Mitä tarkoittaa

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut
Papa luokka 2, kondylooma. Ja nyt kontrollinäytteessä ASC-US eli merkitykseltään määrittelemätön atypia. Ja nyt tuli kutsu papaan ja kolposkopiaan. Mitä tää tarkottaa??? Olen aivan pihalla.. Jos joku voisi ystävällisesti selvittää :flower: Siis ei kait tää tarkota, et mulla olis syöpä?? :'(
 
vieras72
Tuskin syöpää tarkoittaa.
Minullakin oli joskus papa luokka 2, oli jokin pieni tulehdus ilmeisesti. Papa otettiin vain puolen vuoden päästä uuudestaan ja kaikki oli ok.
 
Minulla oli kolme vuotta sitten kakkonen ja luki juuri tuo merkitykseltään määrittelemätön atypia... Sain emätinpuikot ja puolen vuoden päästä oli jälleen ykkönen... Nyt jälkitarkastuksessa oli jälleen luokka ja puhtausaste kakkosena, mutta kuulemma selvä tulehdus, johon sain emätinruiskeet. Jälleen elokuussa uusintanäytteeseen... Nyt pelottaa paljon enemmän. Tokikin kuulemma synnytyksen jälkeen erittäin yleinen, vaikkakin minut leikattiin, mutta kyllä tuonne alapäähänkin niin paljon ronkittiin...
 
Bethesda
Papa lk 2 tarkoittaa suurinpiirtein samaa kuin ASC-US. Luokitus on muuttumassa lähiaikoina koko maassa, valtaosassa maata ollaan siirrytty jo ns Bethesda-järjestelmään papa-kokeissa. Eli vastuaksia ei enää anneta luokkina 1-5 vaan eri lyhenteillä. kuten ASC-US, L-SIL, H-SIL jne.
Sinut on kutsuttu kolposkopiaan eli kohdunsuun mikroskooppitutkimukseen, koska sinulla on ollut 2 kertaa papa lk 2 ilmeisesti vuoden-1,5 v aikana. Useimmiten tämä muutos häviää nuorilla itsestään eli ei todellakaan tarkoita syöpää. Papa luokka 5 on paikallinen syöpä, ei edes lk 3!
 

Yhteistyössä