Mitä tehdä kun päiväkodissa on pahoinpitelevä lapsi?

  • Viestiketjun aloittaja Kertokaa mulle....
  • Ensimmäinen viesti
"mmu"
Näin. Pahin tapaus johon itse törmäsin työssäni sai porttarin kyseiseen päiväkotiin. Hirvittävän agresiivinen kaikkia kohtaan. Sisarus myös arvaamaton. Kumpikaan ei ollut alle 4v....Asioille on voitava. Vaadi ap toimenpiteitä ja te muut joiden lasten hoitoapaikoissa on häirikkölapsi. Meteli pystyyn. Ja kyllä myös suomalaisissa on näitä lapsia, ei todellakaan vain muissa.
Kunnallisissa päiväkodeissa on tietysti se ongelma, että voimakastakaan häiriötä aiheuttaville lapsille ei voi antaa porttaria, vaan ne on hoidettava joka tapauksessa. Pahimmassa tapauksessa sitten pitää palkata lisää henkilökuntaa, jotta elämästä jonkin virikehoidossa olevan "janipetterin" tai "abdimohamedin" kanssa selvitään.
 
rrttiii
Tekisin tai pyytäisin päiväkodin henkilöstöä tekemään lasun, jotta tutkitaan, millaisissa oloissa poika elää. Miten häntä kohdellaan kotona, jos tuollaiseksi on kasvanut?
 
wrsa
[QUOTE="mmu";30350795]Kunnallisissa päiväkodeissa on tietysti se ongelma, että voimakastakaan häiriötä aiheuttaville lapsille ei voi antaa porttaria, vaan ne on hoidettava joka tapauksessa. Pahimmassa tapauksessa sitten pitää palkata lisää henkilökuntaa, jotta elämästä jonkin virikehoidossa olevan "janipetterin" tai "abdimohamedin" kanssa selvitään.[/QUOTE]

Suuresti epäilen että normi päiväkodin olisi pakko hoitaa kaikki lapset, tilanteessa kuin tilanteessa. Ehkä porttikielto ei ole oikea termi miten siinä tilanteessa toimitaan. Vanhempana (siis uhrin) minun tehtävä ei ole miettiä miten tilanteessa estetään mutta muitakin vaihtoehtoja löytyy kuin lisähenkilökunnan palkaaminen sinne normi päiväkotiin.
 
tytönjapoikienmamma
Päiväkodin henkilökunnan vastuulla on nyt tarttua asiaan. Noin ei voi jatkua, toisille lapsille on turvattava väkivallattomat ja turvalliset olot päivähoidossa. Sitten on myös järjestettävä hoitoa /apua/ tutkimuksia/valvontaa ja oikea paikka tälle epänormaalisti käyttäytyvälle lapselle. Aikuisten, eli päiväkodin henkilökunnan on yhdessä esimeihensä/elton kanssa sekä vanhempien kanssa nyt ruettava asioita hoitamaan hetimiten. Se kuuluu heidän velvollisuuksiinsa.
 
Kertokaa mulle....
Huomenta! Eli tänään puhuin heti aamulla henkilökunnan kanssa ja sitten vielä johtaja sattui olemaan paikalla ja he kertoivat että tämä lapsi on lähdössä muualle hoitoon. En kysynyt enempää sitten sen jälkeen koska eivät mulle tietystikkään voi kertoa mutta mulle jäi sellainen tunne et just johonkin erityis yksikköön on lähössä.... ilmeisesti on muutkin vanhemmat sanonut aikasemmin tästä.

Aamulla vielä sanoin lapselle että yritetään tänään puhua tämän kyseisen lapsen vanhempien kanssa... niin hän siihen että: äiti mä olen jo puhunut ****** äidin kanssa.... Ok.. mitä hänen äiti sanoi? :....no se pyysi niin kovasti anteeksi.....
 
Huomenta! Eli tänään puhuin heti aamulla henkilökunnan kanssa ja sitten vielä johtaja sattui olemaan paikalla ja he kertoivat että tämä lapsi on lähdössä muualle hoitoon. En kysynyt enempää sitten sen jälkeen koska eivät mulle tietystikkään voi kertoa mutta mulle jäi sellainen tunne et just johonkin erityis yksikköön on lähössä.... ilmeisesti on muutkin vanhemmat sanonut aikasemmin tästä.

Aamulla vielä sanoin lapselle että yritetään tänään puhua tämän kyseisen lapsen vanhempien kanssa... niin hän siihen että: äiti mä olen jo puhunut ****** äidin kanssa.... Ok.. mitä hänen äiti sanoi? :....no se pyysi niin kovasti anteeksi.....
No hyvä että asia on järjestymässä!

Kannattaa tosissaan ottaa päiväkotiin yhteyttä näissä asioissa jo hyvissä ajoin. Välttämättä erityislapselle ei ole niin helppoa saada riittvää tukea pk-ryhmään tai siirtoa sopivaan päiväkotiin vaikka kyseisen lapsen vanhemmat ja päiväkotihenkilökunta ovatkin yhtämieltä tästä tarpeesta. Muiden vanhempien taholta tulevasta painostuksesta voi olla hyvinkin apua, koska kenenkään lapsen ei kuulu joutua päiväkodissa väkivallan kohteeksi ja nämä ryhmäkaverit pitää siis pystyä turvaamaan.

Ilmoita ihmeessä pk:n johtajalle heti uudestaan jos vielä jotain ongelmia ilmenee. Ehkä siten saisivat tulle lapselle järjestettyä peremmin lisävalvontaa tai erillisiä tiloja tuoksi loppuajaksi.
 
Ai, no mutta sitten muiden pitää vaan ymmärtää, koska niillä on ehkä niin vaikeeta.
Niin. Mun lapsellanikin noi ongelmat johtuu tietty siitä että se on (suomalainen) mamu. Kai sitäkin sitten pitää vaan ymmärtää...?

Tai ehkä kuitenkin mielummin tarjota apua, oikeanlaista pk-ryhmää/koulua jne että noita ongelmia saisi ratkottua. Ei kun hei, eihän me mamut koskaan haluta ratkoa mitään ongelmia vaan katsotaan että me ja lapsemme saadaan tehdä tasan mitä itse tykätään välittämättä siitä miten (se oma lapsemme ja) muut ympärillä kärsii...
 
Niin. Mun lapsellanikin noi ongelmat johtuu tietty siitä että se on (suomalainen) mamu. Kai sitäkin sitten pitää vaan ymmärtää...?

Tai ehkä kuitenkin mielummin tarjota apua, oikeanlaista pk-ryhmää/koulua jne että noita ongelmia saisi ratkottua. Ei kun hei, eihän me mamut koskaan haluta ratkoa mitään ongelmia vaan katsotaan että me ja lapsemme saadaan tehdä tasan mitä itse tykätään välittämättä siitä miten (se oma lapsemme ja) muut ympärillä kärsii...
Ei se käy, kun sä taidat olla kuitenkin suomalainen. Teidän tarvii nyt vaan pärjätä ihan omillaan.
 
Ei se käy, kun sä taidat olla kuitenkin suomalainen. Teidän tarvii nyt vaan pärjätä ihan omillaan.
Mamu minä täällä maassa olen missä asun.

Ja eikö tuota omillaan pärjäämistä ole tässä nimenomaan se ettei häiriökäyttäytyvää lasta tutkita ja etsitä keinoja tukea häntä ja samalla turvata muiden lasten koskemattomuus ja rauhallinen hoito/kouluympäristö.

Mun mielestä on aika väärin että kenenkään pitäisi tuossa pärjätä omillaan.
 
Viimeksi muokattu:
"jussi"
Mamu minä täällä maassa olen missä asun.

Ja eikö tuota omillaan pärjäämistä ole tässä nimenomaan se ettei häiriökäyttäytyvää lasta tutkita ja etsitä keinoja tukea häntä ja samalla turvata muiden lasten koskemattomuus ja rauhallinen hoito/kouluympäristö.

Mun mielestä on aika väärin että kenenkään pitäisi tuossa pärjätä omillaan.
Et sinä mikään mamu ole, jos olet valkoihoinen (etkä ole muslimi).
 
Vie ras
Itse olisin yhteydessä päiväkodin johtoon. Mitään selittelyjä en kuuntelisi vaan kunnon toimia. Tuon ikäinen lapsi on jo niin vanha, että pitäisi osata olla satuttamatta toisia. En voisi hyväksyä lapseni pahoinpitelyä.
 
No hyvä jos edes vanhemmat tajusivat pyytää anteeksi. Meillä vastaavassa tilanteessa sen lapsen äiti joka hakkasi meidän lasta totes vaan että "ei se niin helposti lyö". :mad: Ihan kiva kun meidän lasta sentään käytettiin lääkärissäkin hoitajien toimesta. Tosin osansa oli varmaan sillä että mä olin sen verran raivona puhelimessa kun soittivat tapahtumasta, etteivät varmaan uskaltaneet olla käyttämättä. Parasta koko hommassa oli että elto sanoi meille "niin, teidän pitää vain ymmärtää että kaikki eivät osaa kasvattaa lapsiaan". :headwall: Meillä on siis hyvä päiväkoti, siellä puututaan asioihin hoitajien toimesta, mutta toi elto on ihan kädetön lässyttävä akka.
 
erp
Lapsi tarvitsee ensin tutkimuksia/ diagnoosin että on mahdollista saada avustaja. Ellei ryhmässä ole paljon muitakin avustettavia. Avustajia ei ole helppo saada. Pienryhmiä voi olla vaikea järjestää koko päivän ajaksi. Yli 3 vuotiailla niissäkin on jo 7 lasta/ aikuinen. Pk ei voi puhua toisen lapsen asioista muille. Esim. "on saamassa diagnoosia" tms. Toiv lapsi saa apua nyt ongelmiinsa kun ei normi ryhmässä pärjää. Valitettavaa että muita lapsia ehti jo useasti satuttamaan. Pointtina se että pk kyllä toimii näissä asioissa varmasti, on heidän työtä saada tälle lapselle apua ja suojella muita lapsia. He ovat ammattilaisia. Asiat eivät vaan hoidu hetkessä kun on eri tahot keihin otetaan yhteyttä esim. elto, pikkulapsipsygologi jne.
 

Yhteistyössä