Mitä tehdä 15-vuotiaan tyttären kanssa joka ei suostu tulemaan kotiin?

  • Viestiketjun aloittaja Kyllästynytttt
  • Ensimmäinen viesti
Kyllästynytttt
Olen ihan neuvoton... Tytär ei enään tahdo tulla kotiin millään. Viimeksi viimeviikon lauantaina kävi hakemassa jotain vaatteita kun oliystävänsän poissa kotoa. On oko ajan 18-vuotiaan poikaystävänsä luona (sillä oma asunto), hoitaa kyllä koulun huolella mutta äiti haluaisi vielä että olisi kotona. Ensimmäisillä kerroilla parin päivän poissaolon jälkeen poliisit hakivat kotiin mutta heti seuravana päivänä taas poikaystävän luo.. Mitä tekisin? Tuntuu että olen hänet menettänyt ja puhuminen ei tehoa :(
 
mats
Keinot on aika vähissä ellei järkipuhe tehoa. Jos katsot sen parhaaksi, niin yksi vaihtoehto on sijoittaminen lastenhuoltolaitokseen. Jos taas katsot, että tyttö on kypsä muuttamaan poikaystäväsnsä luo, niin anna sitten lupa.
 
mun mielipide
En tiedä onko tuo nyt sitten kovin paha. Itse muutin pois kotoa kun menin lukioon, eli olin silloin vielä 15. En ainakaan mihinkään lastensuojelulaitokseen yrittäis sijoittaa, voi olla ettei anna sulle ikinä anteeksi sitä. Tuo on hyvä merkki minusta että hoitaa koulun hyvin.
 
"vieras"
Menisin puhumaan poikaystävälle, hänen täysi-ikäisenä pitää ymmärtää ettei tuollainen käy päinsä. Homma helpottuisi kun poikaystävä sanoisi tytölle, ettei hänen luonaan voi asua.

Puhuisin myös tytön kanssa asiasta. Jos mikään muu ei tehoaisi, uhkaisin tehdä ilmoituksen poikaystävästä. Ja tekisin, ellei uhkauksella olisi vaikutusta.
 
....
Itse hyvin epäkypsänä muutin 16-vuotiaana pois kotoa. Eli jos tyttö on suht fiksu ikäisekseen niin en hirveästi huolestuisi. Ja hyvä sentäs että hänellä on vakituinen poikaystävä! Ei kuitenkaan harrasta irtosuhteita ym.

Yks keino ois varmasti sulkea rahahanat, jos tyttö siis on tottunut saamaan porukoiltaan rahaa.
 
Täällä samaa
Meillä vähän vanhempi tytär, kotona on silloin kun huvittaa, puhelimeen kyllä vastaa ja tiedämme (suunnilleen) missä hän on, poikaystävä hänellä myös. En tiedä mitään keinoa, tuskin poikaystäväkään sinua merkittävästi kuuntelee, jos on kunnollinen poika, olkaa siitä iloisia, näin ainakin olen itse ajatellut.

Rahahanojen sulkeminen ei kokemukseni mukaan auta mitään, saati sitten joku kotiaresti, ketään ei voi vahtia. Keinot on tosiaa aika olemattomat, tuskin lastensuojelu tms. haluaa asiaan sekaantua, jos ei mitään vakavampaa tapahdu, heillä varmaan pahempia tapauksia riittävästi.

Jos tytöllä kuitenkin suht. hyvin järki päässä, kannattaa varmaan vaan odottaa aikuistumista, eiköhän sekin jossain vaiheessa tapahdu. Voimia sinulle, yritetään kestää.
 
Tällainen tarina
Meillä alkoi tuo norkoilu samassa iässä mutta koska tytär oli täysin vastuuton ja holtiton, ei käynyt koulua vaan sekoili, tein lastensuojeluilmoituksen ja hänet sijoitettiin muualle asumaan, pois tämän täysi - ikäisen vaikutuspiiristä.

Jos tytär (ja poikaystävä) olisi ollut vastuuntuntoisempi, asia olisi ollut ehkä erilainen. En osaa sanoa. Mutta 15-vuotias tarvitsee vielä vanhempiaan ja se että se on siellä poikaystävän luona aina, ei ole hyvä asia :( vaikea tilanne sinulla, toivottavasti selviää.
 
Kuuntelisin ja puhuisin. Aina sanotaan, että puhu lapsesi kanssa mutta kuuneteleminen unohtuu useasti. Oma tyttöni muutti poikakaverinsa kanssa yhteen muutama kuukausi sitten ja sitä ennen oli pitkä neuvottelu. Tosin tyttöni on jo 17v.
Lapset lentää pesästä, se tulee eteen, toiset ennemmin toiset myöhemmin. Lapsen ikä huomioiden ohjestaisin etsimään oman kämpän ei poikakaverin nurkkiin notkumaan. Pääsisi kunnolla kokeilemaan sitä asumista.
 
...kele!!! sanon minä. Tuon ikäinen ei todellakaan luuhaa missään jalkojaan levittelemässä. Itse kävisin hakemassa niskaperse otteella kotiin. Ihan oikeasti!! Menisin seisomaan sitten vaikka sinne poikakaverin oven taakse ja pimpottelisin ovikelloa niin kauan, että hermostuisivat, soittaisin poliisille, tekisin kaikkeni! 18-vuotiaalla ei ole mitään syytä koskea noin nuoreen tyttöön. Lapseen!
 
"akka"
Meillä miehen tytär on 14 vuotiaasta juossut omilla teillään,mitään ilmoittamatta.Nyt on 16 ja käy kotona noin kerran kahdessa viikossa yön nukkumassa.Ilmoittelee nykyisin että menee kaverille yökylään.
Mun lapset ei kyllä saa noin kulkea,miehen tyttären tekemiseen en voi puuttua.
Mun mielestä 15 vuotiaan paikka on kotona.Sitten kun kykenee itse maksamaan menonsa saa tehdä mitä huvittaa.
 
ihan peesi
...kele!!! sanon minä. Tuon ikäinen ei todellakaan luuhaa missään jalkojaan levittelemässä. Itse kävisin hakemassa niskaperse otteella kotiin. Ihan oikeasti!! Menisin seisomaan sitten vaikka sinne poikakaverin oven taakse ja pimpottelisin ovikelloa niin kauan, että hermostuisivat, soittaisin poliisille, tekisin kaikkeni! 18-vuotiaalla ei ole mitään syytä koskea noin nuoreen tyttöön. Lapseen!
näin just, lapsi se vielä kuitenkin on ja meidän vanhempien vastuulla vielä useamman vuoden. piste.
 
"evita"
Kun itse olin nuori, luokkakaverillani (15 v) oli 31 vuotias "miesystävä" Muistan kun kerran kävin tämän miehen luona luokkakaverini kanssa ja tämän tytön vanhemmatkin tulivat sinne, yrittivät saada tyttöä mukaansa. Eivät onnistuneet, mutta jos olisi ollut omasta tyttärestäni kyse niin olisin kyllä kiireesti soittanut poliisit paikalle.
Tää mies oli vielä helvetin ruma, helvetin typerä ja juoppo.
Tosin tää ap:n ikäero ei niin paha ole, jos poikaystävä on ihan asiallinen ja ok ja tyttö hoitaa koulun ja huolehtii ehkäisystä niin ehkä sitten antaisin mennä. Yritä pitää yhteydet kunnossa.
 
Villiomena
No entä jos tulee raskaaksi? Itse en kyllä vielä luovuttaisi.15-vuotias ei ole mielestäni oikeasti valmis muuttamaan yhteen miehen kanssa. Sanoisin tytölle että nyt on asuttava kotona ja sitten 16-vuotiaana saa muuttaa pois jos välttämättä haluaa. Aina on tervetullut kotiin. Jos ei suostuisi tekisin sitten sen lastensuojeluilmoituksen.
 
harmitus
No,musta toi nuorten ikäraja ei ole ongelma,nuorihan tuo 18vkin on vaikka on "jo täyso-ikäinen". Koita saada juteltua tuon tyttäresi kanssa. Tosi rakastunut nuori ei paljon vanhempiaan kuuntele =) Koita jaksella,pakolla et saa aikaan kuin uhmaa ja vastaan taistelua...
 
IlpoKaarna
Pateettinen vitun paskakasa se jätkä. Ei jumalauta se porukka on ihan omassa sarjassa joka noita alaikäisiä metsästää. Ja mä en nyt puhu siitä, että voiko se 15v olla kypsä vai ei. Voi olla kypsempikin kuin se 18v, mutta silti se kertoo tyypistä paljon että ylipäätään mettästää sakkolihaa.

Ihan niinkuin ei tässä maailmassa riittäis 16v ja vanhempia tyttöjä... Huh huh, niin tyypillistä. Hyvät jätkät jättää alaikäset rauhaan, mutta sitten paskaporukka jolla ei oo tsäänssiä edes niihin 16v on apajilla.

Iljettävää.
 
Taipei
No,musta toi nuorten ikäraja ei ole ongelma,nuorihan tuo 18vkin on vaikka on "jo täyso-ikäinen". Koita saada juteltua tuon tyttäresi kanssa. Tosi rakastunut nuori ei paljon vanhempiaan kuuntele =) Koita jaksella,pakolla et saa aikaan kuin uhmaa ja vastaan taistelua...
On se ongelma kun se on laitonta. Se on jumalauta ALAIKÄISIIN SEKAANTUMINEN. Että älä viitti.
 
Kamalaa
[QUOTE="akka";25071166]Meillä miehen tytär on 14 vuotiaasta juossut omilla teillään,mitään ilmoittamatta.Nyt on 16 ja käy kotona noin kerran kahdessa viikossa yön nukkumassa.Ilmoittelee nykyisin että menee kaverille yökylään.
Mun lapset ei kyllä saa noin kulkea,miehen tyttären tekemiseen en voi puuttua.
Mun mielestä 15 vuotiaan paikka on kotona.Sitten kun kykenee itse maksamaan menonsa saa tehdä mitä huvittaa.[/QUOTE]

Järkyttävää!! Kerran kahdessa viikossa käy nukkumassa yön... ja se on miehesi mielestä ok??

Ei ihme että nykynuoriso voi pahoin. Oikeesti! Kun vanhempien pitäs vaan jaksaa taistella sen eteen että nuori SAA olla vielä lapsi ja itseään etsivä nuori tuossa iässä eikä sen tarviis päättää itse ja tehdä mitä huvittaa (vaikka siltä ne näyttää että ne haluaa mutta kaiken takana kuitenkin on se nuoren halu olla turvassa ja hyväksyttynä ja tiettyjen rajojen puitteissa).

Tuo on lapsen heitteillejättöä.
 
"eeeee"
Todellakin, oman teinini kautta olen oppinut tuntemaan nuoria kellä ei ole mitään rajoja eikä mitään "väliä". Jo 13-vuotiaana osa heistä notkui pitkin kaupunkia aamuviiteen, nukkumaan sitten jollekin kaverille, kelle nyt sattui pääsemään. Kotiinkin olisi voinut mennä mutta miksi? Ei siellä ole ketään ketä kiinnostaisi.

Vanhemmat kohottelee olkapäitään ja pyörittelee silmiään kun se meidän Juho tai Sanni nyt vaan sattuu olemaan noin villi tapaus, ei sitä pidättele mikään.

Mä olen kauhuissani. Ja samalla yrittänyt pitää rajoja omalle lapselle, joka ihmettelee suureen ääneen miksi Juho ja Sanni saa olla miten haluaa mutta hän ei eikä nuoren ajatuksenjuoksulla vielä ymmärrä, miksi pohjimmiltaan Juho ja Sanni on melko hakoteilla itsensä kanssa. Miksi nuori tarvii turvaa ja miksi ne Juho ja Sanni tykkös meillä olla kun oma lapsi jo olisi halunnut lähteä heidän kanssa nuorisotilalle.

Jotenkin tuntuu pahalle, kun nuoret on tuolla jossain ...
 

Yhteistyössä