Mitä VI**ua mä teen?

Nyt kiehuu ja kovaa. Tekee mieli sännätä tonne koululle ja tempoa yks opettaja raiveleistaan tonne hankeen ja pölläyttää kunnolla.
Ja syynä se, että mun ysillä oleva tumma poikani teki koulutehtävää, josta ei tajunnut mitään. Otettiin asia kunnolla jutteluun ja etittiin tietoa, tai poika etti ja mä kerroin vinkkejä vieressä.
Poika teki kerrankin kunnolla läksynsä ja siihen kuului vielä oma mielipide perään...siis aiheesta. Istui 2 tuntia koneella ettimässä ja kirjottamassa ja kaivo vielä meidän tulostimen, korjaS sen ja sai homman valmiiks. Ja mitä sanoo opettaja...että "sulle tulee hylätty, oot kopioinu netistä ja äitis on tehny loput" :O:O:O

Tehtävänannossa oli selkeesti että "hae tietoa netistä ja kirjoita lopuksi oma mielipide"

Eka kerta kun poika saatiin todellakin tekemään tehtävät kunnolla ja sit tulee hylsy.
Niin, ja ope oli jo ekalla tunnilla ilmottanut " minä olen sitten ikävä ihminen". Tuntuu vaan että jannu vihaa kohta ainetta joka oli sen lempiaine ennen ja josta se suunnitteli ammattiakin. Vihaa vaan ton paskan opettajan takia.

Jannu ite käväs kotona rauhottmuassa kesken koulupäivän, ope oli taas kerran luokkalaisten edessä välkällä sanonut että yks saa hylätyn ja kattonu poikaa. Jannu suuttu ja tuli kotiin. Me juteltiin ja se läks takas, saavat ne "numerot" sitten tänään. Ja jos sieltä se hylsy tulee niin mua ei pitele mikään.

Oisko jotain fiksua käytösmallia mulle, tällä hetkellä viha on liian pieni sana kuvaamaan mun tunnetta sitä opettajaa kohtaan ja käyttäytyminen ei ehkä ois ihan fiksua jos nyt lähtisin.

niin, piti vielä mainita että mun poika on koulun ainoa mulaatti, ainoa tummaihoinen muutenkin täällä. ja pikkusen pistää miettimään että onkohan rasismia kun muutenkin saa tunneilla tehdä sellaisa juttuja mitä muille ei koskaan laiteta eteen ja arvostelu on aika rankkaa, vaikka poika on ollut aina hyvä tuossa aineessa.

Keittiönoita
Vedät pari kertaa syvään henkeä ja jos hylsy tulee, soitat opettajalle ja kysyt, miksi niin kävi. Ja sanot, että poika teki tehtävän itse etkä sinä. Jos opettaja väittää, että tehtävä on netistä kopioitu, pyydä häneltä linkki sille sivulle, miltä tehtävä opettajan mielestä on kopioitu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22413922 begin_of_the_skype_highlighting**************22413922******end_of_the_skype_highlighting:
Vedät pari kertaa syvään henkeä ja jos hylsy tulee, soitat opettajalle ja kysyt, miksi niin kävi. Ja sanot, että poika teki tehtävän itse etkä sinä. Jos opettaja väittää, että tehtävä on netistä kopioitu, pyydä häneltä linkki sille sivulle, miltä tehtävä opettajan mielestä on kopioitu.
Kiitos.
Siinä on joitakin "lainauksia" netistä. Mutta jos tehtävänannossa sanotaan että tietoa saa hakea netistä niin luulis että sitä saa lainatakin, kun ei kaikki ole kuitenkaan lainattua. Ja kun suuren osan tehtävästä muodosti mielipide, niin miten omasta mielipiteestä voi saada hylsyn kun se kuitenkin oli positiivinen. ( tai sit opettaja ei tykkää siitä positiivisuudesta)

Mä soitin kerran aiemmin jo tästä luokanvalvojalle, sekin oli huomannut että poikaa ahdistaa joku koulussa. Sano että ei oo ihan yhtä reipas kuin viimevuonna. No ei kai kun hermot palaa tän yhden open takia jatkuvaan. Ja mun täytyy sanoa että toi jannu on hyvin hallinnut ittensä kaiken sen jälkeen mitä se on saanut kokea. Tänään olin ylpeä siitä että se kasas ittensä ja lähti takas kouluun kun oli ensin rauhottunut kotona. ( ja hienoa että tuli kotiin rauhottumaan, ainakin se kertoo mulle että se tietää mistä saa tukea ja turvaa)
Mut silti vähän pelottaa tää loppupäivä, kyseessä on kuitenkin herkkää ikää elävä murrosikänen poika. Jotenkin tuntuu et se yks opettaja haluaa tahallaan koitella ton sietokykyä.

Ai niin, jannu tykkäs koulusta vielä vuos sitten, sit tuli tää ope...entinen läks...

Olipas huono opettaja.
Yhteys rehtoriin ja harkintaan luokan/koulun vaihto?
täällä se tarkottais toiselle paikkaunnalle menoa, jota jannu tosin toivookin koko ajan. Sen yks kaveri lähti tonne toiseen kouluun ja on tykännyt. Mut se taas tietäis pitkiä bussimatkoja ja jannu pelaa kuitenkin aktiivisesti jäkistä joten harrastusaika ja bussimatkat söis entisestään lyhyttä läksyjentekoaikaa. ( kun ei tota voi kyllä harrastuksestakaan poistaa, ainoo harrastus ja hyvä sellanen vielä tän vuoden, ens vuonna sit uudet kuviot)

täällä se tarkottais toiselle paikkaunnalle menoa, jota jannu tosin toivookin koko ajan. Sen yks kaveri lähti tonne toiseen kouluun ja on tykännyt. Mut se taas tietäis pitkiä bussimatkoja ja jannu pelaa kuitenkin aktiivisesti jäkistä joten harrastusaika ja bussimatkat söis entisestään lyhyttä läksyjentekoaikaa. ( kun ei tota voi kyllä harrastuksestakaan poistaa, ainoo harrastus ja hyvä sellanen vielä tän vuoden, ens vuonna sit uudet kuviot)
Joo. Opettajan vaihto kuulostaisi paremmalta.
Minä taidan peilata tilannettanne oman kunnan muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen: Silloin meillä , ei tosin minun lapsillani, mutta heidän koulullaan, tilanne äityi niin hankalaksi että yksi opettaja joutui oikeasti lähtemään hoitamaan loppuunpalamistaan muualle kuin työpaikalleen. Viimeisten kuukausien aikana käytös oppilaita kohtaan oli todella asiatonta.

Keittiönoita
Sano pojallesi, että yhden open takia ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Noita ihmisiä tulee vielä jatko-opinnoissakin ja aikanaan mitä todennäköisimmin myös työelämässä. Positiivista asiassa on, että tämä ope on nyt vain yhdessä aineessa yhden vuoden. Mietipä, jos sama henkilö olisi ollut koko ala-asteen luokanopena.

Sitten itse siihen tehtävään...oliko poikasi koulussa opetettu, miten tekstiin pitää merkitä lainaukset? Jos oli, niin niiden merkitsemättä jättäminen alentaa varmasti arvosanaa, mutta hylsyä ei kyllä silläkään perusteella pitäisi ysiluokalla tulla.

Ei misään nimessä pojan kuulu olla se joka vaihtaa luokkaa, koulua tms. Siis jos opettaja kohtelee poikaa väärin, niin opettajahan se on, jonka pitää sitten lähteä muualle, missä niitä tummia lapsia ei ole, jos se väri on hälle jokin ongelma.

Älkää ihan totta lähtekö sille tielle, että kiusattu on se joka joutuu väistymään. Nyt nostat kissan pöydälle, soitat rehtorille, pidätte yhteisen palaverin ja puitte koko jupakan läpi.

GHD
Niin no periaatteessahan netistä etitty tieto meinaa yläasteella(?) kaiketi sitä, että otetaan lähde, mutta siitä ei suoraan lainata vaan omin sanoin kirjoitetaan se tieto. Jos kyse oli siitä, että tekstissä oli kuitenkin suoria lainauksia?

Mutta joo, todella tökeröä opettajalta. Soitat sinne ja pyydät perusteluja hylsylle ja kerrot vielä päälle tosta, miten poika oli tehtävän tehny. Jos kyse nyt olis noista lainauksista niin pyydätte, että poika korjaa tehtävän "omin sanoin kirjoitetuksi" ja täts it. Jos oikeesti ajattelet syyn olevan esim syrjinnässä niin ei muuta ko yhteyttä rehtoriin.

kysy opelta mistä on kopsattu
Aika uskomatonta ja epäammattimaista toimintaa opettajalta. En tiesä mikä hänen tarkoitusperänsä tuossa on, mutta ei ainakaan oppilaan opettaminenja tukseminen. Ota opettajaan esniksi yhteyttäja jos asia ei ratkea niin niin otat sitten rehtoriin yhteyttä.

Kaikkea sitä tosiaan tapahtuukin tällä saralla ja miten opettajat heittää hatusta tuon että on netistä kopsattu. Minun siskoni on ammattikoulussa aikuislinjalla, hän siis jo 45 vuotias ja jossain kokeessa ( en muista mikä se oli ) niin sai hylsyn kun opettaja väitti netistä kopioineen sen. Siskoni sitten pyysi opettajaa näytttämään tämän kyseisen kohdan mistä se on kopsattu ja kun ei pystynyt toteen sitä näyttämään niin sai sitä sitten arvosanan. Hän oli kerinnyt tekemään uusintakokeenkin siitä, erilaisen kuitenkin ja sai molemmista arvosanan ja anteeksi pyynnöt päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22414017:
Sitten itse siihen tehtävään...oliko poikasi koulussa opetettu, miten tekstiin pitää merkitä lainaukset? Jos oli, niin niiden merkitsemättä jättäminen alentaa varmasti arvosanaa, mutta hylsyä ei kyllä silläkään perusteella pitäisi ysiluokalla tulla.
Tämän opettajan toimesta ei varmana ole tullut mitään opetuksia itse kirjoittamisen suhteen. Tehtävänanto oli aika lyhyt ja ytimekäs ja kyseessä on aine jossa harvemmin kirjotellaan montaakaan sanaa.

Mua muutenkin epäilyttää jo että millainen voi olla opettaja joka ekalla tunnilla ilmoittaa "minä olen sitten ikävä ihminen". Kertoo aika paljon jo ihmisen itsensä omanarvontunnosta ja siitä millaisena kokee maailman jos kertoo valmiiksi olevansa ikävä. Ja ilmeisesti haluaakin olla ikävä ja tuottaa sillä pahaa ympärilleenkin.

Harmi että ollaan tällanen pikkukunta. Täällä on ihania opettajia mutta sitten myös niitä täysiä torvia. Harmi ettei niitä saa täältä aina äkkiä pois. Ihanaa on että opettajat pysyy mutta sitten nää hankalat pysyy kanssa. Meillä on koulussa ollut eläkkeelle jääntiä ja nyt muutakin vaihtuvuutta...pitäs ehkä kysyä että mistä toi ope tänne pölähti, nehän vois siirtää sen vaikka "muihin tehtäviin"

Vähän helpottaa toi raivostunut olotila jo itellä, kiitti teidän ja mieheni joka haki suklaata :p

[QUOTE="jenny";22414027]Voihan tehdä läksyt bussissa sit, jos vaihtaa koulua.[/QUOTE]

tota...koulumatka mäkistä ja kivistä hiekkatietä ei oo paras mahdollinen kirjotusalusta.
Tää on ihan korpea ja koulubussit kiertelee vaikka ja mitä maisemia pitkin. Ainakaan mun kyydissä ei kukaan pystynyt kirjottamaan ( ajoin pari vuotta sit paikallista koulubussia)

Homma hoidossa....=) ja toivottavasti pysyykin.

Sain siis opettajan kiinni. Jannu kerkes tulla kotiin, oli repinyt luokassa koko työn ja tunkenut roskiin kun kerran hylsy tuli. Ja selitys että äidin tekstistä kopioitu ??? :snotty: ja netistä kopioitu.
Ja tässä äidin teksti- jutussa oli kyse siitä, että minä olin vasta mukana projektissa jossa pyritään säästämään meidän päiväkodin keittiö ja teimme lehtikirjoituksia. Minä en tehnyt omaa kirjoitusta vaan meillä oli ryhmä joiden kaikkien nimet sitten tuli alle.
Minä tosin en valmista kirjoitusta ole edes ihan kokonaan nähnyt, asiasisällön tiedän. Ja näiden tietojen pohjalta on sitten pojankin kanssa JUTELTU aiheesta.
No tottahan ope oli sitten "ajatellut"..... tosin ei vissiin itsekään ollut nähnyt edes koko tekstiä, opettajainhuoneessa olivat puhuneet vaan että minä olen siinä ollut mukana.

No, juteltiin, selvittelin opelle miten kovasti työn eteen oli nähty vaivaa yms. Ja kerroin miten poika oli kerrankin mielestään tehnyt läksyn hyvin. Mutta silti ope oli sitä mieltä että oli suoraan netistä kopioitua. Ei se kyllä ollut, sitä tekstiä oli muuteltu mutta milläs sitä enää todistelen kun paperi on roskissa ja tiedosto tuhottu koneelta.
Pojan kaveri oli pelännyt että hän saa hylsyn kun oli kuulemma kopsannut kaiken netistä mut sepä saikin kasin...:whistle: ( muitten poikien numerot oli 5-6 väliltä kuulemma)
Avauduin sitten enemmänkin opelle siitä miten kovin jannu on työskennellyt tuon aineen parissa ja miten on tykännyt siitä ennen ja mitä on kertonut aiemmin tunneilla. Ope halusi kuulemma juutella, pyysi että "jos se nyt sen verran nöyrtyis että tulis juttelee" Siis edelleen asetelma että jannun tarvii nöyristellä... no joo, jannu lupas mennä kuuntelemaan mitä opella on asiaa. Oli kuulemma tunnilla ollut ihan iisisti ja tehnyt hommansa.

Ope kuitenkin sano et käytännön työt merkkaa numerossa enemmän, uusintatyötä ei tarvii kirjottaa.
Ja mä pyysin et ei enää alettas väittämään että minä oisin tehnyt lasten läksyjä, en mä edes ehtis, saati sit et muuten edes rupaisin sellaseen. mitä ne oppis jos ei ite tee??? ( ja tosiaan, haloo, mulla on 10 lasta, en tosiaankaan tee niitten läksyjä)

Jospa tää nyt tästä sit...jannu ainakin on helpottuneen olonen kun homma on saatu setvittyä. Ja mä oon ylpee pojastani et tuli tosiaan kotiin rauhottumaan eikä lähteny hölmöilee mitään eikä riehunut tai huutanut koulussa tms...mitä nyt ton ikänen vois tehdäkin kun tarpeeks suututtaa.

"vieras"
Hyvä että asia selvisi =). Toinen asia, joka mua kiinnostaa on se, että onko muut lapsesi eri miehelle, koska ekoissa kirjoituksissasi kirjoitit, että poikasi on ainut tummaihoinen teilläpäin.. Ihan omakohtaisen jutun vuoksi tuosta kysyn, en siis pahalla.. =)

Toi on hirveetä... Mä tunsin pojan joka 18-vuotiaana ampu aivonsa pellolle tommosen opettajan takia, itsemurhaviestiin oli kirjoittanut vain että "erottakaa se opettaja" tms. Varmaan ei ihan vain sen opettajan takia tuota tehnyt mutta oli se "viimenen niitti".
Enkä mä nyt siis tarkota että ap:n poika tekisi saman vaan ajan takaa sitä miten pahalta tuollainen latistava opettaja voi tuntua..

Höh. Typerän oloinen opettaja.

Mä muistan yläasteella kirjoittaneeni äikän tunnilla aineen (aihe vapaa), jossa nuori raiskatuksi tullut nainen kertoi tarinansa. Mä vietin aineen parissa KAUAN ja siitä tuli todella hyvä ja uskottava (vaikka itse sanonkin). Sain aineesta 10, mutta ope oli kirjoittanut alas, että "Sinussa on kirjoittajan ainesta...jos et kopioinut tätä muualta". Tuntui tosi kurjalta, kun oli nähnyt aikaa ja vaivaa.

[QUOTE="vieras";22416681]Hyvä että asia selvisi =). Toinen asia, joka mua kiinnostaa on se, että onko muut lapsesi eri miehelle, koska ekoissa kirjoituksissasi kirjoitit, että poikasi on ainut tummaihoinen teilläpäin.. Ihan omakohtaisen jutun vuoksi tuosta kysyn, en siis pahalla.. =)[/QUOTE]

Jep, tän pojan isä kuoli kun poika oli 5 vrk ikänen.

Toi on hirveetä... Mä tunsin pojan joka 18-vuotiaana ampu aivonsa pellolle tommosen opettajan takia, itsemurhaviestiin oli kirjoittanut vain että "erottakaa se opettaja" tms. Varmaan ei ihan vain sen opettajan takia tuota tehnyt mutta oli se "viimenen niitti".
Enkä mä nyt siis tarkota että ap:n poika tekisi saman vaan ajan takaa sitä miten pahalta tuollainen latistava opettaja voi tuntua..
Mä olen kansa joutunut tutustumaan muutamaan tapaukseen kun nuorta on tarpeeks lannistettu ja seuraukset on ollut tuhoisat. Nää lapset ja nuoret elää muutenkin niin herkkää aikaa että vois muutaman kerran ajatella miten työnsä hoitaa jos on nuorten kanssa tekemisissä. Ei ne ole vielä aikuisia vaikka isokokoisia ovatkin.

Mulle tuli open kanssa juttelusta sellanen epäilys että ehkä tää ope pelkää noita nuoria. Kuitenkin lauma teinipoikia voi olla pelottaviakin kun sille päälle sattuvat. Ope meinaan sano että "tänäänkin täällä oli osa jo selällään lattialla ja täys nujakka päällä". Jannu kerto et jotkut pojat välillä pelleilee ja heittää hulinaks mut ei ne tosissaan mitään oo. Tosin ne jannut ei oo ees mun pojan ryhmässä. Ja mun mielestä tän paikkakunnan nuoret on ylipäätään aika kivoja. Ei täällä oo mitään kauheita levottomuuksia ollut ja ne muutamat hurjat on kuitenkin aika lempeitä hurjia.

:mad:

mulla nousee karvat pystyyn tuon nöyrtymisen takia..hitto mä en käsitä miksi nuoren pitäis nöyristellä yhtään ketään joka sitä kohtelee kaltoin, oli sit opettaja tai kuka tahansa: /
sais opettaja ihan itse nöyrtyä, ai niin, mut eihän opettaja voi olla väärässä, oppilashan se aina on väärässä..huoh.

muista kehua poikaa siitä kuinka hyvin oli hommansa tehny, ja sano et tästälähin tekee vielä paremmin ja vielä enemmän tolle tunnille hommia, mut ei missään tapauksessa tuhoa niitä, jos sama toiminta opettajalta jatkuu, voitte sit rehtorille käydä työt näyttämässä.

"vieras"
Jep, tän pojan isä kuoli kun poika oli 5 vrk ikänen.
Kiitos vastauksesta. Asutte ilmeisesti pienellä paikkakunnalla..? Miten muut asukkaat ovat suhtautuneet poikaan ja onko ollut ihonvärin vuoksi ollut mitään syrjimistä tms? Ystävälläni on ulkomailta adoptoitu lapsi, ja hänen lisäkseen myöhemmin tulleet kaksi biologista lasta.. Asuneet isossa kaupungissa, jossa muitakin "eri näköisiä", syrjimistä tai muuta ei ole suuremmin ollut.. Nyt ovat miehen työn vuoksi muuttamassa toiseen paikkaan ja heille löytyi unelmakoti läheiseltä pieneltä kylältä.. Tämä asia ollut meillä monta kertaa keskusteluissa.. Olisi mukava kuullu sinun kokemuksiasi asiasta.. Kiitos!

"diina"
Jos tekstiä on lainattu suoraan, se pitää näkyä lainauksena ja olla lähde. Ysillä olevalta pitääkin jo vaatia sitä, muuten ei tule koskaan läpäisemään mistään jatko-opiskeluista. Kannattaa kysyä opettajalta mitä tapahtui, tuonikäiset kun ovat mestareita vetämään herneitä nenään ja tekemään omia johtopäätöksiä... Olen työskennellyt tuonikäisten kanssa ja monesti juttu ei todellakaan ole niin kuin se oma kultamussukka on sanonut! Se ei tietenkään poista sitä että myös opettajissa on ääliöitä, joiden ei koskaan pitäisi opettaa ketään, kaikkein vähiten lapsia.

Yhteistyössä