Mitä tekisit? Kyse päiväunista päiväkodissa.

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti
pph
Onkohan tässä nyt ihan koko totuus, vai kaunisteleeko ap omaa osuttaan?
Mietin vain, kun mulla oli 4v poika hoidossa tuli aamulla 6.30 ja lähti 16.30-17.00 pois. Isä sanoi ettei saa antaa nukkua, kun oli varahoidossa pk:ssa ja siellä ei ollu nukkunut. Oli sitten kotona nukahtanu pikkukakkosen aikaan.. Juupa juu. vanhemmat kerkes olla siis n.tunnin lapsen kanssa. Ja tää lapsi nukahti aina ensimmäisenä ennenkuin satu loppui. Tehtiin sitten kompromissi, ettei anneta nukkua kun 45min..

En ap pahalla sua epäile, mutta on oikeasti olemassa vanhempia jotka eivät halua lasten nukkuvan päiväunia siksi, että menevät sitten aikasin nukkumaan..:/

Ja sitten kyllä sua pitää kuunnella pk:ssa, voittehan te sopia vaikka sen 45min tai 30min, että sen saa korkeintaan nukkua jos nukahtaa..
 
vieras
Kauanko on nyt kesän jälkeen ollut hoidossa? Jos arki alkaisi vähitellen väsyttää. Meilläkin lapsi jätti jo 2,5-vuotiaana kotona unet pois. Kolmen vanhana aloitti päiväkodin eikä onneksi ole koskaan ollut ongelmaa nukkumisesta. Päiväkodissa nukkuu päikkärit. Nyt isompana vähemmän aikaa. Mut kotona ees viikonloppusin ei koskaan.

Jonkun aikaa pitää vain maata, jos ei nukahda tai herää pian. Mut jossain vaiheessa laskevat lapsia hiljaisen leikin pariin yksitellen. Yksitellen herättävät täällä muutenkin. Joten pyydä, että herättävät sun lapsen ekana! Se voi jo vähän auttaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Hankalia asioita. Meillä taas takutaan siitä, että lapsi ei nuku hoidossa. Ei yritäkään rauhoittua sänkyyn ja pääsee sitten palkinnoksi päiväunitemppuilustaan leikkimään. Ei sitten nähdä arkisin juuri ollenkaan, kun joudutaan laittamaan muksu unille melkein heti, kun on tultu kotiin.
Mutta ehkäpä tuo olisi ap:n ihanne, niin ei tarvittes lapsen kanssa olla.
Ja ehkäpä se vaan ottaa päähän kun lapsi kukkuu vielä kello kasitoista ja aamulla pitäisi kuudelta herätä jo ylös....
NIINPÄ :( Ja kun vielä on itse opiskelija niin jossain välissä pitäisi itsenkin tehdä koulutehtäviä + päästä nukkumaan. :(
En halua lapseni nukahtavan ennen klo 21 niin mekin ehdimme viettää aikaa yhdessä, mutta en myöskään valvoa klo 23-00...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja MissTropic:
kai se pimeeseen nukahtaa illallakin jos päivällä,yhtäkauan jos ei kauemminkin valvoneena.
Tota mäkin olen miettinyt, miten virkeä lapsi tottakai nukahtaa päivällä pimeeseen ja hiljaseen nukkariin mutta illalla kotona missään tapauksessa ei...
No minä voin vastata omasta puolestani; lapsi on tietysti väsynyt päiväuniaikaan koska hän on edellisen päivän päivunien takia nukahtanut illalla vasta puolen yön aikaan, ja herätys aamulla ollut klo 7-8. Ja sitten taas illalla ei tullut uni jne jne. Kierre on valmis.
Nykyään kun lapseni ei enää päiväkodissakaan nuku, saa hän vuorokaudessa enemmän unta kuin mitä sai ennen; päiväuni+lyhyt yöuni.
Juuri näin! Ihme, että edes alan ammattilaiset eivät ymmärrä tätä.

 
pktäti
Olen itse lastentarhanopettaja ja myönnän tämän lasten päiväuni asian ikuisuuskysymykseksi/ongelmaksi päiväkodissa. Työntekijät selittävät asiaa aina sillä, että lapsi tarvitsee unta/lepoa ja myöskin resurssikysymyksillä (ei riitä valvojia). Mielestäni kyseessä on ennemminkin päivähoidon "tabu" ja ikivanha tapa toimia. Valvojia kyllä riittäisi järjestelyillä.

Lapsihan tarvitsee lepoa, se on totta. Mutta jokainen vanhempi myös tietää parhaiten minkä verran lapsi unta tarvitsee ja milloin. Lepo päiväkodissa voisi "ei-nukkujille" hyvinkin olla kirjojen lukemista ja musiikin kuuntelua istuen/sängyllä loikoillen, ei pimeässä makaamista täydellä mahalla ruuan jälkeen.
Itselläni lapset 4v ja 2.5v aloittavat pk.n ensi kuussa ja kauhulla odotan heidän päiväuniaan. 4v ei ole nukkunut puoleentoista vuoteen ja kuopukseltakin olemme säännöstelleet pvunia viime kuukaudet rankalla kädellä. Meillä sama kuin ap.lla: esikoinen menee nukkumaan klo 20 (nukkuu12h) ja mikäli kuopus on nukkunut pvunet, hän valvoo 22 tai yli. Lisäksi vuorokausi unenmäärä on suurempi ilman päiväunia.
Itse tulen töihin palattuani puuttumaan tähän asiaan omassa pk.ssani mikäli vanhempien puolelta tulee "pakkonukutuksesta" puhetta.
Kehoittaisin ap sinua olemaan asian kanssa "tiukkana". Lapsellesi lepo tekee hyvää niin kuin kaikille, mutta sanot tiukasti minkä aikaa saa nukkua. Jos hoitajat eivät sitä noudata, ota yhteyttä esimiehiin. Tsemppiä iltoihin!
 
vieras
Täytyy sanoa että on aika rankkaa itsellekin, jos lapsi valvoo 23-24 asti iltaisin, ja aamulla pitäisi lähteä kuudeksi töihin. Siinä jää aikuiseltakin yöunet turhan vähälle. Yritän itse olla arkisin sängyssä jo 22.30 tuon aikaisen aamuherätyksen takia.

Tästä johtuen ymmärrän erittäin hyvin jos jotakuta korpeaa se että lapsi nukkuu parin tunnin päiväunet, ja valvoo sen vuoksi myöhään illalla.
 
En jaksanut lukea aivan kaikkia viestejä, mutta pakko kommentoida. :)

Olen työskennellyt aika monessa päiväkodissa ja mielestäni päiväkotipäivä on todella raskas lapselle, aivan kuin työpäivä. Tämän vuoksi lapset menevät nukkumaan ja jos lapsesi nukahtaa puolen tunnin sisään, hän todella on sen tarpeessa. Ei päivähoidossa aleta herättämään nukkuvaa lasta vain sen takia, ettei vanhemmat "saa" lasta illalla ajoissa nukkumaan. Työntekijät ajattelevat lapsen parasta.
Teidän kannattaa kiinnittää huomiota päiväänne. Mitä touhuatte, onko rytmit kunnossa, tarpeeksi virikkeitä ennen iltaa, iltarutiinit kunnossa, ei liian aikaisin nukkumaan yms.?
Usein vanhemmat eivät halua, että lapsi nukkuu päivähoidossa juuri tuon mainitsemasi "omanajan puutteen" vuoksi, mikä on mielestäni naurettavaa. Teillä on lapsi ja hänen tarpeensa menee omienne edelle.
 
jiki
Alkuperäinen kirjoittaja Lennyskä:
En jaksanut lukea aivan kaikkia viestejä, mutta pakko kommentoida. :)

Olen työskennellyt aika monessa päiväkodissa ja mielestäni päiväkotipäivä on todella raskas lapselle, aivan kuin työpäivä. Tämän vuoksi lapset menevät nukkumaan ja jos lapsesi nukahtaa puolen tunnin sisään, hän todella on sen tarpeessa. Ei päivähoidossa aleta herättämään nukkuvaa lasta vain sen takia, ettei vanhemmat "saa" lasta illalla ajoissa nukkumaan. Työntekijät ajattelevat lapsen parasta.
Teidän kannattaa kiinnittää huomiota päiväänne. Mitä touhuatte, onko rytmit kunnossa, tarpeeksi virikkeitä ennen iltaa, iltarutiinit kunnossa, ei liian aikaisin nukkumaan yms.?
Usein vanhemmat eivät halua, että lapsi nukkuu päivähoidossa juuri tuon mainitsemasi "omanajan puutteen" vuoksi, mikä on mielestäni naurettavaa. Teillä on lapsi ja hänen tarpeensa menee omienne edelle.
mielestäni lapsen paras on se että vanhemmat ovat myös levänneitä ja että heillä on myös aikaa toisilleen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ette vie lastanne illalla ulos niin nukahtaisi yöunille paremmin? Miksi olette vain kotona tv:n ääressä. En yhtään ihmettele miksi lapsenne valvoo jos ei ole virikkeitä illalla kotona.

Mutta siis, itse en halua herättää nukkuvaa lasta. Ja tulee aina paha olo itselle kun lapsi pitää repiä ylös, vanhempien toiveen mukaisesti, vaikka toinen selvästikin tarvitsee unta. Ketä tämä palvelee? Lasta? Vanhempia?

Oikeasti. Tehkää lapsenne kanssa asioita. Älkää sysätkö kaikkea tekemistä päiväkodille. Lapsi kaipaa tekemistä myös iltaisin omien vanhempiensa kanssa.
Sinun lapsesi ilmeisesti herää herättämättä myös aamuisin. Siinä tapauksessa olet hyvin onnekas! Onnittelut!
 
No meillä sama juttu. Tyttö on nyt 2v8kk eikä ole vuodenvaihteen jälkeen nukkunut päiväunia. siis kahdeksaan kuukauteen. Mutta päiväkodissa joutuu päikkäreille, kaikki alle kolmevuotiaat menee nukkuhuoneeseen ja sillä hyvä. Ei auta neuvottelut ei mitkään, totesivat vaan että kohtahan tuo täyttää sen kolme...

oon kysyny että eikö vois olla siellä missä isommat rauhoittuu, niin ei. kuulemma niin pienet ei jaksa olla paikallaan ja pilaa isompien lepohetken jne. Mutta mistäs sen tietää kun eivät oo kokeilleet...

tuolla sentäs nostavat pois sängystä sen pakollisen puolen tunnin tai kolmen vartin jälkeen jos ei oo nukahtanut tai herättävät just puolen tunnin tai jotain jälkeen. vaikka se on kyllä sitten ihan sama herättääkö kun se vaikutus on sama illalla, oli sitte nukkunu vartin tai tunnin päivällä...
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuulemma ei voi mennä toiseen ryhmään päiväunien ajaksi (jossa isosisko on) koska vaatii liikaa valvontaa jos joukossa on pienempiä.

Tämä on ihan laissa säädetty asia, ei tädit ole sitä itse keksineet.



Ja ei voi nostaa ylös sängystä kun ei riitä ketään lapsen perään katsojaksi eikä siellä nukkumahuoneessa voi valvoa kun häiritsisi muiden unta.

Niinpä, pitäisikö lapsen antaa sitten olla oman onnensa nojassa pari tuntia? Vai kuka ottaa vastuun? Ja lapsilla jotka nukkuvat on oikeus rauhalliseen uneen.


Ihan umpikujassa tuntuu olevan kun ei ratkaisua löydy päiväkodin puolelta eikä ymmärrystä ettei kaikki lapset nuku kahden tunnin päiväunia.
Päiväkoti on perustellut erittäin hyvin kantansa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Onkohan tässä nyt ihan koko totuus, vai kaunisteleeko ap omaa osuttaan?
Mietin vain, kun mulla oli 4v poika hoidossa tuli aamulla 6.30 ja lähti 16.30-17.00 pois. Isä sanoi ettei saa antaa nukkua, kun oli varahoidossa pk:ssa ja siellä ei ollu nukkunut. Oli sitten kotona nukahtanu pikkukakkosen aikaan.. Juupa juu. vanhemmat kerkes olla siis n.tunnin lapsen kanssa. Ja tää lapsi nukahti aina ensimmäisenä ennenkuin satu loppui. Tehtiin sitten kompromissi, ettei anneta nukkua kun 45min..

En ap pahalla sua epäile, mutta on oikeasti olemassa vanhempia jotka eivät halua lasten nukkuvan päiväunia siksi, että menevät sitten aikasin nukkumaan..:/

Ja sitten kyllä sua pitää kuunnella pk:ssa, voittehan te sopia vaikka sen 45min tai 30min, että sen saa korkeintaan nukkua jos nukahtaa..
Luulen, että ap ei halua lapsensa nukahtavan ihan noin aikaisin, ehkä mieluummin 20-21 aikaan. Villi veikkaus...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi ette vie lastanne illalla ulos niin nukahtaisi yöunille paremmin? Miksi olette vain kotona tv:n ääressä. En yhtään ihmettele miksi lapsenne valvoo jos ei ole virikkeitä illalla kotona.

Mutta siis, itse en halua herättää nukkuvaa lasta. Ja tulee aina paha olo itselle kun lapsi pitää repiä ylös, vanhempien toiveen mukaisesti, vaikka toinen selvästikin tarvitsee unta. Ketä tämä palvelee? Lasta? Vanhempia?

Oikeasti. Tehkää lapsenne kanssa asioita. Älkää sysätkö kaikkea tekemistä päiväkodille. Lapsi kaipaa tekemistä myös iltaisin omien vanhempiensa kanssa.
Sinun lapsesi ilmeisesti herää herättämättä myös aamuisin. Siinä tapauksessa olet hyvin onnekas! Onnittelut!
.... Ja nukahtaa iltaisin kohtuu aikaan. Juuri tämän takia päiväkodeissa ei kuunnella vanhempia päiväuniasioissa, sillä hoitajilla itsellään on ilmeisesti vain näitä "hyväunisia". Ei ole kenenkään etu, että yksi perheenjäsen valvottaa muuta perhettä (perheen muita lapsia ja vanhempia) 22-23 aikaan arkisin. Silloin ei ole oman ajan halusta kyse. Mitä ihmeen virikkeitä lapsella vielä pk.n jälkeen tulisi olla? Eiköhän arkisin normaalit ruokailu/ulkoilu, liekit ja iltapuuhat riitä. Huoh!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lennyskä:
En jaksanut lukea aivan kaikkia viestejä, mutta pakko kommentoida. :)

Olen työskennellyt aika monessa päiväkodissa ja mielestäni päiväkotipäivä on todella raskas lapselle, aivan kuin työpäivä. Tämän vuoksi lapset menevät nukkumaan ja jos lapsesi nukahtaa puolen tunnin sisään, hän todella on sen tarpeessa. Ei päivähoidossa aleta herättämään nukkuvaa lasta vain sen takia, ettei vanhemmat "saa" lasta illalla ajoissa nukkumaan. Työntekijät ajattelevat lapsen parasta.
Teidän kannattaa kiinnittää huomiota päiväänne. Mitä touhuatte, onko rytmit kunnossa, tarpeeksi virikkeitä ennen iltaa, iltarutiinit kunnossa, ei liian aikaisin nukkumaan yms.?
Usein vanhemmat eivät halua, että lapsi nukkuu päivähoidossa juuri tuon mainitsemasi "omanajan puutteen" vuoksi, mikä on mielestäni naurettavaa. Teillä on lapsi ja hänen tarpeensa menee omienne edelle.
no tässä on kyllä myös se pointti, että tuosta päikkäreiden nukkumisesta päiväkotipäivien aikana tulee äkkiä "kierre". Vaikka normaalisti lapsi nukahtaisi ajoissa illalla, sanotaan vaikka klo 21 ja herää klo 8-9 aamulla, on virkeä ja pirteä päivän ja jaksaa touhuta, on valmis taas yöunille tuolloin klo 21. Eikä nuku niitä päikkäreitä. Niin sitten pk-päivien aikana se menee niin että joutuukin ehkä heräämään normaalia aiemmin, sanotaan klo 7.30, sitte pannaan unille päiväkodissa ja nukahtaakin, nukkuu päikkärit, ei meinaa millään nukahtaa illalla, nukahtaa ehkä klo 23 ja sitten joutuu heräämään taas klo 7.30 seuraavana aamuna niin onhan se selvä että päivällä nukuttaa kun ei ole saanut kunnon yöunia nukkua.

Meillä ei ainakaan perustella lasten päikkärien nukkumista/nukkumattomuutta oman ajan puutteella, vaan sillä mikä on lapsen rytmi ja miten on hyvin jaksanut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lennyskä:
En jaksanut lukea aivan kaikkia viestejä, mutta pakko kommentoida. :)

Olen työskennellyt aika monessa päiväkodissa ja mielestäni päiväkotipäivä on todella raskas lapselle, aivan kuin työpäivä. Tämän vuoksi lapset menevät nukkumaan ja jos lapsesi nukahtaa puolen tunnin sisään, hän todella on sen tarpeessa. Ei päivähoidossa aleta herättämään nukkuvaa lasta vain sen takia, ettei vanhemmat "saa" lasta illalla ajoissa nukkumaan. Työntekijät ajattelevat lapsen parasta.
Teidän kannattaa kiinnittää huomiota päiväänne. Mitä touhuatte, onko rytmit kunnossa, tarpeeksi virikkeitä ennen iltaa, iltarutiinit kunnossa, ei liian aikaisin nukkumaan yms.?
Usein vanhemmat eivät halua, että lapsi nukkuu päivähoidossa juuri tuon mainitsemasi "omanajan puutteen" vuoksi, mikä on mielestäni naurettavaa. Teillä on lapsi ja hänen tarpeensa menee omienne edelle.

Sinullekin tekisi ehkä hyvää jutellä aikaisemmin kirjoittaneen "pktädin" kanssa. Voisit oppia häneltä jotain uutta ja hyödyllistä näistä päiväuniasioista ja jos noudattaisit vinkkejä, näkisit varmasti paljon enemmän tyytyväisiä vanhempia aamulla tuomassa lapsiaan hoitoon. Tädillä oli ajatusta kirjoituksessaan.

 
Minusta meidän lasten pk:ssa (tai siis pojan pk:ssa - en meinaa millään tajuta että tyttö on jo koululainen!) on selkeä käytäntö;

Kaikki lepäävät. Ne, jotka nukahtavat sadun/hiljentymisen aikana, saavat nukkua. Ne, jotka eivät nukahda, saavat nousta ylös kunhan ovat kauniisti ja hiirenhiljaa levänneet ennalta määrätyn ajan (eli sadun ajan & hetken sen jälkeen, yhteensä puolisen tuntia kai).

Jos lapsi nukahtaa lepohetken aikana, niin päiväunet ovat ilmeisesti tarpeen.
 
Vieras
Sinun lastasi ei saa laittaa päiväunille jos sanot niin. :) Varsinkin kun kyseessä näin iso lapsi ja päiväunet selkeästi haittaavat lapsen hyvinvointia kun jäävät yöunet liian lyhyiksi.
 
Huokaus
Mua niin risoo kun täälläkin moni luulee että kaikki lapset nukkuu vähintään 12 h yöunet poikkeuksetta, sekä vielä kaksivuotiaanakin kahdet päiväunet, päiväunia ainakin n viisivuotiaaksi asti. Esim. meillä siirryttiin yksiin päikkäreihin joskus 9 kk iässä ja lapsi 1,5 v nukkuu yleensä 10 h yössä sekä 2 päivällä. Jotkut suositukset oppaissa sanoo että tän ikäinen nukkuu n 14 h vuorokaudessa. Mutta kun ei nuku. Tajutkaa nyt että lapset ovat yksilöitä unentarpeen suhteen.

Tsemppiä aplle. Erittäin rasittava tilanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Sinun lastasi ei saa laittaa päiväunille jos sanot niin. :) Varsinkin kun kyseessä näin iso lapsi ja päiväunet selkeästi haittaavat lapsen hyvinvointia kun jäävät yöunet liian lyhyiksi.
Vanhemmat ei kyllä määrää kaikesta päiväkodissa...talossa talon tavalla, voi vaihtaa toiseen hoitomuotoon jos se ei sovi.
 
hello
Meidän 5v poikakin nukkuu päiväkodissa joka päivä. kotona ei nuku kuin harvoin päiväunet. Eivät vaikuta kyllä yhtään yöuniin, vaan päinvastoin. jos ei ole nukkunut päiväkodissa niin ilta on aivan mahdoton. Minä olen huomannut, että paremmin lapset iltaunille menee nukuttuaan päiväunet.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja hello:
Meidän 5v poikakin nukkuu päiväkodissa joka päivä. kotona ei nuku kuin harvoin päiväunet. Eivät vaikuta kyllä yhtään yöuniin, vaan päinvastoin. jos ei ole nukkunut päiväkodissa niin ilta on aivan mahdoton. Minä olen huomannut, että paremmin lapset iltaunille menee nukuttuaan päiväunet.
Hienoa teille! Varmasti kaikki vanhemmat toivoisivat näin, mutta....
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Sinun lastasi ei saa laittaa päiväunille jos sanot niin. :) Varsinkin kun kyseessä näin iso lapsi ja päiväunet selkeästi haittaavat lapsen hyvinvointia kun jäävät yöunet liian lyhyiksi.
Vanhemmat ei kyllä määrää kaikesta päiväkodissa...talossa talon tavalla, voi vaihtaa toiseen hoitomuotoon jos se ei sovi.
Kyllä vanhemmat tästä asiasta voi määrätä, vaihtoehtoinen tapa toimia on kuitenkin olemassa talon sisällä. Satavarmasti kaikki lapset ei niitä päiväunia nuku.

Päivähoidon tarkoitus on tukea lapsen kasvua, hyvinvointia ym. ja sitä ohjenuoraa ei vastaa se että lapsi valvoo puolilleöin kotona päiväkodissa nukuttujen turhien päiväunien takia.

Tämä on vähän sama kysymys kuin vänkäys pelkosektiosta; toiset sanoo että "pakotettiin" synnyttämään alateitse. Niin ei voi tehdä. Monet sanoo että päiväunet on "pakko" nukkua päiväkodissa. Ei ole. Suostutteluun, kiertelyyn ja kaarteluun jos haksahtaa, se on eri asia ja oma vika.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Sinun lastasi ei saa laittaa päiväunille jos sanot niin. :) Varsinkin kun kyseessä näin iso lapsi ja päiväunet selkeästi haittaavat lapsen hyvinvointia kun jäävät yöunet liian lyhyiksi.
Vanhemmat ei kyllä määrää kaikesta päiväkodissa...talossa talon tavalla, voi vaihtaa toiseen hoitomuotoon jos se ei sovi.
no tääkin on vähän niin että joo, voi vaihtaa.. mutta mihin vaihdat jos ei ole kuin yksi päiväkoti tarjolla (tai on toinen, mutta siellä menee eskarilaisetki päivunille), perhepäivähoitajia ei ole. Eikä varmaan olis helppoa saada ketään kotiin hoitamaan. Eli ainoa vaihtoehto on sitte olla ite pois töistä.
 

Yhteistyössä