Mitä tämä kaikki vinkuminen isien kotihoidontukikaudesta on? Eikös se ollut pelkkä järjestelykysymys xD

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Niin. Eihän sen pitänyt rahasta olla kiinni, vaan lapsen parhaasta. Ettekö te niin ole aina toitottaneet? "Kotona pitää olla kunnes lapsi on kolmen, ei voi olla rahasta kiinni, vaan niin pitää tehdä koska se on lapselle paras." Että pysykääpä periaatteissanne.
 
"nissu"
[QUOTE="hhh";28924984]tässä erottuu jyvät akanoista. Ne jotka oikeasti on suunnitellut elämää ja ne jotka on heittänyt yhden kortin varaan perheen perustamisen.[/QUOTE]

Heh. Tiedätkö mikä tässä yhteiskunnassa on niin mielenkiitoista? Ne joilla on vähän enemmän rahaa sanoo, että kenenkään ei saa olla niistä kateellinen, kun ne on omalla kovalla työllä ansaittuja. Suomessa kaikilla on mahdollisuus kouluttautua, joten oma vika jos et ole niin tehnyt. Köyhyys on siis oma vika (vaikka olet töissä sen 40h viikossa).

Silti ollaan sitä mieltä, että siivoojia, hoitajia ja kaupan kassoja tarvitaan. Hyi se, jos niitä jotenkin arvostelet. Paitsi niiden ei kuitenkaan saa itselleen mitään pyytää. Yhteiskunnan ei tarvitse heille mitään antaa, mitäs saavat niin pientä palkkaa. Olisivat kouluttautuneet. Kaikkihan voivat yhtäaikaa olla lääkäreitä ja juristeja.

Jos ihmiset pannaan liikaa eri asemaan, niin se ei koskaan tiedä mitään hyvää yhteiskunnalle. Kyllä ne köyhät jossain vaiheessa jopa Suomessa ryhtyy barrikadeille. Se, että vain parempi tuloisilla on jatkossa varaa hoitaa omia lapsiaan kotona on aika mittavaa eriarvoistamista. Tai jos joku pässi haluaa tosiaan mennä vielä pidemmälle ja on sitä mieltä, että kaupan kassat ei saa tehdä lapsia ollenkaan.

Tämä ei tule koskemaan meidänkään perhettä millään tavalla. Osaan kuitenkin jonkunverran asettua myös toisten asemaan, siksi olen tästä huolissani. Mielestäni tämä ei muutenkaan tuo mitään hyötyä yhteiskunnalle lyhyellä, eikä pidemmälläkään tähtäimellä. Parempiakin uudistuksia voisi tälläkin saralla tehdä. Lisäksi pitäisi tehdä jotain oikeita ratkaisuja, joissa rikkaat eivät jatka rikastumistaan ja köyhät köyhtymistään.
 
Mollie
[QUOTE="nissu";28924749]Aivan. Mutta miten se tullaan sitten valvomaan, että isä jää kotiin ja äiti menee töihin? Nythän kotihoidontuki maksetaan siinä tapauksessa, että lapsi ei ole hoidossa. Ei ole mitään väliä kuka on kotona, vai onko kukaan. Eli molemmat voi olla töissä ja lapsi on kotona ja saa kotihoidontuen. JOS sitä ruvetaan valvomaan, että miehen PITÄÄ jäädä kotiin, että khtuen saa, niin mies tosiaan joutuu jäämään pois töistä. JA siihen ei kaikilla ole rahaa.

Jos taas miehen ei tarvitse jäädä kotiin, vaan riittää että khtuki tulee miehen tilille, niin sittenhän mikään ei muutu. Äiti voi edelleen olla kotona jos haluaa. Mies töissä ja khtuki vaan tulee miehen tilille äidin sijaan.[/QUOTE]

Juuri tämä on se asia, jonka minäkin haluaisin tietää. Meillä mies on töissä ulkopuolisella ja minulla on oma firma. Olen hoitanut lapset kotona ja tehnyt samalla töitä firmani kautta. Eli me MOLEMMAT olemme tehneet töitä ja samalla saaneet kotihoidon tukea.

Joutuuko siis tulevaisuudessa mieheni jäämään töistä pois, että saisimme edelleen kotihoidon tukea? Vai riittääkö se, että minä hoidan edelleen lapset kotona oman työni ohessa ja tuki tulee miehen tilille?
 
"vieras"
Ei se olekaan ongelma, jos siinä on siirtymäaika. Mutta olisihan se kiva saada pieni mahis järjestää ne työasiat siihen malliin, että kotiin voi jäädä. En ole mieheni kotiinjäämistä vastaan, ehen. Mutta kun nämä meidän kuviot on suunniteltu miehen työprojektin aikataulun mukaan ja jos miehen jäätävä nyt kotiin ja sitten tulee jokin projektisanktio niin aika paskalta tuntuu, koska vaihtoehtoja ei ole annettu?!
Vaihtoehtona on viedä lapsi hoitoon. Ihan turha äkistä, ettei ole vaihtoehtoja.
 
Gfddd
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28924311:
No jos ja kun tuo uudistus tarkoittaa sitä, että jommankumman vanhemman on oltava vapaalla saadakseen kotihoidontukea, siinä menee sitten romukoppaan niiden lasten kotihoito, jotka hoidetaan kotona vaikka molemmat vanhemmat ovatkin töissä. Eli tällaiset järjestelyt joissa vanhemmat tekevät osa-aikaista työtä tai esimerkiksi isovanhemmat hoitavat, eivät enää kannata, vaan joko jäädään kotiin lapsen kanssa tai viedään päiväkotiin. Joustavammat ja kaikkien kannalta hyödyllisemmät ratkaisut jäävät näin tekemättä.
Musta oli outoa, että me (äiti ja isä) molemmat töissä, isot bruttopalkat, saatiin lisäksi vielä noin 500 euroa, kun mummo hoiti meidän esikoista meillä kotona. Mummo ei kuitenkaan halunnut palkkaa hommasta. Ikinä en ole niin hyvin taloudellisesti pärjännyt.

Ja kyllä tuo järjestely kannattaisi muutenkin. Ikinä en olisi laittanut vuoden ikäistä päiväkotiin, kun oli mahdollisuus, että mummo hoitaa. Paljon parempi pienelle. Ei rahalla saa kaikkea.
 
Mollie
Ei voi olla totta.

Luulevatko ihmiset OIKEASTI, siis aikuiset ihmiset, että tässä uudistuksessa on kyse vain siitä kenen tilille kotihoidontuki maksetaan? Että sillä ei olisi merkitystä kumpi oikeasti on kotona lasten kanssa vaan sillä kenen TILILLE rahat tulevat?

Herätkää nyt jo ja miettikää. ÄITIEN TUENSAAMISAIKA PUOLITTUU. Ei tämä tarkoita sitä että puolessavälissä tuet vain maagisesti ohjautuvat isin tilille mutta äiti saa silti jatkaa kotona öllöttelyä. Jos tukien saanti jatkuu niin sitten sen isin on oikeasti jäätävä kotiin.
Nyt et ymmärtänyt. Kysymys koski tilannetta, jossa MOLEMMAT VANHEMMAT KÄYVÄT TÖISSÄ mutta saavat silti kotihoidon tukea koska heidän lapsensa ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Nykyisin kotihoidon tukea on mahdollista saada, vaikka kumpikaan vanhemmista ei olisi kotona vaan töissä. Onko siis tulevaisuudessa kotihoidon tukea mahdollista saada vain siinä tapauksessa, että jää pois töistä? Ja mitä säästöjä se muka tuo?
 
Jos tällä ajatuksella lähdetään, niin sitten pitää kaikki tukeminen lakkauttaa valtion toimesta.Ne, jotka haluaa opiskella, kustantakoon kaiken itse. Ainahan voi säästää etukäteen. Myös työttömyyskorvaus pois, koska kaikkihan pystyvät laittamaan rahaa sen verran sukan varteen, että eivät jää puille paljaille, jos tulee potkut.
 
"poikia3"
[QUOTE="nissu";28925251]Jos ihmiset pannaan liikaa eri asemaan, niin se ei koskaan tiedä mitään hyvää yhteiskunnalle. Kyllä ne köyhät jossain vaiheessa jopa Suomessa ryhtyy barrikadeille. Se, että vain parempi tuloisilla on jatkossa varaa hoitaa omia lapsiaan kotona on aika mittavaa eriarvoistamista. Tai jos joku pässi haluaa tosiaan mennä vielä pidemmälle ja on sitä mieltä, että kaupan kassat ei saa tehdä lapsia ollenkaan.

[/QUOTE]

Jestas, minä olen juuri päinvastaista mieltä, nimenomaan niillä pienituloisilla on varaa jäädä kotiin hoitamaan lasta.

On pikkuisen eri jos 1000 euron nettotuloista putoaa kotihoidon tuelle, kuin että pudotus tapahtuu 3000 euron nettotuloista. Sillä 1000 euron nettotuloilla saattaa olla jo esim. asumistuen saaja, kun taas isommilla tuloilla joutuu todennäköisesti maksamaan asumisestaan enemmän. Minä joskus aikoinaan laskin, että minun olisi pitänyt saada 500 euroa enemmän kotihoidon tukea mitä sain, jotta olisin voinut jäädä kotiin ja silloiseen asumisoikeusasuntoon, jossa vuokra oli edullisempi kuin alueen käyvät vuokrat.

Asiat eivät ole ollenkaan niin yksinkertaisia, miksi niitä kuvittelee.

Ja tämä asia ei minuakaan koska enää, mutta myös minä voin asettua toisten asemaan.

Naisten lyhemmät hoitovapaat parantavat naisten asemaa työmarkkinoilla, työnantajalle on yhtä suuri riski palkata nuori mies kuin nuori nainenkin sillä kumpi vaan voi jäädä perhevapaalle. Lisäksi naisten palkkojen pitäisi työkokemuksen myötä nousta.
 
"vieras"
Jos tällä ajatuksella lähdetään, niin sitten pitää kaikki tukeminen lakkauttaa valtion toimesta.Ne, jotka haluaa opiskella, kustantakoon kaiken itse. Ainahan voi säästää etukäteen. Myös työttömyyskorvaus pois, koska kaikkihan pystyvät laittamaan rahaa sen verran sukan varteen, että eivät jää puille paljaille, jos tulee potkut.
Tähän malliin ollaan menossa kun kokoomus on hallituksessa.
 

Yhteistyössä