mitä tehdä kun lapsi lyö/läpsii?

  • Viestiketjun aloittaja hepokatti
  • Ensimmäinen viesti
hepokatti
Meillä on 1v7kk ikäinen poika joka on iloinen ja peruskiltti "tapaus" mutta... kun on muita lapsia paikalla (pienempiä tai isompia), alkaa hän läpsimään heitä yleensä kasvoihin.
Tietää, että niin saa tehdä mutta tekee HETI kun se on mahdollista. Kiellän ja torun aina, yritän kertoa saa tehdä ja sanon, että äidille ja toiselle lapselle tulee paha mieli kun noin tehdään jne jne jne.
Mutta ei auta ei.... :(

Huomaan jo välttäväni puistoja, kerhoja tms. kun muuten niin reipas poika on kuin eri lapsi kun on muita lapsia paikalla. Välillä hän touhuaa omiaan mutta kun joku tulee lähelle niin. Olen monasti miettinyt mitä olen tehnyt väärin :ashamed:

Minua tai isäänsä läpsäisee joskus mutta yleensä se on jos innostuu liikaa tms.
Mitä ihmettä teen???
 
Minä olen vain sanonut tiukasti ei ja napannut hetkeksi käden omaani... aika usein tehoaa näin. meillä 1v6kk läpsäisee väsyneenä,nyt tiukalla ei:llä on saatu tätä vähenemään. Meilläkin muuten reipas iloinen ja hyvin kiltti poika :)
 
Ei kannata kauheesti huolestua, vaikka lapsi ei kieltämistä usko. On kuitenkin vielä niin pieni, ettei ihan kokonaan ymmärrä mitä pahaa lyömisessä on (siis ei tajua että toista sattuu). Tietenkin pitää siitä huolimatta kieltää napakasti ja poistaa tilanteesta, jos ei kielto tehoa. Kannattaa myös pitää tiukka linja siitä, ettei isää/äitiäkään saa lyödä, koska lapselle voi olla vähän hankalaa ymmärtää eroa, miksi vanhempiä saa läimiä, mutta muita ei.

Meidän 1v6kk tyttö lähinnä nauraa, kun häntä kieltää lyömästä... Yleensä lyö meidän kissoja, mitä en todellakaan salli. Sanon tytölle EI ja että kissoille tulee paha mieli ja vien sitten tytön muualle leikkimään. Ehkä viesti joskus menee perille..
 
hepokatti
Kovasti joo kielletään myös äitiä ja isiä lyömästä. Ja vien pojan yleensä pois siitä tilanteesta jos vaikka unohtais mutta ei, heti kun tilaisuus niin on läpsimässä ja varsinkin kasvoille.
Jotenkin tuntuu, että vain minun lapseni kerhoissa tekee noin.... toivon todella, että aika tekee tässä/kin tehtävänsä.

Pakkasperjaintain jatkoa :)
 
atuli 78
joo meillä kans läpsitään :(
Muista lapsista en tiedä, kun ei mahdollista niin paljon olla tekemisissä...mut äitiä ja isää päivittäin kielloista huolimatta..nauraa vain ja jatkaa läpsimistään..voi voi. No, uskon kans et menee ohi/oppii ymmärtämään, että kiellettyä. Joku kokeilu taitaa olla tuon tarkoitus vai mikä lie. Joku "viisas" kai tietäis tarkemmin syyn :) (?)
...ja meillä poika 1.5v.
 
meillä, jos tyttö (1 v 11 kk) läpsii vaikka pikkusiskoa tai äitiä, niin olen kieltänyt napakasti ja sitten käskenyt tytön läpsäistä itseään. tyttö läpsäisee usein itseään ja toteaa, että se sattuu. siihen voi vaan sanoa, että siitäs näet, miksi ei saa läpsiä. sitten luontevasti ohjataan tyttö tekemään jotain sallittua ja asia unohtuu omia aikojaan kunnes seuraava läpsimisinnostus iskee...
 

Yhteistyössä