Mitä sisältyy 5-vuotis neuvolaan..?

Meitin vanhempi poika täyttää ensi lokakuussa 5 vuotta.Hiukan huolestuttaa se,ettei hän vieläkään kovin hyvin piirrä,siis ihmishahmoja.Kynäotekin on aika tavalla hakusessa vielä.Olen yrittänyt opettaa pojalle kynäotetta ja oman nimen kirjoittamista mutta poika saa kiukkupuuskan kun huomaa ettei osaa,enkä ole häntä väkisin siihen painostanut.Olen antanut hänen piirrellä omiaan.Muuten poika on iloinen ja terve mutta välillä aika lyhytpinnainen.Saa hepulin jos vaikkapa kaatuu polkupyörällä.Jos tämä piirtely ei parannu syksyyn mennessä,niin minkähän diagnoosin saamme 5-vuotis neuvolassa?Ei vielä koulukypsä varmaan......? :/
 
Meillä käytiin sellanen kehityskeskustelu(jos lapsi päiväkodissa,niin tehdään siellä.
Mä täyttelin papereita odotushuoneessa,lapsen kehityksestä...esim.riisuminen,pukeminen,syöminen,keskittyminen yms.tyylillä,osaa ja ei osaa.
Lapsi terv.hoitajan kanssa huoneessa,tekemässä omia tehtäviä,piirtämistä,omakuva,ympyrä,kolmio yms.
Ja aika paljon oli kyselty asioita kaikenlaista,hypitty yhdellä jalalla,heitelty palloa yms.
Palautteen näistä kävin kuulemassa myöhemmin.
 
Minun poikani täyttää viisi marraskuussa. Hän kyllä piirtää mutta niin vilkas mielikuvitus ettei muut välttämättä saa selvää. Viimeksi kun piirsi ihmisen oli keskiosassa" jotain ihme viivoja. kysyin mitäs ne ovat, niin katso mua ihmeissään ja sano:"no, lihakset!" Mutta tikku-ukko ei todellakaan ole sillä tavalla ns.perinteinen. Olen myös ajatellut että eiväthän kaikki ihmiset voi olla lahjakkaita piirtämään, jokaisella oma alue missä vahvoilla.
Nimeään ei myöskään täysin osaa, mallista kyllä jäljentää kun avustaa.

Uskoisin että nvlassa ollaan ammattitaitoisia eikä heti saa "diagnoosia" jos muuten kaikki ok, motorisesti ei ylikömpelyyttä tms.
Eikös koulukypsyys katsota vasta eskari-iässä?

Minä puolestaan odotan mitä puheesta sanotaan ja ehkä saamme ajan puheterapeutille. Poika kyllä puhuu, paljon ja selkeästi. vielä vaan on hieman epäselviä moni kirjain. Ongelmia tuottaa k,l ja r.
 
Nykyisin tuolla neuvolassa tehdään niitä kaikenlaisia tehtäviä/testejä, joita ei kyllä vielä muutama vuosi sitten ollut. Ja tuntuu että aina ne alkavat vain aikaisemmin, täällä jo 4-vuotiaana oli jotain tahtäviä. Minulla vanhin lapsi on 14-vuotta, ja hänen aikaan tietysti oli myös niitä piirtämisiä ja leikkaamisia ym., mutta nykyisin minun mielestä mennään joissain asioissa vähän liiankin pitkälle. Jos sitten kaikki ei menekkään niin sujuvasti, heti mietitään missä vika mahtaa olla. Lapset on yksilöitä, ei kaikki kehity sanallisesti ym samaa tahtia, eikä se tarkoita että jotain olisi heti vialla. Esim minun 6-vuotiaani ei osannut vastata kaikkiin miksi-kysymyksiin, mitä neuvolassa esitettiin, niin heti tuotiin esille, että ymmärtääköhän tuo ko. kysymyksiä. Tyttäreni ei ollut osannut kertoa miksi olisi hyvä osata uida ja miksi saiputta ei saa syödä. Tokihan hän tietää että saiputta ei syödä, mutta kerroppa miksi. Minulle itselle ainkin jäi vähän ikävä tunne tuosta käynnistä. Vaikka suurin osa tehtävistä oli ok, niin suurin painoarvo pistettiin tuolle "epäonnistumiselle". Onko muilla kokemuksia vastaaavasta.
 
archie
No meillä oli helmikuussa esikoisen 5-vuotis neuvola. Ihmistä ei osannut piirtää, samoin kuvioiden jäljeltäminen ja mallista rakentaminen palikoilla ei onnistunut. Myös yhdellä jalalla seisominen ja hyppiminen tuottivat vaikeuksia. No terkkari sit teki minun suostumuksella (kysyi minun mielipidettä asiasta) lähetteen erityislastentarhanopettajalle jonka kanssa kävin sit keskustelemassa tilanteesta. Myös hoitopaikasta oli hoitaja paikalla. Eipä tuo erityisope ainakaan vielä kovin huolissaan ollut tilanteesta, antoi kyllä vinkkejä miten taitoja voi leikin lomassa harjoitella. Sit syksyllä katotaan uudestaan miten on edistytty.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2007 klo 09:13 Sini kirjoitti:
Nykyisin tuolla neuvolassa tehdään niitä kaikenlaisia tehtäviä/testejä, joita ei kyllä vielä muutama vuosi sitten ollut. Ja tuntuu että aina ne alkavat vain aikaisemmin, täällä jo 4-vuotiaana oli jotain tahtäviä. Minulla vanhin lapsi on 14-vuotta, ja hänen aikaan tietysti oli myös niitä piirtämisiä ja leikkaamisia ym., mutta nykyisin minun mielestä mennään joissain asioissa vähän liiankin pitkälle. Jos sitten kaikki ei menekkään niin sujuvasti, heti mietitään missä vika mahtaa olla. Lapset on yksilöitä, ei kaikki kehity sanallisesti ym samaa tahtia, eikä se tarkoita että jotain olisi heti vialla. Esim minun 6-vuotiaani ei osannut vastata kaikkiin miksi-kysymyksiin, mitä neuvolassa esitettiin, niin heti tuotiin esille, että ymmärtääköhän tuo ko. kysymyksiä. Tyttäreni ei ollut osannut kertoa miksi olisi hyvä osata uida ja miksi saiputta ei saa syödä. Tokihan hän tietää että saiputta ei syödä, mutta kerroppa miksi. Minulle itselle ainkin jäi vähän ikävä tunne tuosta käynnistä. Vaikka suurin osa tehtävistä oli ok, niin suurin painoarvo pistettiin tuolle "epäonnistumiselle". Onko muilla kokemuksia vastaaavasta.
Ihanaa että joku on kanssani samaa mieltä!!Olen myös huolestunut tästä asiasta,että jos lapsi ei heti osaa jotain asiaa,niin heti ollaan hakemassa jotain diagnoosia lapselle.Liian helposti tosiaan unohdetaan lapsen oma persoonallisuus ja se,että kaikki kypsyvät omaan tahtiinsa. :wave:
 
Meillä olisi pitänyt osata jo 4-vuotis-neuvolassa leikata saksilla, hyppiä yhdellä jalalla ja piirtää mallista ja laskea kolmeen. Eihän meillä ollut edes opeteltu numeroita... Mallista piirtämistä oli jo 3-v neuvolassa...

On tää nyt ihan älytöntä että lapsuuskin on suorittamista. Tuli vain sellainen kuva, että neuvolaa varten pitäisi edellinen vuosi harjoitella, että osaa kaikki tehtävät. Meillä on vitsailtu että seuraavaa neuvolaa varten pitää osata ruotsi ja englanti ja mielellään venäjä :/
 
piipii
Meillä 4v neuvolassa osattiin hyppiä yhellä jalalla, laskea kahteenkymmeneen ja kirjoittaa oma nimi (6 kirjainta), riimitellä pari runoa muistista ja lauluja kanssa ja värit tiedetään lähes kaikki. Mutta niistä ihmishahmoista ei kyllä tule mitään oikeestaan, eli pallo pääksi, pari tikkua jaloiksi ja käsisksi, ja keskiruumiista ei tietoakaan. Mitään negatiivista palautetta ei tullut tosta piirtämisestä, eli kovin se on kai yksilöllistä ton ikäsenä vielä kaikki osaaminen.
Ei kannata paineita ottaa, vasta sitte voi huolestua jos ei kymmenen vuotiaana osaa minkäänlaista ihmistä piirtää ;o)
 
meillä ennen viisi vuotis neuvolaa tytön kanssa ihan samallainen tilanne, piirteli vielä pää jalkaisia. ei ymmärtänyt käsitteitä kolmea pidemmälle, jos karkkeja oli vaikka neljä meni ihan sekaisin. polkupyörällä oppi ajamaan vasta melkein viisi vuotiaana, mutta kaatuilee yhäkin todella usein, vaikka on apu pyörät. tulee nyt kesällä kuusi minä myös viime kesänä todella huolissani tulevasta viisi vuotis neuvolasta ja koetin varovasti treenailla lapsen kanssa kynä otetta ja laskemista, hän sai joka kerta vain aivan kamalia hepuleita asiasta. no testi päivä tuli ja kommentti oli että "hahamotuskyky kehittymätön" saatiin pari kuukautta kypsymis aikaa ja uusi testi aika. lapsi aloitti kerhossa ja siellä ensimmäisellä viikolla piti piirtää ryhmäkuva, lapsi piirsi itsestään ovaalin muotoisen puikulan jonka väritti ketaiseksi, ei silmiä ei mitään. kaikki olivat kamalan huolissaan. lisäksi hän sai siellä ihme hepuleita tyyliin, minä en osaa mitään. itsetunto oli tosi alhaalla eikä leikkinyt muiden lasten kanssa ja itki sitten kotona kun ei kukaan leiki hänen kanssaan SAIN NEUVOLASTA NEUVON ETTEI SAA MISSÄÄN TAPAUKSESSA TREENATA TAITOJA, TEKEE HALLAA KUN JOUTUU JATKUVASTI KOHTAAMAAN EPÄONNISTUMISIA. no se oli siis elokussa kun puikula piirrettii ja annoin lapsen olla ja edetä omaa tahtiaan ja pikkuhiljaa hän muuttui itsekkin vähemmän kriittiseksi omiijn tekemisiinsä isäinpäivän aikaan hän piirteli jo möhköjä, joilla pää saattoi lähteä mahasta ja kädet sieltä mistä pää piti olla. joulukuun alkuun mennessä jäsenet olivat hupsahtaneet oikeille paikoilleen viikonpäästä alkoi ilmestyä korvakoruja, käsirenkaita, silmälaseja jne... viimeisillä kerhokerroilla hän piirsi tosi hienon tontun jolla oli mekkokin oikein päällä. teimme uuden testin jossa todettiin hänen edistyneen ja kehitysneuvolan testejen mukaan tammikuussa hän oli saanut ikätoverinsa kiinni... aloitimme päiväkodissa osa-aikaisena tammikuussa ja nyt kun on päässyt pienempään ryhmään ovat leikitkin alkaneet sujua tällä hetkellä itsetuntokin on noussut kohisten ja hän kuvittelee osaavansa jo vaikka mitä, niinkuin ikään kuuluukin. aikaisemmijn hän murtui täysin jos joku vihjasikin tai hänelle tuli yhtään sellainen olo että äiti esim siksi tätä asaa jankkaa kun minä en osaa, vaikka sen yrittikin tehdä kuinka varoen... joten parempi kun ei treenaile jos lpsi itse kiinnostuut se on eri asia, mutta se oli meillä se avain tekijä koko asiaan kun minä lopetin sen hössötyksen asiasta, kyllä ne sieltä aikanaan tulevat, kaikki ei opi samassa aikataulussa!!!! tulipa pitkä, toivottavasti oli jotain apua!!! :hug:
 
archie
Meillä muuten sama homma kuin florje 78 (tai jotain) et heti menee likka jotenkin lukkoon jos vähänkin yrität "neuvoa" tai ohjata esim. piirtämisessä. Itsekkin aina tyttö sanoo et minä teen niin kuin itse haluan.
 

Yhteistyössä