Mitä tehdä tunkeilevan naapurin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja APUA >:(
  • Ensimmäinen viesti
Miten se on niin vaikeeta vaan sanoo suoraan?
Miten voi olla kehtaamatta, jos noin paljon asia häiritsee?

Itse en edes yhtä kesää tollasta katselisi, en sitten alkuunkaan...
Kyllä tekisin selväksi mikä on ok ja mikä ei. Rajansa kaikella.

musta sillai sekä että jo annetuista kommenteista, ainakun pyrkivät pihalle niin siivoustalkoot pystyyn ja sitten toisina päivinä kertoo ettei nyt kelpaa tulla. näitä vuorotellen niin eiköhän ala menee pääkoppaan asti informaatio kotirauhasta.

Voihan
Opetelkaa nyt hyvä ihmiset pitämään puolenne! Sanokaa EI. Jos ei mene perille, sanokaa se uudestaan! Pitäkää rajanne!

Mutta oikeasti, kiusallistahan se on aikuista ihmistä lähteä rajaamaan.

"vieras"
Sano suoraan vaan, että kuule nyt ei käy, ja jatkossa mä kutsun sut sitten kun meille käy. Ja lapset voi tavata leikkipuistossa jatkossa. Jos suuttuu ni aattele, sitte saat olla rauhassa koko kesän! Et menetä mitään. Tsemppiä ja sano sit napakasti, äläkä yhtään epäröi. Tuu sit kertomaan miten kävi.

"sipsi"
Sinun ei varmaan auta kuin sanoa suoraan... Meidän rajanaapuri ei kanssa osaa olla hetkeä itsekseen. Onneksi jää siihen aidalle, ja muutaman lauseen ystävällisesti juttelen, sitten lähden eri puolelle pihaa tai terassille istuksimaan :)

Vastaavanlaisessa tilanteessa sanoisin kyllä, että nyt haluaisin olla ihan rauhassa omalla pihallani. Eihän sinun velvollisuus ole toimia minään seurustelu-upseerina aikuiselle ihmiselle.

"aapee"
Opetelkaa nyt hyvä ihmiset pitämään puolenne! Sanokaa EI. Jos ei mene perille, sanokaa se uudestaan! Pitäkää rajanne!

Mutta oikeasti, kiusallistahan se on aikuista ihmistä lähteä rajaamaan.
mutta kun on lapsesta asti "koulutettu" olemaan se huomaamaton ihminen ja ala- sekä yläasteajan koulukiusattu ja sitäkin kautta oppinut miellyttämään ja olemaan hajoton, mauton ja väritön, niin se on tosi vaikeaa :(

Typerää, tiedän kyllä. Ja haaveilen aina siitä, että osaisin sanoa EI ja pitää rajani ja puoleni. Mutta sitten taas huomaan taipuneeni ja tinkineeni omasta mukavuudestani jonkun toisen hyväksi. Yhä uudelleen ja uudelleen.

Kaikille avoin piha
Meillä on taas niinpäin, että itse tykkään kun meidän pihalla on aina porukkaa. Meidän piha on viimeiset viisi vuotta ollut koko naapuruston mammojen käytössä leikkimökkeineen, keinuineen ja trampoliineineen. Aina kun menen pihalle niin kohta siinä on naapuritkin :D Joskus ollaan muidenkin pihoilla, mutta harvemmin. Minua ei haittaa yhtään vaikka lapset ramppaa pissalla tai kakalla ja vettä, jopa mehua on aina tarjolla. Yleensä keitän vielä kahvitkin mammoille, helteellä juodaan kylmiä juomia :)

Kiva kun on itsellä ja lapsilla kavereita! :)

Mä sanoisin vaan että MENKÄÄ POIS.

Ekana tietty ystävällisesti, mutta kuitenkin siten että sanoma on selkeä: tämä on meidän pihamme, ja te tulette tänne vain jos teidät kutsutaan.

Ja jos se ei auta, niin tiukemmin.

Lopulta vaikka ihan "suksi nyt jo vittuun täältä ja pysykin poissa tai soitan poliisit"- tyyliin...joo, on tylyä ja blaablaablaa mutta ihan hiton tylyä sekin on, ettei saa olla omassa pihassaan rauhassa, kun joku kutsumaton vieras sinne itsensä koko ajan tunkee.

Ihmisen pitää vaan oppia sanomaan EI. Se on äärimmäisen tärkeä taito! Ja se kannattaa opettaa lapsillekin.

"äippä"
KERROT että saavat käyttää omaa vessaa, yms.
Miksi sinä heitä palvelet? kerrot vain että voi äiti hyvä käydä kotonaan täyttää pulloon. ÄRSYTTTÄÄ tuollanen avuttomuus.

"äippä"
Meillä on taas niinpäin, että itse tykkään kun meidän pihalla on aina porukkaa. Meidän piha on viimeiset viisi vuotta ollut koko naapuruston mammojen käytössä leikkimökkeineen, keinuineen ja trampoliineineen. Aina kun menen pihalle niin kohta siinä on naapuritkin :D Joskus ollaan muidenkin pihoilla, mutta harvemmin. Minua ei haittaa yhtään vaikka lapset ramppaa pissalla tai kakalla ja vettä, jopa mehua on aina tarjolla. Yleensä keitän vielä kahvitkin mammoille, helteellä juodaan kylmiä juomia :)

Kiva kun on itsellä ja lapsilla kavereita! :)
Tää on varmasti kivaa kun homma toimii! Teil synkkaa kemiat yms. Tuskin pyyhit viereaitten mukuloitten pyllyjä tai käytät vessassa? Kait ne äidit oman jälkikasvun hoitaa?

Tonkka
[QUOTE="aapee";26082585]mutta kun on lapsesta asti "koulutettu" olemaan se huomaamaton ihminen ja ala- sekä yläasteajan koulukiusattu ja sitäkin kautta oppinut miellyttämään ja olemaan hajoton, mauton ja väritön, niin se on tosi vaikeaa :(

Typerää, tiedän kyllä. Ja haaveilen aina siitä, että osaisin sanoa EI ja pitää rajani ja puoleni. Mutta sitten taas huomaan taipuneeni ja tinkineeni omasta mukavuudestani jonkun toisen hyväksi. Yhä uudelleen ja uudelleen.[/QUOTE]

Eli ongelma, ei perimmiltään olekaan tunkeileva naapuri, vaan makeileva perheenäiti, joka ei osaa pitää rajoajaan. Ota itseäsi niskasta kiinni nainen ja harjoittele peilin edessä etukäteen sanomaan napakasti EI!

"vieras"
Ongelma tässä nyt varmaan on se, että ap on tähän asti ollut ystävällinen tuota naapuria kohtaan, joten on hieman vaikeaa yhtäkkiä muuttaa sävyä. Eli millä sanoilla tarkalleen ottaen asian ottaisi puheeksi, edes ystävälliseen sävyyn? Voin kuvitella, että on vaikea löytää oikeita sanoja.

"aapee"
[QUOTE="vieras";26082734]Ongelma tässä nyt varmaan on se, että ap on tähän asti ollut ystävällinen tuota naapuria kohtaan, joten on hieman vaikeaa yhtäkkiä muuttaa sävyä. Eli millä sanoilla tarkalleen ottaen asian ottaisi puheeksi, edes ystävälliseen sävyyn? Voin kuvitella, että on vaikea löytää oikeita sanoja.[/QUOTE]

Kun hän on ärsyttänyt minua aiemminkin, mutta olen vaan niellyt kaiken ja kestänyt. Mutta en KESTÄ samanlaista kesää kuin viimeksi. Silloin tosin loppukesästä naapuri oli jossain pitemmässä reissussa, eli saimme olla rauhassa. Ja nyt, kun olen 5 viikkoa kesälomalla, niin haluaisin lomailla rauhassa. Mutta ilman mitään vihaa ja välirikkoa, koska vanhimmat lapsemme ovat hyviä kavereita keskenään ja heidän takia olemme usein yhteydessä.

"aapee"
Eli ongelma, ei perimmiltään olekaan tunkeileva naapuri, vaan makeileva perheenäiti, joka ei osaa pitää rajoajaan. Ota itseäsi niskasta kiinni nainen ja harjoittele peilin edessä etukäteen sanomaan napakasti EI!
Miten niin makeileva? Omasta mielestäni olen ollut häntä kohtaan ihan asiallinen, joskus etäinen ja mm maalannut aitaa omissa oloissani. Silti hän on siinä pihalla, vaikka vastailisin ynähtelemällä ja pyrkisin aina hommiin kauimmaiseen nurkkaan.

[QUOTE="vieras";26082734]Eli millä sanoilla tarkalleen ottaen asian ottaisi puheeksi, edes ystävälliseen sävyyn? Voin kuvitella, että on vaikea löytää oikeita sanoja.[/QUOTE]

"Anteeksi mutta me ollaan miehen kanssa juteltu, että haluttaisiin olla omalla pihalla välillä ihan rauhassa. Sovitaanko niin, että vieraillaan toistemme pihoilla vain kun kutsutaan?" tms.

Yhteistyössä