Mitä ruokia pitäisi välttää kun imettää, ettei aiheuttaisi ilmavaivoja vauvalle?

"tiina"
voimakkaat mausteet, sipuli, kaali, pavut, herneet, ruisleipä, kahvi ja suklaa. Joskus myös maitotuotteet äidin ruokavaliossa aiheuttavat lapselle oireita suolistossa. Äidin tupakointi imetyksen aikana aiheuttaa lapselle ilmavaivoja. Samoin äidin käyttämät lääkkeet saattavat olla ilmavaivojen taustalla. Erityisesti rautalääkitys aiheuttaa herkästi ilmavaivoja.


http://www.vapautavatsasi.fi/p30182-vauvan_ilmavaivat.php
 
"vieras"
Mulle neuvottiin neuvolasta, että ensimmäisenä tulisi jättää kahvi, tee ja suklaa sekä kuplajuomat. Ei mitään apua vauvan ilmavaivaongelmaan. Seuraavaksi jätettiin pois palkokasvit ja sipuli. Ei apua. Seuraavaksi olisi pitänyt kokeilla viljatuotteita, maitotuotteita, juureksia ynnä muuta. Siinä vaiheessa neuvolan lääkäri tosin tuumi, ettei enää suosittele ruoka-aineiden poisjättämistä, koska minulla paino tippui jo muutenkin todella nopeasti imetyksen vuoksi. Googlettelin aiheesta ja löysin useammankin kirjoituksen, kuinka nämä ruoka-aineiden vältteyt ovat hyvin harvalla mikään apu ilmavaivoihin, vaan päinvastoin voivat olla paljon vahingollisempiakin vaikuttaessaan maidon määrään (jos äiti siis ei syö riittävästi ja monipuolisesti). Suurin syy ilmavaivoihin on maidon määrä ja "annostelumuoto". Jos äidiltä tulee maitoa runsaasti vauva nieleskelee ilmaa hotkiessaan. Pahinta on jos maito suihkuaa, vaikkakin se onkin se normaali herumistapa, ja sitä tulee runsaasti. Tärkeämpää olisikin siis hoitaa niitä ilmavaivojen aiheuttamia oireita kuin koittaa vaikuttaa maitoon. Kunnon röyhtäytystä, jumppaa ja hierontaa siis vauvalle, ei turhia imetysdieettejä.
 
"annika"
[QUOTE="vieras";25383442]Mulle neuvottiin neuvolasta, että ensimmäisenä tulisi jättää kahvi, tee ja suklaa sekä kuplajuomat. Ei mitään apua vauvan ilmavaivaongelmaan. Seuraavaksi jätettiin pois palkokasvit ja sipuli. Ei apua. Seuraavaksi olisi pitänyt kokeilla viljatuotteita, maitotuotteita, juureksia ynnä muuta. Siinä vaiheessa neuvolan lääkäri tosin tuumi, ettei enää suosittele ruoka-aineiden poisjättämistä, koska minulla paino tippui jo muutenkin todella nopeasti imetyksen vuoksi. Googlettelin aiheesta ja löysin useammankin kirjoituksen, kuinka nämä ruoka-aineiden vältteyt ovat hyvin harvalla mikään apu ilmavaivoihin, vaan päinvastoin voivat olla paljon vahingollisempiakin vaikuttaessaan maidon määrään (jos äiti siis ei syö riittävästi ja monipuolisesti). Suurin syy ilmavaivoihin on maidon määrä ja "annostelumuoto". Jos äidiltä tulee maitoa runsaasti vauva nieleskelee ilmaa hotkiessaan. Pahinta on jos maito suihkuaa, vaikkakin se onkin se normaali herumistapa, ja sitä tulee runsaasti. Tärkeämpää olisikin siis hoitaa niitä ilmavaivojen aiheuttamia oireita kuin koittaa vaikuttaa maitoon. Kunnon röyhtäytystä, jumppaa ja hierontaa siis vauvalle, ei turhia imetysdieettejä.[/QUOTE]

näimpä. meillä autto kuopuksen kansa kun harjoteltiin imuote semmoiseksi ettei hotkinut ilmaa syödessään. se on ihan hyvä vaan että lapsen suolisto tottuu äidin maidon kautta monipuoliseen ruokaan niin ruoat sopii paremmin kun niitä annettaan vauvalle itselle tarjoamaan. vauva oppii kuitenkin melko nopeasti että joka kuplasta ei kannata kauhistua ja pierut lähtee piereskelemällä.
 
"..."
Minä en ole lähtenyt kyllä mitään ruokavaliostani karsimaan. Olen syönyt ja juonut niin kuin normaalistikin, välillä vauvoilla on ollut vähän ilmavaivoja ja välillä ei. Minäkin kannatan kunnon röyhtäytystä ja pierujumppaa. Meillä vauvat on röyhtäisseet parhaiten siten, että olen laittanut heidät mahalleen pötköttämään kunnes röyhtäys on tullut.
 
"..."
mä en välttäny loppujen lopuks mitään.. vaavilla oli ilmavaivoja, vaikka vältti mitä.. eikä mun ruokavaliosta tuntunu löytyvän sitä mikä sen aiheuttaa.. se meni sit ohi ajan kanssa, ja disfatyl (jotain tonne päin) autto jonkun verran :)
 

Yhteistyössä