Mitä tarkoittaa jos ihminen ei ole mistään kotoisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmetyttää

Vieras
Siis syntymäpaikkaa kysyttäessä vastaus on "mä en oo oikeen mistään".
Tarkoittaako se, että on syntynyt jossain esimerkiksi lentokoneessa tai laivalla kansainvälisillä vesillä? Mutta eikö siinäkin tapauksessa lapsen syntymäpaikaksi tule se kaupunki, johon kone/laiva saapuu? Miten ihmisellä ei voi olla syntymäpaikkaa?

Tuolla sanonnalla on montakin merkitystä. Jos sanotaan, ettei joku asia "ole mistään kotoisin", se tarkoittaa sitä, että asia on thjänpäiväinen ja turha. Jos ihminen sanoo, ettei ole mistään kotoisin, hän voi joko vähätellä itseään tai sitten tarkoittaa sitä, ettei ole elämänsä aikana juurtunut minnekään, muuttanut ehkä usein. kyllähän jokaisella se eksakti syntymäpaikka on, mutta jos siellä on vaan ns. käynyt kääntymässä, ei sillä ole sellaista merkitystä tälle ihmiselle, että hän sanoisi olevansa sieltä kotoisin.

Vitsailetko?

Lapsi, joka on syntynyt jossain paikassa x ja muuttaa vaikkapa 4-vuotiaana perheensä mukana jonnekin paikkaan y ja sieltä edelleen 13-vuotiaan paikkaan ö, saattaa aikuisena hyvinkin kokea, että ei ole oikein mistään kotoisin.

Ilmaisin ehkä itseni hieman epäselvästi. Ihminen siis väittää, että hän ei ole syntynyt missään.
- missä sinä olet syntynyt?
- en oikein missään.

Eli, miten tämä on mahdollista? Ei syntymäpaikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;28944001:
Ilmaisin ehkä itseni hieman epäselvästi. Ihminen siis väittää, että hän ei ole syntynyt missään.
- en oikein missään.

Älä nyt viitsi :) Vai onko sinulla yleensäkin tapana saivarrella paljonkin?

Minä tiedän kyllä mitä tarkoittaa jos "ei ole mistään kotoisin". Tässä on nyt kyse siitä, että ihminen väittää, ettei ole syntynyt missään. Ja en vitsaile. Mielestäni on todella outoa jos ihmisellä ei ole syntymäpaikkaa, -kaupunkia tai -kuntaa. Ilmeisesti vastauksista päätellen tämä on kuitenkin näköjään normaalia. Aina oppii jotain uutta siis.

Kuka vastaa syntymäpaikkaa tiedusteltaessa että ei ole mistään kotoisin?

Kysymykseen mistä olet kotoisin/lähtöisin tai mikä kon kotipaikkakuntasi voisin kuvitella aina monenkin ihmisen vastaavan että en ole mistään kotoisin.

Käsitän "ei mistään kotoisin" vastauksen esim. niin että syntymäpaikka on eri kuin paikkakunta jossa on vaikkapa käynyt peruskoulun. Tai lapsuudessa on oltu paljon useammalla paikkakunnalla, isä ja äiti asuvat eri paikoissa tms. Tai on muuttanut elämänsä aikana niin usein että ei oikeastaan ole "juurtunut" mihinkään.

[QUOTE="vieras";28944007]Älä nyt viitsi :) Vai onko sinulla yleensäkin tapana saivarrella paljonkin?[/QUOTE]

Ei ole, en vain ymmärrä miksi joku väittää, ettei hänellä ole syntymäpaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;28944016:
Minä tiedän kyllä mitä tarkoittaa jos "ei ole mistään kotoisin". Tässä on nyt kyse siitä, että ihminen väittää, ettei ole syntynyt missään. Ja en vitsaile. Mielestäni on todella outoa jos ihmisellä ei ole syntymäpaikkaa, -kaupunkia tai -kuntaa. Ilmeisesti vastauksista päätellen tämä on kuitenkin näköjään normaalia. Aina oppii jotain uutta siis.

Okei, he eivät varmaan vaan ajattele kysymystä samalta kantilta kuin sinä. Jos passia haettaessa heiltä kysytään samaa, he varmastikin vastaavat eri tavalla.

- en oikein missään.

Mistä olet KOTOISIN? Eli ehkä vastaaja ymmärtää kysymyksen väärin. Jos hän on muuttanut paikkakunnalta toiseen jatkuvasti, eikä koe kuuluvansa mihinkään.

No jos minulta kysyttäsiin, missä olen syntynyt, vastaisin Joensuun keskussairaalassa, vaikka Joensuussa en ole asunut koskaan. Ensimmäisen elinvuoteni asuin Nurmeksessa, missä isäni oli tuolloin työkomennuksella.
Jos minulta kysyttäisiin, mistä olen kotoisin, vastaisin, että Vaasasta, siellä asuin 1v-19v välisen ajan ja josta koen olevan kotoisin.
Eli, vastaus riippuu kovin siitä, mitä kysytään. Otsikkosi antaa ymmärtää, että haluat tietää, mistä ko. ihminen on kotoisin ja aloituksessasi taas ihmisen syntymäpaikan. Vastauksia on erilaisia riippuen kysymyksestä, että voi olla helpoin sanoa, ettei mistään.

- en oikein missään.

Ihminen jolle kysymys esitetään ei halua vastata sinun esittämääsi kysymykseesi, koka pitää sitä täysin turhanpäiväisenä ihmettelynä ja uteluna.

Kuka vastaa syntymäpaikkaa tiedusteltaessa että ei ole mistään kotoisin?

Kysymykseen mistä olet kotoisin/lähtöisin tai mikä kon kotipaikkakuntasi voisin kuvitella aina monenkin ihmisen vastaavan että en ole mistään kotoisin.

Käsitän "ei mistään kotoisin" vastauksen esim. niin että syntymäpaikka on eri kuin paikkakunta jossa on vaikkapa käynyt peruskoulun. Tai lapsuudessa on oltu paljon useammalla paikkakunnalla, isä ja äiti asuvat eri paikoissa tms. Tai on muuttanut elämänsä aikana niin usein että ei oikeastaan ole "juurtunut" mihinkään.

Näin minäkin tämän käsitän ja en ymmärrä miksi ei voi kertoa missä on syntynyt. Kyseessä oli vielä ns. "virallinen" keskustelutilaisuus.

[QUOTE="emilia";28944035]No jos minulta kysyttäsiin, missä olen syntynyt, vastaisin Joensuun keskussairaalassa, vaikka Joensuussa en ole asunut koskaan. Ensimmäisen elinvuoteni asuin Nurmeksessa, missä isäni oli tuolloin työkomennuksella.
Jos minulta kysyttäisiin, mistä olen kotoisin, vastaisin, että Vaasasta, siellä asuin 1v-19v välisen ajan ja josta koen olevan kotoisin.
Eli, vastaus riippuu kovin siitä, mitä kysytään. Otsikkosi antaa ymmärtää, että haluat tietää, mistä ko. ihminen on kotoisin ja aloituksessasi taas ihmisen syntymäpaikan. Vastauksia on erilaisia riippuen kysymyksestä, että voi olla helpoin sanoa, ettei mistään.[/QUOTE]

Ja lisäyksenä vielä tuohon, passissani ei lue syntymäpaikkana Joensuu vaan Nurmeksen mlk, eli se paikka, missä äiti ja isä olivat kirjoilla, ei suinkaan se kaupunki, missä konkreettisesti synnyin.
Eli ei nämä niin simppeleitä juttuja ole.

Ihminen jolle kysymys esitetään ei halua vastata sinun esittämääsi kysymykseesi, koka pitää sitä täysin turhanpäiväisenä ihmettelynä ja uteluna.

Kyseessä oli työhön liittyvä asia ja täysin normaalit rutiinikyselyt. En siis usko, että tästäkään on kyse. Keskustelua ei kumminkaan käyty missään leikkipuistossa hiekkalaatikon kupeessa. Siinä tapauksesaa saattaisin ymmärtää.

[QUOTE="emilia";28944048]Ja lisäyksenä vielä tuohon, passissani ei lue syntymäpaikkana Joensuu vaan Nurmeksen mlk, eli se paikka, missä äiti ja isä olivat kirjoilla, ei suinkaan se kaupunki, missä konkreettisesti synnyin.
Eli ei nämä niin simppeleitä juttuja ole.[/QUOTE]

Tämän varmaan tietää jokainen, mutta silti sinulla on edelleen syntymäpaikka. Et ole vain syntynyt "en oikeen missään".

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;28943963:
Siis syntymäpaikkaa kysyttäessä vastaus on "mä en oo oikeen mistään".
Tarkoittaako se, että on syntynyt jossain esimerkiksi lentokoneessa tai laivalla kansainvälisillä vesillä? Mutta eikö siinäkin tapauksessa lapsen syntymäpaikaksi tule se kaupunki, johon kone/laiva saapuu? Miten ihmisellä ei voi olla syntymäpaikkaa?

Lapsen syntymäpaikaksi tulee virallisiin papereihin se paikkakunta jossa äiti on kirjoilla kun lapsi syntyy. Ei siis fyysisesti se paikkakunta jossa äiti synnyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;28944070:
Kyseessä oli työhön liittyvä asia ja täysin normaalit rutiinikyselyt. En siis usko, että tästäkään on kyse. Keskustelua ei kumminkaan käyty missään leikkipuistossa hiekkalaatikon kupeessa. Siinä tapauksesaa saattaisin ymmärtää.

Jos työhön liittyvässä haastattelussa kysytään asioita, jotka eivät liity työhön tai sen tekemiseen, tai ko henkilön soveltuvuuteen tiettyyn työhön tai työtehtävään, voi niihin vastata sopivan ympäripyöreästi, ei kaikkea tarvitse kertoa!

[QUOTE="viola";28944106]Jos työhön liittyvässä haastattelussa kysytään asioita, jotka eivät liity työhön tai sen tekemiseen, tai ko henkilön soveltuvuuteen tiettyyn työhön tai työtehtävään, voi niihin vastata sopivan ympäripyöreästi, ei kaikkea tarvitse kertoa![/QUOTE]

Tässä tapauksessa liittyy.

[QUOTE="vieras";28944090]Lapsen syntymäpaikaksi tulee virallisiin papereihin se paikkakunta jossa äiti on kirjoilla kun lapsi syntyy. Ei siis fyysisesti se paikkakunta jossa äiti synnyttää.[/QUOTE]

No shit Sherlock. Juuri sitä tietoa tässä kaivattiinkin mitä siinä paperissa lukee.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;28944086:
Tämän varmaan tietää jokainen, mutta silti sinulla on edelleen syntymäpaikka. Et ole vain syntynyt "en oikeen missään".

No en tosiaan välittäisi alkaa missään virallisessa haastattelussa alkaa selittämään syntymäpaikkaani ja siihen liittyviä kuvioita. Jos sanoisin, että olen syntynyt Pohjois-Karjalassa, se antaisi minusta kuvan, että olen sieltä kotoisin ja sikäläistä sukujuurta, mikä ei siis pidä paikkaansa. Mutta jos sanoisin, että Vaasasta (missä siis oikeasti olen kotoisin, siellä ovat vanhempani syntyneet jne), niin valehtelisin. Eli voisin olla se, joka vastaisi, etten oikeastaan missään (tietyssä paikassa).

[QUOTE="emilia";28944132]No en tosiaan välittäisi alkaa missään virallisessa haastattelussa alkaa selittämään syntymäpaikkaani ja siihen liittyviä kuvioita. Jos sanoisin, että olen syntynyt Pohjois-Karjalassa, se antaisi minusta kuvan, että olen sieltä kotoisin ja sikäläistä sukujuurta, mikä ei siis pidä paikkaansa. Mutta jos sanoisin, että Vaasasta (missä siis oikeasti olen kotoisin, siellä ovat vanhempani syntyneet jne), niin valehtelisin. Eli voisin olla se, joka vastaisi, etten oikeastaan missään (tietyssä paikassa).[/QUOTE]

Kyseessä ei ollut minkäänlainen haastattelu ja tässä kaivattiin sitä syntymäpaikkaa, joka paperissa seisoo. Ei mitään selityksiä sukujuurista.

Yhteistyössä