Mitä vikaa muovilattiassa on????????? En ymmärrä!!!!

  • Viestiketjun aloittaja myönnän
  • Ensimmäinen viesti
"AleXAN"
Nykyään on paljon erilaisia muovimattoja, ei vain niitä yksivärisiä tai pilkullisia. Meillä on laminaatti mutta en pistäis pahaks vaikka olis muovimatto kunhan se olis hyvän näkönen, esim parketti/laminaatti kuvioinen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24924152]ootko kokeillut ihmesientä siihen oranssiin jälkeen? Voi tosin käydä niin, että vuosien saatossa tulleet pinttymätkin lähtee matosta ja se kohta voi olla kokonaisuudessaan sen jälkeen vaaleampi kuin muualta.[/QUOTE]

En ole, täytyypä yrittää. En kyllä tiedä yhtään mistä jäljet ovat tulleet. Oransseja pieniä läikkiä, sillä täällä.

Onko muilla?
 
Parketti on paras. Itse tykkään.

Meillä vanha talo, jossa vanha parketti ja tykkään tästä. Meillä on makuuhuoneissa vanhat muovimatot ( suoraa 80-luvulta ) ja ne vaihdetaan jossakin vaiheessa. Ei kuitenkaan mitään kiirettä. Ihanan nostalgiset nuokin :D

Mitä te revitte stressiä jonkun palstamamman mielipiteistä. Koti on koti, jossa ihminen viihtyy ja minä viihdyn meidän kodissa, vaikka monen mielestä täällä pitäisi kaikki uusia. Me ei eletäkään muiden mielipiteiden mukaan. Toiset käyttävät elämänsä sisustamiseen ja pitävät sitä tärkeänä. Toiset keskittyvät muihin asioihin.
 
"vieras"
Meillä on muovimatto ja on kätevä koira- ja lapsiperheessä, kestää siis hyvin pesua. Ei olla jaksettu alkaa vaihtamaan, kun luultavasti parin vuoden päästä muutetaan isompaan, pysyvämpään kotiin.
 
Edellisessä asunnossa kun rempattiin lattiat makuuhuoneista, mietittiin kauan mitkä materiaalit valitaan. Meillä silloin kaksi isoa koiraa jotka ottaa vauhtilähtöjä sisällä joten päädyttiin muovimattoon. Oikeasta mattoliikkeestä laadukas matto, jossa puujäljitelmäkuvio ja sävynä tumma mahonki (tjsp?), oli kalliimpaa kuin moni parketti. Ja kas kummaa, kaikki jotka tulivat katsomaan luulivat mattolattiaa vähintään laminaatiksi, jopa parketiksi :O
Oltiin todella tyytyväisiä. Toki täytyi itsensä kanssa ensin tehdä ajatustyötä kun aikasemmin mieltänyt muovilattian niin "huonoksi" ja vanhakantaiseksi materiaaliksi.
 
"noo"
[QUOTE="vieras";24924110]Kestävää, kunnes joku terävä kulma tms. tekee siihen reiän...niinpä niin.[/QUOTE]

Kuin myös tulee siihen parkettiin tai laminaattiinki se reikä.
 
Täytyy kyllä sanoa, etten ole sellaista jumppasalinkeltaista puulattiaa nähnyt missään muualla kuin vanhoilla jumppasaleilla.

Mä en pidä muovilattioista, niissä on jotain laitosmaista. Tässä saatttaa vaikuttaa aika paljon se, mihin on tottunut ja missä elänyt. Olen kutakuinkin aina asunut omakotitalossa/maatalossa. Opiskeluaikoina asuin sitten parissakin asuntolassa, ja sieltä on jäänyt mieleen ne kammotavat 70-lukuiset sisustusratkaisut muovimattoineen.

Lisäksi mä tykkään olla kotona paljain jaloin, joten lattioiden haptisuus on mulle tärkeää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24924212]Meillä otettiin makuuhuoneisiin muovimatot, erittäin käyttökelpoiset etenkin lasten oksennustautien aikaan. Muualla talossa on parkettia ja kosteat tilat laattaa.[/QUOTE]

Siinäpä myyntilause muovimatolle, menis varmaan ihan kuumille kiville sen jälkeen, kun mainostettaisiin, että kätevämpi oksennustaudin iskiessä kuin muut lattiamateriaalit...ottaen huomioon vielä senkin, että kuinka usein se oksennustauti iskee, jos iskee.
 
"vieras"
[QUOTE="Hanna";24924359]Sama juttu. Ap:lla taitaa olla aika suppea elämänpiiri, jos ei ole nykyaikaisiin (tai edes vanhanaikaisiin) puulattioihin törmännyt missään kodissa. Tällä hetkellä muodissa ovat valkokuultolakatut puulattiat.[/QUOTE]

Minä taas kuvittelen, että ap:n pointtina oli osaltaan tuo, että miksi lattian pitäisi olla muodikas. Ja että on niitä muovilattioitakin muunlaisia kuin yhtä väriä tai kuviota.
 
"vieras"
ei mitään vikaa. Meillä on ja kun se vaihdetaan niin tulee uusi muovimatto.

Onneksi se on taas tulossa "muotiin". Ja aina se on parempi kuin halpa laminaatti (sukantappaja).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24924353]Siinäpä myyntilause muovimatolle, menis varmaan ihan kuumille kiville sen jälkeen, kun mainostettaisiin, että kätevämpi oksennustaudin iskiessä kuin muut lattiamateriaalit...ottaen huomioon vielä senkin, että kuinka usein se oksennustauti iskee, jos iskee.[/QUOTE]

Kyllä meillä pahimmat jäljet lapsiperhe-elämästä on jäänyt parkettiin (jonka toki voi hioa ja lakata uudelleen, se tehdään sitten joksu 10 v. päästä).

Laminaattia lattiaan en halunnut sen kylmyyden ja liukkauden takia. Niin ja onhan se laminaattikin muovia =)

Makuuhuoneisen muovimatoissa ei ole reikiä tms. Ostimme aikoinaan Tarkett:in hyvälaatuiset matot.
 
Minusta on se vaan ruma. Huonekalut ei pääse oikeuksiinsa ja sellainen keinotekoinen fiilis. Asunto muuttuu aivan erilaiseksi, jos sinne asentaa esimerkiksi laminaatin, joka on aika halpa ratkaisu.

Meillä on parketti, mutta paras olisi lautalattia. Minulle on kuitenkin ihan sama millaisista lattioista kukakin tykkää.
 
Minulla on ikävä muovimattoa. Muovimatto on helppo, turvallinen, helppo pestä eikä sen kanssa tarvitse koko ajan pelätä, että naarmuttuu tai menee rikki. Nyt on linoleumilattia ja inhoan sitä. Lattia on täynnä naarmuja (asunto useamman vuoden vanha), ei kuitenkaan siis hirveän vanha asunto kyseessä. Itse olen asunut vasta pari kuukautta tässä. Koko ajan saa pelätä, että lattialle kaatuu vettä tai, että tulee naarmuja. Lattia ei siis ole "varman" oloinen, huonekalut tekevät kamalat painaumat lattiaan jne.

Laminaatti ollut yhdessä aiemmassa asunnossa ja senkin kanssa oli monesti niin, että ei uskaltanut samalla tavalla kävellä ja liikutella huonekaluja ym. niin kuin muovimatolla.

Itse jos olisi nyt mahdollisuus valita niin laittaisin makuuhuoneisiin luultavasti muovimatot ja olohuoneeseen/yleisiin tiloihin joko kunnon vanhanaikaisen puulattian tai laattalattian.
 
"vieras"
Kannattais varmaan ensin tutustua nykyiseen tarjontaan (eikä jämähtää jonnekin 80-luvulle) kun alkaa paasata erilaisista lattiavaihtoehdoista...

Ei kaikki parketti ole koivua tai mäntyä. Puulattioille löytyy vaikka mitä sävyjä, laminaateillekin jopa kuvioita. Muovimattoja on ihan järkyttävän monia erilaisia, kaikki mahdolliset ja mahdottomat sävyt. Ja kulutuksenkestävyyksiä näille kaikille lattioille on heikosta kaikenkestävään.

Ehkä apn kannattais joskus käydä ihan katsomassa jossain sisustusliikkeessä, kuinka paljon vaihtoehtoja onkaan?
 
Ksantippa S.
Ei ole valkoisen lautalattian voittanutta. Paitsi että imuroida ja pyyhkiä saa aika usein.

Meillä on yhdessä huoneessa laminaatti, se on ihan vihoviimeinen juttu. Vaihtaisin sen tilalle ihan mielelläni vaikka muovimaton, ellei muovista uutena irtoaisi niin paljon kemikaaleja.
 
"vieras"
Ei ole valkoisen lautalattian voittanutta. Paitsi että imuroida ja pyyhkiä saa aika usein.

Meillä on yhdessä huoneessa laminaatti, se on ihan vihoviimeinen juttu. Vaihtaisin sen tilalle ihan mielelläni vaikka muovimaton, ellei muovista uutena irtoaisi niin paljon kemikaaleja.
Itse otimme maton joka on M1 luokitettu.

Luokitus edistää vähäpäästöisten rakennusmateriaalien kehittämistä ja käyttöä
Hyvä sisäilmasto edellyttää sisäilma-asioiden huomioon ottamista suunnittelun, rakentamisen ja käytön kaikissa vaiheissa. Sen lopulliseen laatuun vaikuttavat monien muiden tekijöiden ohella sisätilojen rakennusmateriaalit.
Rakennusmateriaalien päästöluokitus esittää vaatimukset tavanomaisissa työ- ja asuintiloissa käytettäville materiaaleille hyvän sisäilman laadun kannalta. M1-merkki kertoo vähäpäästöisyydestä.

Rakennustieto
 
vvvv
Meillä on juuri sellainen pilkullinen, harmaita pilkkuja luonnonvalkoisella pohjalla, asumme opiskelija-asunnossa. Ja voi taivas, rakastan tätä lattiaa. Siinä näkyy elämisen jälkiä valmiiksi, joten sitä ei tarvitse varoa ollenkaan. Edellisessä asunnossa oli laminaatti ja vihasin sitä. Kylmä, kova ja kopiseva. Monta lommoa tuli kun lapset tiputtivat jotain kovaa lattialle, ja aina sai olla villasukat jalassa jos ei halunnut suonenvetoa. En kyllä haluaisi parkettiakaan, yhtä varottava sekin on. Lautalattia olisi kyllä kiva, semmonen vähän jo kolhiintunut....
 
juupelis
mulla tulee kauhunväristyksiä kun ajattelen lapsuudenkodin ah-niin-ihania oksennuksenkirjavia muovimattolattioita. se niissä varmaan ihmisiä inhottaakin.
meillä on parkettia ja laminaattia kotona, tosin makuuhuoneissa on muovimattoa - mutta tosi hienoa sellaista. yllätyin itsekin miten paljon on muuttuneet ne mallit kun mentiin ostamaan. aivan ihana ja ei-muovimattomainen lattia saatiin :D sellainen erikoinen mustavalkoinen esim pojan huoneessa
 
Mun mielestä muovilattiat on rumia eikä tunnu kivalta, lisäksi niissä vuokrakämpissä joissa aikoinaan olen asunut ja joissa on ollut muovimatot niin niihin on pinttynyt helposti tahroja ja se menee helposti rikkikin.
En mä tiedä onko siinä mitään vikaa sen kummemmin, ei vaan miellytä mun silmää mutta jokainen laittakoon kotiinsa mitä tykkää.
 
  • Tykkää
Reactions: versatile
HYH
Ei mitään vikaa. Nykuisin muovilattiaa saa vaikka minkänäköisenä. on ihan laminaatin näköistä kuosiakin. ja varmasti helpompi hoitaa ja pysyy vyvänä pitempään. :) Meillä ihan perus muovilattia nyt, ja matot kun on hienot ja on siistiä, Niin ei musta ruma yhtään.
 

Yhteistyössä