Mitä voin tehdä kun 1 v 2 kk ikäinen lapsi nukkuu vain noin 40 min päiväunia?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mielestäni aivan liian vähän! Eikö muiden lapset nuku 1-2 tuntia ja joidenkin 3.
Mun vain 40 minuuttia :( Olen ihan väsynyt kun päivät on pitkiä ja joka sekunti pitää vahtia, lapsi on koko ajan "hengenvaarassa" kun juoksee ympäri asuntoa, repii kaikki tavarat alas ja tyhjentää kaikki kaapit ja laatikot.

Vaikka miten ulkoillaan, leikitään, juostaan ja syödään niin ei tuo nuku sen pitempään! On ikävä niitä aikoja kun se nukkui 1,5 h alle vuoden ikäisenä.

Päivä menee suunnilleen näin:
Lapsi herää kello 8 aikaan, aamupalaa, kodin siivousta, kaupassa käyntiä, leikkipuistoa.
Kello 12:30 päiväruoka
Kello 13-13:30 päiväunille. Lapsi nukahtaa helposti.
30-40 min myöhemmin lapsi herää.

Iltapäivällä:
Leikkimistä, ulkoilua, siivoamista ym. Plus ne tuhannet kaappien tyhjennykset ja tavaroiden vessanpyttyyn heitot ja roskiksen kaivaminen ym. Lapsi kitisee myös paljon, kiukuttelee ja huutaa kun ei saa tahtoaan läpi (esim ottaa laseja tiskikoneesta ja paiskoa lattialle tai ottaa veitsiä)
Iltaruokaa ja iltapalaa ym.

Kello 20 lapsi menee yöunille. Nukahtaa helposti. Tästä olen kyllä kiitollinen. Voisi olla kiukutteluakin ja tappelua.

Yöllä lapsi herää 2-4 kertaa. Välillä tutti riittää ja joillakin kerroilla ottaa tissimaitoa.

Aamulla herää sitten hyväntuulisena ja "riehuminen" alkaa.

Miten saisin päiväunet pidemmäksi? En ehdi kuin täyttää/tyhjentää tiskikoneen ja pyykkikoneen, siivota keittiön tai vessan (vaikea siivota lapsen kanssa kun toheltaa) ja viedä roskat ja keittää kahvikupposen ja sitten tämä jo herää :(
 
Hänen unirytminsä nyt vain on tuollainen,ei kaikki tarvitse unta yhtä paljon. Vinkkiviitonen on että kun nukahtaa niin aloita siitä kahvikupposesta, kaiken muun voi tehdä kun lapsi on hereillä. (Ja juu epäilemättä tuon ikäinen keksii kaikenlaista sinä aikana kun äiti siivoilee,mutta jos ympäristöstä on tehty sellainen ettei hän ihan jokapaikkaan pääse niin anna touhuta.)
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Kaiva tiskikoneen käyttöohjeet esiin ja tutki, miten siinä toimii lapsilukko. Meidän koneessa on esim. "avain", millä sen saa kiinni, ettei lapsi saa avattua. Sen lisäksi kannattaa ruuvata vetimet irti kaikista kaapeista ja laatikoista, mihin lapsella ei ole asiaa. Jätä saataville muovisia kippoja yms, millä ei pahemmin vahinkoa saa aikaiseksi, vaikka levittelisi tai heittelisi. Helpottaa huomattavasti omaa elämää.

Sinällään lapsi kannattaa ottaa kotihommiin mukaan niin pienestä pitäen, kun jotain pystyy tekemään. Oppii siinä mukana tekemään vähitellen kaiken, vaikka monesti olisi helpompi tehdä itse.

Joululahjaksi voi antaa vaikka lasten siivousvälineet :D
 
vierailija
Kiitos teille!

Kai se sitten pitää hyväksyä ettei hän vain nuku pidemmän aikaa.

Ongelma tuossa tiskikoneessa on, että kun avaan sen täyttääkseni sen likaisilla astioilla tai ottaakseni puhtaat sieltä kaappiin, niin lapsi ryntää heti "auttamaan" eli repii sieltä tiskikoneesta likaiset tai puhtaat astiat ja heittelee lattialle. Olen antanut pieniä kattiloita ja oikeita lusikoita ja vispilöitä että leikkii niillä keittiön lattialla kun laitan tiskikonetta mutta ei... Ne kelpaavat silloin kun teen ruokaa (ottaa kyllä koko ajan myös kissanruokaa leikkiin mukaan mistä en tykkää, kissankuppia ei saa oikein muualle niin se on keittiössä) mutta jos tiskikone on auki niin se on kiinnostavin.

Jos pesen vaikka vessanpönttöä/suihkua/lavuaaria niin lapsi kaivelee sillä aikaa kissanvessaa tai tyhjentää vessanroskista (jee siteet, tamponit ja korvapuikot!) tai sitten vain heittelee likaiset vaatteet pyykkikorista ympäri vessaa ja suihkua.

Mä en ymmärrä miten noin pieni jaksaa seistä koko päivän. Mun lapsi on lähes koko päivän jaloillaan, kiipeilee kaikkialle, juoksee, tyhjentää kaikki paikat... En mä vaan jaksais:ROFLMAO:

Riittääköhän nuo yöunet sitten, noin kello 20-8 muutamalla heräämisellä? Että saa silti tarpeeksi unta?

Ap
 
Kiitos teille!

Kai se sitten pitää hyväksyä ettei hän vain nuku pidemmän aikaa.

Ongelma tuossa tiskikoneessa on, että kun avaan sen täyttääkseni sen likaisilla astioilla tai ottaakseni puhtaat sieltä kaappiin, niin lapsi ryntää heti "auttamaan" eli repii sieltä tiskikoneesta likaiset tai puhtaat astiat ja heittelee lattialle. Olen antanut pieniä kattiloita ja oikeita lusikoita ja vispilöitä että leikkii niillä keittiön lattialla kun laitan tiskikonetta mutta ei... Ne kelpaavat silloin kun teen ruokaa (ottaa kyllä koko ajan myös kissanruokaa leikkiin mukaan mistä en tykkää, kissankuppia ei saa oikein muualle niin se on keittiössä) mutta jos tiskikone on auki niin se on kiinnostavin.

Jos pesen vaikka vessanpönttöä/suihkua/lavuaaria niin lapsi kaivelee sillä aikaa kissanvessaa tai tyhjentää vessanroskista (jee siteet, tamponit ja korvapuikot!) tai sitten vain heittelee likaiset vaatteet pyykkikorista ympäri vessaa ja suihkua.

Mä en ymmärrä miten noin pieni jaksaa seistä koko päivän. Mun lapsi on lähes koko päivän jaloillaan, kiipeilee kaikkialle, juoksee, tyhjentää kaikki paikat... En mä vaan jaksais:ROFLMAO:

Riittääköhän nuo yöunet sitten, noin kello 20-8 muutamalla heräämisellä? Että saa silti tarpeeksi unta?

Ap
Kyllä tuon ikäiset nukkuvat sen, mitä tarvitsevat. Jos väsyttää, niin kyllä sen huomaa/nukahtaa lattialle.

Ja tuollaisia täystuhojahan ne reilun vuoden ikäiset ovat. Tuo tosiaan auttaa, että ottaa mukaan puuhailuun. Eli jos esim siivoat, anna joku rätti lapselle käteen, niin saa pyyhkiä sillä paikkoja. Tai harja ja rikkalapio, ja ohjaa lakaisemaan eteisen lattiaa.
Aika tiukasti olen kyllä pienestä pitäen opettanut, mihin juttuihin ei saa koskea ollenkaan.

Ja välillä kannattaa suosiolla unohtaa ne kotihommat, ja yrittää vain olla näkemättä kaaosta. Menee vaikka pihalle :D
 
vierailija
Kuulostaa aika normi lapselta. Sellaisia ne on. Oon joskus sanonutkin, että ne jotka laittaa jo pienen päiväkotiin pääsevät paljon helpommalla :)

(Meillä kaikista parhaiten uniin on vaikuttanut arjen rauhoittaminen..)
 
vierailija
meillä oli kans 40 min unien vaihe tuon ikäisenä. nyt nukkuu pidempään mutta ei meinaa nukahtaa:)
olen tuskaillut lapsen unien kanssa mennen tullen.
ehkä ne unet hälle rittää jos jaksaa touhuta
 
vierailija
Meillä ei nukkunut edes tuon vertaa vaan n. 15-20 minuuttia. Olen rajoittanut lapsien liikkumista asunnossa, kun on ollut vaihe, jossa kaikki kaapeista vaan revitään ulos. Ovi kiinni ja lukkoon (itse siis samassa huoneessa, ei niin että lapsi jäisi yksin) tai leikkikehään (esim ruokaa laittaessa, voisi toimia aloittajallakin tiskikoneen tyhjennyksen ja vessan pesun aikana). Toki näistä saattaa aiheutua itkua ja huutoa, mutta mieluummin niitä kuin vaaratilanteita tai sotkua. Lisänä lapsilukot.
 
Ei nukkunu meilläkään tuo ipana pienenä ja vauhtia riitti aamuvarhaisesta iltaan asti. Valvoi paljon jo syntyjään ja 1v päikkärit oli 30min. yöunet 9-10h. Lapset ovat erilaisia myös uniasioissa. Mikään meillä ei tuonut lisää unta yöhön tahi päivään.
 

Yhteistyössä