Mitä te tekisitte jos lapsi ja sen kaveri hajottaa pleikkarin..

  • Viestiketjun aloittaja pleikkavääntöä
  • Ensimmäinen viesti
pleikkavääntöä
Eli, alkuperäinen tilanne. Pleikkarista piti jokin laser putsata. Kone asetettiin paikoilleen ja sanottiin että siihen ei saa koskea, se viedään henkilölle joka osaa tehdä sen.
Poika ja sen kaveri (oma poika 7,kaveri 9), olivat sitten yhdessä tuumin päättäneet korjata sen koneen.
Pleikkarista on ruuvit kateissa, se cd-kotelo heiluu, on vain jossain johdontapaisessa jutussa kiinni, hopea johto käynnistysnappulaan on katki.
Sitä ei tiedä onko koneessa muuta vikaa, kun ei saa käynnistettyä.


Tenttasin poikaa ja ymmärsin että 9-vuotias oli pätenyt että hän osaa korjata ja toinen tollo antanut. Yhdessätuumin olivat sitten korjailleet koneen käyttökelvottomaksi.
Ruuveista luoja tietää, mihin ne on päätyneet.

En ole koneesta mitään korvausta haluamassa 9-vuotiaan vanhemmilta, mutta mitä ite tekisitte?
Kävisittekö oven takana selittämässä tilanteen vai nakkaisitteko tyynesti pleikan roskikseen ja toteaisitte että uutta on turha odottaa.
 
Jos oma lapsi on mukana tuhoamassa omaa omaisuuttaan, niin en minä siitä mitään kaverilta veloita. Jos haluaa uuden pleikkarin, niin se on ansaittava.

Jos hajottavat tahallaan jotain isompaa, niin se ehkä on asia erikseen. Esim auton vaurioittaminen.
 
vieras
Soita sen kaverin vanhemmille, kerrot mitä tapahtui ja sanot, että olisi toivottavaa, että heilläkin keskusteltaisiin, että näin ei tapahdu enää.

Pleikan viet sinne, minne olit sitä alunperin viemässä korjattavaksi. Voihan sen saada vielä kuntoon ilman isoja kustannuksia. Korvaamisen voit sitten sopia oman lapsen kanssa, esim kotitöillä tai viikorahoilla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Jos oma lapsi on mukana tuhoamassa omaa omaisuuttaan, niin en minä siitä mitään kaverilta veloita. Jos haluaa uuden pleikkarin, niin se on ansaittava.

Jos hajottavat tahallaan jotain isompaa, niin se ehkä on asia erikseen. Esim auton vaurioittaminen.
En aatellutkaan veloittaa mitään 9-vuotiaan vanhemmilta.
Kyllä joku järjen käyttö on meillä sallittu 7-vuotiaalta, etenkin kun asia on kielletty ja selitetty että se viedään asiantuntevalle taholle.
 
äityli
Minun mielestä aikuiset on aina vastuussa kaikesta, myös lastensa tekemisistä. Ja jos meil on joku lapsi kotona kylässä, niin olen myös vastuussa hänen tekemisistä, kun olen hänet kotiini pästänyt. Eli olisi pitänyt pleikkari laittaa sivuun, kunnes korjaajalle viet.
Itse tässä tilanteessa en ihan heti uutta ostaisi, saisi hetken miettiä tekojansa.

Voihan kysyä vanhemmilta onko heillä jotakin vakuutusta, mut eri asia lähteekö vakuutus tohon korvaukseen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Minun mielestä aikuiset on aina vastuussa kaikesta, myös lastensa tekemisistä. Ja jos meil on joku lapsi kotona kylässä, niin olen myös vastuussa hänen tekemisistä, kun olen hänet kotiini pästänyt. Eli olisi pitänyt pleikkari laittaa sivuun, kunnes korjaajalle viet.
Itse tässä tilanteessa en ihan heti uutta ostaisi, saisi hetken miettiä tekojansa.

Voihan kysyä vanhemmilta onko heillä jotakin vakuutusta, mut eri asia lähteekö vakuutus tohon korvaukseen.
Nojaa, mä oon kyllä huomannut että pojalla on suuria vaikeuksia uskoa aikuisen sanaa, mutta pitäisi uskoa eitä.
Enkä myöskään koe olevani vastuussa vieraitten lasten tekemisistä, etenkään noin ison.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Minun mielestä aikuiset on aina vastuussa kaikesta, myös lastensa tekemisistä. Ja jos meil on joku lapsi kotona kylässä, niin olen myös vastuussa hänen tekemisistä, kun olen hänet kotiini pästänyt. Eli olisi pitänyt pleikkari laittaa sivuun, kunnes korjaajalle viet.
Itse tässä tilanteessa en ihan heti uutta ostaisi, saisi hetken miettiä tekojansa.

Voihan kysyä vanhemmilta onko heillä jotakin vakuutusta, mut eri asia lähteekö vakuutus tohon korvaukseen.
Nojaa, mä oon kyllä huomannut että pojalla on suuria vaikeuksia uskoa aikuisen sanaa, mutta pitäisi uskoa eitä.
Enkä myöskään koe olevani vastuussa vieraitten lasten tekemisistä, etenkään noin ison.
Kenellä on vaikeuksia uskoa teidän omalla pojalla vai kaverilla?

Olivatko pojat teillä kahdestaan kotona, kun tekivät asennushommia?
 
ap
Omalla pojalla. Sillä on jokin vaihe ollut kohta vuoden ettei mitään sanaa uskota, heitellään lumppareita ikkunoihin, sotketaan mudalla ulko-ovet, karkaillaan ja tapellaan koulussa ja kotipihalla, valehtelee joskus jne jne.
Ei kai se kaverikaan puhdas pulmunen ole.

Ei ne kahdestaan olleet, pojalla oli kaksi kaveria kylässä. Ennenkuin pleikkari koki karun kohtalon, nämä alkoivat pelaamaan Afrikan tähteä ja pistivät oven kiinni. Afrikan tähti jäi kesken, kun Puuha-Pete persoona pääsi molemmilla valloilleen.
Ja minä kun ajattelin, että siellä ne kiltisti pelaavat.
Niin, kaikkea sitä meneekin uskomaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Jos oma lapsi on mukana tuhoamassa omaa omaisuuttaan, niin en minä siitä mitään kaverilta veloita. Jos haluaa uuden pleikkarin, niin se on ansaittava.

Jos hajottavat tahallaan jotain isompaa, niin se ehkä on asia erikseen. Esim auton vaurioittaminen.
samaa mieltä olen, ei voi veloittaa, jos lapsi on omaansa tuhoamassa kaverinsa kanssa. mutta jos yksissä tuumin hajoittaisivat jonkun muun omaisuutta niin toki sitten olis molemmat vastuussa asiasta. ja silloin pitäis ottaa yhteyttä myös sen toisen vanhempiin
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Omalla pojalla. Sillä on jokin vaihe ollut kohta vuoden ettei mitään sanaa uskota, heitellään lumppareita ikkunoihin, sotketaan mudalla ulko-ovet, karkaillaan ja tapellaan koulussa ja kotipihalla, valehtelee joskus jne jne.
Ei kai se kaverikaan puhdas pulmunen ole.

Ei ne kahdestaan olleet, pojalla oli kaksi kaveria kylässä. Ennenkuin pleikkari koki karun kohtalon, nämä alkoivat pelaamaan Afrikan tähteä ja pistivät oven kiinni. Afrikan tähti jäi kesken, kun Puuha-Pete persoona pääsi molemmilla valloilleen.
Ja minä kun ajattelin, että siellä ne kiltisti pelaavat.
Niin, kaikkea sitä meneekin uskomaan.
6-7 v:llä on iso myllerrys käynnissä, joskus sitä verrataan pikku-murkkuikään...

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/6-7vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy
 
Ehkä pleikkarin voi vielä oikeasti korjata? Mutta olen kyllä myös sitä mieltä, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin jo, että on sen vanhemman tehtävä valvoa lapsia, joidenka kotona lapset ovat leikkimässä. Käsittääkseni pleikkaria ei saa edes itse mennä availemaan, se voi olla vaarallista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ehkä pleikkarin voi vielä oikeasti korjata? Mutta olen kyllä myös sitä mieltä, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin jo, että on sen vanhemman tehtävä valvoa lapsia, joidenka kotona lapset ovat leikkimässä. Käsittääkseni pleikkaria ei saa edes itse mennä availemaan, se voi olla vaarallista.
Tossa oot ihan oikeassa. Mä taidan laittaa valvontakameran pojan huoneeseen :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Inkeri Ruurikintytär:
Ajattelen sen niin, että jos oma poika kylässä olisi hajottanut vaikkapa vain viattomuuttaan jonkin laitteen 'korjatessaan', haluaisin kyllä siitä kuulla. Eli ota yhteyttä toiseen perheeseen kuitenkin :).
Nojoo, tekeville sattuu ja silleen, onni onnettomuudessa se oli pleikka kakkonen. Jos jostain uudesta ja hienosta laitteesta ois kyse, vaatisin päitä vadille :D
Eihän toi mitään auta eikä edes oikeasti lohduta mutta kuitenkin.

Mutta, mä jututin tätä 9-vuotiasta pleikasta. Ensin hän selvitti ettei ollut lähelläkään, toinen versio oli et hän katsoi päälle kun mun poika korjasi sitä, kolmas oli että hän ei edes koskenutkaan mutta neuvoi, neljäs sitten hän painoi pään alaspäin ja totes et hän koetti vain korjata sen ja myönsi että he korjasivat yhdessä ja hän tajus et kone meni rikki.
Sanoin vain, et mietin et juttelenko vanhempies kanssa, ja ne pelit palautat, mitkä veit.
Eli se lähtiessään otti pojalta pleikkapelejä mukaansa.
 
haluaisin tietää jos olisin sen toisen äiti
Mä kyllä oletan että jos mun lapset menee kylään kaverin luokse niin kaverin vanhemmat vahtii myös minun lapseni sen ajan ja katsoo perään että mitään kamalaa ei pääse tapahtumaan =) siis ajatellen niin että jos sielä jotain tapahtuu niin lapseni on heidän vastuullaan sen ajan =) mutta toki haluaisin tietää mitä on käynyt että voisin ojentaa omaani myös :kieh:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja haluaisin tietää jos olisin sen toisen äiti:
Mä kyllä oletan että jos mun lapset menee kylään kaverin luokse niin kaverin vanhemmat vahtii myös minun lapseni sen ajan ja katsoo perään että mitään kamalaa ei pääse tapahtumaan =) siis ajatellen niin että jos sielä jotain tapahtuu niin lapseni on heidän vastuullaan sen ajan =) mutta toki haluaisin tietää mitä on käynyt että voisin ojentaa omaani myös :kieh:
Hei hei hei, ei toi nyt ihan noin mene.
Nyt pikkasen mammat jarruja kehiin.

Ensinnäkin, mä en ole vastuussa kuin omasta lapsestani.
Toisekseen, mä kyllä perään katson, mutta kuten sanoin, oletin että siellä pelataan nätisti Afrikan tähteä ja huoneen ovi suljettiin.
Mitään rytinää eikä ryskettä ei kuulunut, pelkästään hiljaista juttelua.

Tuota, ensinnäkin vierailevan kodin äitinä sanon näin, jokainen äiti on itse kasvatusvelvollinen omaa lastaan kohtaan.
Jos 9-vuotiaalla ei ole tajua sen vertaa, ettei koske pleikkareihin, hajota niitä tuhannen pillun päreiksi ja vielä sen jälkeen piilottaa pleikkari niin, että läppää kannen päälle tuhon jälkeen että se näyttäis siltä et siihen ei ois ees koskettukaan, niin mun asia se ei ole kasvattaa lasta.

Mä kasvatan oman lapseni, ja mun lapsi teki typerästi kun antoi kielloista huolimatta toisen koskea siihen.
No, nyt ei ole pleikkaria, ja juuri omani hölmöyden tähden ei uutta tule. Katsotaan sitten kun on vanhempi ja viisaampi, eikä tarvitse sooloilla.

Mä otaksun että jokaisen lapsen kotona annetaan neuvoja ja ohjeita siihen, miten kavereilla käyttäydytään.
Otaksun, että kotona puhutaan ettei vieraisilla kosketa elektroniikkalaitteisiin, ei etenkään aleta hajottamaan ehdoin tahdoin mitään.
Mä en voi ottaa vastuuta toisten ihmisten lapsista, mulla ei henkilökohtaisesti tullut mieleenikään, että vieraitten lapset tulevat ja tuhoavat meidän perheen tavaroita.

Yllätys oli suuri.
Mutta kuten sanoin, oli omani vika. Hänelle oli selvitetty juurta jaksain että antaa pleikan olla ja viedään se putsattavaksi. Siihen ei kosketa, eikä siihen saa mennä itse sorkkimaan.

Mutta huomasin tänään, että tämä 9-vuotias oli hyvin selvillä siitä että se kone meni rikki. Kysymyksestä "koskitko sinä meidän pleikkariin" ei tuota sellaista valeryöppyä ellei hän olisi tiennyt että hupsistakeikkaa.

Kyllä kotona pitäs opettaa jotakin. Vieraissa ei välttämättä sitä jotain opeteta. Enkä kyllä koe, että alan kasvattamaan koko kylän kakaroita.
 
mä kertoisin tämän 9v vanhemmille mitä on tapahtunut, en pyytäisi korvausta, vaan pyytäisin heitä keskustelemaan lapsensa kanssa ettei tuollaiset asennushommat ole sallittuja. Ja näin tekisin jos sen verran tuntisin näitä vanhempia, että heitä kiinnostaa lapsensa tekemiset.
 

Yhteistyössä