Mitä tarkoittaa, jos joku tekee ilmoituksen työsuojeluun? Lisätietoja tekstissä...

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Päiväkodin johtaja siis sanoi tehneensä ilmoituksen työsuojeluun (EI lastensuojelu, vaan työsuojelu) minun käytöksestäni työntekijää kohtaan. Olen siis lapsen äiti, en työntekijä. Syytä tälle kysyin ja johtaja sanoi, että olen ollut uhkaava työntekijää kohtaan, kun olen kuulemma seurannut häntä ja tivannut jotain asiaa... en itse tiedä/muista tätä koko juttua, tuli yllätyksenä. Mietinkin, että onkohan mennyt sekaisin henkilöt. No kuitenkin, en ole (kuulemma) lyönyt tai haukkunut tms. vaan työntekijä on pelästynyt käytöstäni (?) ja seurauksena johtaja tehnyt ilmoituksen työsuojeluun. Mitä se tarkoittaa?
 
Mitähän se työsuojelu auttaa? Monenlaista vanhempaa on tullu vastaan mutta koskaan ei sellasta tilannetta että työsuojeluun ois pomo ilmottanu. Se kun vastaa siitä millaset työolosuhteet ovat, ei siitä millasia asiakkaita on.
 
ap.
Mitähän se työsuojelu auttaa? Monenlaista vanhempaa on tullu vastaan mutta koskaan ei sellasta tilannetta että työsuojeluun ois pomo ilmottanu. Se kun vastaa siitä millaset työolosuhteet ovat, ei siitä millasia asiakkaita on.
No tätä minäkin ihmettelen... se johtaja nyt on muutenkin vähän outo, mutta tätä juttua nyt en ymmärtänyt yhtään. Kysyin vielä, että työsuojeluunko eikä lastensuojeluun, niin vastasi kyllä. Toisaalta, mitäpä hyötyä siitä lastensuojeluun ilmoittamisestakaan olis ollut, kun olen muka ollut yksin ja oletettuna "kohteena" aikuinen ihminen... Enkä kyllä myönnä käyttäytyneeni ikinä mitenkään uhkaavasti, en muista koko väitettyä tilannetta...
 
No tätä minäkin ihmettelen... se johtaja nyt on muutenkin vähän outo, mutta tätä juttua nyt en ymmärtänyt yhtään. Kysyin vielä, että työsuojeluunko eikä lastensuojeluun, niin vastasi kyllä. Toisaalta, mitäpä hyötyä siitä lastensuojeluun ilmoittamisestakaan olis ollut, kun olen muka ollut yksin ja oletettuna "kohteena" aikuinen ihminen... Enkä kyllä myönnä käyttäytyneeni ikinä mitenkään uhkaavasti, en muista koko väitettyä tilannetta...
Ompa outoa. Liekö ollu turhan herkkähipiäinen työntekijä. Mut siis aina pitäs ensisijaisesti pyrkiä puhumaan asiat asianomaisten kesken. Sen työntekijän sanoa sulle että koki tälleen eikä mennä pomolle ja se taas eteenpäin. Eihän se niin mene ihmistyössä ettei koskaan tule väärintulkintoja jne...
 
"tarhantäti"
Kaikki uhkaavat asiakastilanteet täytyy ilmoittaa työsuojeluun (joka siis tekee hommia että työntekijöillä on turvalliset työolosuhteet), että pysyvät kartalla tilanteesta. Ei sillä ole asiaakkaalle mitään merkitystä, ei edes asiakkaan nimellä,se on vain ja ainoastaan meidän työntekijöiden parhaaksi. Ja kyllä, jos työntekijä KOKEE tilanteen uhkaavaksi,vaikkei se kenestäkään muusta ole sellainen ollut, niin siitä pitää ilmoitus työsuojeluun tehdä.
 
[QUOTE="tarhantäti";29959503]Kaikki uhkaavat asiakastilanteet täytyy ilmoittaa työsuojeluun (joka siis tekee hommia että työntekijöillä on turvalliset työolosuhteet), että pysyvät kartalla tilanteesta. Ei sillä ole asiaakkaalle mitään merkitystä, ei edes asiakkaan nimellä,se on vain ja ainoastaan meidän työntekijöiden parhaaksi. Ja kyllä, jos työntekijä KOKEE tilanteen uhkaavaksi,vaikkei se kenestäkään muusta ole sellainen ollut, niin siitä pitää ilmoitus työsuojeluun tehdä.[/QUOTE]

Ei oo tehty pahimmassakaan asiakas-hlökuntasotkussa. Vaikka sillon kaikki me tunnettiin olomme uhatuksi. Se käsiteltiin ja purettiin työpaikan sisällä. Ehkä sitte ois tehty jos ei sitä ois saatu muuten käsiteltyä.
 
vierasa
[QUOTE="tarhantäti";29959503]Kaikki uhkaavat asiakastilanteet täytyy ilmoittaa työsuojeluun (joka siis tekee hommia että työntekijöillä on turvalliset työolosuhteet), että pysyvät kartalla tilanteesta. Ei sillä ole asiaakkaalle mitään merkitystä, ei edes asiakkaan nimellä,se on vain ja ainoastaan meidän työntekijöiden parhaaksi. Ja kyllä, jos työntekijä KOKEE tilanteen uhkaavaksi,vaikkei se kenestäkään muusta ole sellainen ollut, niin siitä pitää ilmoitus työsuojeluun tehdä.[/QUOTE]

Ei kai tämä sentään koske kaikkia aloja? Jossain sairaalan päivystyksessä tai vankilassa saisi päivittäin olla tekemässä ilmoituksia.
 
kummaa on joo
Meillä otetaan yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, jos työntekijä on kokenut toisen työntekijän tai esimiehen käyttäytyneen jollain lailla epäasiallisesti. Asiakkaiden suunnalta tulleet epäasialliset tilanteet käsitellään omassa työyhteisössä (vakavammat kirjataan kyllä ylös), eikä niihin sotketa asiakasta itseään mitenkään eli ei ole tarvetta mainita häntä nimeltä. Tietysti sitten jos sama asiakas useammini käyttäytyisi uhkaavasti, hänen kanssaan ehkä pyrittäisiin keskustelemaan.

Tuntuu naurettavalta, jos työntekijä tekee ilmoituksen yhden uhkaavaksi kokemansa tapauksen perusteella ja varsinkin jos toinen osapuoli ei edes ymmärrä tehneensä mitään väärin. Ei se tilanne niin dramaattinen ole voinut silloin olla :O Luulisi että tuossa olisi voineet kaikki asianosaiset palaveerata päiväkodin johtajan kanssa ja sopia asia. Melkoista yliherkkyyttä sanon minä, mutta terveydenhuollossa tietysti karaistuu niin ettei kovin pieni ahdistelu ahdista :D
 
Oho onpas erikoista toimintaa :O Eikö johtaja osaa työpaikan sisälle itse selvittää asiaa ja järjestää palaverin? En arvosta tuollaisia typpejä jotka siirtävät oman ammatillisen vastuun toisille, vaikka se ois just sitä omaa leipätyötä.
 
gop
Tietääkseni työturvallisuuslaki velvoittaa työntekijän ilmoittamaan uhkaavasta tilanteesta työnantajalle, joten turha sitä on työntekijää syytellä.
Ja jos ohjeistus on että jokaisesta tehdään työsuojeluilmoitus, niin sitten tehdään.

Mutta ap, mitä sä olet tehnyt?
Häpeisin itse silmät päästäni, jos musta asiakkana tehtäisiin tyosuojeluilmoitus. :(
 
  • Tykkää
Reactions: lettunen
ap.
Tietääkseni työturvallisuuslaki velvoittaa työntekijän ilmoittamaan uhkaavasta tilanteesta työnantajalle, joten turha sitä on työntekijää syytellä.
Ja jos ohjeistus on että jokaisesta tehdään työsuojeluilmoitus, niin sitten tehdään.

Mutta ap, mitä sä olet tehnyt?
Häpeisin itse silmät päästäni, jos musta asiakkana tehtäisiin tyosuojeluilmoitus. :(
En tunnusta tehneeni mitään, koska en ole tehnyt. Ei mulle päiväkodistakaan muuta kerrottu kuin eilen lasta hakiessani johtaja tuli sanomaan, että "jouduin tekemään työsuojeluun ilmoituksen sinun käytöksestäsi" johon totesin, että milloin, missä ja miten olen muka käyttäytynyt, niin sanoi, että olen noin kuukausi sitten seurannut jotain työntekijää huoneesta toiseen ja tivannut jotain asiaa (jota johtaja ei sitten edes tiennyt tai ainakaan kertonut vaikka kysyin). Ihmeellistä on sekin, ettei ko. työntekijä ole koskaan sanallakaan asiasta minulle maininnut eikä muutenkaan käyttäytynyt oudosti/pelkäävästi, vaan aina tulee iloisesti vastaan ja puhuu, kertoilee lasten asioista ihan normaalisti. Sanoin vain johtajalle, että en tunnusta enkä ole niin käyttäytynyt. Lopuksi totesin, että eipä kovin vakavalta muutenkaan kuulosta.

Miten voin hävetä, kun en tiedä mistä pitäisi hävetä?!
 
viera.s
Ei tuosta mitään sinulle seuraa, johtaja oletettavasti mainitsi asian sinulle vain siksi, että ymmärtäisit muuttaa käytöstapojasi. Jos olisit oikeasti ollut väkivaltainen tai selkeästi väkivallalla uhannut, olisi tehty rikosilmoitus.

Työsuojeluviranomaisille tosin tarvitsisi ilmoittaa vain vakavat väkivaltatilanteet, mutta ilmeisesti tässä päiväkodissa on toisenlainen käytäntö. Tai sitten on oikeasti ilmoitettu vaan työterveyshuoltoon tai muille työsuojelusta päiväkodissa vastaaville henkilöille (työsuojelupäällikkö ja työsuojeluvaltuutettu), työnantajan tulee joka tapauksessa itse pitää kirjaa uhkaavista tilanteista työssä. Kerättyjä tietoja hyödynnetään, kun suunnitellaan miten väkivaltaa ja sen uhkaa voidaan työpaikalla ehkäistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
työsuojeluvaltuutettu
Työpaikolta pitää tehdä uhka- ja väkivaltailmoitus, jos joku työntekijä kokee, että häntä on fyysisesti tai sanallisesti uhattu. Jos sama tilanne toistuu, voidaan ryhtyä ns järeämpiin toimiin, eli hakea vaikka lähestymiskieltoa. Sosiaali- ja terveydenhoito ja opetusalalla näitä kirjataan siksi, kun niitä sattuu paljon. Ilmoituksista voidaan seurata paitsi sitä, onko joku asiakas tai työkaveri toituvasti uhkaava, myös sitä, tarvitaanko johonkin lisärersursseja, jos joku lapsi tai potilas on väkivaltainen.
 
työsuojeluvaltuutettu
ja ilmoitus tehdään meillä työsuojeluohjelmaan, siis sähköoisellä lomakkeella. Sinne ne kertyvät ja niitä käsitellään tarvittaessa. Ei ne mihinkään työsuojelutarkastajalle tai ulos talosta mene.
 
kumma tapaus
Minä ihmettelen kovasti miten ap on edes päässyt päiväkodin tiloihin kuljeskelemaan työntekijän perässä ja ilmeisesti useammankin kerran, kun ei muista erikseen kyseistä tapausta, voitko valaista tuota? Aina kun minä haen lapsen, hän on joko pukemassa vaatteita ulosmeno varten tai sitten ovat pihalla ja juttelen henkilökunnan kanssa eteisessä tai pihalla. Aamuisin kun vien lapsen, yksi hoitaja tulee eteiseen vastaan ja muut ovat viereisessä huoneessa, ei siinä kenenkään yhden ihmisen perässä pääse kulkemaan...ainakaan ilman todistajia.
 
ap.
Minä ihmettelen kovasti miten ap on edes päässyt päiväkodin tiloihin kuljeskelemaan työntekijän perässä ja ilmeisesti useammankin kerran, kun ei muista erikseen kyseistä tapausta, voitko valaista tuota? Aina kun minä haen lapsen, hän on joko pukemassa vaatteita ulosmeno varten tai sitten ovat pihalla ja juttelen henkilökunnan kanssa eteisessä tai pihalla. Aamuisin kun vien lapsen, yksi hoitaja tulee eteiseen vastaan ja muut ovat viereisessä huoneessa, ei siinä kenenkään yhden ihmisen perässä pääse kulkemaan...ainakaan ilman todistajia.
Heh. Enpä minä ole kertaakaan kuljeskellut työntekijän perässä. Aloitusviestissä jo kirjoitin, että olisko sekoittanut johonkin toiseen henkilöön... mutta joo, kyllä se on mahdollista, että voi kulkea huoneesta toiseen kun on siellä eteinen, ruokatila, ns. makuuhuone ja leikkitilatkin erikseen.

Kun minä haen lastani hoidosta, lapsi voi olla leikkimässä sisällä, pukemassa, pissalla tai jo ulkona. Yleensä on jo ulkona ja siellä jutellaan hoitajan kanssa päivän tapahtumat läpi. :)
 
vierus.
Omituista ja jotenkin epäammattimainen tämä päiväkodin johtaja, jos tuollaisesta menee äidille sanomaan. Uhkatilanteet on töissä kirjallisesti raportoitava, mutta tuo että päiväkodin johtaja asiasta mainitsee ei kuulu hänen toimenkuvaan ja käsittääkseni hän ei edes olisi sitä pitänyt edes sanoa. Jonkinmoinen vaitiolovelvollisuuden rikkominen ja ehkäpä kunnialoukkausasiakin.

Tässä on tainnut nyt ensiksi työntekijä tai päiväkodin johtaja sekoittaa henkilöt, jos ap:lla ei mitään käsitystä miten tilanne on syntynyt. Jos tilanne olisi oikeasti ollut uhkaava niin asia olisi hoidettu kutsumalla poliisi/vartija paikalle.
 
hooops
Miksi sä et ap halua selvittää tilannetta?

Mä ainakin vaatisin selvitystä, jos mua aiheettomasti syytettäisiin teoista joita en ole tehnyt? Vaatisin päästä keskustelemaan vähintään sen päiväkodin johtajan kanssa, jos "uhattu" työntekijä ei halua olla paikalla.
Täytyyhän sen pk-johtajan olla saanut tarkka selostus tapahtumista, joten todistaisin tuon vääräksi JOS olisin SYYTÖN.
 
ap.
Miksi sä et ap halua selvittää tilannetta?

Mä ainakin vaatisin selvitystä, jos mua aiheettomasti syytettäisiin teoista joita en ole tehnyt? Vaatisin päästä keskustelemaan vähintään sen päiväkodin johtajan kanssa, jos "uhattu" työntekijä ei halua olla paikalla.
Täytyyhän sen pk-johtajan olla saanut tarkka selostus tapahtumista, joten todistaisin tuon vääräksi JOS olisin SYYTÖN.
Itse otin koko jutun lähinnä "vitsinä" ja kuittasin jokseenkin naureskellen koko asian. Nyt sit mietin, että tuleeko mulle jotain seuraamuksia, jos ja kun aiheettomasti syyttävät ja johonkin työsuojeluun on ilmoitus tehty... mutta jos ei kerta mua kosketa mitenkään, niin enpä taida isompaa juttua jaksaa tehdä.

Mainitsen nyt kuitenkin vielä maanantaina hoidossa, että pitäskö jotahjan tarkistaa tältä hoitajalta kenestä oikeasti on kyse, kun minä en ole ainakaan asianosainen omasta mielestäni. Ja jos edelleen hoitajan mielestä se olen minä, niin sit kyllä pitäis varmaan keskustella, että mitä peliä tämä on... kun muuten käyttäytyy "kuin mitään ei olis tapahtunut" eli senkin perusteella se en olis minä... ja sit jos johtajalle puhuu toista. :/
 
"bbb"
Mä olen sosiaalialalla myös (sosiaalityöntekijä). Meillä täytetään kaikista uhkaavista tilanteista - siis kun uhka on asiakkaan puolelta - tietty lomake, jonka jälkeen keskustellaan esimiehen kanssa, ja tarvittaessa tehdään jatkotoimenpiteitä, kuten rikosilmoitus/terapiaa tms.
 
vierasss
En tunnusta tehneeni mitään, koska en ole tehnyt. Sanoin vain johtajalle, että en tunnusta enkä ole niin käyttäytynyt. Lopuksi totesin, että eipä kovin vakavalta muutenkaan kuulosta.

Miten voin hävetä, kun en tiedä mistä pitäisi hävetä?!
" eipä kovin vakavalta muutenkaan kuulosta" Tämä on aika mielenkiintoisesti sanottu ihmiseltä jolle on juuri sanottu työsuojeluilmoituksen tekemisestä tämän käytöksestä johtuen.

Työsuojeluilmoitus on kuitenkin senkin verran merkityksellinen asia, että tapauksen toistuessa siinä voidaankin olla jo poliisin kanssa tekemisissä. Itse en voi käsittää letkausta asian merkityksettömyydestä, en ainakaan itse olisi vain olankohautuksella asiaan suhtautunut...
 
LaMamanMorbid
No mä veikkaan, että suurin osa vittua ja saatanaa eri alojen työntekijöille huutavista ihmisistä EI koe itse käytöstään uhkaavana. Kiroilu ja huutaminenhan on vain normitapa heille osoittaa tyytymättömyyttään...
Ja koska varmasti ap otat tämän henk.koht. voin kertoa, että puhun nyt yleisellä tasolla.:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: __Maarit__
Sos ja terveysalalla ei muuta juuri tarvitsisi tehdäkään, kuin istua koneen ääressä haiprota tekemässä....
Se nimittäin kuuluisi tehdä jokaisesta huorittelusta, huutamisesta, yms sanallisesta ihan yhtä lailla kuin fyysisestä väkivallasta.

Hämmennyit varmasti ap kun asiasta sulle ilmoitettiin, mutta nyt kun olet asiaa pohtinut ja tiedät mikä ilmoitus on, voit varmasti kysyä tarkemmin tilanteesta, koska siitä sulle on kerrottu.
Parempihan se aina on, että asia selvitetään, ihan yhtä tärkeää vaikka se olisi ollut väärinkäsitystä.
 
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
jonkinverrankokemusta
Meidän alle kouluikäisestä lapsesta tehtiin työsuojeluilmoitus kun on kuulemma puristanut tarhatädin kättä kun se vihaisena veti sitä jonnekin - siis kerran puristi, lapsen mukaan koska tarhatäti puristi sen kättä ja puristi takas.

Mitään mustelmia/vammoja ei kuulemma jäänyt, mutta täti koki tilanteen pelottavaksi ja tämä ikävä (ja väkivaltainen! :) tapaus kirjattiin ylös. Kopio tuli meille kotiin postitse, tiedoksi, kukaan ei puhut mistään mitään. Näin Espoossa.

Syy lienee se, että saavat lisää resursseja/rahoitusta kun hoitotyö on niin vaarallista.

Lapsi on ollut siinä paikassa ihan hermona, koska työntekijät ratkoo ongelmatilanteet usein voimakeinoin, onneksi hoitopaikka vaihtuu...

Työsuojeluilmoitus on kuitenkin senkin verran merkityksellinen asia, että tapauksen toistuessa siinä voidaankin olla jo poliisin kanssa tekemisissä.
- Odottellessa... :)
 

Yhteistyössä