roskiksia tyhjentäessä roskiksessa oleva neula voi pistää vahingossa vaikka olisi miten varovainen, niitä on myös maassa ja niihin saattaa tallata tahtomattaan, ja musta ainakin on kiva tietää, että tällä hetkellä kiitos ilmaisen neulajakelun riski saada siitä mitään tautia ei ole kovin suuri).[/QUOTE]

Noin 80 %:lla ruiskuhuumeiden käyttäjistä on hepatiitti (Suomessa), 1000-2000 uutta tartuntaa vuodessa. HIV ei kai kovin helposti "sivulliseen" tartu, jos vahingossa käytettyyn neulaan itsensä satuttaa, mutta hepatiitti tarttuu helpommin. Virukset leviävät puhtaita neulojakin käyttävillä narkomaaneilla, saastuneet huume-erät usein syynä.

Ja siis kannatan neulojen ja ruiskujen ilmaisjakelua, mutta riski on aina olemassa vahinkopistoksissakin.
 
ddfhdh
[QUOTE="vieras";22708581]Noin 80 %:lla ruiskuhuumeiden käyttäjistä on hepatiitti (Suomessa), 1000-2000 uutta tartuntaa vuodessa. HIV ei kai kovin helposti "sivulliseen" tartu, jos vahingossa käytettyyn neulaan itsensä satuttaa, mutta hepatiitti tarttuu helpommin. Virukset leviävät puhtaita neulojakin käyttävillä narkomaaneilla, saastuneet huume-erät usein syynä.

Ja siis kannatan neulojen ja ruiskujen ilmaisjakelua, mutta riski on aina olemassa vahinkopistoksissakin.[/QUOTE]

Kertoisitko lähteesi tuohon 80%:iin? Pikaisella googlauksella selvisi, että noin 40%:lla suonensisäisten huumeiden käyttäjistä on C-hepatiitti mutta en löytänyt lukua johon sisältyisivät kaikki hepatiitit. Ja nuo viruksethan eivät kauan elä ihmisruumiin ulkopuolella, joten on aika epätodennäköistä että saisi tartunnan vaikka pistäisi itsensä vahingossa vaikkapa ulkoroskiksessa olevaan neulaan.
 
"vieras"
Kertoisitko lähteesi tuohon 80%:iin? Pikaisella googlauksella selvisi, että noin 40%:lla suonensisäisten huumeiden käyttäjistä on C-hepatiitti mutta en löytänyt lukua johon sisältyisivät kaikki hepatiitit. Ja nuo viruksethan eivät kauan elä ihmisruumiin ulkopuolella, joten on aika epätodennäköistä että saisi tartunnan vaikka pistäisi itsensä vahingossa vaikkapa ulkoroskiksessa olevaan neulaan.
Terveyskirjasto , duodecimin aikausijulkaisut ym. (wikipediassakin tuo tieto on, mutta se ei lähteenä ehkä ole aina luotettavin)
Muutamia päiviä säilyy tartuttavuus, että sikäli totta puhut, aika lyhyt aika, enkä missään nimessä mitään hysteriaa halunnut lietsoa :)
 
ddfhdh
[QUOTE="vieras";22709113]Terveyskirjasto , duodecimin aikausijulkaisut ym. (wikipediassakin tuo tieto on, mutta se ei lähteenä ehkä ole aina luotettavin)
Muutamia päiviä säilyy tartuttavuus, että sikäli totta puhut, aika lyhyt aika, enkä missään nimessä mitään hysteriaa halunnut lietsoa :)[/QUOTE]

Nyt mua kävi ärsyttämään. Mä muistelin, että tuo aika, minkä virus elää ihmisruumiin ulkopuolella eli kosketuksissa ilmaan, olisi ollut pari tuntia. Mutta en mä löydä oikeaa tietoa mistään :D Ei missään mainita tuota. Tai no, siis missään minkä nyt äkkiseltään löysin. Löytyisihän se varmaan jos jaksaisi kaivaa. Mä tosiaan muistan että se olisi vain pari tuntia, mutta voin muistaa väärin.
 

Yhteistyössä