Mitä te ajatteletta ihmisestä, joka on ikuinen sähläri? Eli tekee ennen ku ajattelee ja unohtaa aina kaiken.

• Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti
"yksi"
Välillä tunnen itseni niin tumpeloksi. Törmäilen ihmisiin, unohtelen ajat, puhun välillä ihan puuta heinää, teen noloja asioita enne kun kerkeä ajatella... Tuntuu, että oon yks soheltaja vaan. Mietityttää, herätänköhän ihmisissä lähinnä säälintunteita...

"alkup."
[QUOTE="vieras";28522634]ajattelen, että on oman toiminnan ohjauksessa puutteita.[/QUOTE]

Tää oli mielenkiintoinen kommentti. Meillä nimittäin lapsi saa apua oman toiminnanohjauksessa oleviin ongelmiin, jotka kuulemma ovat periytyviä. Oon kyllä aina mieltäny, ettei se vois mun puolelta ainakaan tulla... :D

"vieras"
[QUOTE="alkup.";28522697]Tää oli mielenkiintoinen kommentti. Meillä nimittäin lapsi saa apua oman toiminnanohjauksessa oleviin ongelmiin, jotka kuulemma ovat periytyviä. Oon kyllä aina mieltäny, ettei se vois mun puolelta ainakaan tulla... :D[/QUOTE]

:D tekijäänsä tervaskanto, sukuunsa suopetäjä...

"vieras"
Itsekkin kuulun niihin joten ymmärrän säheltäjää täysin :)
Nyt kun oon raskaana niin mulla on vielä hirveempää se sähellys. Varsinkin alussa oli ja aloitin juuri sillon työt uudessa työssä. Oikein hävetti kun olin niin hajamielinen ja unohtelin ihan pieniäkin asioita.

"alkup."
Mua aina ihmetyttää, miten jotku ihmiset pystyvät olemaan niin järjestelmällisä ja viileitä. Heillä ei ikinä unohdu ostokset kassalla, eivät unohtele lääkäriaikoja ym. tärkeää, eivät jää selittelemään kassalle, eivät törttöile liikenteessä jne. Toisaalta joissakin asioissa olen hyvinkin skarppi ja esimerkiksi opinnot sujuvat hyvin ja arvosanat ovat hyviä. Eli tyhmä en kai ole, mutta jotain sähläys-geeniä muhun on istutettu.

"vieras"
Ärsytystä sä mussa herättäisit/herätät. Jokaisella meistä on huonot puolemme ja niiden tiedostaminen on hyvä asia sitä varten, että silloin voi yrittää KORJATA asiaa. Esim. jos on hajamielinen, niin käyttää kännykän kalenteria/puhemuistiota yms. ja jos möläyttelee helposti, niin laskee kahteen ennen kuin osallistuu keskusteluun.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28522875]Toivottavasti et ole liian ankara itseäsi kohtaan? Se, että tunnistat hajamielisyytesi ja miten unohtelet asioita on parempi kuin et edes huomaisi niitä ollenkaan.[/QUOTE]

Ei pidä paikkansa. Se on parempi vasta siinä vaiheessa, kun yrittää paikata omaa hajamielisyyttään esim. kalenterin ja muistilappujen käytöllä.

Omien vikojen tunnustaminen ja niillä retosteleminen on todella ärsyttävää ja noloa!

"alkup."
[QUOTE="vieras";28522875]Toivottavasti et ole liian ankara itseäsi kohtaan? Se, että tunnistat hajamielisyytesi ja miten unohtelet asioita on parempi kuin et edes huomaisi niitä ollenkaan.[/QUOTE]

Ehkä olenkin, mutta asia nousi pintaan taas, kun tuli töppäiltyä hieman. Mieheni pitää minua myös vähän soheltajana ja joskus huomaan, että se häntä hieman häiritsee. Hän kun taas on juuri sellainen ihminen, joka välttää kaikkea toimintaa, mikä voisi kiinnittää jonkun huomion ja pyrkii tekemään asiat "normaalisti" ja huomaamattomasti. Ehkä oma sähläykseni siksi korostuukin, vaikka nyt on kiva huomata etten ole tosiaankaan ainoa. En löydä itsestäni noita adhd:n piirteitä kuitenkaan. Asioissa, jotka vaativat oikeasti tarkkuutta ja kiireettömyyttä, siihen kyllä kykenen!

"silakka"
[QUOTE="alkup.";28522782]Mua aina ihmetyttää, miten jotku ihmiset pystyvät olemaan niin järjestelmällisä ja viileitä. Heillä ei ikinä unohdu ostokset kassalla, eivät unohtele lääkäriaikoja ym. tärkeää, eivät jää selittelemään kassalle, eivät törttöile liikenteessä jne. Toisaalta joissakin asioissa olen hyvinkin skarppi ja esimerkiksi opinnot sujuvat hyvin ja arvosanat ovat hyviä. Eli tyhmä en kai ole, mutta jotain sähläys-geeniä muhun on istutettu.[/QUOTE]
Mun ystävä on just tällanen. Ja kyllä suurin osa ihmisistä pitää häntä jotenkin outona ja jotkut jopa välttelee.

Mun mielestä sähläys on vain hänen luonteenpiirre kuten jollakin joku muu.

"vieras"
Mun mies on tollanen. Välillä ottaa vähän koville, ei jaksaisi sitä hemmetin sähellystä. Joskus vähän nolottaa sen puolesta. Kun äidit valittaa, ettei jaksa 24/7 kohkaavia lapsia ja tarvii lapsivapaata joskus, niin mä tarviin miesvapaata... Neuvolassakin meille usein naureskellaan, et miten mä jaksan mun miestä ja lasta (joka on myös hyvin vilkas) kun oon itse taas täysin erilainen, hiljainen ja rauhallinen. Vastakohdat täydentää toisiaan ;)

Itseasiassa oon miettinyt joskus, että onkohan mun miehellä add, vai onko kyse vaan luonteen ja ympäristön yhteisvaikutuksesta... Mies tekee töitä vanhempiensa kanssa, ja ne eivät ole kovin järjestelmällisiä ihmisiä, sähläävät ja esim. aikautuluja ei sovita kunnolla etukäteen.

[QUOTE="alkup.";28522928]Ehkä olenkin, mutta asia nousi pintaan taas, kun tuli töppäiltyä hieman. Mieheni pitää minua myös vähän soheltajana ja joskus huomaan, että se häntä hieman häiritsee. Hän kun taas on juuri sellainen ihminen, joka välttää kaikkea toimintaa, mikä voisi kiinnittää jonkun huomion ja pyrkii tekemään asiat "normaalisti" ja huomaamattomasti. Ehkä oma sähläykseni siksi korostuukin, vaikka nyt on kiva huomata etten ole tosiaankaan ainoa. En löydä itsestäni noita adhd:n piirteitä kuitenkaan. Asioissa, jotka vaativat oikeasti tarkkuutta ja kiireettömyyttä, siihen kyllä kykenen![/QUOTE]

Adhd:t eivät ole usein mitään tyhmiä ja suoriutuvat monimutkaisista tehtävistä, jos annetaan heille aikaa. Mutta kiireessä tulee oireet esiin ja kohellus on yksi oire. Käy lukemassa adhd-aikuisten foorumia, siellä on ihania sähläreitä...:)

Suomen ADHD-Aikuiset ry. - Etusivu

"vieras"
[QUOTE="alkup.";28522928]Ehkä olenkin, mutta asia nousi pintaan taas, kun tuli töppäiltyä hieman. Mieheni pitää minua myös vähän soheltajana ja joskus huomaan, että se häntä hieman häiritsee. Hän kun taas on juuri sellainen ihminen, joka välttää kaikkea toimintaa, mikä voisi kiinnittää jonkun huomion ja pyrkii tekemään asiat "normaalisti" ja huomaamattomasti. Ehkä oma sähläykseni siksi korostuukin, vaikka nyt on kiva huomata etten ole tosiaankaan ainoa. En löydä itsestäni noita adhd:n piirteitä kuitenkaan. Asioissa, jotka vaativat oikeasti tarkkuutta ja kiireettömyyttä, siihen kyllä kykenen![/QUOTE]

Jos sun miehesi on moittinut sua "säheltämisestä julkisesti" niin hävetköön!

ps. Mun mielestä säheltäjät ovat todella ärsyttäviä, mutta puolisojen ei pitäisi moittia/syyllistää toisiaan, "vakka kantensa valitsee" jne.

"alkup."
[QUOTE="vieras";28522959]Jos sun miehesi on moittinut sua "säheltämisestä julkisesti" niin hävetköön!

ps. Mun mielestä säheltäjät ovat todella ärsyttäviä, mutta puolisojen ei pitäisi moittia/syyllistää toisiaan, "vakka kantensa valitsee" jne.[/QUOTE]

Ei missään nimessä moiti minua julkisesti. Ilmeestä joskus näen, että vähä koville ottaa, mutta ei ääneen moiti. Ja usein sanookin, että mun sohellus on jotenkin suloista ja että sellainen mä nyt vaan oon.

"vieras"
[QUOTE="alkup.";28522984]Ei missään nimessä moiti minua julkisesti. Ilmeestä joskus näen, että vähä koville ottaa, mutta ei ääneen moiti. Ja usein sanookin, että mun sohellus on jotenkin suloista ja että sellainen mä nyt vaan oon.[/QUOTE]

Hyvä! :)

Toi on mulle herkkä asia, kun oon katsonut vierestä miten yhden kaverin itsetunto rapistui vähitellen kokonaan miehensä "neuvoista".

juu ok
olis kiva jos ei sähläisi jatkuvasti. mutta ei sille voi mitään jos sählää, unenpuute vaikuttaa, 2 huonosti nukuttua yötä ja edes kalenterit eivät auta siihe nettä olisin normaalisti.

Yhteistyössä