Mitähän mä nyt teen?? Työpaikasta..

Elikkäs olen nyt toista vuotta töissä samassa työpaikassa (sijaisena). Näin pienellä paikkakunnalla mun alan töitä on vaikea saada, minkä takia oonkin ollut korvat pitkällä tän sijaisen paikan suhteen. Mulle on vihjailtu, et jos paikka vapautuu, se olisi luultavasti mun (olen ope).
No, tänään sain sit kuulla et toi kenen sijainen olen, olisi jättämässä paikkansa ja meikä ehkä saisi sen paikan. Mutta..
Ollaan mieheni kanssa yritetty kovasti vauvaa ja nyt mulle iski kauhea pelko siitä, että menetän raskauden takia ton paikan!!!! Luulen, et työpaikan tarina ei ratkea ihan heti.. ja silloin mun raskaus saattaa jo näkyä. Mä en tiedä miten suhtautua. Voiko ne viedä raskauden takia multa mahdollisuuden vakituiseen työpaikkaan??
 
vieras
Jos olet pätevä, ei raskaus saa olla syynä miksi et saisi paikkaa.. Toki sen varjolla voi toisen syyn keksiä miksi et saisi sitä..

Mutta raskaus ei sinäänsä saa olla syy valitsematta jättämiseen. Tiedän monia päiväkodin puolella vakituiseksi valittuja jotka on suoraan jääneet äitiyslomalle..
 
Mulla on pätevyys ja työkokemusta omalta alalta 3 vuotta. Sitä mäkin mietin, et laitontahan se on syrjiä raskaana olevia. Alkoi vaan niin pistää vihaks, ku oon kytänny sitä paikkaa kauan ja nyt just piti käydä näin.
 
vieras
Ainakin "huhujen" mukaanhan pätevistä opettajista on pula, joten tuskin sitä ihan tuosta noin vaan muille annetaan.. Ja koska olet tuttu ja talossa ollut, menee se varmaan muiden hakijoiden ohi jo siinä..
 
nyt harmaana
Itse sain lähtöpassit raskauden takia, oltiin luvattu vakkari pestiä monen vuoden pätkien jälkeen. Kun raskaus selvisi jatkettiin vain sen verran että jäin suoraan aikaistetulle äitiyslomalle. Liitosta eikä luottamusmiehestä ollut apua. Ystäväni (ope) heitettiin kanssa pihalle kun selvisi että odottaa vauvaa. Hän teki vielä äitiyslomallakin töitä että olisi saanut jatkon luvattuna vakkarina vaan kenkää tuli.
 
Siinä on viikkoraja mitä ennen raskaudesta ei edes tarvitse kertoa, eikä sinun tapauksessa edes kannata. Kerrot vasta sitten kun on pakko. Kun pääset koeajalle, joka siis tulee joka tapauksessa ennen vakinaistamista, raskaus ei kalpaa syyksi olla vakinaistamatta. Selvitäppä nuo viikko rajat vaikka liitosta.
Ja jos et ole vielä raskaana, ei varmastikkaan ole mitään hätää tuon työn suhteen.
 
Tiedä sitten olenko raskaana, mut jos en oliskaan, niin pitääkö meidän lopettaa vauvayritykset heti kättelyssä ton takia ja odottaa? Mä en pidä sitä täs vaihees järkevänä vaihtoehtona.. mutta siksi haluankin kuulla teidän neuvoja ja kokemuksia!!
 
vieras
ei elämää voi suunnitella työpaikkojen mukaan, niitä tulee ja menee, mutta varmuuden vuoksi kannattaisi pitää raskausasia niin pitkään salassa kuin suinkin voit.
ja siis milloin se vakituinen paikka avautuisi? itse olin 5 kk:lla raskaana kun työnantajalle selvisi. (vältä kireitä vaatteita)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei elämää voi suunnitella työpaikkojen mukaan, niitä tulee ja menee, mutta varmuuden vuoksi kannattaisi pitää raskausasia niin pitkään salassa kuin suinkin voit.
ja siis milloin se vakituinen paikka avautuisi? itse olin 5 kk:lla raskaana kun työnantajalle selvisi. (vältä kireitä vaatteita)
ja itse siis kerroin tuolloin
 
Nala78
Minä sain vakituisen paikan ja aloitan siellä kohta. Huomenna menen munasolujen keräykseen ja maanantaina on siirto.... Olen järkeillyt, että kun koskaan ei voi olla varmaa että alkaako/jatkuuko raskaus, niin ei siitä mikään pakko ole kellekkään huudella, vielä. Jos raskaus on syy (tai vaikuttaa siltä että olisi) paikan eväämiseen, on työntekijällä mahdollisuus valittaa asiasta. Tiedän, että jotkut on saaneet työpaikan näin. Raskaus ei ole pysyvä invaliditeetti eikkä se estä työpaikan vastaanottamista.
 
Työpaikka tulee auki näillä näkymin jo ennen joulua, mut en tiedä sit et aloittaisinko paikassa vasta keväällä tai vasta ensi syksynä.. ja silloinhan mulla voisi hyvällä tuurilla olla jo vauveli. Mietityttääkin, kun en ehkä voisi edes aloittaa kouluvuotta tuossa työpaikassa heti, jos nyt lähiaikoina raskautuisin. Enkä todellakaan aio kertoa raskaudestani ellei sitä joku selkeästi huomaa!
Ja todellakin, en tiedä viel olenko edes raskautunut, mutta yritys on aloitettu eikä sitä aiota näillä näkymin lopettaa..
 
vieras
Se tuli mieleen et jos paikka laitetaan yleiseen hakuun ja sitä hakee joku jolla on esim. enemmän työkokemusta ja jotain muuta pätevyyttä jota sinulla ei ole niin eiköhän kuitenkin se pätevin valita siihen tehtävään.
 
ap
Paikka ei tule yleiseen hakuun.Sisäinen siirto voisi ennemminkin tulla kysymykseen. Ja tottakai, jos pätevämpiä hakijoita löytyy, niin luultavasti sellainen paikan saisikin. Mutta nyt olenkin kiinnostunut siitä, et voisko mahdollinen raskaus vaikuttaa työpaikan menettämiseen.
 

Yhteistyössä