[QUOTE="Piika-äiti";25903667]Minä en ole koskaan osanut itse askarrella, värkätä, tuunata ja tehdä käsilläni mitään hörtöjä enkä perhosia enkä muutakaan, jo haalarin jalkalenkkien kiinnitys on ollut niin ja näin. Nähin kädentaitoihin en ole myöskään lapsiani osanut ohjata enkä heidän kanssa sujuvasti askarrella illassa kotia somistavia juttuja.
Päivähoitoalaan en ole ainoaksi vaihtoehdoksi uskonut vaan lapset on hoidettu kotona ja myös hoidetaan kotona. Ja tästä siis kuulen päivittäin ihmettelyä.
Lapset on viety keräämään marjoja ja sieniä ja ne lähtevät yhä 16.19-vuotiaana mukaan. Tämä on siis suurin kumma teinitrion kavereiden vanhemmille. Lähteekö ne vapaaehtoisesti? Miten? Onko ne täysin tahdottomia ja alistettuja? Hypnoosissa?
Varmaan on paljon muutakin kestovaipoista, perhepedistä, lapsen jatkuvasta mukana pitämisestä liinassa, pitkistä imetyksistä, suuresta lapsiluvusta ja ties mistä, mutta jotenkin sitä vaan on raahautunut ajatellen, että nämä ovat meidän perheen juttuja ja arvoja ja puutteita ja outoja tapoja.
Mutta ihan kuin se outojen perhekohtaisten tapojen sietäminen olisi vähentynyt 20 vuotena, jotka olen ollut äiti? Toivottavasti olen väärässä.[/QUOTE]
En lukenut muita vastauksia, mutta minusta sinun viestissäsi oli monia varsin valtavirtaan kuuluvia juttuja, tai ainakaan kantoliina, pitkä imetys, perhepeti, kestovaipat eivät ole mitään pienen marginaalin asioita nykyään.
Otsikon perusteella omasta äitiydestäni tuli ekana mieleen nämä asiat:
- Lapset ovat nukkuneet alusta asti omissa sängyissään (tai no kuopus nukkui ekat pari viikkoa mun vieressä, kun heräsi aina syötön jälkeen jos yritti siirtää omaan sänkyyn)
- Lasten sängyt ovat kuitenkin olleet samassa huoneessa vanhempien sängyn kanssa siihen asti että iät olivat 1v ja 3 v, sen jälkeen lapsilla yhteinen huone, eli ketään ei ole laitettu nukkumaan yksinään koskaan
- Molemmille aloitettu kiinteiden syöttäminen varovasti jo 3 kk iässä. Ainoa syy tähän on ollut se, että olen halunnut päästä yösyötöistä eroon mahdollisimman nopeasti, ja molemmat ovatkin luopuneet yöruokailusta itse alle 5 kk iässä pysyvästi
- Vauvat ovat syöneet pääasiassa kaupan purkkiruokaa, en ole jaksanut juurikaan bataatteja tms keitellä ja soseuttaa
Ehkä kaikkein eniten eri lailla kuin "kaikki muut" koen tehneeni tuossa kiinteiden aloitusiässä. En sano että olen tehnyt "väärin", vaan nimen omaan "toisin", jos käytetään otsikon kysymyksessä olleita sanoja.