Mitä te tekisitte?

  • Viestiketjun aloittaja murehtija
  • Ensimmäinen viesti
murehtija
Lapsi on 9 kk ja mulle tarjottiin vuoden sijaisuutta. Työaika 8-16. Homma olis oikea lottovoitto sillä oman alani töitä on toooosi vaikea löytää. Lisäksi rahaa olis pakko saada kun molemmilla lainat painaa päälle. Kotihoidontuella ei muutenkaan olis tultu toimeen vaan olin lupautunut tekmään 8 viikkotuntia töitä yhdessä oppilaitoksessa ja sovin jo isäni kanssa että lainaan siltä rahaa.
Mutta. Ei raaskisi laittaa pientä hoitoon. Etenkin kun sillä on todettu kasvuhidastuma ja se on muutenkin niin pieni parka.
Jos nyt kieltäydyn tuosta sjaisuudesta niin toiste ei tarjota, sen tiedän. Mulla ei ole tulevaisuudessakaan mahdollisuutta saada vakituista työtä, joten ei olis paljon varaa nyrpistää nenää kun sitä oikein tarjotaan.
Mitä ihmettä teen??? Kun sais edes jonkun hoitajan pienelle kotiin. Mutta mistä niitä saa ja paljonko ne maksaa? Ei taida olla meillä varaa...:( Päiväkotiin enkä pph:n haluais missään tapauksessa laittaa. Voi itku! Miks naisen täytyy aina luopua jostain....
 
murehtija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko isä mukana elämässänne? Voisiko hän ajatella jäädä koti-isäksi?
On toki, mutta valitettavasti ei eletä vaan yhdellä palkalla, etenkään sillä mun sijaisen palkalla... Laskettu on, moneen kertaan.
 
Ei teillä sattuis olemaan joku sukulainen joka vois hoitaa? Meillä hoiti palkattuna miehen sisko meidän lapsia kotona, saatiin yksityisen hoidon tukea. Ainut edellytys oli että minun ja miehen siskon piti käydä Oulun kaupungin lastenvalvojalla haastattelussa ja piti tehdä virallinen työsopimus. Muistaakseni maksettiin about 700-800e kuussa ja siitä siis suurin osa saatiin yksityisen hoidon tukena, oisko reilut 100e jäänyt itselle maksua, jos oikein muistan. Laitettiin vasta sitten päiväkotiin kun nuorempi oli 1,5v ja esikoinen jo 3,5v. Suosittelen, jos siihen on mahdollisuus.. Ymmärrän kyllä että noin pientä ei raskisi laittaa hoitoon, mutta toisaalta jos työtä oikein tullaan tarjoamaan, niin on se kyllä nykypäivänä harvinaista.. Toivottavasti et joudu harmittelemaan, päätät kummin päin tahansa.
 
murehtija
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Olisko mahdollista pistää yksityisel hoitoon. Tai ihan sit hoitaja kotiin, siheenhän saa hoitotukea kelalta. Ei se niin kovin kallista oo.
Mä käsitin, että sitä hoitotukea saa vaan sen 130 euroa ja risat. Eikä mulla oo käsitystäkään mitä kotihoitajille pitäis maksaa ja mistä niitä löytää (työkkärin sivuilla ei ollut yhtään). Hoitaja kotiin tuntuis kyllä kaikista inhimillisemmältä ratkaisulta muttei taida sopia meidän budjettiin:(
 
vieras
Verosuunnittelulla perheen tulot kasvavat

Verosuunnittelu ei ole vain suurten yritysten asia. Siitä voi hyötyä myös pieni perhe. Tutkimukset osoittavat, että isät uskovat perheen talouden kärsivän, jos he jäävät vanhempainvapaalle. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole.

Verotuksellisista syistä isän pitämä vanhempainvapaa voi jopa kannattaa taloudellisesti koko perhettä. Tutkimusten mukaan niissä perheissä, joissa on tutustuttu vanhempainvapaiden verotuksellisiin faktoihin, isä on pitänyt vanhempainvapaata.

Kun isä on vanhempainvapaalla, äiti voi olla töissä. Äidin mennessä töihin kuukauden tai parin ajaksi, hän saa ansiotulovähennyksen. Tämän vuoksi veroprosentti ei muutu, vaikka äiti olisi välillä joitakin kuukausia töissä.

Jos isä toisaalta pitää saman verotusvuoden aikana vanhempainvapaata, hänen veroprosenttinsa laskee. Näin ansiotulon menetys jää yllättävän pieneksi. Kun verotuksen vaikutukset lasketaan yhteen, koko perheen tulot voivat jopa kasvaa. Vanhempainvapaiden jakaminen voi olla siis kannattavaakin.

Tutustu ja vertaa oman perheesi ratkaisuja verotoimiston sivuilla osoitteessa www.vero.fi.
Saatat yllättyä iloisesti.

http://www.isyys.net/
 
The titityy
Tässä pähkäilyäni tulin tulokseen että menisin sinun tilanteessa töihin jos töitä on.
Voipi näet käydä niin että väsyt kotona oloon ja sitten töitä ei enää olekaan saatavilla kun siltä tuntuisi.

Ei tämä kotiäitiys herkkua ole ja olen itse tulla hulluksi.

9kk on jo hyvä aika ollut olla lapsen kanssa ja hyvällä omalla tunnolla voi laittaa hoitoon.

Olin aikoinaan töissä päiväkodissa vauvojenpuolella ja siellä lapset oli 6kk-12kk ja ei niillä hätää ollut, hyvää teki seura ja jaksavat hoitajat.
=)
 
Lapsia hoitamassa
Ota hoitaja kotiin. Niin minäkin olin eri perheissä lapsia hoitamassa ennen omien syntymää. Tein niitä hommia 5 vuotta ja perheet olivat tyytyväisiä. Mukavat muistot jäi minullekin. :)
 
murehtija ap
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsia hoitamassa:
Ota hoitaja kotiin. Niin minäkin olin eri perheissä lapsia hoitamassa ennen omien syntymää. Tein niitä hommia 5 vuotta ja perheet olivat tyytyväisiä. Mukavat muistot jäi minullekin. :)
Mistä niitä hoitajia löytyy?Täällä ei saa Mll:sta kun tilapäishoitoapua (tarkistin just). Töihin menisin kunhan vaan saisin hoidon järkättyä jotenkin niin ettei tarvis koko päivää murehtia lapsen takia:(
 
Kyllä se niin on että sinun tilanne on aika vaikea :/ Tietysti olisi hyvä ottaa se työ ja saada vähä niinku jalkaa ovenväliin.Tietty niinku Tämätyttö tossa jo sanoikin niin johonkin luotettavalle perhepäivähoitajalle voisi laittaa lapsen, kun sielä saisi varmaan enempi tarvitsemaansa huomiota kun päiväkodissa.Sinun pitää tehdä niinkuin sydämesi sanoo eikä tässä voi väärin tehdä :hug: Ei se että laitatte lapsenne hoitoon tee teistä huonoja vanhempia.Mitä jos kokeilisit hoitoa lapselle ja jos tuntuu että ei onnistu niin sitten lopetat työn ja jäät vielä kotiin?
 
Murehtija
Alkuperäinen kirjoittaja Raakel:
Lapsi on vaan kerran pieni, mutta töitä taatusti tulee muutakin.
Niinpä. Töitähän tekevälle löytyy mutta mun omalta alalta ei kylläkään. Oon viimeksi ollut oman alan töissä vuonna 2000 siitäkin huolimatta että oon jatkuvasti ettiny ja hakenu oman alan hommia. Siks olis niin mieletöntä päästä tekeen sitä mihin on koulutuksen saanu. Toista tilaisuutta tuskin tulee, ainakaan täällä uudella paikkakunnalla.
Mutta kun sydän vaan huutaa että "älä jätä sitä lasta vieraille"...
 
Lapsia hoitamassa
Alkuperäinen kirjoittaja murehtija ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsia hoitamassa:
Ota hoitaja kotiin. Niin minäkin olin eri perheissä lapsia hoitamassa ennen omien syntymää. Tein niitä hommia 5 vuotta ja perheet olivat tyytyväisiä. Mukavat muistot jäi minullekin. :)
Mistä niitä hoitajia löytyy?Täällä ei saa Mll:sta kun tilapäishoitoapua (tarkistin just). Töihin menisin kunhan vaan saisin hoidon järkättyä jotenkin niin ettei tarvis koko päivää murehtia lapsen takia:(
Silloin aikanaan oli sanomalehdessä ilmoituksia, että halutaan hoitaja kotiin... ja minähän soittelin, sovittiin tapaaminen ja siitä se lähti. Vanhemmat olivat iloisia kun ei tarvinnut aamuvarhaisella herätellä muksuja ja lähteä kiikuttamaan heitä hoitoon. Kannattaa edes kokeilla!

 
ap murehtija
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsia hoitamassa:
Alkuperäinen kirjoittaja murehtija ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsia hoitamassa:
Ota hoitaja kotiin. Niin minäkin olin eri perheissä lapsia hoitamassa ennen omien syntymää. Tein niitä hommia 5 vuotta ja perheet olivat tyytyväisiä. Mukavat muistot jäi minullekin. :)
Mistä niitä hoitajia löytyy?Täällä ei saa Mll:sta kun tilapäishoitoapua (tarkistin just). Töihin menisin kunhan vaan saisin hoidon järkättyä jotenkin niin ettei tarvis koko päivää murehtia lapsen takia:(
Silloin aikanaan oli sanomalehdessä ilmoituksia, että halutaan hoitaja kotiin... ja minähän soittelin, sovittiin tapaaminen ja siitä se lähti. Vanhemmat olivat iloisia kun ei tarvinnut aamuvarhaisella herätellä muksuja ja lähteä kiikuttamaan heitä hoitoon. Kannattaa edes kokeilla!

Kiitti. Täytyy kokeilla. Toivottavasti niitä hoitajia löytyy täältä sisä-Suomestakin eikä vaan pääkaupunkiseudulta:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murehtija:
Alkuperäinen kirjoittaja Raakel:
Lapsi on vaan kerran pieni, mutta töitä taatusti tulee muutakin.
Niinpä. Töitähän tekevälle löytyy mutta mun omalta alalta ei kylläkään. Oon viimeksi ollut oman alan töissä vuonna 2000 siitäkin huolimatta että oon jatkuvasti ettiny ja hakenu oman alan hommia. Siks olis niin mieletöntä päästä tekeen sitä mihin on koulutuksen saanu. Toista tilaisuutta tuskin tulee, ainakaan täällä uudella paikkakunnalla.
Mutta kun sydän vaan huutaa että "älä jätä sitä lasta vieraille"...
Etsi sille pienelle hyvä hoitopaikka tai hoitaja kotiin (en kylläkään tiedä missä niitä kasvaa) ja mene töihin! Kadut, jos nyt jätät elämäsi tilaisuuden käyttämättä. Oothan sä sen pienen äiti kuitenkin. Ilmeisesti sulla ei ois pitkä työmatka, eli olisit jo neljän jälkeen pienen luona. Sehän nukkuukin päivällä, niin ei se niin hirveesti susta erossa ois. Ja on se pieni vielä pieni sun sijaisuuden jälkeenkin ... En tiedä susta, mutta kaikkia ei edes oo luotu kotiäideiks, osa jaksaa olla parempi äiti, kun on välillä pois kotoa, eli töissä.
Päätitpä mitä hyvänsä, se on oikee päätös, eikä sitä kannata sen jälkeen miettiä. Onnea matkaan! Ois kiva kuulla mitä päätit :hug: .

 

Yhteistyössä