Mitä tapoja/asioita lapsuuden kodistasi ET halua jatkaa omassa perheessäsi?

Eli oliko vanhemmillasi joitain kasvatusmenetelmiä tai tapoja, jotka koit väärinä/ärsyttävinä tms? Perusteluja?

Mulla ei tule mieleen mitään sen suurempaa kuin ärsyttäviä sanoja ja ilmaisutapoja joita inhosin aina jostain syystä... Mitätöntä? :LOL:
 
Niitä riittää, mutta ne olivat vain isäni tapoja.

Meillä esimerkiksi lapset saavat nousta sängystä ennen kuin vanhemmat, jos tahtovat.
Meillä ei myöskään ole tapana tunkea lapsia jokaikinen Äijän vapaapäivä mummolle hoitoon.
Eikä meillä ole helvetillinen kiire jokapaikasta kotiin jotta kuski pääsisi korkkaamaan vodkapullon.
 
Mun kohdalla listasta tulisikin pitkä. Enemmän löytyy niitä asioita ja tapoja, joita en missään tapauksessa halua jatkaa omien lasteni kohdalla kuin niitä, joita haluaisin jatkaa... :/ Mainittakoon nyt vaikkapa liian ankara kuri, jota ylläpidettiin lapsia pelottelemalla. Lasinen lapsuus, kasvu isän pullon varjossa.
 
taskulamppu
En halua, että lapsillani on pitkä ja pimeä koulumatka. Minulla oli ja pelkäsin pimeää. Jos joskus jossain mielenhäiriössä muutan maalle, kuskaan lapseni kouluun tai kustannan koko matkalle katuvalot.
 
Meillä ei ainakaan
- polteta tupakkaa sisällä eikä autossa
- vaieta ikäviä asioita kuoliaaksi
- kuljeta lapsen perässä korjailemassa hänen tekemisiään (esim. kun siivosin, äiti kulki "vaivihkaa" perässä ja teki kaiken uudelleen)
 
meppi-
Voin itkeä lasteni nähden ja sanoa että on paha mieli, sen sijaan että teeskentelisin että silmään meni roska...you know. Lapset on paljon viisaampia ja vaistoaa asioita, ja tätä meillä ei kotona aina tajuttu.

Meillä EI tissutella jouluaattona ja yritetä esittää että ei oo mitään juotu.

Meillä ei sekstata samassa huoneessa missä lapsetkin nukkuu.

Toivon, että mun lapset voisivat tulla puhumaan mulle KAIKESTA, vaikka sitten seksi- ja ehkäisyasioista.

 
Mulla on ollut jokseenkin traumaton lapsuus, mutta minä en siis pakota lapsia syömään ruokia joista eivät pidä. Minut pakotettiin syömään esim. tattaripuuroa, jonka olis siis jo 100 kertaa todennut pahaksi. Aikuisena sitten meinasi tulla yrjö kun tuttu keliakikko tarjosi tattarileipää...
 
Humalahakuiset juhlat naapureiden kanssa saavat jäädä väliin, jos kämpässä on lapsia jotka haluavat nukkua. Toistui silloin tällöin ja ärsytti, vaikka useimmiten olikin kivaa kun oli avoimet ovet.

Muuten kyllä voisin jatkaa aika samalla systeemillä, jos musta joskus tulee äiti. Vapaa kasvatus, paljon rakkautta ja vähän rajoja. Omia aivojaan on lupa käyttää. Kotona kannustettiin aina tekeen omat ratkaisut ja tuettiin niitä, ja siitä oon kiitollinen :heart:.
 
Me kutsutaan mun siskon kanssa meidän lapsuuden kotia, jossa vanhempamme edelleen asuvat palatsiksi, siksi että lastenhuoneenkin piti olla aina järjestyksessä ja muualla ei saanut leikkiä. Ei tuu meidän lapsille niin toiukat rajat siinä asiassa.
Sitten äitini valitsi liian pitkään mun ja siskoni vaatteet, saatiin siitä koulussa kuulla. Mä mieluummin uskon teinien haluja ja muotia kuin että heille koulussa vittuiltaisiin junteista vaatteista.
Sit kaikki karkkien ja roskaruuan syönti oli ihan todella harvinaista herkkua, siks kai sitä mäkki-ruokaa himoitsee vieläkin kun se oli silloin se kielletty hedelmä ja hampparit syötiin salaa.
Sitten vanhempani ylenkatsovat vähän erikoisemmin eläviä, boheemeja ihmisiä, omille lapsilleni koetan opettaa avarakatseisuutta.
 
Fyysinen ja henkinen väkivalta. Kaikenlainen puhumattomuus ja keskustelukyvyttömyys. Muitten ihmisten ongelmista vahingon ilon kokeminen ja muitten (parempi osaisten) haukkuminen itseään pönkittääkseen. Mustamaalaus ja valehtelu toisista.
 
vieras
Halattaisiin enemmän ja osoitettaisiin tunteita enemmän. Muuten ihan tyytyväinen saamaani kasvatukseen. Jos jotain omien mummuloiden tavoista haluaisin poistaa niin tupakanpoltto autossa ja sisällä.
 

Yhteistyössä