Mitä saitte kivun lieventämiseksi?

  • Viestiketjun aloittaja äippä525
  • Ensimmäinen viesti
äippä525
esikoisen synnytykses sain epiduraali puudutuksen ja ilokaasua. ja tytön synnytykses sain akvarakkulat ja ilikaasua. muita kokeneita akvarakkuloista? en itse suosittele akvarakkuloita ottamaan. sain niin hirveen synnytys pelon etten varmaan koskaan tee kolmatta lasta. mutta synnytyskivunkin kestää kun tietää mitä sieltä tulee. se ihana oma vauva. se on kultaakin arvikkaampaa.
 
Äikiliini
Esikoista synnyttäessäni sain ilokaasua, aquarakkulat ja ponnistusvaiheeseen pudendaalipuudutuksen. Silloin mielestäni mikään ei auttanut, mutta toisen synnytyksen jälkeen voin sanoa että pudendaalipuudutus on kokeilemisen arvoinen. Aquarakkulat eivät auttaneet ja ilokaasua en osannut hengittää oikein.

Toisella kerralla en siis ottanut pudendaalipuudutusta ja kipu oli ponnistusvaiheessa kovempi. Alkuun kävelin käytävillä ja olin lämpimässä suihkussa. Sitten ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutus. Vielä oli tarkoitus laittaa "ihan mitä tahansa mikä vaan auttaa", mutta myöhäistä oli kun vauvan pää oli jo tulossa... :whistle:
 
Ilokaasua otin kerran ja oksensin. \|O Epiduraalilla mentiin synnytys läpi. Toimi minulla.
Täällä on jo aiemminkin todettu, että ei hirveesti kannata mainostaa, että mitä kivunlievitystä "kannattaa" ja "ei kannata" ottaa. Omista kokemuksista voi toki kertoa, mutta yksilöllisestihän me reagoimme noihin puudutuksiinkin. :)
 
Synnytin pojua melkein 19h. Ponnistus 1h45min ja päätyi imukuppiin. Kivut HUIPPUJÄRKYT ja synnytys kaikkineen kuin teurastus \|O .(säästän teitä yksityiskohdilta) Silti sinnittelin sikapitkään ilman kunnon lääkkeitä pojan takia.
Otin aquat(laitto sattui hulluna!)eikä auttanu paljo mitään ja sitten kohdunkaulanpuudutteen joka auttoi reilun tunnin vain lieventämään hirveitä kipuja. :ashamed:
 
ekassa en mitään muuta kuin sen ilokaasun mikä ei auttanut kipuun vaan aiheutti pahoivointia ja oksentelua.

Viikko sitten syntyi toinen poika ja sain spinaalipuudutuksen kun olin auki 5-6cm.
Se oli taivaallinen, suosittelen kaikille!!
Loput sentit aukesivat 25 minuutissa ilman minkäänlaista kipua ja ponnistin pojan ulos kahdella työnnöllä ilman minkäänlaista kipua.
Siis pyytäkää tuota jos vaan on mahdollista.
:flower: :)
 
Anselmi Anaheim
Hei.Aqua-rakkulat auttoivat minulla, veivät hirvittävän jatkuvan selkäpolton tunniksi.Laitto kirpaisi puolen minuuttia ja taivas aukeni.. Supistukset olivat edelleen karmeita, mutta nyt niiden välillä sai levätä.Vaikutuksen loputtua ei enää ehditty antaa muuta, epiduraalia ja kohdunkaulanpuudutetta pyysin.Mutta kun kipu oli kovimmillaan, sitten se jo alkoikin helpottaa, eli kohdunsuu oli viimein auki ja pääsi ponnistamaan.Tämä vaihe ei itselläni ollut kivulias, vähän pitkä kylläkin, tunti kolme varttia.. Kun lapsi viimein tuli, oli alapää paikallispuudutettu, eikä episiotomiaa ja repeytymiä tuntenut.
 
nattula
Ensin olin ammeessa noin 2,5 tuntia. Kuivalla maalla kivut helvetilliset. Sain jotain magneetteja ympäri kehoa mutta ne olivat ihan höpö-höpöä. Ammeessa aukenin 3->9cm ja sieltä sitten ponnistamaan. Sain ilokaasua ja aquarakkuloita (VINKKI: rakkuloiden laitto ei satu yhtään kun hengittää samalla ilokaasua!!!) Ennen episiotomiaa väliliha puudutettiin.
 
Tyttö82
Ilokaasua!!!!Auttoi jonkin aikaa ja sitten lisäksi pcb:n, eli puudute kohdunkaulalle auttoi ehkä 15min. odotin epiduralia monta tuntia, enkä sitten kerennyt saada sitä. Kyllä se kipu oli kamalaa ja ei siinä paljoa silloin vauvaa ajatellut....en kyllä suosittelisi kellekkään mitään kivunlievitystä, vaan jokainen ratkaistkoon sen sitten sillä hetkellä kun se kipu tulee!!!!!
 
tammimami
minulla kesti ensimmäinen synnytys vuonna 1999 melkeen 20h ja sain kohdunkaulanpuudutuksen enkä muuta mutta kyllä sillä pärjäsin :kieh: nyt olisi toinen tulossa ja la 29.01 kun lähtö tulee niin olen ajatellut jos vaikka pääsis amme huoneeseen,edellisestä synnytyksestä jäi niin hyvä mieli siitä kun sai olla vedessä se taisi olla paras kivunlievitys :) :) :)
 
Ensin olin pari tuntia ammeessa ja sen jälkeen ilokaasua... :p Oksensin ennen ilokaasun ottamista koko ajan,mut siihen loppu ku seinään.Että näinki päin...
Epiduraalia en ehtiny saada ku odotin koko ajan vielä kamalampia kipuja eikä niitä sit tullu :wave: Oma vika,kätilö kyllä sitä tarjos moneen kertaan ku olin kuitenki aika tuskanen.
 
jenni86
sain petidiiniä kaks kertaa...sit koiteltiin niit akvarakkuloita...(en suosittele kellekkään) sit sain sen epiduraali piikin ja kyl me piikkejä tonne alapäähänki pisti... :)
 
Jos supparit tuntuu tosi voimakkaasti selässä, on aquarakkulat ihan superia! Laittaminen sattuu ihan järjettömän paljon, mutta helpotus tulee nopeasti. Lisäksi se on täysin lääkkeetön kivunlievitys! Itse halusin rakkulat kolmesti. Lisäksi otin paracervikaalin ja suuret määrät ilokaasua. Oli oikein mukavaa!
 
Ensimmäisen synnytin epiduraalin voimin se kyllä auttoi. Toisessa kysyin kätilön mielipidettä mikä kannattaisi ottaa kun ikokaasu ei enään tehonnut kipuihin suositteli minispinaalia ja se kyllä todella hoiti hommansa :D
 
Minulle laitettiin epiduraalipuudustus, joka ei kylläkään ehtinyt vaikuttaa, koska heti kun lääkäri oli saanut sen laitettua, niin alettiin ponnistamaan. Parhain kivunlievitys oli minulle liikkuminen, jos jouduin makaamaan paikallaan, kuten epiduraalin aikana, oli kipu tosi kova.
 
äiksä83 harmaana
esikoista synnyttäessä sain epiduraalin,
muita synnyttäessä en ehtinyt saada mitään.paitsi tietysti ilokaasua mutta se on kyllä ainakin minulla yhtä tyhjän kanssa..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2005 klo 11:18 Peppi kirjoitti:
Jos supparit tuntuu tosi voimakkaasti selässä, on aquarakkulat ihan superia! Laittaminen sattuu ihan järjettömän paljon, mutta helpotus tulee nopeasti. Lisäksi se on täysin lääkkeetön kivunlievitys! Itse halusin rakkulat kolmesti. Lisäksi otin paracervikaalin ja suuret määrät ilokaasua. Oli oikein mukavaa!
ei se laittokaan niin kauheesti sattunu, kirvelyä enimmäkseen. mulla oli selkä todella kipeä, eikä pelkästään suppareiden takia. kun rakkulat oli laitettu niin selkäkipukin hävis vähäks aikaa.

eka mulle tuotiin säkkituoli, mistä ei ollu kyl mulle yhtään mitään iloa. taistelin sen kanssa jonkun aikaa, kunnes kyllästyin. sitten pyysin päästä ammeeseen ja viihdyinkin siellä vissiin kolme tuntia (voi olla et muistan väärinkin). paikat ei ammeessa kauheesti avautuneet, mut kuivalla maalla en kestäny suppareita. sitten laitettiin ne rakkulat, kokeilin ilokaasuakin, mutta mielestäni se maski haisi pahalle. siitä tuli vaan huono olo. sitten laitettiin kohdunkaula puudutus, joka muistaakseni puhkaisi kalvot.

vinkkini on, että kannattaa olla avoimin mielin ja koittaa hoitajienkin ehdottamia puudutusvaihtoehtoja. ja jos haluat kokeilla jotain tiettyä puudutusta niin siitä kannattaa mainita jo etukäteen, siihen saattaa tarvita anestesialääkärin.
 
Äikiliini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2005 klo 11:18 Peppi kirjoitti:
Jos supparit tuntuu tosi voimakkaasti selässä, on aquarakkulat ihan superia! Laittaminen sattuu ihan järjettömän paljon, mutta helpotus tulee nopeasti. Lisäksi se on täysin lääkkeetön kivunlievitys! Itse halusin rakkulat kolmesti. Lisäksi otin paracervikaalin ja suuret määrät ilokaasua. Oli oikein mukavaa!
Paitsi että ei toimi kaikilla. Selkä ja koko lantio oli tulessa, jolloin aquarakkuloiden laitto tuntui itseasiassa hyvältä, koska silloin keskityin tuntemaan sen kirvelyn. Muuta hyötyä niistä ei sitten ollutkaan...
 

Yhteistyössä