Mitä teette 5kk vauvan kanssa päivisin?

Äitsykkä
Leikitään, luetaan kirjoja, käydään vaunuajeluilla, katsellaan puistossa lintuja, ollaan ostoksilla, katsotaan telkusta lastenohjelmia (Sinisen talon nalle on meidän pikkuisen suosikki) yms...
 
Täällä vauva 4,5kk mut päivät menee aika lailla samaa rataa.. Aamulla herätys klo. 7.00, ite keitän kahvit ja laitan pojalle puuron, poitsu kattoo sen aikaa lastenohjelmia ;) sitten syödään se puuro tai joku aamu ei syödä jos on känkkis kylässä :whistle: sitten touhuillaan lattialla, välillä nukutaan päikkärit (jotka nykysin kestää kerralla hurjat 1/2h ja niitä nukutaan vaan 3 päivässä ) |O Jossain välillä käydään vaunulenkillä jos sää sallii ja muu aika sit oleillaan lattialla, käkätetään sylissä tai päristään sitterissä :D Yöllä syödään yhesti, hampaita ei oo, mut kuola valunu jo kuukausia :D Ja mitat 4kk neuvolassa oli 6780g ja 65,5cm..
 
vieras
Meidän 4 kk ikäinen katsoo myös telkkaria. Tietysti mitään siitä ymmärtämättä.
Loruillaan ja jumpataan, paljon vielä sylissä ja sieltä käsin maailmaa katsoo. Lattialla ei oikein vielä viihdy, pienen hetken kerrallaan.
Kylpyhetki joka toinen päivä. Pitää myös musiikista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
katsotaan telkusta lastenohjelmia (Sinisen talon nalle on meidän pikkuisen suosikki) yms...
Siis anteeks?.. että katotte 5 kk:n ikäisen vauvan kans telkkaria?!?!??! :eek:
Ei millään pahalla mutta... :attn:
Mitä haittaa siitä on jos vähä aikaa on muksu sylissä vaikka sohvalla ja katellaan telkkaria kauempaa? Tai jos muksu istuu sen vähä aikaa sitterissä ja kattoo kauempaa telkkaria..?

 
Äitsykkä
Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
katsotaan telkusta lastenohjelmia (Sinisen talon nalle on meidän pikkuisen suosikki) yms...
Siis anteeks?.. että katotte 5 kk:n ikäisen vauvan kans telkkaria?!?!??! :eek:
Ei millään pahalla mutta... :attn:
Taidat olla hiukan nyt vähemmistössä tuon ihmettelysi kanssa!!! Laulut ja leikit televisiossa ovat kyllä suunniteltu myös aivan perheen pienimmille- ei millään pahalla, mutta...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
katsotaan telkusta lastenohjelmia (Sinisen talon nalle on meidän pikkuisen suosikki) yms...
Siis anteeks?.. että katotte 5 kk:n ikäisen vauvan kans telkkaria?!?!??! :eek:
Ei millään pahalla mutta... :attn:
Taidat olla hiukan nyt vähemmistössä tuon ihmettelysi kanssa!!! Laulut ja leikit televisiossa ovat kyllä suunniteltu myös aivan perheen pienimmille- ei millään pahalla, mutta...
Meillä tyttö 6kk ei kyllä myöskään katso telkkaria.Eikä tule sieltä ohjelmia tuijottamaan vielä piiiitkään aikaan.
Tietty jos mä istun sohvalla ja katson teeveetä,niin saattaa se vauva välillä sitä vilkasta,mutta ei sitä onneks pahemmin kiinnosta.
Mutta en istuta vauvaa katsomaan telkkaria.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
katsotaan telkusta lastenohjelmia (Sinisen talon nalle on meidän pikkuisen suosikki) yms...
Siis anteeks?.. että katotte 5 kk:n ikäisen vauvan kans telkkaria?!?!??! :eek:
Ei millään pahalla mutta... :attn:
Taidat olla hiukan nyt vähemmistössä tuon ihmettelysi kanssa!!! Laulut ja leikit televisiossa ovat kyllä suunniteltu myös aivan perheen pienimmille- ei millään pahalla, mutta...
Nojoo, voi olla vähemmistössä mutta mun ajatus on ollu ainakin se että ihan noin pieni ei vielä sitä "töllötuokiota" tarvi. Siis että oikein asetutaan katsomaan vauvan kans jotain lastenohjelmaa... muistaakseni joku mua viisaampi on joskus sanonu ettei se kovin hyvää vauvalle tee, kun ei se tee isommillekaan lapsille hyvää.

Onhan monellakin vauva sylissä kun itse katsoo telkkaa, ei siinä mitään. =)

Ja hei! Tää on vaan mun ajatus, ei aleta niitä palkokasveja imemään sieraimiin! :p
 
Äitsykkä
Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitsykkä:
katsotaan telkusta lastenohjelmia (Sinisen talon nalle on meidän pikkuisen suosikki) yms...
Siis anteeks?.. että katotte 5 kk:n ikäisen vauvan kans telkkaria?!?!??! :eek:
Ei millään pahalla mutta... :attn:
Taidat olla hiukan nyt vähemmistössä tuon ihmettelysi kanssa!!! Laulut ja leikit televisiossa ovat kyllä suunniteltu myös aivan perheen pienimmille- ei millään pahalla, mutta...
Nojoo, voi olla vähemmistössä mutta mun ajatus on ollu ainakin se että ihan noin pieni ei vielä sitä "töllötuokiota" tarvi. Siis että oikein asetutaan katsomaan vauvan kans jotain lastenohjelmaa... muistaakseni joku mua viisaampi on joskus sanonu ettei se kovin hyvää vauvalle tee, kun ei se tee isommillekaan lapsille hyvää.

Onhan monellakin vauva sylissä kun itse katsoo telkkaa, ei siinä mitään. =)

Ja hei! Tää on vaan mun ajatus, ei aleta niitä palkokasveja imemään sieraimiin! :p
Niin onhan se toki hyväksyttävämpää jos pieni lapsi katsoo aikuisen sylissä jotain aikuisten ohjelmaa, kuin se, että katsoo kerran päivässä 10 minuuttia iloisesti laulavaa ja leikkivää nallea...HALOO!!!!!?????

 
Äläs nyt "äitsykkä" repee siellä! Otappa ihan rauhallisesti vaan ja käy lukasemassa aikas kuluks vaikka joidenkin muiden jutteluita samasta aiheesta, tuut huomaamaan että ehkä siinä on jokin järki ettei lapsi kovin sitä töllöä töllöttelis. :)

"Joidenkin tutkimusten mukaan telkkarista tuleva nopeatempoinen ärsykkeiden tulva saattaa vaikuttaa haitallisesti vauvan keskushermoston kehitykseen.

Jari Sinkkonen puhui tästä jollakin luennollaan. Puhui myös siitä, että tv vaikuttaa lapsen maailmankuvan muodostumiseen. Kun telkkarissa kuva, ääni ja tapahtumat ovat nopeatempoisia, olettavat lapsen aivot, että koko elämän pitäisi olla yhtä vauhdikasta. Tästä sitten johtuvat keskittymishäiriöt ja jatkuva "äksönin" haku."

Ylläoleva teksti lainattu http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1684412
 
Äitsykkä
Alkuperäinen kirjoittaja NoMilkToday:
Äläs nyt "äitsykkä" repee siellä! Otappa ihan rauhallisesti vaan ja käy lukasemassa aikas kuluks vaikka joidenkin muiden jutteluita samasta aiheesta, tuut huomaamaan että ehkä siinä on jokin järki ettei lapsi kovin sitä töllöä töllöttelis. :)

"Joidenkin tutkimusten mukaan telkkarista tuleva nopeatempoinen ärsykkeiden tulva saattaa vaikuttaa haitallisesti vauvan keskushermoston kehitykseen.

Jari Sinkkonen puhui tästä jollakin luennollaan. Puhui myös siitä, että tv vaikuttaa lapsen maailmankuvan muodostumiseen. Kun telkkarissa kuva, ääni ja tapahtumat ovat nopeatempoisia, olettavat lapsen aivot, että koko elämän pitäisi olla yhtä vauhdikasta. Tästä sitten johtuvat keskittymishäiriöt ja jatkuva "äksönin" haku."

Ja nämä haittavaikutukset eivät siis ilmene silloin kun lapsi katsoo telkkaria aikuisen sylissä, joka sinun mielestäsi oli siis ok. Puhut nyt kyllä aika pahasti ristiin... Aion vastakin katsella lapseni kanssa televisiota ja sinä et, joten turhapa tästä asiasta on vääntää... herneitä en vedä tällaisesta nenääni, koska mielipide-eroista sellaisen tekeminen on ajanhukkaa... Pahoitteluni alkuperäisen kysymyksen esittäjälle siitä, että tällainen turha vänkääminen vei huomion pois hyvästä keskustelun aloituksesta.

Ylläoleva teksti lainattu http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1684412
 
mp(vieras)
Alkuperäinen kirjoittaja jennuli:
minkä ikäisen kanssa olette alkaneet käymään perhekerhoissa taikka vauvajumpassa..,??? tms.
sekin kaiketi aika yksilöllistä... tai olette ajatelleet että menette... ???
mun mielestä perhekehossaa voi käydä jo ihan vastasyntyneen kanssa.ainakin itse kävin. Tosin se jäi kun muutettiin vieraalle paikkakunnalle. pitäis kai taas orjentautuu.
 
Leikitään, käydään kaverilla kylässä (missä samanikäinen vauva), vaunuttelemassa, kirpparilla, linjurilla kaupungissa. Keskiviikkoisin käydään muskarissa ja lauantaisin vauvauinnissa. Suunnitteilla olisi käydä avoimessa päiväkerhossa kurkistamassa olisiko samanikäisiä siellä.
 
minnna85@hotmail.com
Heippa!
mullakin on kohta 5kk poika joka nukkuu tosi paljon aamuisin.
herää klo 6, syödään ja leikitään, nukahtaa taas viimeistään klo 7.30 ja nukkuu 11 asti...
tunnen itseni välillä tosi huonoks äidiks kun en joka päivä jaksa mennä lenkille eikä oo mahdollisuutta laittaa ulos nukkumaan...ja on ton leikkimisenkin kanssa ongelmii ku en enää keksi mitään uutta tekemistä...mekin katellaan telkkua välillä.
 
"äiti86"
Kyllä äitiydestäkin tehdään kamalaa kilpailua. Eiköhän jokainen äiti itse tiedä mikä on parasta omalle lapselle. Nauttikaa omasta pikkuisestanne ja jokaisesta hetkestä pikku käärön kanssa. Ja hyvänen aika, lopettakaa tuo typerä arvostelu. Jokainen on paras mahdollinen äiti omalle lapselleen <3
 

Yhteistyössä