Mitä tykkäisit?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Ei meiltä tarvii lupia kysellä. Siis yleensä ilmoittaa tulomatkalla että on tässä tämä ja tämä mukana.
Mut sä ootkin sieltäpäin Suomea :D
Muistan, että tuollaista se sielläpäin oli, silloin joskus kun niillä nurkilla aikaani vietin :)

Mrs Kittless
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Kittless:
No onhan tuo törkeää kutsua itse toisten ihmisten luo vieraita. Se on sitten taas ihan eri asia, että haittaako se. :)
No meillä ainakin voi ottaa muitakin läheisiä ja tuttuja mukaan jos on kylään tulossa, varsinkin anopilla on aina melkein joku mukana. Kun vain ilmoittaa etukäteen että on porukalla tulossa, niin so what?
No siis sitä tarkoitinkin, että kysyy ekaksi luvan, että voiko tulla. :)
Ei meiltä tarvii lupia kysellä. Siis yleensä ilmoittaa tulomatkalla että on tässä tämä ja tämä mukana.
No ei minuakaan haittaa, vaikka koko suku tulisi kahville. Minusta on vain kohteliasta kysyä.

ap
No onhan tuo törkeää kutsua itse toisten ihmisten luo vieraita. Se on sitten taas ihan eri asia, että haittaako se. :)
No meillä ainakin voi ottaa muitakin läheisiä ja tuttuja mukaan jos on kylään tulossa, varsinkin anopilla on aina melkein joku mukana. Kun vain ilmoittaa etukäteen että on porukalla tulossa, niin so what?
No siis sitä tarkoitinkin, että kysyy ekaksi luvan, että voiko tulla. :)
kun äiti ei edes ilmoittanut, että on tulossa muita. ja äidin tuntien ei olisi mitään edes kertonutkaan vasta kuin sitten kun kaikki olisivat iolleet täällä jo.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumentuva:
Itse laitoin äidilleni viestin, että:

Olisihan se kohteliasta edes kysyä, että sopiiko, jos meinaa mukanaan tuoda enemmänkin väkeä.

Ja mitä tuli takaisin?

"Meeppä katsomaan peiliin!! Mitä näät?"

:eek:
Riippuu ketä muita tulis. Mutta siis, realistisesti tälläisessä tapauksessa mun äiti soittais ja sanois että "me tullaan sitten *** kyydissä" johon minä vastaisin että "tuleeko nekin meille ?" Ja jos tulee niin tuovat luultavasti jotain pientä pullan tynkää mukanaan tai sitten ne sukulaiset ihan vaan heittää mun äidin tänne.
Voisin toki jostain muustakin asiasta itseeni ottaneena kysyä että olisiko aiheellista kysyä ensin saako ne tulla, tai tahdonko mä niitä meille ja jos siihen äitini vastaisi noin, "kato peiliin...." niin jäisi äidinkin vierailut. :headwall:
pappani ja siskoni ovat ne muut, ketkä tulee ja heitä on ihana nähdä, mutta mie en yllärivieraista tykkää, paitsi ihan rakkaista, mut ainahan sitä ois kohteliasta kysyä, et sopiiko. Varsinkin nyt ku sielt sit tulee anoppi, appi ja miehen veli kanssa.
Höh, no ei teillä taida kovin läheiset välit olla jos perheenjäsenten tuleminen häiritsee :/ meillä nuo luettelemasi ihmiset käyvät aina ihan yllättäinkin ohikulkumatkalla jne.

Just
Ei meilläkään paikat ole yleensä _koskaan_ tiptop (paitsi juuri kun on siivottu niin sen viisi minuutia), eikä meilläkään syödä kahvileipää tai pullaa, niin ei sitä sitten yleensä varastoissakaan ole. Kaverit ja lähisuku saa tulla ihan ilmoittamattakin, kun tilanteen tietävät eivätkä vähästä järkyty. Mutta en tosiaan halua esim. seitsemän hengen lähetystöä yllärinä tarkistamaan nurkkiani ja ihmettelemeään pullatonta kahvipöytää, enkä itsekään edes uneksiksi vieväni omia vieraita jonkun muun luokse lupaa kysymättä (ja tuskin muutenkaan).

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Taasko täällä:
Tuosta "kato peiliin" kommentista tuli kaks vaihtoehtoa mieleen. A. sä oot nuorena, vielä äitis luona asuessasi kutsunut ison lössin vieraita ilmoittamatta äidilles tai B. sulla on huomenna synttärit :D
ei kumpaakaan. ja olen 16v:nä muuttanu kotoa pois.
joten sen jälkeen en ole äitinui luokse kutsunut ketään, enkä ennen sitä.

viera*
Ja tulevat huomenaamulla, joten mitään lisätarjottavia ei pääse ennen sitä hakemaan. Kait he tuovat tullessaan. Oltiin varauduttu kahteen vieraaseen. Saa toki tulla, mut musta kohteliasta olisi edes ollut kysyä, että sopiiko tai edes kertoa, että ovat myös kutsuneet muita.
mitä jos eivät tuo tullessa? mitä teillä oli varattu kahdelle ihmiselle?

Meillä ei myöskään syödä pullaa omalla porukalla ollessa, mutta pakastimessa on ihan kaupan pakastealtaan herkkuja varalla uuniin heitettäväksi kun ei sitä koskaan tiedä kuka tulee ja milloin. Ja siistiä tosiaan on aina kun ollaan tarkkoja siinä asiassa. Mut me ollaankin täältä maalta kuten Åbo tuossa selitti jo kulttuurieroja....

Tuosta "kato peiliin" kommentista tuli kaks vaihtoehtoa mieleen. A. sä oot nuorena, vielä äitis luona asuessasi kutsunut ison lössin vieraita ilmoittamatta äidilles tai B. sulla on huomenna synttärit :D
Mä olen ehkä sen verran herkässä tilassa, mutta peruisin koko äitini tulon kun noin meni sanomaan. Mun mielestä rumaa... :snotty:

En kyl ymmärrä tuollaista tylyä kommenttia joka tapauksessa. En tykkäisi, jos meille noin iso porukka tulis ilmoittamatta, enkä yllärivieraista yleensäkään.
Tuli mieleen mikrokakku, sen saisit helposti tarjolle ja riittäsi kaikille.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mut sä ootkin sieltäpäin Suomea :D
Muistan, että tuollaista se sielläpäin oli, silloin joskus kun niillä nurkilla aikaani vietin :)
Missäpäin tollanen on normaalia? :)

Just
No maalta ja maalta :) Aika OT,mutta tuli tuosta mieleen muutaman vuoden takainen tapaus kun olin pihalla lapioimassa väärään paikkaan kipattua poninpaskakasaa (joka ei ollut ihan pieni) - tosi hikisenä ja siinä ihessään yltä päältä. Tenavat hämmentäneet keskenään sisällä sillä välin tuntikausia, ja lopputuloksenhan tietää...

No, miehen sisar pyyhältää pihaan omien kesävieraidensan kanssa (joista en ketään tuntenut), ja teki tuloa sisälle. Minä sanomaan, että anteeksi, mutta nyt ei kyllä sovi, on tämä lannanluonti silleen pahasti kesken ja paikat sisälläkin mullin mallin. Että tuohon pihaterassille saavat kyllä kahvit ilman pullaa, mutta sisälle ei nyt tällä kertaa.

Eipä käly ottanut kuuleviin korviisa vaan marssitti koko vierasparven tutkimaan tupaa ilman emännän lupaa - ja kuuli siitä kyllä sitten myöhemmin kunniansa. Ei ole toistunut ;)

rider
En jumankekkana tykkäisi. Minun kotini on minun kotini, jonne tullaan vain minun luvallani. Jos ei lupaa heltiä, niin sitten ei tullakaan. Jo on piru jos tässä kovassa ja julmassa maailmassa ei ihmisellä saa olla edes yhtä omaa linnakettaan, jossa saa olla ja määrätä itse.

Sanoisin äidilleni että kuinka kehtaa kutsua MINUN kotiini muita. Ei se, ettenkö pystyisi järkkäämään paria pullaa, vaan ajatuksena se, että joku toinen menee ja astuu tuolla tavalla minun varpailleni minun kodissani. Kotini on linnani ja that's it.

Saraldo
En tykkäis ollenkaan. On noloa alkaa sitten laittamaan pöytään tarjoiluja, jotka oli varattu kahdelle. Selitä siinä sitten, että "no kun en tiennyt teidän tulostanne.." Ja sitten se saa nämä ylimääräiset vieraat nolostumaan.

Tuo peiliin katsominen oli kyllä aika inhottavasti sanottu. Ja tuossa tilanteessa peruisin varmasti äitinikin tulon. Jotenkin tuntuu siltä, että äitisi haluaa nyt tehdä sulle kiusaa, kun kutsuu teille ihmisiä eikä vaivaudu ilmoittamaan sulle mitään.

Hiiri
Meille on yllätysvieraat tervetulleita, eivät kyllä saa välttämättä muuta kuin vettä aluksi, kunnes ollaan pikaseen käyty kaupassa. Meillä ei ole yleensä varastoissa mitään, kun se katoaa 'jotenkin kummasti' ;).
Mutta en mäkään tykkäisin, jos joku muu, olisi se äitini tai anoppini tai joku muu läheinen, kutsuisi minun kotiini kylään toisia. Kotini on minun, johon minä tai mieheni kutsumme vieraita, ei kukaan muu. Heillä on oma kotinsa, jonne saavat kutsua vaikka miehen kuusta jos haluavat, mutta eivät minun kotiini.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja No:
Minä varmaan lähtisin oman perheen kanssa aamulla sunnuntai-ajelulle.
tekisi mieli tehdä noin, mutta vanhemmat tulee 200 km päästä ja pappani odottaa lastemme näkemistä. Pappani takia en haluaisi sanoa mitään, mutta tekisi kyllä niin mieli laittaa äidille viesti, että jos tuollaisi törkeitä viestejä lähettelee, niin kannattaisi itse katsoa peiliin ja jättää tulematta.

Musta olis vaan kiva, jos tulis omia tai miehen sukulaisia käymään. Ja huominen passais loistavasti, koska tältä päivältä jäi herkkuja. Mut siitä en tykkää, et kutsuttaessa luvataan tulla, sit perutaan tulo ja sit kuitenkin tullaan "yllärinä".

Kumma äiti sulla
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minusta tuo pitkä matka on lieventävä asianhaara. Itsekin haluan samalla reissulla tavata mahdollisimman monta tärkeää ihmistä. Äitisi olisi kyllä voinut asian toisin esittää.
Sitä suuremmalla syyllä kuvittelisi, että kun asia on tiedossa hyvinkin ennen lähtöä, että äiti olisi kysynyt, että sopii kai että tuodaan pappa ja sisko mukana ja olisi kiva jos pyytäisitte myös anoppivanhempanne paikalle jne?

Yhteistyössä