Mitä sieniä voi tähän aikaa vuodesta löytää metsästä?

Siis syötävistä sienistä nyt kyse. Ollaan menossa miehen kanssa viikonloppuna keräämään sieniä ja me tunnetaan vain kanttarelli, suppilovahvero ja mustantorvisieni.

Kuulemma herkkutatteja ja lampaankääpiä on paljon. Onko noi molemmat helppo tunnistaa? Sienikirjan otan tietenkin mukaan, mutta helpottaisi jos joku osaisia auttaa et mitä kannattaa nyt lähteä etsimään.
 
Nap
Tatteja ja kehnäsientä on täällä kerätty mukavat määrät :)
Jopa minä, joka en niin sieniä tunne, saatika niitä syö, keräsin aamulenkillä jonkun verran :D

Kantarellejä ei niin paljoa näkyny, mutta sitten kaikkia muita sieniä on pilvin pimein, mitä meillä ei niin tunnisteta, tai jos tunnistetaan, niin ei kerätä.
 
Vierras
Tatit on helppo tunnistaa ja niissä ei oo myrkyllisiä, ainoastaan sappitatti on pahan makuinen(ja jos epiöee sappitatiksi voi maistaa tattia siellä metsässä niin asia selviää).
Lampaankääpä samoin on helppo kun siinäkin on pillit. Toki aina neuvotaan että huonosti sieniä tuntevan on syytä välttää kaikkia valkoisia sieniä ettei tule poimineeksi valkoista kärpässientä(mutta lampaankääpä ei muistuta kyllä kärpässientä millään tavalla)
 
"vierastaja"
Lampaankäävän voi kyllä sekoittaa typäskääpään, jos on kokematon sienestäjä. Lampaankääpä muuttuu kosketuksesta keltaiseksi, typäskääpä ruskehtavaksi. Paistinpannulla lampaankääpä muuttuu sitruunankeltaiseksi. Typäskääpäkin on syötävä, mutta varsinkin vanhemmiten karvas.

Nyt metsistä löytyy herkkutatteja, kantarelleja, torvisieniä, karvarouskuja, kehnäsientä (ole varma sen tunnistamisessa ennen kuin keräät, sen voi sekoittaa eräisiin seitikkeihin.), leppärouskuja, kangasrouskuja, isohaperoita nyt jotain mainitakseni. Leppärousku kuten karvarouskukin on helppo oppia tunnistamaan.
 
Nap
[QUOTE="vierastaja";30257540]kehnäsientä (ole varma sen tunnistamisessa ennen kuin keräät, sen voi sekoittaa eräisiin seitikkeihin.),[/QUOTE]

Minä viimeks tänään kattelin, että mihin sen voi sekottaa, ja ne seitikithän on iiiiiiihan eri näkösiä (värisiä) kun kehnis :D
Ja miun 'seinikoulutus' alko viime vuonna, sillon tuli kehnäsieniin tutustuttua, niin niiden kanssa olen jo hyvin varma.

Viime vuonna löyty semmonen helmi metsästä kun monivyöseitikki. Oli kuulemma ihan hirmusen hyvää kun mies sitä muutamaan otteeseen löysi ja muiden sienien seassa paisteli.
Sas nyt nähdä tuleeko niitä tänä syksynä niitä tuolta ollenkaan vastaan kun tuon miehen kanssa metsissä rymytään.
 
Viimeksi muokattu:
"vierastaja"
Minä viimeks tänään kattelin, että mihin sen voi sekottaa, ja ne seitikithän on iiiiiiihan eri näkösiä (värisiä) kun kehnis :D
Ja miun 'seinikoulutus' alko viime vuonna, sillon tuli kehnäsieniin tutustuttua, niin niiden kanssa olen jo hyvin varma.
Ne ovat erinäköisiä kuin kehnäsieni, mutta silti on syytä muistuttaa aloittelevia sienestäjiä olemaan mieluummin varovaisia kuin liian rohkeita. Minulle on monta kertaa tuotu valkovillaseitikkiä tunnistettavaksi kehnäsienenä. Sitten kun näkee kehnäsienen ja seitikin vierekkäin, niin ero on selvä, varsinkin kehnäsienen helmiäinen=kehnä auttaa.
 
halipupu harmaana
Tatteja, kanttarelleja, haaparouskuja ja kehnäsieniä tuli viime viikonloppuna kerättyä. Tatit ovat helppoja tunnistaa, vähän työläitä siivota. Tattiriesaa on liikkeellä, joten valkoisia tatteja ei kannata kerätä.
 
Ihan mitä vain! Paitsi tietty kevään sieniä kuten korvasientä.

Tatit on helppoja, mikään niistä ei ole tappava. Ainoastaan tauriontatti on myrkyllinen alkoholin kera ja se on helppo tunnistaa muista sekä erittäin harvinainen. Sappitatti taas maistuu pahalta ja se voi todeta puraisemalla tuoretta tatinpalaa.

Kaikki muut kelpaavat pannulle.
 

Yhteistyössä