mitä tapahtuu jos ei pese hampaita ollenkaan? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tajuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyi kamala :x

Tiedän yhden pikkutytön, jonka hampaita ei hoidettu ollenkaan. Ei siis pesty, ja söi karkkia ja mehuja yms. sokerista paljon. Neljävuotiaana tytöltä jouduttiin repimään jokaikinen poskihammas pois, ja muutkin hampaat ovat sellaisia pieniä nysiä :( Onneksi ovat vielä maitohampaita, ja nyt tyttö on sijaisperheessä jossa hampaita hoidetaan, eli peli ei ole vielä ihan menetetty.

Jos mun mies ei pesis koskaan hampaita niin en kyllä todellakaan suostuis edes suutelemaan sitä, yöks!
Ja lopputuloshan tuossa tulee olemaan se että hampaat tippuu ennemmin tai myöhemmin pois :( Sitä ennen tulee reikiä ja hammaskiveä yms.

mieheni ei ole pessyt hampaita ainakaan 1,5vuoteen... mitä seuraamuksia siitä voi koitua?

Ennen vanhaan(ei edes niin kovinkaan kauan sitten):

a) Ei pesty hampaita(ei ollut edes hammasharjoja)

b) Hiukset pestiin kerran kahdessa viikossa, eplkällä vedellä. Ei ollut pesuaineita.

c) Eläimet tapettiin ja niiden liha syötiin ja turkki ja nahka käytettiin vaatteisiin.

Tässä muutama elämän perusasia, joita ei nykyihmiset tajua. Ja tähän voisi lisätä vielä muutamia. Itse olen 30 vuotias, mutta olisin ihan hyvin voinut, ja halunnutkin, elää joskus 1800 luvulla.

b) Hiukset pestiin kerran kahdessa viikossa, eplkällä vedellä. Ei ollut pesuaineita.

c) Eläimet tapettiin ja niiden liha syötiin ja turkki ja nahka käytettiin vaatteisiin.

Tässä muutama elämän perusasia, joita ei nykyihmiset tajua. Ja tähän voisi lisätä vielä muutamia. Itse olen 30 vuotias, mutta olisin ihan hyvin voinut, ja halunnutkin, elää joskus 1800 luvulla.

Niinpä...ei pesty hampaita... :D ja aika harvalla tuolloin eläneellä 20 vuotiaalla oli täydellinen purukalusto ja moni nelikymppinen jäkersi sitä leipää todella harvalla hammasvälillä. Mikä tuolla aikakaudella oli hyvää niin se, ettei karkkeja tai muutenkaan mitään naposteluruokia tunnettu.. Syötiin syöntiaikaan (jos oli tarjolla syötävää). Eli suussa ei ollut jatkuva happohyökkäys käynnissä. Toisaalta viljojen jauhaminen kivimyllyssä antoi oman osansa leipiin hiekanjyvien muodossa, jonka vuoksi hampaat kuluivat nopeammin...

Eiköhän suurin osa tajua nuo...

Hygieniataso ONNEKSI hiukan tuosta noussut. Eli ei tarvitse enää (kuin vapaaehtoisesti länsimaissa) elää samalla tavalla paskaisena ja sairaana.

Mitä aloitukseen tulee niin mieheltäs tippuu ennen aikojaan hampaat suusta. Sitä ennen varmaan muutama kivulias ientulehdus ja jopa verenmyrkytys. Uudet hampaat ei muuten ole mitään ihan halpoja. Ja sitten jos pitää vielä rakennuttaa koko leukaluu uudestaan kun oma on mätääntynyt. Ei kiva.

Hyvä esimerkki: mummu 80v sai tekohampaat 30 vuotiaana. Meillä harjataan omat hampaat, lasten (3v ja 5v) ja koiran hampaat.

Hoitamattomista hampaita voi tulla pahimmillaan yleisinfektio eli verenmyrkytys. Siihen voi kuolla.
Yleisinfektio ei tarkota verenmyrkytystä. Sepsis sen sijaan tarkoittaa. Sen aiheuttuu ikenien gingiviitistä johtuva bakteerien kulkeutuminen sydämeen mikä voi pahimmassa tapauksessa johtaa sydänifarktiin tai sydäninsuffisienssiin eli sydämen vajaatoimintaan.

Ei käy välttis mitään. Muistan lukeneeni artikkelin että joillain ihmisillä syljenlaatu on sellainen, ettei reikiä välttämättä tule. Voi olla että henki haisee, muttei välttämättä sitäkään. Itsekin tunsin Pertti-papan joka ei pessyt hampaitaan. Ei sen henki haissut, enkä tiedä oliko reikiäkään. Ei se kyllä hammaslääkärillä käynyt vaikka reikiä olisikin ollut.

Yhteistyössä