Mitä teette kun lapsi kipeänä ettekä VOI lähteä töistä?!

• Viestiketjun aloittaja saara
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Plääh:
Tää riehuminen käy varmaan ap:n hermoon. Mutta. Kannattaa tarkistaa esimerkiksi paikkakuntasi SPR:n toimistolta, onko heillä ns. varamummo toimintaa. Jos lapsella ei ole omia isovanhempia samalla paikkakunnalla missä asuu tai ollenkaan, voi tällainen toiminta olla korvaamatonta, enkä nyt tarkoita pelkkää lastenhoitoapua vaan muutenkin lapsen kannalta mukavaa!
mä luulen et ap on poistunut jo aikaa sitten... :whistle: ;)

onneks on isovanhemmat jotka aika hyvin pääsevät hakemaan lapsen jos on tarvetta, samoin on kavereita ja muita sukulaisia..

mut periaatteessa jos näin ei olis, niin aika hankalaks menis..en mä vois yhtäkkiä ajaa asiakkaita pois, ja pistää kahvilaa kiinni ja lähtee hakemaan lasta, tai odottaa et ukko jättäis kuorman jonnekkin mannerheimintien varteen ja kääntäis rekan nokan kotiin..

eli kyllä meilläkin menis muutama tunti ennen ku kumpikaan meistä vanhemmista sinne lasta hakemaan pääsis..

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Mä oon leikkaussalissa hoitajana töissä, enkä mä osaa kuvitella tilannetta että mä en vois lähteä sairasta lasta hakemaan. Mulla on kai sitten rajoittunut mielikuvitus, mutta jos mun lapseni on sairas eikä voi odottaa päiväkodissa että työvuoro loppuu, niin mä todellakin lähtisin töistä pois. Aina joku sen verran auttaa, jos vain haluaa.
Mites esim. kampaaja lähtisi kesken asiakkaan tukanvärjäyksen tai permanentin vaikka?
itse olen juurikin kampaaja ja en voisi lähteä kesken asiakkaan..olisi se asiakas ehdottomasti hoidettava loppuun...ja loppupäivä olisi peruttava...jos juuri olisin aloittanut vaikka rakennekäsittelyn siinä menisi kaikkineen 2-3tuntia enne kun pääsisi mihinkään...ja jos vaikka spiraali kiharan niin siinä parhaillaan voi mennä 5-6tuntia! jos mies olisi toisella paikkakunnalla juuri sillä hetkellä töissä niin mitään ei voisi..lapsi haettaisiin ensitilassa mutta jos ei onnistuisi niin päivän päätteeksi!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja miia:
Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:
tää on vaan hauska ketju..ja kuinka tosissaan jotkut onkaan..elää ny =) tosiaan se päiväkoti pitää sairaan lapsen vaikka päivän loppuun jos tilanne sellainen että ei pääse hakemaan...
Mutta kuinka kivaa se on oksentavalla lapselle vaikka ulkoilla pari tuntia ripulit housussa. Vai oletatko, että kaikki toiset lapset jäävät sisälle sen yhden sairaan takia? tai että yksi hoitajista voisi vahtia/hoivata vain yhtä lasta ja yhden vastuulle jäisi vaikka 40?

Yleensä jos vanhempi ei pääse hakemaan viedään sosiaaliviranomaisille.
Kertokaas nyt tyhmälle, miten päiväkodissa toimitaan tilanteessa, jossa vanhempi on kyllä tulossa hakemaan, mutta ei pääse ihan heti, vaan esim tunnin- puolentoista tunnin päästä. Voiko sen yhden lapsen siinä tapauksessa jättää sinne sisälle yksin tai voiko siinä tapauksessa lapsi ulkoilla ripulit housuissa tai kaikki jäädä sisälle tai yksi jäisi sairaan kanssa sisään (ja toisen vastuulle jäisi ne loput 40 (vai miten se menikään))? Vai siirretäänkö koko porukan päiväohjelmaa sillä tunnilla eteenpäin vai tuleeko sosiaaliviranomaiset siksi aikaa sen lapsen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mites esim. kampaaja lähtisi kesken asiakkaan tukanvärjäyksen tai permanentin vaikka?
Kyllähän asiakkaan pitää ymmärtää :heart:

Ja paskat! :LOL:
:LOL:

kyllä mäkin veikkaan et meillä jos menisin asiakkaan nenän edestä nappaamaan ruoka-annoksen ja kippaisin sen rasiaan ja sanoisin et syö kotonas, ni vois olla et joku suuttuis :snotty:

Meillä onneksi on turvaverkot kunnossa, niin semmoista ihan kamalaa katastrofia ei voi tulla. Eli mun äiti tai miehen äiti voi hoitaa.

Ja me ei mitenkään erityisen hienoissa ja tärkeissä ammateissa olla, mutta on meilläkin tilanteita, jolloin ei VOI lähteä töistä. Esim. mies työmatkalla toisella puolella Suomea ja minä yksin töissä. Jos mä lähden pois, pitää laittaa koko kauppa kiinni ja tällaisessa isossa ketjussa eivät kamalan hyvällä katsoisi. Ja mieshän pystyy suunnittelemaan ja ajoittamaan jonkin verran noita reissujaan, mutta ei se siinä vaiheessa auta jos on tilanne päällä eli mies jo siellä reissussa ja lapsi sairastuu kesken päivän.

hmmm
Ihmiset kuvittelee aina, et pitää olla joku ääreis tärkeä johtaja ja vielä ulkomaan matkalla ettei voi lähteä töistä kesken. Mutta kyllä meillä ainakin olis mahdotonta lähteä duunista heti pois, jos lapsi on sairaana. En voi jättää ravintolaa suljetuksi noin vain kesken päivän. Ja kyllä, meillä ollaan päivisin yksin töissä. Näillä suurilla kasvottomilla osuuskaupoilla ei ihan noin vaan hyväksyttäs lähtöä, varmasti tulis kirjallinen varoitus...

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Ihmiset kuvittelee aina, et pitää olla joku ääreis tärkeä johtaja ja vielä ulkomaan matkalla ettei voi lähteä töistä kesken. Mutta kyllä meillä ainakin olis mahdotonta lähteä duunista heti pois, jos lapsi on sairaana. En voi jättää ravintolaa suljetuksi noin vain kesken päivän. Ja kyllä, meillä ollaan päivisin yksin töissä. Näillä suurilla kasvottomilla osuuskaupoilla ei ihan noin vaan hyväksyttäs lähtöä, varmasti tulis kirjallinen varoitus...
Tai perhepivähoitaja, ei hänkään voine jättää hoitolapsia ja lähteä hakemaan vaikka omaa pientä koululaistaan tuosta vaan.

hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Tai perhepivähoitaja, ei hänkään voine jättää hoitolapsia ja lähteä hakemaan vaikka omaa pientä koululaistaan tuosta vaan.
Niinpä. Mutta jotkut kenties on sitä mieltä että "hanskat tiippuu kesken hommien" ja lähetään vaan menee. Realismi unohtuu kun Mari-Petteri on nostanu kuumeen (maailman loppu ;) ) ja sitä täytyy lähtee hakee. Mun lapsi on totta kai mulle tärkeintä maailmassa, mutta aina ei pysty venyy ihan mihin tahansa, edes hänen vuokseen.

Kukin tavallaan
Ja täytyy sanoa että ei se aina ole helppoa ollut meilläkään:(
Nämä itsekeskeiset kommentit joissa kehutaan kuinka isovanhemmat hoitaa ja auttaa kuinka tukiverkko on siksi hyvä asua lähellä on kieltämättä aika tyhmiä vastauksia:(Kaikki kun ei tykkää asua kokosuvun keskellä samassa pitäjässä,kaikilla kun ei ole samassa pitäjässä töitä ym.
Tosin onko se parempi että on tukiverkkona ne sukulaiset ja itse olet työtön ja elät siksi soskun rahoilla,vaiko se että käyt töissä elätät perheesi ilman tukia ja tosiaan olet ilman ilmaista lastenhoitajaa.No ehkä asioita joita kannattaasi miettiä ennen raskautta,siis aika monen nykyvanhemman.

Itselläni ei vakiduunia,no minä olen pääsääntöisesti se joka meillä huolehtii niin lapsista kuin isännästäkin:D
Kerran yhdessä duunissa sitten kävi niin että lapsi sairastui ja minun piti lähteä pois kesken päivän.
Työnantajani suuttui miksi isä ei voi hakea,no ensinnäkin hänellä 3h ajomatka töistä ja minä olin samalla paikkakunnalla lapsen kanssa.
No meillä ei mummoja ja kummeja tässä lapsenvahteina joten ei paljon muu auttanut kuin lähteä lasta hakemaan,vaikkakin työnantajani sen kieltikin,lähdin potkujen uhalla:(
No oli työkkärin paikka,ja oli sitten työnantaja ilmoittanut työkkäriin minun 'kadonneen' työpaikalta ja minulle tulleen potkut jne.
kävin työkkärissä sairaslomalapun ja sairaan lapsen kera ja kas kummaa,empä saanut potkuja:)
Tosin palattuani töihin työnantajani teki loppuajastani ihan kamalan,no nneksi oli määräaikainen suhde.

poikia.
Alkuperäinen kirjoittaja plaah:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
KUKAAN ei ole niin korvaamaton työpaikallaan, etteikö voisi lähteä hätätilanteessa pois. Oikeasti.
.
Eikö edes lentokapteeni? Tai no onhan sillä kapulla siinä perämieskin, mutta aika hankalaa se olisi kapun hypätä jossain Atlantin yllä kyydistä poiskaan.
No tällä lentokapteenilla on varmasti joku siellä kotimaassaan, joka huolehtii lapsista lennon ajan. Vai meinaatko että on olemassa päiväkoti, jossa lapsi saa olla vaikkapa viikon putkeen?
Jos lentokapteenilla ei ole minkäänlaista turvaverkkoa eikä haluja sellaista kustantaa, niin luulis tajuavan että vaihtaa työtä. Ja kuten sanoin, jos ei sekään luonnistu niin kyllä sos.viranomaiset lapsesta huolehtii loppupeleissä.
Sellainen hoitopaikka on jossa, saa olla viikon putkeen (vuorohoitopäiväkoti). Ja tunnen äidin, joka laittoi 1-vuotiaansa sellaiseen hoitoon. Oli viikon laivalla ja viikon kotona.

Minä en moiseen kykenisi ikinä!

Monen äiti
Olen viimeisen 7 vuoden aikana saanut useasti soiton hakea sairaan lapsen pois pk:sta kesken päivän. Ja vastaukseksi on riittänyt, että pääsen hakemaan vasta 2-3 tunninkin päästä, mikäli on ollut hankala tilanne töissä.

Ja toisaalta olen joutunut ottamaan kaksi liki 40 asteen kuumeessa ollutta lasta mukaani työpaikalle, jotta saan työni tehtyä määräajaksi (isot sanktiot, ellei aikanaan valmis). Isä oli tuolloin työmatkalla ja tukiverkko juuri kyseisenä päivänä käyttökelvoton.

Eli hätä keinot keksii.

Keittiönoita
Täytyy kertoa, että kun mulla aikoinaan oli lapsi päivähoidossa, niin ei ollut silloin vielä kännyköitäkään. Eli ollessani esim kotisairaanhoidossa töissä sain tiedon lapsen sairastumisesta vasta sitten, kun palasin terveyskeskukselle. Yleensä palasin silloin, kun työaika alkoi muutenkin olla lopuillaan. Myös kuopuksen ollessa päiväkodissa ei silloinkaan edellytetty, että olisi heti välittömästi lähtenyt lasta hakemaan. Vaan sitten, kun se töiden puolesta sopi.

Lastentarhanope
Jos lapsen vanhempia ei tavoiteta tai eivät pääse lasta hakemaan niin tilanteesta riippuen lapsi voidaan laittaa vaikka johtajan huoneeseen leikkimään/lepäilemään kun muut menevät ulos, tai sitten koko ryhmä jää sisälle ja lapsi pistetään sohvalle tai sänkyyn lepäämään. Jos lapsi on vain lievästi kipeä ja vanhemmilla paha tilanne niin voi olla että lapsi on hoidossa normaalisti, jos taas tavaraa tulee molemmista päistä ulos niin lapsellekin on paljon kivempi päästä heti kotiin sairastamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lastentarhanope:
Jos lapsen vanhempia ei tavoiteta tai eivät pääse lasta hakemaan niin tilanteesta riippuen lapsi voidaan laittaa vaikka johtajan huoneeseen leikkimään/lepäilemään kun muut menevät ulos, tai sitten koko ryhmä jää sisälle ja lapsi pistetään sohvalle tai sänkyyn lepäämään. Jos lapsi on vain lievästi kipeä ja vanhemmilla paha tilanne niin voi olla että lapsi on hoidossa normaalisti, jos taas tavaraa tulee molemmista päistä ulos niin lapsellekin on paljon kivempi päästä heti kotiin sairastamaan.
Eli ihan heti ei lastensuojeluviranomaiselle sentään soiteta ja huostaanottoa tehdä, vaikka joku tässä ketjussa sellaista kirjoittikin.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Eli ihan heti ei lastensuojeluviranomaiselle sentään soiteta ja huostaanottoa tehdä, vaikka joku tässä ketjussa sellaista kirjoittikin.
Melkein veikkaan, että aika harvassa työpaikassa voi tiputtaa hanskat lattialle ja kävellä ovesta ulos heti, kun puhelun päiväkodilta saa.

Hessuhopo
Lisään tähän listaan vielä esim maanviljelijät, lypsykarjatilalliset, eivät hekään voi kesken lypsyn lähteä sairasta lasta hakemaan hoidosta. Ymmärrän kyllä täysin ap:tä että varmasti stressaava tilanne

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kertokaas nyt tyhmälle, miten päiväkodissa toimitaan tilanteessa, jossa vanhempi on kyllä tulossa hakemaan, mutta ei pääse ihan heti, vaan esim tunnin- puolentoista tunnin päästä. Voiko sen yhden lapsen siinä tapauksessa jättää sinne sisälle yksin tai voiko siinä tapauksessa lapsi ulkoilla ripulit housuissa tai kaikki jäädä sisälle tai yksi jäisi sairaan kanssa sisään (ja toisen vastuulle jäisi ne loput 40 (vai miten se menikään))? Vai siirretäänkö koko porukan päiväohjelmaa sillä tunnilla eteenpäin vai tuleeko sosiaaliviranomaiset siksi aikaa sen lapsen kanssa?
No tuota eiköhän ne sinä päivänä jätä ulkoilua väliin jos oikeasti on yksi lapsi kipeänä eikä riitä hoitajat repeämään ulos :D Ulkoilu on tärkeätä mutta ei se nyt NIIN tärkeätä :LOL: Että sen takia pitäisi kiduttaa sairasta lasta tai jättää lapsia ilman hoitajaa.

Mikä siinä on niin hirveää jos yhtenä päivänä pk jättää yhden ulkoilun välistä? Siskonpojan pk:ssa jättivät ulkoilematta parinakin päivänä kun yksi hoitajista oli kipeä ja sijaisuusongelmien takia tunsivat etteivät resurssit riitä nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja miia:
Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:
tää on vaan hauska ketju..ja kuinka tosissaan jotkut onkaan..elää ny =) tosiaan se päiväkoti pitää sairaan lapsen vaikka päivän loppuun jos tilanne sellainen että ei pääse hakemaan...
Mutta kuinka kivaa se on oksentavalla lapselle vaikka ulkoilla pari tuntia ripulit housussa. Vai oletatko, että kaikki toiset lapset jäävät sisälle sen yhden sairaan takia? tai että yksi hoitajista voisi vahtia/hoivata vain yhtä lasta ja yhden vastuulle jäisi vaikka 40?

Yleensä jos vanhempi ei pääse hakemaan viedään sosiaaliviranomaisille.
Kyllä ne vaa voi jättää sen yhden ulkoilun välistä jos lapsen kunto sitä vaatii =) Ulkoilu on toki tärkeätä mutta kyllä ne järkeä osaa käyttää :D Ohhoh.

Yhteistyössä