Mitä tekisit? Kyse päiväunista päiväkodissa.

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Otetaas tämmönen tilanne:
Lapsi 3v, ei nuku kotona päiväunia. Menee illalla ajoissa nukkumaan ja herää aamulla itse. Viedään päiväkotiin ja siellä kaikki menee nukkariin 30min-1 tunti. Lapsi nukahtaa koska huoneessa on pimeää ja hiljaista. Lapsi menee kotiin, illalla ei nukahda ennenkuin joskus hihhuloinnin jälkeen.

No, vanhemmat syyttää päiväkotia kun on antanut nukkua. Syy, pimeässä ja hiljaisessa huoneessa nyt kuka tahansa nukahtaa. Kuten täällä aina sanotaan syyksi.

Jos tämä tilanne kuitenkin tulee heti hoidon alettua, tuskin syynä on se että on nukuttu päikkärit hoidosa ja lapsi valvoo päiväunien takia puolille öin, koska miksi lapsi alunperin sinne nukahtaisi jos ei olisi väsynyt??

Mä en ymmärrä syytä, että päikkäreille pirteä lapsi nukahtaa kun on pimeä ja hiljaista, mutta yö unille samoissa oloissa ei. Silloin mättää jossain muussa kun päikkäreissä. Ok, voi olla univelkaa jos nukahtaa myöhään, mutta silloin päikkäreille nukahtamisen syy ei ole pimeä ja hiljainen huone, kuten täällä moni sanoo.
oletko sinä koskaan kokeillut mennä heti lounaan jälkeen tunniksi tai kahdeksi hämärään huoneeseen lepäämään, jossa sinua ehkä silitellään tai hymistään jotain unilaulua? Mitä veikkaat että sinulle tapahtuisi? Minä voin vastat omasta puolestania että ihan varmasti nukahtaisin, ja voi vakuuttaa etten päiväunia tarvitse vaikka uneen vaipuisinkin. Illalla en sitten tosin unta saisikaan.

Ja itseasiassa meillä tuota tilannetta ei tullut heti esim. pitkien vapaiden jälkeen, lapsi saattoi pysyä useinkin hereillä sen puolitoista tuntia mikä oli nukkarissa oltava, jonakin päivänä sitten pitkän nukutuksen jälkeen uuvahti, nukkui ehkä tunnin mitä oli aikaa, ilta siirtyi heti 1,5-2h myöhemmäksi, seuraavana aamuna väsytti aika paljon, uni tuli päiväkodissa, nukuttiin vähän pidemmät päikkärit kuin ed. päivänä, ilta venyi lähelle puolta yötä ja aamulla väsytti sitten ihan sekavuuteen asti.
Juu, olen. Joka päivä töissä tulee mentyä patjalle lattialle kun lapset nukkuu. Ja ei, en nukahda sinne hämärään ja hiljaiseen huoneeseen.

Mutta edelleenkään en saanut vastausta siihen, kuinka tuo pakkonukahdus toimii päivällä, mutta ei illalla. Kuitenkin molemmissa on pirteä lapsi, olettaisin että myös iltapala on syöty eli vatsa täys kun sinne sänkyyn mennään. Joten miksi lapsi ei nukahda?? Syy ei voi olla päikkärit, koska lapsi sinnekin nukahtaa kun on pimeä ja vatsa täys.

tuo 1,5 tuntia on kyllä pitkä aika olla nukkarissa jos ei nuku. Pienempikin huilihetki rankan päivän keskellä kyllä riittäisi.
Ihan oikeasti, vastasin jo tuohon kysymykseen viimeisessä kappaleessa, en jaksa toistaa koko ajan samaa.

Ja tuohon nukahtamiseen.. Minä tiedän että nukahtaisin jos lepäisin lounaan jälkeen puolitoista tuntia, sinä et joten olemme ihmisinä erilaisia, kuten myös lapset voivat olla, eikö?

Päiväkodin hoitajat ovat itse usein naureskelleet miten uni tulee heillekin lapsia nukuttaessa, ja hekin torkkuvat nukkarissa, ovatkohan hekin sitten erikoisesti päikkäreitä vailla, en tiedä.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:
En lukenut ketjua, että ovatko jo muutkin hämmästelleet sitä asiaa, että vanhemmat kieltävät lapsen päiväunet saadakseen OMAA AIKAA. Käsittämätöntä. En ymmärrä koko oman ajan käsitettä. Jos on perheen perustanut, niin koko elämä on perheen aikaa.
Jep, vastauksestasi päätellen et todellakaan likenut ketjua.
 
Kierre on ollut täälläkin joskus päällä: Aamulla aikainen herätys sikeästä unesta, päiväkodissa luonnollisesti väsyttää koska illalla kukutaan alkuyöhön ja taas aamulla aikainen herätys jne.

Ja loma-aikoina rytmi on selkeä kun päiväunia ei nukuta uni tulee illalla klo 21 maissa ja ylös pirteenä aamulla 8-9 välillä.

Onneksi nykyisessä päiväkodissa ei mennä pimeään huoneeseen mutta jos siltikin nukahtaa herättävät 30min päästä kuten ollaan pyydetty.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:
En lukenut ketjua, että ovatko jo muutkin hämmästelleet sitä asiaa, että vanhemmat kieltävät lapsen päiväunet saadakseen OMAA AIKAA. Käsittämätöntä. En ymmärrä koko oman ajan käsitettä. Jos on perheen perustanut, niin koko elämä on perheen aikaa.
Kieltämättä on käynyt mielessä se, että päiväunien kieltämisen taustalla on Oma Aika. Kivaa, kun lapset nukahtaa jo kello 19-20, sen sijaan että nukahtaisivat vasta kello 21-22...
Sillä kyllähän 22-07 yöunet plus 2 h päiväunet ovat riittävästi lapselle siinä missä 11-12 h yöunet ilman päikkäreitä...
Nukahtaisivat sen sijaan vasta 21-22? Useimmat tässä ketjussa ovat puhuneet 23-> nukahtamisista, joskus jopa pitkälle jälkeen puolen yön.
Helvetinmoista juhlaa olisi meille ollut edes yhden illan nukahtaminen klo 22, 19-20 nukahtamisia meillä ei ole vaikka päikkäreitä poika ei enää nuku. Eikä tarvitsekaan olla, riittää että hän nukahtaa niin että saa tarpeeksi unta, eikä paha juttu ole muullekaan perheelle että pääsemme ennen klo 23 nukkumaan, varsinkin kun ensimmäinen töihinlähtijä (vanhin poikani) herää 4.45.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Viideltä kotiin ja kahdeksalta unille? Hmm.. Oletko miettinyt, että sille on olemassa jokin aivan toinen syy kuin päiväunet, miksi lapsi valvoo illalla myöhään...
Juuri näin. Tämä kommentti osuu asian ytimeen. Lapsi ottaa sen vanhempien ajan vaikka sitten yötä myöten valvomalla. Piste.
Haluaisitko selventää, kun en tätä kommenttia ymmärtänyt. Minulla toinen lapsi nukkuu päiväkodissa tunnin päiväunet ja käy illalla ajoissa nukkumaan, toinen nukkuu 2,5h päiväkodissa ja illat on yhtä taistelua. Meillä kyllä tänäänkin on käyty ulkona fillaroimassa, poimittu takapihalta marjoja, laskettu liukumäkeä, luettu kasa kirjoja, ja nyt odotan sitten sitä nukutustaistelua alkavaksi. Molemmat on tuolla jo sängyissään, ja käyn siellä silittelemässä ja taputtelemassa. Kolmea tuntia en aio kuitenkaan siinä sängyn vieressä istua.

Jos sinun mielestäsi se vanhempien aika täytyy hoidossa nukuttujen päiväunien takia ottaa klo 20-23 niin katso nyt hyvä ihminen peiliin? Olen illan viettänyt lasteni kanssa molemmat ovat saaneet kyllä huomiota. Toinen on vain saanut sen lisäksi liikaa päiväunta!!!!

Helppo se on neuvoa miten tulisi toimia jos itsellä ei ole koskaan ollut mitään ongelmia tässä asiassa. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan heiltä joille ongelma on tuttu.
Voin selventää kommenttiani, vaikka et taida ap olla, jolle kommenttini suuntasin. Oletan nyt kuitenkin, että sinunkin lapset on kotona viideltä ja SINÄ haluat lapsesi unille jo kello kahdeksan. Kirjoitat, että olet viettänyt illan lapsiesi kanssa..eli luultavasti sen kolme tuntia (klo 17-20) ja SINÄ koet, että lapsesi ovat saaneet sinulta tarpeeksi huomiota yhdelle päivää. Lapsesi nähtävästi ovat eri mieltä, koska eivät asetu nukkumaan. Kirjoitit, että TOINEN lapsista on saanut "liikaa päiväunta" (2,5 tuntia), mutta silti MOLEMPIEN lapsien nukkumaanmeno on yhtä taistelua.. Tämä on nyt hiukan ristiriitaista, kun olit sitä mieltä, että vain ne liian pitkät päiväunet vaikuttaa illalla nukahtamiseen.
Luepa uudestaan:

Minulla toinen lapsi nukkuu päiväkodissa tunnin päiväunet ja käy illalla ajoissa nukkumaan, toinen nukkuu 2,5h päiväkodissa ja illat on yhtä taistelua.

Mitä mieltä nyt olet?
Niinpä olit kirjoittanutkin! Jotenkin kuvittelin, että kun molemmat on sängyissään ja käyt siellä silittelemässä ja taputtelemassa, että molempia koitat nukuttaa. Mutta luin nyt uudestaan tarkemmin.

Edelleenkin uskallan olla sitä mieltä, että lapsi kaipaa huomiota. Kyseessä on varmasti myös eri ikäiset lapset, joten sekin vaikuttaa unien ja huomion kaipuun määrään.

Mutta haluatko puolestasi selväntää, miksi haluat laittaa lapset/lapsen unille noin aikaisin? Mihin sinulla on kiire? Miksi et viettäisi sitten toisen lapsen kanssa aikaa viellä kello kahdeksan jälkeen? Ei ole varmasti sinulle eikä lapselle paras ratkaisu, että unta vastaan taistellaan puoliyöhön saakka. Oletko koskaan kokeillut, mihin aikaan lapsi itse tahtoo päästä unille?
Huoh.
no ei voi ihminen ymmärtää kun ei edes halua ymmärtää.
Niin sinä. Usein se ongelma löytyy ihan peiliin katsomalla jos sinne uskaltaa kurkkia.
Olen Tiinan kanssa täsmällään samaa mieltä. Taitaa sinun ymmärryksessäsi olla vikaa, jollet vieläkään ymmärrä. Mitäs jos sinä uskaltaisit kertoa omista lapsistasi? Menevätkö he nukkumaan päiväunien takia myöhempään kuin itse jaksaisit valvoa. Oletko SINÄ tyytyväinen tilanteeseen? Tuskin uskallat vastata tähän.
Ne menee nukkumaan silloin kun ne nukkumaan laitetaan. Yleensä nukahtavat sinne sänkyyn nopeasti itekseen. Jos eivät niin sitten pyörivät jonkun aikaa sängyssä kunnes nukahtavat.

Ei ihme ettei ne teidän mukelot nukahda jos äiti hyppii siellä jatkuvasti kattomassa ettei mussukalla varmasti tule paha mieli ja silittämässä ja taputtamassa ja paapomassa. Jos lapsi nukkuu päikkärissä tunnin-parin päiväunet, hän voi illalla mennä sen verran myöhemmin nukkumaan. Ei kello 23.00. Jos sängyssään valvoo niin sitten valvoo.

En kyllä ymmärrä miten se lapsi ei sitten illalla nukahda sinne pimeeseen huoneeseen silityksiin kun päikkärissäkin nukahtaa kerran ihan siitä syystä....
No niin, tässähän se tuli, se ette-äidit-osaa-nukuttaa-oikein kortti, sitä jo pitkään odottelin. Ketjun valopää löytyi.
 
Just
Jotkut vanhemmat, joita tämä myöhäinen nukkuminen ei haittaa, ovat ratkaisseet oman väsymisongelmansa menemällä nukkumaan ennen lapsiaan. Kuulostaa aika erikoiselta ratkaisulta, itse en uskaltaisi/haluaisi näin tehdä. Ymmärrän tyytyväisyyden tähän tilanteeseen ainakin sillä, että he eivät halua viettää omaa aikaa edes puolta tuntia kaksistaan partnereittensa kanssa tai eivät ainakaan pidä sitä erityisen tärkeänä parisuhteelle. Toivottavasti vastakappaleetkin ovat tyytyväisiä tilanteeseen. Minä tykkään joskus jutella rauhassa vain aikuisten asioista, vaikka vain sen puoli tuntia, tai tehdä muita aikuisten asioita, tiedätte ehkä mitä tarkoitan;)
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Jotkut vanhemmat, joita tämä myöhäinen nukkuminen ei haittaa, ovat ratkaisseet oman väsymisongelmansa menemällä nukkumaan ennen lapsiaan. Kuulostaa aika erikoiselta ratkaisulta, itse en uskaltaisi/haluaisi näin tehdä. Ymmärrän tyytyväisyyden tähän tilanteeseen ainakin sillä, että he eivät halua viettää omaa aikaa edes puolta tuntia kaksistaan partnereittensa kanssa tai eivät ainakaan pidä sitä erityisen tärkeänä parisuhteelle. Toivottavasti vastakappaleetkin ovat tyytyväisiä tilanteeseen. Minä tykkään joskus jutella rauhassa vain aikuisten asioista, vaikka vain sen puoli tuntia, tai tehdä muita aikuisten asioita, tiedätte ehkä mitä tarkoitan;)
Ehkä nämä vanhemmat tekevät niitä aikuisten asioita kun lapset makaavat hereillä sängyssä, ne lapsethan on niin hyvin koulutettu pysymään hiljaa sängyissään. Ja sitten sen aikuisten asian jälkeen voivat vanhemmat voipuneina nukahtaa, lasten jäädessä keskenään valveille. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Jotkut vanhemmat, joita tämä myöhäinen nukkuminen ei haittaa, ovat ratkaisseet oman väsymisongelmansa menemällä nukkumaan ennen lapsiaan. Kuulostaa aika erikoiselta ratkaisulta, itse en uskaltaisi/haluaisi näin tehdä. Ymmärrän tyytyväisyyden tähän tilanteeseen ainakin sillä, että he eivät halua viettää omaa aikaa edes puolta tuntia kaksistaan partnereittensa kanssa tai eivät ainakaan pidä sitä erityisen tärkeänä parisuhteelle. Toivottavasti vastakappaleetkin ovat tyytyväisiä tilanteeseen. Minä tykkään joskus jutella rauhassa vain aikuisten asioista, vaikka vain sen puoli tuntia, tai tehdä muita aikuisten asioita, tiedätte ehkä mitä tarkoitan;)
Eipä tuo ainakaan meillä jokailtaista ole ollut - yleensä lapset nukkuvat tuntikausia ennen minua ja miestä.
Eikä mikään estä meitä juttelemasta aikuisten asioita omassa sängyssä suljetun oven takana, lasten ollessa omissa sängyissään suljetun oven takana odottamassa unen tuloa :)
Ja yhteistä aikaa on toki muulloinkin kuin iltaisin.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Jotkut vanhemmat, joita tämä myöhäinen nukkuminen ei haittaa, ovat ratkaisseet oman väsymisongelmansa menemällä nukkumaan ennen lapsiaan. Kuulostaa aika erikoiselta ratkaisulta, itse en uskaltaisi/haluaisi näin tehdä. Ymmärrän tyytyväisyyden tähän tilanteeseen ainakin sillä, että he eivät halua viettää omaa aikaa edes puolta tuntia kaksistaan partnereittensa kanssa tai eivät ainakaan pidä sitä erityisen tärkeänä parisuhteelle. Toivottavasti vastakappaleetkin ovat tyytyväisiä tilanteeseen. Minä tykkään joskus jutella rauhassa vain aikuisten asioista, vaikka vain sen puoli tuntia, tai tehdä muita aikuisten asioita, tiedätte ehkä mitä tarkoitan;)
Eipä tuo ainakaan meillä jokailtaista ole ollut - yleensä lapset nukkuvat tuntikausia ennen minua ja miestä.
Eikä mikään estä meitä juttelemasta aikuisten asioita omassa sängyssä suljetun oven takana, lasten ollessa omissa sängyissään suljetun oven takana odottamassa unen tuloa :)
Ja yhteistä aikaa on toki muulloinkin kuin iltaisin.
Joihinkin meihin äiteihin on rekennettu sellainen kappale ettei se uni tule ennen kuin (pienet) lapset nukkuvat, kaikilla sitä ei vissiin ole oli se satunnaista tai ei. Ja eipä siinä mitään, äitejä, aikuisia, lapsia on paljon erilaisia. :)
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
JOKU kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden TÄMÄN lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä TÄTÄ väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän LIIAN aikaisin illalla nukkumaan.
Siunatun aivoton. Ei ole kyse laspen panemista unille LIIAn aikaisin, vaain ajallaan. Meillä 4v nyt kuikuilee 11.30 asti ja on ihan menut pellolla aamulla kun päiväkodissa pakkonukuttavat. Jos ei nukkuis päikkäreitä, saisimme lapsen nukkumaan klo 21 ja kyllä se mielestäni on OIKEA aika panna lapsi nukkumaan.
 
xx
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
JOKU kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden TÄMÄN lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä TÄTÄ väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän LIIAN aikaisin illalla nukkumaan.
Siunatun aivoton. Ei ole kyse laspen panemista unille LIIAn aikaisin, vaain ajallaan. Meillä 4v nyt kuikuilee 11.30 asti ja on ihan menut pellolla aamulla kun päiväkodissa pakkonukuttavat. Jos ei nukkuis päikkäreitä, saisimme lapsen nukkumaan klo 21 ja kyllä se mielestäni on OIKEA aika panna lapsi nukkumaan.
siis 11.30 am eli 23.30
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
JOKU kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden TÄMÄN lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä TÄTÄ väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän LIIAN aikaisin illalla nukkumaan.
Siunatun aivoton. Ei ole kyse laspen panemista unille LIIAn aikaisin, vaain ajallaan. Meillä 4v nyt kuikuilee 11.30 asti ja on ihan menut pellolla aamulla kun päiväkodissa pakkonukuttavat. Jos ei nukkuis päikkäreitä, saisimme lapsen nukkumaan klo 21 ja kyllä se mielestäni on OIKEA aika panna lapsi nukkumaan.
Minun lapseni nukkuu nykyään n.12h/vrk, ja tämä tilanne saavutettiin vasta kun päikkärit jäivät pois. Hän on tosin jo pian 4v, 3-vuotiaana näitä päikkäri ja iltanukahtamisongelmia ei vielä ollut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
Kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän tarpeeksi aikaisin illalla nukkumaan.
JOKU kolmevuotias tarvitsee unta vuorokaudessa yli 12h ja ei todellakaan tarvitse olla mikään neropatti, että ymmärtää päiväunien tärkeyden TÄMÄN lapsen oppimisessa ja kehityksessä. On aivan järjetöntä pitää väkisin hereillä TÄTÄ väsynyttä kolmevuotiasta koko päivä vain siksi, että vanhemmat haluavat hänen menevän LIIAN aikaisin illalla nukkumaan.
Siunatun aivoton. Ei ole kyse laspen panemista unille LIIAn aikaisin, vaain ajallaan. Meillä 4v nyt kuikuilee 11.30 asti ja on ihan menut pellolla aamulla kun päiväkodissa pakkonukuttavat. Jos ei nukkuis päikkäreitä, saisimme lapsen nukkumaan klo 21 ja kyllä se mielestäni on OIKEA aika panna lapsi nukkumaan.
Valitan epäselvää kirjoitusta. Tarkoitin liian aikaisella nukkumaanmenolla lähinnä jotain ääriaikaista, kuten kello kuutta/seitsemää tms. Olen ymmärtänyt, että jotkut pakkopäivänukutuksen puolestapuhujat olettavat vanhempien haluavan lapset melkein heti petiin töistä tultuaan sen oman ajan vuoksi. En siis todellakaan ymmärrä pakkonukutusta yöunien kustannuksella. Anteeksi vielä kerran epäselvyys!
 
juupajuu
Alkuperäinen kirjoittaja virikkeitä illaksi kotiinkin:
päivähoito on aina rankempaa ku kotona olo ja moni tarvitsee päiväkodissa unet vaikkei kotona enään nukukkaan. Virkeä lapsi ei nukahda ja jos nukahtaa on kyllä unen tarpeessa. Ja olisitte itse herättelemässä niitä lapsosia kesken uniaan, tosi surkeita reppanoita. Toisinaan parkuvat sitten kaikki muutkin hereille.

Minä olen aina antanut omieni nukkua niin pitkään kun nukkuvat, ihan viisaampien(lääkäreiden) ohjeiden mukaan. Nukkuvaa lasta kun ei saisi ikinä herättää...
joo ja meillä ei pennut valvo arkena 21 pitempään. Joten meillä kuopus EI saa nukkua päikkäreitä. Siitä vatun syystä että itse menen aikaisin töihin ja minun PITÄÄ päästä nukkumaan klo 22 mennessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Tekisi mieli tulostaa tämä ketju ja laittaa päiväkodin ilmoitustaululle.
Mua tekis kamalasti mieli lukea aiheesta joku artikkeli Kaksplussasta, missä olis haastateltu päiväkodin henkilökuntaa ja vanhempia. Mihis asiasta pitäisi vinkata että ois juttuaihe joka olisi jopa ajankohtainen!!!!?

Tämä on tärkeä asia, josta pitäisi olla enemmän keskustelua. Ei kaikki tosiaankaan laita lapsiaan ns. liian aikaisin nukkumaan vaan kyse voi olla siitä että aikuisen yöunet ovat vaarassa kun lapsi on nukkunut liian pitkät päikkärit.
 
Jenis
OT, mutta oon ihan ällikällä lyöty. Tää palsta, jossa sataa kakkaa niskaan jos vie roskat ja jättää lapset siksi 2 minuutiksi keskenään kotiin, onkin nyt ihan ok sen asian kanssa että vanhemmat menee NUKKUMAAN ja jättää lapsensa yksin esim. 2 tunniksi, tai kauanko se nukahtaminen nyt sattuukaan sinä iltana kestämään. Wow.
 
vieras
jokainen voi myös hoitaa lapsensa kotona. ihan kaikkea ei siellä päikkärissä voida tehdä jokaisen tiinan toivomuksen mukaan, tai ainakin se vaatii lisähenkilökunnan palkkaamista, joka näinä päivinä on hyvin vaikeaa.
 
se joku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokainen voi myös hoitaa lapsensa kotona. ihan kaikkea ei siellä päikkärissä voida tehdä jokaisen tiinan toivomuksen mukaan, tai ainakin se vaatii lisähenkilökunnan palkkaamista, joka näinä päivinä on hyvin vaikeaa.
Tämä nukkumisasia on ollut pk:ssa ikuisuus kysymys. Ja kyllä tädit ovat velvellisia noudattamaan kodin toiveita tässä nukkumasiassa.

Mutta yhä edelleen, jos lapsi riekkuu arki-iltaisin yli yhdeksään, on se meielestäni kohtuutonta. Koska itse joudun herämään jo 5 jälkeen. Joten minun täytyy olla nukkumassa jo ennen ilta 10. Enkä todellakaan pysty nukkumaan jos lapset ovat hereillä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jokainen voi myös hoitaa lapsensa kotona. ihan kaikkea ei siellä päikkärissä voida tehdä jokaisen tiinan toivomuksen mukaan, tai ainakin se vaatii lisähenkilökunnan palkkaamista, joka näinä päivinä on hyvin vaikeaa.
Jotkut ammattilaiset kyllä mainitsivat, että se olisi yleensä ihan järjestelykysymys ja hyvästä tahdosta kiinni tämä pakkopäiväuniasia....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voihan ne lapset kesken unienkin herätä tekemään ties mitä kun te olette jo nukkumassa. voi jeesus.
Sanos muuta. Itse en en todellakaan nukkuisi hyvillä mielin, jos en olisi varma, että lapset nukkuu jo! Huh huh!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Tekisi mieli tulostaa tämä ketju ja laittaa päiväkodin ilmoitustaululle.
Mua tekis kamalasti mieli lukea aiheesta joku artikkeli Kaksplussasta, missä olis haastateltu päiväkodin henkilökuntaa ja vanhempia. Mihis asiasta pitäisi vinkata että ois juttuaihe joka olisi jopa ajankohtainen!!!!?

Tämä on tärkeä asia, josta pitäisi olla enemmän keskustelua. Ei kaikki tosiaankaan laita lapsiaan ns. liian aikaisin nukkumaan vaan kyse voi olla siitä että aikuisen yöunet ovat vaarassa kun lapsi on nukkunut liian pitkät päikkärit.
Tässä on ideaa. Eikä asiaa tarvitse laimentaa eikä hienostella. Vauvan vanhemmat tarvitsevat unta ja pikkulasten vanhemmat tarvitsevat unta, KAIKKI tarvitsevat unta iästä riippumatta.

Ja olen ollut päiväkodissa töissä, vieraat lapset saan kyllä nukkumaan. Vai voisiko lapset viedä valmiiksi jo illalla päiväkotiin niin ei tarvitsisi aamulla riidellä heräämisestä eikä illalla nukahtamisesta.
 
minä
Ymmärrän kyllä, että on todella raskasta, jos lapsi ei nuku illalla. Kaikki lapset eivät tosiaan enää tarvitse niitä päiväunia, ja yöunet kärsii, samalla tietysti kärsii vanhempien unetkin.

Ymmärrän myös sen, ettei päiväkoti voi missään tapauksessa tarjota yksilöllistä hoitoa jokaiselle lapselle. Päiväunien aikana on kokouksia, paperitöitä, ja ruokaakin pitää jossain vaiheessa hoitajien syödä, ruokatuntihan on lasten kanssa samaan aikaan, mutta jos ryhmässä on 8 syömään opettelevaa alle 3-vuotiasta ja kaksi aikuista, niin aikuinen ei siinä kyllä ehdi edes ajatella syömistä. Ja tauotkin on kyllä ihan sallittuja, ehkäpä jopa toivottuja. Lastenhoito on sen verran hektistä ja huomiota vaativaa, että minä en kyllä ainakaan valita jos lapseni hoitaja istuu hetkiseksi alas, juo kupin kahvia ja huoahtaa ennenkuin jatkaa taas lapseni, ja hänen ryhmätovereidensa kaitsemista.

Päiväkodin henkilöstön vikahan se missään tapauksessa ole, ettei heillä ole tarpeeksi henkilökuntaa, siitä pitäisi valittaa kunnan päättäjille. En usko, että kukaan päiväkodissa töissä oleva kieltäytyisi ylimääräisestä käsiparista apuna.

Ikävä kyllä, jos haluaa yksilöityä hoitoa lapselle, on hänelle etsittävä yksityinen hoitajakin.
 
pk täti
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Tekisi mieli tulostaa tämä ketju ja laittaa päiväkodin ilmoitustaululle.
Asiasta keskustellaan säännöllisesti päiväkodeissa.

Lasten päiväunien tarpeesta on tehty viime aikoina enemmän tutkimuksia, ja niiden myötä yhä useammissa kunnissa on tehty päätöksiä (ohjesääntöjä), että lasta ei herätetä kesken päiväunien vanhempien pyynnöstä, jos lapsi on nukahtanut (niiden lasten unta ei tietenkään aktiivisesti edistetä, joiden vanhemmat eivät toivo päiväunia). Lapsi tarvitsee silloin päiväunensa. Tämä tietystikin täytyy pohjautua siihen, että lapsia ei pakkomakuuteta hirveän pitkiä aikoja, vaan lepohetki tarkoittaa esim. sadun kuuntelua ja sen jälkeen lyhyttä musiikinkuunteluhetkeä. Sen jälkeen hereillä olevat lapset voivat nousta halutessaan.

Ja hyvä näin. Kokemuksieni mukaan univaikeudet illalla johtuvat aivan muista asioista suurimmassa osassa tapauksia, kuin päiväunista päivähoidossa (yllä mainitulla kuvauksella).
 
öh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voihan ne lapset kesken unienkin herätä tekemään ties mitä kun te olette jo nukkumassa. voi jeesus.
Sanos muuta. Itse en en todellakaan nukkuisi hyvillä mielin, jos en olisi varma, että lapset nukkuu jo! Huh huh!
tarkoitin kyllä että ihan vaikka menisit hyvällä mielin nukkumaan kun lapset nukkuu niin ne voi silti herätä kun sä nukut.
 

Yhteistyössä