Mitä tämmsessä tilanteessa pitäis tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lapsi kysyi, että milloin ostan sille toppahousut ja talvikengät.

No ei mulla ole varaa. En ole neljään vuoteen ostanut itselleni uutta talvitakkia ja nyt edelliset rikki tai niin huonossa kunnossa, ettei kehtaa pitää.

Kävin sovittamassa yhtä takkia ja harvoin löydän itselleni sopivat takin. Ja se maksaa 89 euroa.

Kai mä sen ostan, pitää sitä itteekin ajatella. Vai mitä? Sanoin lapselle suoraan, ettei ole varaa. Ainakaan vähään aikaan. Eihän se talvi edes vielä ole tulossa.

Noita takkeja ei ollut montaa jäljellä, että parasta ostaa pian, etten jää ilman. Tiiän, et jos pyydän lapsen isältä rahaa, niin se sanoo ettei oo rahaa. Joten melko turhaa kysyä.

Jos laitan lapsen kysymään, niin sama vastaus aina. Ei se ole koskaan mihinkään osallistunut. Ehkä mä ens kuussa voin sit ostaa lapselle, joko kengät tai toppahousut. Saa ite valita.

Ostin muuten viime vuonna goretex talvikengät ja kuomat, mutta ei lapsi pitänyt niitä kuin pari kertaa, jos sitäkään. Piti sit ostaa semmosen ns. hienot kengät, joita piti koko talven.

No mut sillon oli vähän parempi rahatilanne.
 
"natunen"
mun mielestä,noh...itse jatkaisin varmaan toisen takin etsimistä,nettikin on takkeja pullollaan.aika paljonhan tuo hint on takista jos sitten ei lapselle saa hankittua mitä tarvii.
 
[QUOTE="natunen";24788436]mun mielestä,noh...itse jatkaisin varmaan toisen takin etsimistä,nettikin on takkeja pullollaan.aika paljonhan tuo hint on takista jos sitten ei lapselle saa hankittua mitä tarvii.[/QUOTE]
Köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee tässäkin tapauksessa. Pitäisikö ap:n kulkea risaisissa rytkyissä, että lapsella on aina uudet ja hienot kuteet?
 
lasipää
:D o-ou...

töötin vastaus saa hymyilemään siis..no minkä ikäinen lapsukainen ;)
ei kai pikkulapsi asioita määrää.
Jos siis vielä pärjää hetken ilman uusia rytkyjä.

sinänsä tämä ap,n takin hinta ei mikään paha ole, jos pitää sitä vaikka taas neljä vuotta esimerkiksi, niin en kalliina voi pitää.

Niin, siis miten pieni lapsi määräsi ne viime vuotiset jalkineasiat, että ei kehtaa esiintyä niissä, vai mistä tässä nyt sit olikaan kysymys ;)

Jokainen kai tajuaa, että vaikka kirppiskamoilla hetken pärjää niin lapsi kuin aikuinenkin, jos ei varaa oikeesti ois.
 
"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24788444:
Köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee tässäkin tapauksessa. Pitäisikö ap:n kulkea risaisissa rytkyissä, että lapsella on aina uudet ja hienot kuteet?
Ei kyllä kannatakaan ostaa ihan halpistakkia. Oon pari kertaa tehnyt sen virheen. Yksi takki oli jotenkin huonoa materiaalia, että rispaantui. Ja yhdestä meni vetskari rikki. Ei ole vetskarin vaihtaminen ihan halpaa.

Niin nyt katsoin, että materiaali ei olisi rispaatuvaa ja siinä on napit. Sellainen aika monikäyttöinen takki. Haluan, että takki kestää vuosia.

Ja eikös lapselle voi ostaa sit kuukauden parin päästä kengät ja toppikset? Vai tarviiko niitä aiemmin?

Itelle ostanut mitään puoleen vuoteen, paitsi yhdet kengät alesta.
 
"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja lasipää;24788460:
:D o-ou...

töötin vastaus saa hymyilemään siis..no minkä ikäinen lapsukainen ;)
ei kai pikkulapsi asioita määrää.
Jos siis vielä pärjää hetken ilman uusia rytkyjä.

sinänsä tämä ap,n takin hinta ei mikään paha ole, jos pitää sitä vaikka taas neljä vuotta esimerkiksi, niin en kalliina voi pitää.

Niin, siis miten pieni lapsi määräsi ne viime vuotiset jalkineasiat, että ei kehtaa esiintyä niissä, vai mistä tässä nyt sit olikaan kysymys ;)

Jokainen kai tajuaa, että vaikka kirppiskamoilla hetken pärjää niin lapsi kuin aikuinenkin, jos ei varaa oikeesti ois.
Pieni lapsi? On jo 11v. En tajunnut ettei tuossa iässä kuomat oikeen kelpaa. Vaik oli lapsi tietty sovittamassa, mutta joo ei se mua tainnut niin haitata, kun rahaakin oli. Nyt lapsi jostain syystä sanoi, että voi pitää niitä kuomia. Vaikka mä luulen että ne on nyt liian pienet. En usko et oli ihan tosissaan vaik mistä sitä tietää.
 
"vieras"
No ennemmin musta tossa tilanteessa kannattaa ostaa kunnollinen, monta vuotta kestävä ulkovaate aikuiselle kuin lapselle. Koska ei ne nyt ostetut uudet vaatteet kuitenkaan mahdu lapselle enää ens talvena. Sä voit käyttää itse sitä uutta takkiasi vaikka miten monta vuotta jos se on kunnollinen.

Toisekseen lapsille saa oikein hyvää vaatetta halvalla käytettynäkin, mut aikuisten vaatetta on paljon vaikeampi löytää siistiä ja käytettyä ja oikeaa kokoa, koska tarjontaa on vähemmän. Lapsen vaatteissa sillä siistiydelläkään nyt ei ole niin suurta väliä (tai siis se ja vaatteen kauneus on musta semmosta ylellisyyttä, johon voi panostaa JOS on rahaa, mut lapsi kyllä pärjää ihan samallalailla ja pysyy kuivana rumemmissa ja vähän kuluneemmissakin vaatteissa) mun mielestä kunhan ne on ehjät ja toimivat, kun ne periaatteessa käyttöön tulee kuitenkin ja siinä rötvääntyy, mut aikuiselle olis ihan kiva jos ei vaikka jossain kaupassa ja virastoissa katottaisi kuin spurgua. Lasten suhteen ei ole niin ankaria nuo ulkonäköstandardit.
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";24788473]No ennemmin musta tossa tilanteessa kannattaa ostaa kunnollinen, monta vuotta kestävä ulkovaate aikuiselle kuin lapselle. Koska ei ne nyt ostetut uudet vaatteet kuitenkaan mahdu lapselle enää ens talvena. Sä voit käyttää itse sitä uutta takkiasi vaikka miten monta vuotta jos se on kunnollinen.

Toisekseen lapsille saa oikein hyvää vaatetta halvalla käytettynäkin, mut aikuisten vaatetta on paljon vaikeampi löytää siistiä ja käytettyä ja oikeaa kokoa, koska tarjontaa on vähemmän. Lapsen vaatteissa sillä siistiydelläkään nyt ei ole niin suurta väliä (tai siis se ja vaatteen kauneus on musta semmosta ylellisyyttä, johon voi panostaa JOS on rahaa, mut lapsi kyllä pärjää ihan samallalailla ja pysyy kuivana rumemmissa ja vähän kuluneemmissakin vaatteissa) mun mielestä kunhan ne on ehjät ja toimivat, kun ne periaatteessa käyttöön tulee kuitenkin ja siinä rötvääntyy, mut aikuiselle olis ihan kiva jos ei vaikka jossain kaupassa ja virastoissa katottaisi kuin spurgua. Lasten suhteen ei ole niin ankaria nuo ulkonäköstandardit.[/QUOTE]

Kyllä se on parasta laittaa ittensä nyt etusijalle. Tai muuten ei voi lähtee talvella ulos ollenkaan. Lapsella sentään on talvitakkeja.
 
lasipää
peesi vieraalle, 1.17!!!

No, eipä aloituksessa tosiaan selvinnyt, minkä ikäinen jälkikasvu on.

_Tuo on selvä tapaus sitten, kun noin iso, osaa sanoa, jos palelee, eli ei luulisi paleltumiskuolemavaaraa ainakaan olevan...?

vieras järkeilee juuri oikeaoppisesti, :D eli tietenkin ostat tuon takin, kun olet hyvän löytänyt, ja jos se on muutenkin sellainen, mistä itse tykkää...
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";24788483]Talvivaatteita ei tarvita ainakaan vuoteen, koska tänä vuonna talvea ei tule.[/QUOTE]

Kyllä se talvi joka vuosi on tullut, miksi tämä olis poikkeus? Ja jo perjantaina hytisin syksytakissa, vaik alla oli villapaita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirppariäiti;24788559:
kirppiksille mars. ihan järettömän hyvää tavaraa eikä tarvi maksaa takista 89euroa.
Tiedäks, on vähän eri asia ostaa vaate kirpparilta pikku Pirkka-Pekka-Piltti-Joonakselle kuin aikuiselle. PPPJ kasvaa ja vuoden päästä vaate ei mahdu joten sillä, kuluuko vaate, ei ole väliä. Aikuinen ei kasva kuin korkeintaan horisontaalisesti, joten vaatteen pitää kestää useampia vuosia.

Nahkatuotteita lukuunottamatta en kyllä itselleni käytettyjä vaatteita ostaisi. Käyttöikä on lyhyempi kuin uudella.
 
"Sirkkeli"
Kirppikseltä saa kyllä uusia ja uudenveroisiakin, mutta se on semmoista ettimistä ja kyttäämistä kokojen/hinnan/esteettisyyden yms. kanssa. että jos on miellyttävä takki nyt löytynyt, niin ostaisin sen. Ja sitten seuraavista rahoista mukulalle talvikamat. Tai sitten tilaisin H&M:ltä tiliin.
 
Pidä pääsi ap, jos olet sen sopivan löytänyt. Älä etsi kirppikseltä, tapauksessasi voi kesä koittaa ennen kuin koko, väri, malli, kunto ja hinta kohtaavat. Huonolta&Mauttomalta en kans välttis ihan ekana lähtis tilailemaan.
 
"vieras"
Osta vaan itsellesi se takki. Onhan tässä vielä aikaa ostaa lapsellekin. Mitä, jos myisit ne lapsen kuomat ja gorekengät, jos ei niitä kerran pidä. Saat niistä vähän rahaa ja voit ostaa lapselle ainkakin kengät mitä pitää.
 
"vieras"
[QUOTE="alkup.";24788499]Kyllä se talvi joka vuosi on tullut, miksi tämä olis poikkeus? Ja jo perjantaina hytisin syksytakissa, vaik alla oli villapaita.[/QUOTE]

Koska minä uskon niihin pitkän ajan sääennusteisiin, jotka ennustavat tulevasta talvesta ennätyslämmintä.
 
"juups"
Millä paikkakunnalla ap asuu? Tutustupa netin kautta, olisiko asuinpaikkasi lähellä HOPE-järjestön toimipaikkaa? Sieltä voi saada lapsille (ikään katsomatta) aivan uudenveroistakin vaatetta. Sellaisia, joita jotkut hyväsydämiset ovat lahjoittaneet jaettavaksi avuntarvitsijoille! Itsekin sain valtavan avun huonoon taloudelliseen tilanteeseeni sieltä, kun sain lapsille talvivaatetta ja kurahousutkin. Ja muutakin vaatetta. Onneksi on ihmisiä, jotka ymmärtävät toisten hädän! <3
 

Yhteistyössä