Mitä sanot lapsellesi, jos hän alkaa tupakoida?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti
no riippuu minkäikäisenä alkais, jos nyt 3veenä niin veisin nurkkaan :D mutta jos teini-ikäisenä niin juteltais kyllä tupakan vaaroista ja haittapuolista ja sanoisin että minä en tupakointia hyväksy enkä tahdo ikänä nähdä oman lapseni polttavan.
 
tossuliini
Jos meidän nuorempi neiti aloittaisi teini-ikäisenä niin tottakai puhuisin tupakoinnin vaaroista ja sanoisin että jos on pakko aloittaa niin siirtää sitä myöhemmäksi. Olen itsekin joskus teini-ikäisenä polttanut salaa vanhemmiltani ja vähän isompanakin, kyllähän mun mutsi marmatti siitä mutta sanoi että itepähän tiedät jos haluut polttaa tai et, ei se enää sitten halunnut puuttua tietenkään aikuisena mun asioihin. Mun vanhempi tyttö on polttanut 16-vuotiaasta ja sanoin hälle silloin, että oliko pakko tuokin aloittaa? Mutta en mä hirveetä haloota siitä nostanut.
 
Vähän vaikea sanoa miten siihen suhtautuis..Varmaan hakisin kaikki maailman opukset tupakan vaaroista ja kuvia tupakoitsijan keuhkoista.Kertoisin kaikki suvun periytyvät sairaudet joita tupakointi edesauttaa ja sanoisin että SIE KUOLET TUPAKKAAN!
Sen jälkeen saattaisin antaa vähän arestiakin ;)

Eiku..en mie tiä. Jos lapsi sitten kuitenkin päättää polttaa niin mitäs siihen sanot? Polta piilossa,älä kotona?

Kuinka moni antaa lapsen jatkaa sitten tupakointia kotona??
 
Vähän riippuu millainen lapsi on kyseessä.. Urheilijalle voi pitää erilaisen saarnan kun ei niin urheilusille. Varmaan tytölle esittelisin myös ryppyjä ja selluliittia, että näitä sitten saa runsaammin.. Joka tapauksessa yrittäisin estää sen ja myöskään minun rahoilla ei tupakkaa ostaisi (en kyllä tiedä kuinka se käytännössä tapahtuu)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sanoisin että tupakka on myrkkyä ja myrkyttää itsensä. ja minun rahoillani ei alaikäinen tupakkaa osta eli tupakat menisi roskiin ja viikkoraha muutamaksi viikoksi pois.
näin mäki varmaan tekisin.....kk ottaisin kk rahat pois heti raaka äitikö!? :whistle: minä en siedä tupakan polttoa tippaakaa, koska n ite polta, siis tark. että oman lapsen suussa joka on alle kouluikäinen :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
yrittäisin kannustaa lopettamaan, mutta rahaa en tupakkan anna
Samaa mieltä ja toivoakseni ehtisin vaikuttamaan asiaan, ennen kuin kokeilusta tulee tapa.
itsekin olen toki polttanut, muta korostan AINA että tupakointi on tyhmää. vielä ainakaan nuo isommat ei oo tupakkaa maistaneet, toivottavasti ei koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
yrittäisin kannustaa lopettamaan, mutta rahaa en tupakkan anna
Samaa mieltä ja toivoakseni ehtisin vaikuttamaan asiaan, ennen kuin kokeilusta tulee tapa.
itsekin olen toki polttanut, muta korostan AINA että tupakointi on tyhmää. vielä ainakaan nuo isommat ei oo tupakkaa maistaneet, toivottavasti ei koskaan.
Eikös meidän esikoisemme ole samanikäiset? 13-vuotiaat? Miten teillä on tytöllä yläkoulu lähtenyt käyntiin? =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sanoisin että tupakka on myrkkyä ja myrkyttää itsensä. ja minun rahoillani ei alaikäinen tupakkaa osta eli tupakat menisi roskiin ja viikkoraha muutamaksi viikoksi pois.
tu ei auta, uhmaa vain lisää. vaikka olen itsekin ´tuikkis niin sentään noin rajua rangaistusta en antaisi. meillä ei taosin ole viikkorahaakan käytössä juuri nyt
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
yrittäisin kannustaa lopettamaan, mutta rahaa en tupakkan anna
Samaa mieltä ja toivoakseni ehtisin vaikuttamaan asiaan, ennen kuin kokeilusta tulee tapa.
itsekin olen toki polttanut, muta korostan AINA että tupakointi on tyhmää. vielä ainakaan nuo isommat ei oo tupakkaa maistaneet, toivottavasti ei koskaan.
Eikös meidän esikoisemme ole samanikäiset? 13-vuotiaat? Miten teillä on tytöllä yläkoulu lähtenyt käyntiin? =)
on ainkinyhden kaverin saanut. englantia ihmetteli kun oli niin helppoa. edellisesä kouluss aoli käytetty jotkin supervaikeaa enkun kirjaa.
taitaa olla luokkansa lyhin, mutta vielä aianki on viihtynyt
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
on ainkinyhden kaverin saanut. englantia ihmetteli kun oli niin helppoa. edellisesä kouluss aoli käytetty jotkin supervaikeaa enkun kirjaa.
taitaa olla luokkansa lyhin, mutta vielä aianki on viihtynyt
Ap, anteeksi pieni sivujuonne =)

HERNETÄTI: mitä teillä koululainen tykkää siistä jaksosysteemistä? Ettei ole kaikkia aineita läpi vuoden? Meillä ainakin tuntuu tykkäävän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sanoisin että tupakka on myrkkyä ja myrkyttää itsensä. ja minun rahoillani ei alaikäinen tupakkaa osta eli tupakat menisi roskiin ja viikkoraha muutamaksi viikoksi pois.
tu ei auta, uhmaa vain lisää. vaikka olen itsekin ´tuikkis niin sentään noin rajua rangaistusta en antaisi. meillä ei taosin ole viikkorahaakan käytössä juuri nyt
mitä tiukkaa tuossa? en hyväksy alaikäisten tupakointia eikä kodissani kukaan polta. en kestä tupakansavua itse ollenkaan ja siksi on jopa hajustetut hiustuotteet olleet perheessämme kiellossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
on ainkinyhden kaverin saanut. englantia ihmetteli kun oli niin helppoa. edellisesä kouluss aoli käytetty jotkin supervaikeaa enkun kirjaa.
taitaa olla luokkansa lyhin, mutta vielä aianki on viihtynyt
Ap, anteeksi pieni sivujuonne =)

HERNETÄTI: mitä teillä koululainen tykkää siistä jaksosysteemistä? Ettei ole kaikkia aineita läpi vuoden? Meillä ainakin tuntuu tykkäävän.
ei ole sanonut siihen mitään. ehkä ei ole edes ajatellut asiaa sen kummemmin. uskon että parhaansa yrittää kuitenkin. ja uskon että numerot ainakin englanti aj matikka nousevat ( oliva tkutosia) kun motivaatio on parempi, kun ei enää kiusata
 
kokemus
Minä en tupakoi. Mies ei tupakoinut. En edes siedä tupakkaa, sen savua, inhoan sitä, miten se rajoittaa ihmisiä: vähän väliä on tupakkamiesten ja naisten mentävä jonnekin kulman taa tupakalle...

Oli järkytys, kun sitten omat kokeili, ja vielä niin nuorena kuin 12 v. Lapsi kiisti, ja kun ei jäänyt "rysän päältä" kiinni, en voinut antaa sanktiota.

Tupakan vaarat eivät ole vieraita lapsille, koulussa puhutaan. Ainoa, mistä ei riittävästi puhuta on miten kokonaisvaltaisesti se vaikuttaa verenkierron kautta koko elimistössä, ja miten se vaikuttaa myös pituuskasvuun. Hampaat voi toki aina valkaista..

On ihan turha selittää nuorelle jotain pitkäaikaisvaikutuksia. He elävät tässä ja nyt ja ajatus siitä, että joskus ikäloppuna 30 vuotiaana tupakka aiheuttaa jotain - hei, kuka haluaa elää kun on 30 v !!?? Silloinhan on ikäloppu ! Näin ajattelee teini-ikäiset, peruskoululaiset, - siitä huolimatta, että äiti itse on just tommonen nuori, nuorena lapsensa tehnyt.

Minun äitini sanoi veljelleni, että "minua et sitten syytä ..." liittyen kaikkiin tupakan aiheuttamiin vaivoihin.

Kuukausirahan poistaminen tarkoittaa sitä, että lapsi pummaa, tai varastaa tai tekee vastapalveluksia saadakseen tupakkansa.

Eli aika rajalliset on keinot jos lapsi alkaa tupakoida ja aikoo jatkaa sitä.

EHKÄ vaatisin kotiin aikaisemmin, siis lisäisin kontrollia. Mikä voisi taas lisätä valehtelua lapsen taholta...

Oma tyttäreni valitti sitä, että kun kotona ei ollut ryyppybileitä eikä tupakointia, niin SIKSI hänen täytyi kaikki itse kokeilla :eek: :eek:


Eli minun olisi pitänyt alkaa ryyppäämään ja tupakoimaan jotta lapsi näkisi, miten ikää semmonen elämä on :eek: :(

Kuulemma hänen kaverinsa ei tupakoi, koska hänen vanhempansa tupakoivat ja hän ei tykännyt siitä :eek:

En tiedä itkeäkö vai nauraa.

Tuon kommentin heitti kuitenkin jo 20 + ikäinen nuori aikuinen, omillaan asuva, töissä käyvä. henkisesti näköjään teini-ikäinen.

Huumeistakin on tietoa, kotona puhuttu, minun negatiivinen kanta tiedossa, mutta kun ruohon polttaminen ei ole huume ja ympärillä on rentoja kivoja ihmisiä, jotka ottaa sitä vaan silloin tällöin ja harvoin, eikä se ole heitä piikittäjiksi ajanut..

VOI ELÄMÄ !
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
sanoisin että tupakka on myrkkyä ja myrkyttää itsensä. ja minun rahoillani ei alaikäinen tupakkaa osta eli tupakat menisi roskiin ja viikkoraha muutamaksi viikoksi pois.
tu ei auta, uhmaa vain lisää. vaikka olen itsekin ´tuikkis niin sentään noin rajua rangaistusta en antaisi. meillä ei taosin ole viikkorahaakan käytössä juuri nyt
mitä tiukkaa tuossa? en hyväksy alaikäisten tupakointia eikä kodissani kukaan polta. en kestä tupakansavua itse ollenkaan ja siksi on jopa hajustetut hiustuotteet olleet perheessämme kiellossa.
Ei minusta mitään tiukkaa. Samoilla linjoilla olisin. Ehkä voisin kannustimena käyttää jotain palkintoa, jos ei polta.
 
sormi poikki joka kerrasta kun tulee kotiin ja haisee tupakalta!! :kieh:
noh, ehkä ei nyt kumminkaan.
Mä varmaan ottaisin viikkorahan pois käytöstä.
Onneksi menee vielä vuosia ennen kuin lapset on teini-ikäisiä....
 
Me sanottiin, ettei meidän katon alla asuessa kenelläkään ole vara tupakoida ja ettei edes saa tupakoida, mutta niinpäs on tuo 17,5vee salaa poltellut vuosikaudet - ei auta mikään - lääkikseen tyttö haaveilee - on sitten lääkäri jolla on kauhkoahtautuma ennen valmistumistaan, niin paljon hengitys vinkuu jo :whistle:
 

Yhteistyössä