Mitä teksitte tilassani?

• Viestiketjun aloittaja "Huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"Huolestunut äiti"
Kaipaan neuvoa tilanteeseeni. Synnytykseni päätettiin käynnistää lapseni pienen koon vuoksi,jota seurattiin useasti. Viikot olivat täynnä ja lapsen painoksi eopäiltiin alle 3kg, mutta tyttäremme syntyi himpun yli 3 kiloisena. Nyt 5kk iässä lapsellamme on painoa vain 5490g ja pituutta syntymästä on tullut melkein 14cm. Painoa on viikkoa kohden tullut aina korkeintaan 120g ja nyt viimeksi reilussa kahdessa viikossa 150g. Odotan tässä neuvolasta soittoa,kun terkkari aikoi jutella lastenlääkärin kanssa,pitääkö lähteä tutkimuksiin. Tyttö on kyllä muuten hyvin kehittynyt ikäisekseen. Mitä tekisitte tilassani, vaatisitteko päästä tutkimuksiin(jo oman mielenrauhan vuoksi!) vai?
Niin ja olemme alusta saakka kulkeneet painokontrolleissa.

minusta tuo paino kuulostaa suht hyvältä, kaikki nyt ei vaan ole semmoisia somia makkarasormia pienenä.
Joko teillä syödään kiinteitä? rasvalisää mahtaavat suositella kiinteiden lisäksi, näin oli meillä ekan kohdalla joka oli hoikkanen vauvana.

TK
Sattumoisin on esikoisen (nyt 5v) neuvolakortti mukana ja tarkistin hänen painonsa tuon ikäisenä. Oli 500g enemmän, pituutta 65.5cm. Koko ajan mentiin jollain -14 käyrällä, mutta enempiä tutkimuksia ei tehty. Mutta jos tarjoavat tutkimuksia, niin mitä haittaakaan niistä olisi?

Minulla kans käynnistettiin synnytys pienen koon vuoksi,tyttö painoi 2780g..Tyttö on nyt 5kk ja painoa 6390g,jotkut sanovat tytön olevan tosi pieni kokoinen,mutta minusta on ihan normaali,eikä neuvolassa ole puututtu kokoon mitenkään,pieni tyttö ja kehittyy normaalisti..onhan tämä kyllä isompi kuin teidän lapsi..voihan niissä tutkimuksissa käydä,ei kai siitä mitään haittaa ole...Mutta nykyään tulee isompia lapsia,ja käyrät on muuttunut muutamassa vuodessa,niin niitä sitten syynätään vähän turhankin tarkasti,jos sattuu olemaan hiukka pienempää kokoa..

hk
meillä pohdittiin tuota painoasiaa ja mulle terkka sanoi, että puoleen vuoteen vauva tuplaa syntymäpainoinsa ja vuoteen kolminkertaistaa. Minusta tuo paino on ihan kunnossa samoin kuin syntymäpainon mukaan ei ole pienipainoinen kun se raj a on 2500g. Täällä ei mulla 2690g painavaa seurattu enempää, mutta tuota 2430g painavaa seurattiin tosi paljon. Meillä tuo 2430g painoi 5kk 5995g ja 2690g painoi tismalleen saman verran. Sit 3250g painanut 6465g 5 kk:n iässä.

En usko että tarttee vielä mitään tutkimuksia, mutta noista ei oikeasti tiedä ku jokaisella on omat mielipiteensä kuuntele mitä sanotaan, sitä paitsi lapsilla on noita yksilöllisiä eroja jo vauvasta asti. Meillä esikoinen oli vauvateholla ja siellä lääkäri sanoi että 2900g painava vauva osaa huolehtia riittävästä syönnisti ja sit ei tartte olla huolissaan.

"Huolestunut äiti"
Ollaan tosiaan alusta saakka oltu seurannassa painon takia,millon viikon,millon kahden välein punnittu. Ensin annetaan ymmärtää ettei oo mitään huolta,seuraavalla kerralla ollaan huolissaan ja taas seuraillaan,sitten taas ei jne.. oon ite aika väsyny jatkuvaan punnitukseen ja siihen ettei oikeesti enään tiiä ollaanko huolissaan vai ei, kun mielipiteet muuttuu jatkuvasti!

Yhteistyössä