mitä tietoja työnantaja saa työterveydestä?

• Viestiketjun aloittaja venlakka
  • Ensimmäinen viesti
venlakka
kertokaas esimiehet tai työterveyden ihmiset, että millaista tietojen vaihtoa käytte (jos käytte) sairaslomaaisen asioista? Tiedän, ettei vaitiolovelvollisuus sitoo työterveyden ihmisiä mutta millaista keskustelua mahdollisesti yleisemmälläkin tasolla käydään. esim. Keinoja miten tukea sairaslomaaisen työhönpaluuta tms.

"jep"
Siis ne saa vaan tietää että onko työkyky vaadittuun tehtävään ok vai ei. Mun viimisin työnantaja tosi tarkka kaikista tietosuoja-asioista ym. Ja sen kanssa homma meni niin että se kerto ajan koska pitää tuoda todistus työkyvystä. Sitten varailin ajan työterveyteen ja ne lähetti mulle himaan todistuksen minkä ite vein pomolle. Tottakai avasin sen ensin ja siinä vaan oli mun henkilötiedot ja että todettu kelpoiseksi tehtävään. Piti antaa ties mitä huumeseulaa sielä tarkastuksessa kuitenkin, että ei mitkään "tulokset" näkyny tms.

jep vol 2
[QUOTE="jep";29269393]Siis ne saa vaan tietää että onko työkyky vaadittuun tehtävään ok vai ei. Mun viimisin työnantaja tosi tarkka kaikista tietosuoja-asioista ym. Ja sen kanssa homma meni niin että se kerto ajan koska pitää tuoda todistus työkyvystä. Sitten varailin ajan työterveyteen ja ne lähetti mulle himaan todistuksen minkä ite vein pomolle. Tottakai avasin sen ensin ja siinä vaan oli mun henkilötiedot ja että todettu kelpoiseksi tehtävään. Piti antaa ties mitä huumeseulaa sielä tarkastuksessa kuitenkin, että ei mitkään "tulokset" näkyny tms.[/QUOTE]

Sori, luin ton sun kysymyksen huolimattomasti ja eihän tää nyt vastaa siihen yhtää. Tulipa kirjoteltua

Työhöntulotarkastuksesta tosiaan vain se todistus toimitetaan ja siinä on vain rasteja ruudussa täyttääkö tiettyjä todistuksessa lueteltuja kohtia. Sairauslomatodistuksiin yleensä kirjataan diagnoosi.

Itse työskentelen työterveydessä ja käsittelen myös potilasasiakirja pyyntöjä. Koskaan en ole sellaiseen törmännyt, että olisi työnantaja pyytänyt tekstejä työntekijästä. Joskus on joku esimies soittanut ja kysynyt onko tietynniminen työntekijä tulossa lääkäriin tms. Niitäkään tietoja en ole antanut.

Työhönpaluun suhteen yleensä järjestetään ns kolmikantaneuvottelu, jossa on osallisina työntekijä, esimies ja työterveyden edustaja.

asdfsa
Kaikki, ei ne salaa mitään tietoja. Etkö muista kun eduskunnan jättänyt kok. Linden teki aloitteen joka meni läpi että työnantaja voi vaikka vaatia työntekijän olemaan alasti tarkistaakseen työntekijän. sama juttu on lääkäreillä, kaikki tiedot on annettava työnantajalle tietoon, oli se mitä hyvänsä. Vaikka yksityisellä lääkärillä käynti jonkin nolon vaivan takia niin se näkyy e-tiedoissa ja raporttia pukkaa työnantajille.

Yhteistyössä