Mitä tekisin yhdessä lapseni kanssa päivittäin?

  • Viestiketjun aloittaja tylsistynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
tylsistynyt äiti
Olen siis kotona yhden 1,5vuotiaan lapsen kanssa. Ulkoillaan päivittäin, kauppapäivinä käymme yhdessä kaupassa, ja joskus tulee leikkikavereita kylään. Olemme kuitenkin paljon kahdestaan, sillä mies tekee reissutyötä. Miten voisimme viettää aikaa yhdessä? Tai tarviiko tehdä jotain yhdessä, tunnenko turhaan huonoa omaatuntoa jos katselen telkkaria tai elokuvaa ja lapsi puuhailee omiaan?

Tänään:

käyty ulkona leikkimässä 1-1,5h
käyty kaupassa
katsoneet muumipeikon ja pyrstötähden
olen lukenut lapselle muutaman kirjan
olemme syöneet
hassuteltu ja hellitty
jne

lisäksi lapsi on katsonut yksin yhden 20 min lastenohjelman ja leikkinyt yksin. Lapsen leikkiessä itse olen katsonut tv:tä.

Miten muut äidit saatte päivän kulumaan? Kuinka paljon on mielestänne liikaa tämän ikäiselle lapselle esim lastenohjelmia. Katselee ohjelmia mielellään, joskus kyllästyy kesken ja alkaa leikkiä muita juttuja. Mietin pitäisikö lähteä ulos vielä kävelylle, muta en taida viitsiä kun lapsi kuitenkin nukahtaa vaunuun ja yöunet sitten viivästyy.
 
toinen äiti
Ompas teillä paljon ohjelmaa! Tai siis itselläni samanikäinen lapsi, eikä olla tv:tä vielä ikinä katsottu. Itsekin kyllä kärvistelen tekemisten kanssa, kun välillä tuntuu ettei keksi mitään mitä lapsi jaksaisi kovinkaan kauaa tehdä. Ulkoillaan saman verran kuin te, ja sitten vain ollaan kotona ja yritetään kuluttaa aikaa...
 
toinen äiti
Niin, ja lisäyksenä siis se, että juurikaan ei minulla omaa aikaa ole, kun lapsi ei tosiaan jaksa keskittyä kovinkaan kauaa yhteen asiaan, ja toisaalta tarkistelee kokoajan että olen lähellä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja toinen äiti:
Ompas teillä paljon ohjelmaa! Tai siis itselläni samanikäinen lapsi, eikä olla tv:tä vielä ikinä katsottu. Itsekin kyllä kärvistelen tekemisten kanssa, kun välillä tuntuu ettei keksi mitään mitä lapsi jaksaisi kovinkaan kauaa tehdä. Ulkoillaan saman verran kuin te, ja sitten vain ollaan kotona ja yritetään kuluttaa aikaa...
Mitä teette kun olette sisällä? Jos ette telkkariakaan katso, miten se aika kuluu? Meillä on niin pieni asuntokin vielä että välillä meinaa seinät kaatua niskaan...:(
 
Jos lapsi kerran on onnellisen ja tyytyväisen oloinen, niin kaikki on ihan hyvin :hug:

Olen omieni antanut katsoa noin pienenä esim. jonkun Ti-Ti videon kerran päivässä kokonaan ja lisäksi tauon jälkeen lastenohjelmaa tai lisää vastaavaa videota. Tietysti pienen kanssa pitää leikkiä, rakentaa esim. dubloilla ja leluilla tai vaikka leipoa, mutta jos lasta jatkuvasti viihdyttää, niin tottuuhan tuo siihenkin, ja sille tielle ei loppua näy. Kyllä itse voi lukea lehteä, katsoa telkkaria tai käydä netissä kunhan samalla seurailee, miten lapsella menee. Kyllä noin pieni ilmaisee, jos kaipaa lisää tekemistä tai seuraa juuri nyt.
 
Onko teillä päin mll:n perhekahviloita, seurakunnan perhekerhoja, avoin päiväkoti tms.? Tai mites olisi joku harrastus, esim. muskari tms.? Itse tykkäsin kerhoilla kovasti, kivaa oli nähdä muita aikuisia.

Ja en tarkoita sitä, että tuon ikäinen välttämättä tarvitsisi harrastuksia tai kerhoja, mutta lähinnä nuo on siis kivoja äidille jos ei meinaa aika kulua.
 
toinen äiti
Joo, tiedän kyllä tunteen. Ollaan pääasiassa olohuoneessa, jossa lapsella on kaikki lelut sunmuut tavarat, ja välillä, jos itsellä tulee olo, että pakko saada "ladata akkuja", niin menemme makuuhuoneeseen sänkyyn loikoilemaan siten, että lapsi saa peuhata siinä sängyllä ja minä luen kirjaa. (Uppoan siis hetkeksi "toiseen todellisuuteen" :) ) Lapsella on sielläkin leluja ja omia kirjojaan, joten saa itse päättää mitä tekee, kunhan pysyy sängyllä eikä minun tarvitse "jahdata" häntä. Toki ruokailutkin vievät päivästä jonkin aikaa, että kyllä ne päivät aina jotenkin kuluvat.
 
No,meillä 2,5 v ja 4 vuotiaat nämä nuorimmat ja tässä mitä me tehdään.

-leivotaan yhdessä
-tehdään majoja
-käydään päivällä saunassa toisinaan
-tehdään piknik olkkariin
-muovaillaan
-legoillaan
-kootaan brion junarata ja sillä leikitään
-piirretään ja maalataan
-pelataan pelejä,esim Possua pelikorteilla,onnistuu jo 2 veeltä hyvin tai Kimble sekin onnistuu autettuna.Afrikan tähti on lemppari, ja menee hyvin pieneltäkin jo.

Tv.tä musta ei ole hyvä tuputtaa lapselle,mutta meillä ihan ok aika on aamulla Jummi Jammi ja iltapäivästä pikkukakkonen.

Ai joo,ruokaa laitetaan yhessä myös,lapset tykkää hirveesti esim salaatin teosta.Se on vähän heidän hommiaan.
Isompi paloitelee ja pienempi siirtää kulhoon.
Ja repii salaatin lehdet!! :p
 
ap
perhekahviloita yms on ja olen niissä joskus käynytkin, mutta enemmän on ongelma nämä pitkäksi venyvät illat. Kello viidestä eteenpäin lapsen nukkumaanmenoon asti kuluu ilta todella todella hitaasti jos mies on pois.

Onko esim 1h päivässä liikaa lastenohjelmia tuon ikäiselle? En haluaisi turvautua niihin mutta joskus tuntuu että mitään muuta ei yksinkertaisesti keksi. Ja silloin lapsi tyytyväisenä katsoo ja itse voi rauhassa vaikka lukea tai leipoa.
 
vieras
Ihme, että tuon ikäinen lapsi jaksaa edes katsoa tv:tä???

Mutta ihan muuten normikotielämäähän lapsen kanssa kannattaa viettää. Voisitte ottaa ohjelmistoon vaikka kerta viikkoon uimahallissa käynnin ja kirjaston satutunnin, jos sielläpäin on ja on halua rikkoa arkea.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
No,meillä 2,5 v ja 4 vuotiaat nämä nuorimmat ja tässä mitä me tehdään.

-leivotaan yhdessä
-tehdään majoja
-käydään päivällä saunassa toisinaan
-tehdään piknik olkkariin
-muovaillaan
-legoillaan
-kootaan brion junarata ja sillä leikitään
-piirretään ja maalataan
-pelataan pelejä,esim Possua pelikorteilla,onnistuu jo 2 veeltä hyvin tai Kimble sekin onnistuu autettuna.Afrikan tähti on lemppari, ja menee hyvin pieneltäkin jo.

Tv.tä musta ei ole hyvä tuputtaa lapselle,mutta meillä ihan ok aika on aamulla Jummi Jammi ja iltapäivästä pikkukakkonen.

Ai joo,ruokaa laitetaan yhessä myös,lapset tykkää hirveesti esim salaatin teosta.Se on vähän heidän hommiaan.
Isompi paloitelee ja pienempi siirtää kulhoon.
Ja repii salaatin lehdet!! :p
´

Lapsi on vielä liian pieni noihin juttuihin, legoilla leikitään kyllä ja joskus piirretään...mutta ei nekään vie aikaa kuin korkeintaan puoli tuntia illasta. Toisaalta en kyllä koe että äidin täytyisi olla aktiivinen leikittäjä joka täyttää lapsen jokaisen hetken eri aktiviteeteilla. mutta vähän lisää sitäkin puolta sais kyllä olla.

Mutta ei se auta muu kuin odottaa että lapsi kasvaa ja tulee uusia ulottuvuuksia yhteisiin harrastuksiin.
 
Mä olin tuon ikäisen kanssa kotona. Myös paljon yksin, kun miehellä oli 3-vuorotyö.

Mulla oli noin tämäntapainen päivärytmi (ei mikään hirveen tarkka) :

noin 8 aikaan herättiin ja syötiin

9 aikaan puistoon ja siellä oltiin 11-12 asti. Oli seuraa mulle ja lapselle. Koetin aina olla paljon ulkona, jos ei suorastaan räntää tullut.

Kerran viikossa oli muskari ja kerran viikossa perhekerho aamupäivisin. Joskus harvoin joku muu juttu, että käytiin jossain taaperomaalauksessa tms. loruttelussa.

Sitten kotiin syömään ja päiväunet.

Iltapäivisin päiväunen jälkeen hoidin posti- ja kauppa-asiat. Jos ei ollut mitään asiaa, niin kesäisin painuin taas ulos, Jos oli lunta niin ulos sitä ihmettelemään. Paljon talvisin leikittiin sisällä ja yritin kyllä saada leikkimään yksin.

Luin kirjoja ja kuunneltiin musiikkia (meidän tyttö on aina tykännyt kuunnella). Säkin voisit koettaa cd-levyjä. Meillä tykkäsi myös pallotella ja sitä tehtiin patjoilla.

Joskus muovailtiin. Hoidin pyykkiasioita (piti viedä muualle kuivumaan ja lapsi pyöri mukana). Joskus joku oli kylässä tai me kylässä.

Sitten taas syötiin ja lapsi katsoi pikkukakkosta, jos katsoi. Annoin kyllä katsoa noin tunnin päivässä, jos halusi, lähinnä teletappeja katsoi ja jotain vastaavaa ihan pienten ohjelmaa (maisaa tms).

Iltaisin pyykkäilin, järjestelin paikkoja, valmistin seuraavan päivän lounasta, katselin jonkun oman ohjelman, jos ei ollut epäsopivaa katsottavaa, leikittiin jotain palikkarakentelua tai vastaavaa. Joskus iltaisin mentiin jollekin työssäkäyvälle kylään.

klo 20 lapsi oli unessa.

Näin jälkeenpäin se oli aika kivaa aikaa :) . Ei ollut vielä uhmaa. Nyt sama muksu on 4 v 3 kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
No,meillä 2,5 v ja 4 vuotiaat nämä nuorimmat ja tässä mitä me tehdään.

-leivotaan yhdessä
-tehdään majoja
-käydään päivällä saunassa toisinaan
-tehdään piknik olkkariin
-muovaillaan
-legoillaan
-kootaan brion junarata ja sillä leikitään
-piirretään ja maalataan
-pelataan pelejä,esim Possua pelikorteilla,onnistuu jo 2 veeltä hyvin tai Kimble sekin onnistuu autettuna.Afrikan tähti on lemppari, ja menee hyvin pieneltäkin jo.

Tv.tä musta ei ole hyvä tuputtaa lapselle,mutta meillä ihan ok aika on aamulla Jummi Jammi ja iltapäivästä pikkukakkonen.

Ai joo,ruokaa laitetaan yhessä myös,lapset tykkää hirveesti esim salaatin teosta.Se on vähän heidän hommiaan.
Isompi paloitelee ja pienempi siirtää kulhoon.
Ja repii salaatin lehdet!! :p
´

Lapsi on vielä liian pieni noihin juttuihin, legoilla leikitään kyllä ja joskus piirretään...mutta ei nekään vie aikaa kuin korkeintaan puoli tuntia illasta. Toisaalta en kyllä koe että äidin täytyisi olla aktiivinen leikittäjä joka täyttää lapsen jokaisen hetken eri aktiviteeteilla. mutta vähän lisää sitäkin puolta sais kyllä olla.

Mutta ei se auta muu kuin odottaa että lapsi kasvaa ja tulee uusia ulottuvuuksia yhteisiin harrastuksiin.
Kyllä esim majan voi rakentaa vaikka kuinka pienelle.En minäkään leikitä lapsia vaan annan alun.
Itse vetäydyn sitten kauemmas ja annan heille tilaa leikkiä itseksiin.

sormiväreillä voi maalata,meillä tehtiin sitä jo alle 1 veenä,tosin viileillä!!
Ei kannata aatella ettei toinen osaa,osaa hän esim kurkun paloja laittaa toiseen purkkiin ja näin saa olla mukana ruuanlaitossa.
tai makarooneja laittaa kulhoon josta äiti ne hulauttaa kiehuvan veden joukkoon.
 

Yhteistyössä