Mitä toi tarkottaa? Olin Helsinki Vantaan lentokentällä ja mun kännykkään tuli viesti pankilta että 16,30€ maksu epäonnistui

vierailija
olin ostanut sieltä duty freestä kyllä jotain mutta summa oli eri, mun summa oli joku 23€. Maksoin sen pankkikortilla itsepalvelulaitteessa kuten kaikki muutkin.
Sitten menin odottelemaan lähtöportille. Ja kännykkään tuli viesti että tuo kyseinen summa epäonnistui. Yrittikö joku hakkeroida mun korttia? Säikähdin kyllä ja laitoin äkkiä lentotilaan.
Miten tollaselta voi suojautua? Tililtä ei lähtenyt mitään.
 
vierailija
Se summa, mikä ei ollut minun, epäonnistui.
Se summa, millä maksoin itse, onnistui ja lähti tililtä.

Ihmettelen vain miten ja kuka yritti maksaa minun kortilla siellä lentokentällä! Minusta tuo on pelottavaa. Miten voin estää sen?
 
vierailija
Voihan se myös olla sellainen huijausyritys, jossa mitään veloitusta ei ole yritetty, vaan sinulta yritetään saada kirjautumistiedot. Maksu epäonnistui - kirjaudu tästä linkistä sisään tarkastamaan tilanne. Sanomattakin on selvää, että mitään linkkejä ei pidä avata tai antaa kirjautumistietoja, jos tuollainen tulee, vaan poistaa se viesti saman tien. Ja muistakaa aina silloin tällöin sulkea puhelin kokonaan ja käynnistää se uudestaan. Sekin on osa hyvää puhelinturvallisuusetikettiä.
 
vierailija
Voihan se myös olla sellainen huijausyritys, jossa mitään veloitusta ei ole yritetty, vaan sinulta yritetään saada kirjautumistiedot. Maksu epäonnistui - kirjaudu tästä linkistä sisään tarkastamaan tilanne. Sanomattakin on selvää, että mitään linkkejä ei pidä avata tai antaa kirjautumistietoja, jos tuollainen tulee, vaan poistaa se viesti saman tien. Ja muistakaa aina silloin tällöin sulkea puhelin kokonaan ja käynnistää se uudestaan. Sekin on osa hyvää puhelinturvallisuusetikettiä.
Kiitos vinkistä, voi olla että se oli jokin huijaus. En tiedä mistä ne viestit näkee vielä, täytyy katsoa.
 
vierailija
Kortteja saatetaan myös skannata. Mut hyvä, ettei maksu mennyt läpi.


Kääriminen alumiinifolioon
muokkaa
Suojaus on mahdollista tehdä käärimällä maksukortti alumiinifolioon[5]. Alumiinifolio kuitenkin kuluu yleensä nopeasti.
Usean NCF-kortin pitäminen päällekkäin
muokkaa
Pitämällä montaa NFC-sirua käyttävää korttia päällekkäin yksittäisen kortin lukeminen on hankalaa tai jopa mahdotonta.[14]
 

Yhteistyössä