Mitä peräpukamille kuuluu tehdä ja mitä ne sisältää?

• Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti
onneton
Kiitos vaan kaikille asiallisille vastaajille jo etukäteen. Synnytksestä kohta vuosi, ja nyt ymmärrän että mulla on ehkä peräpukamia. Pääseekö niistä eroon ihan itsekseen, En ehkä kehtaa mennä niitten kanssa lääkäriin.

vieras
no..mulla on ulkoinen pieni peräpukama,kerran kävin näyttämässä lääkärille.oli tosi kipeä ja sanoi että siitä ei pääse muuten eroon kun hirttämällä eli lääkäri "hirttää" sen ja poistaa.
mutta en ole mennyt kun pelkään sitä ja oon rasvaillu hädensä voiteella jota saa apteekista jos ärtyy pahaksi.

pidä maha hyvässä kunnossa,ei saa olla ummetusta,ei ripulia tai peräpukama ärtyy ja tulee kipeäksi ja sitten on vaikeeta olla :(

vieras
peräpukama on pieni kun se ei ole ärtynyt,jos se ärtyy siihen pakkautuu verta ja se tulee isoksi ja tooodella kipeäksi,jos niin käy niin kannattaa muistaa huuhdella alapää jokaisen ulostamisen jälkeen haalealla vedellä.

sh
Valitettavasti et pääse niistä eroon. Voit kokeilla apteekin peräpukamavoiteita, josko niistä apua. Mut jos ovat kovin kivuliaat, niin mene rohkeasti lääkäriin. Usko pois, kyllä ne lääkärit ovat nähneet vaikka mitä! Peräpukamat voidaan "hirttää" tai leikata pois, suosittelen!

google
Ulkoiset ja sisäiset pukamat

Peräpukamat jaetaan ulkoisiin ja sisäisiin pukamiin. Ulkoisten pukamien oireita ovat kutina, kirvely ja tunnettavissa oleva pukamakudos peräaukon seudulla. Myös hematoomia eli verenpurkaumia peräaukon suulla voi esiintyä. Sisäisten pukamien oireita ovat verentulo ulostamisen yhteydessä sekä vakavammissa tapauksissa pukamien pulpahtaminen näkyviin ulos peräaukosta.

Omahoito

Jos pukamat oireilevat, niitä on syytä hoitaa. Kun oireet eivät ole pitkittyneitä (yli 2-3 viikkoa kestäneitä) tai häiritseviä, ei lääkäriin tarvitse ottaa yhteyttä, vaan pelkkä omahoito riittää.

Suolen säännöllinen toiminta on tärkeää saavuttaa. Niin ripuli kuin ummetuskin on haitaksi peräpukamille. Kuidut ja liikunta auttavat pitämään suoliston tasapainossa. Peräaukon hygieniasta on syytä pitää huolta pesemällä peräaukon alue haalealla vedellä, tai ottamalla parin minuutin istumakylpy aina ulostuksen jälkeen. Peräpukamiin on saatavilla myös lääkehoitoa. Apteekeista on saatavissa ilman reseptiä erilaisia voiteita ja peräpuikkoja tilapäiseen käyttöön.

voide
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Valitettavasti et pääse niistä eroon. Voit kokeilla apteekin peräpukamavoiteita, josko niistä apua. Mut jos ovat kovin kivuliaat, niin mene rohkeasti lääkäriin. Usko pois, kyllä ne lääkärit ovat nähneet vaikka mitä! Peräpukamat voidaan "hirttää" tai leikata pois, suosittelen!
ja jollekkin muuten ei sitten käy se hädensä voide.
mulle aiheutti kutinaa tuonne alapäähän missä peräpukama oli kun siveltelin voidetta.
oli aika kauheeta.

vieras
Pukamat on laskimopullistumia joiden sisällä on verta. Hoitoa pidä uloste löysänä, siis runsaasti kuitua ja nestettä, älä tikistä pöntällä, suihkuttele haalealla vedellä, apteekista jotaki reseptivapaata pukamavoidetta voi laittaa jos haluaa esim. Händesan. Eikä niiden vuoksi lääkäriin tarvi mennä jos ei oo hirveen isot ja kivuliaat. Kiusallinen vaiva, mutta hyvin yleinen.

ap
Onko niitä eriasteisia? Mulla tuntuu juurikin esim. kovalla ollessa tosi kivuliaalta, ja välillä silloin kun on löysälläkin.. mutta siis semmosta raapimisfiilistä.. onko pukamia.. ulkonevia ne eivät ole, mutta voiko tuolla sisälläkin olla niitä?

voi olla
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko niitä eriasteisia? Mulla tuntuu juurikin esim. kovalla ollessa tosi kivuliaalta, ja välillä silloin kun on löysälläkin.. mutta siis semmosta raapimisfiilistä.. onko pukamia.. ulkonevia ne eivät ole, mutta voiko tuolla sisälläkin olla niitä?
voi niitä olla sisällä,ne on sitten sisäinen pukama.

juu
ja jos on kovalla niin sittenhän ne juuri on todella kipeitä ja ärsyttäviä.

peräpukamat
Peräpukamat ovat laajentuneita peräaukon laskimoita, ikään kuin suonikohjuja peräaukon sisä- tai ulkopuolella. Oireina voi olla kutinaa, kirvelyä ja peräaukon ärtymistä sekä verenvuotoa. Yleisimpinä aiheuttajina pidetään ummetusta, mutta myös esim. raskauden ja synnytysponnistelujen aikana niitä yleisesti ilmaantuu. Myös ylipainoisilla ja paljon paikallaan istuvilla ne ovat yleisiä.

tytsyjen äiti
Mulla tuli toisessa synnytyksessä jotain pukamien tapaisia, ei tosin kovin pahoja mutta ikävä vaiva! Itse hoidin ihan apteekin reseptittömällä voiteella, ja nyt puoli vuotta myöhemmin on vaiva hävinnyt itsekseen. Kai ne on jotain suonikohjun tapaisia verisuonen pullistumisesta johtuvia, olen käsittänyt niin. Kai aika perinnöllisiä, ja kova vatsa tai useat raskaudet ja synnytykset pahentaa. Ei tästä tainnut apua olla, mutta kohtalotovereita varmaan löytyy. Itsekin olen alle kolmekymppinen, ettei ole edes vanhojen ihmisten ongelma.

mamma
Alkuperäinen kirjoittaja tytsyjen äiti:
Mulla tuli toisessa synnytyksessä jotain pukamien tapaisia, ei tosin kovin pahoja mutta ikävä vaiva! Itse hoidin ihan apteekin reseptittömällä voiteella, ja nyt puoli vuotta myöhemmin on vaiva hävinnyt itsekseen. Kai ne on jotain suonikohjun tapaisia verisuonen pullistumisesta johtuvia, olen käsittänyt niin. Kai aika perinnöllisiä, ja kova vatsa tai useat raskaudet ja synnytykset pahentaa. Ei tästä tainnut apua olla, mutta kohtalotovereita varmaan löytyy. Itsekin olen alle kolmekymppinen, ettei ole edes vanhojen ihmisten ongelma.
minä olen 25 vuotias ja kaksi muksua ja on ollu ekan synnytyksen jälkeen asti tuolla ulkoinen peräpukama.siitä en pääse millään eroon kun hirttämällä.
onneksi nyt ei ole ollut kipeä vähään aikaan.

vv
Tosi kiusallinen vaiva. Ite oon miettiny ihan samaa asiaa, kun synnytyksestä 7kk, ja ne edelleen vaivaa. Joskus täällä kyselinkin asiasta, ni sillon sain vain epäasiallisia kirjoituksia. Kiva lukea välillä näin asiallisiakin ilmoituksia. Ei ne mulla kipeät oo, mutta häiritsee esim. parisuhde elämää. Häpeän ja nolostelen niitä, vaikka mies tietää että ne on eikä niille voi mitään ja se sanoo että ei ne haittaa. mutta mutta... En kehtaa mennä lääkäriin niitten kanssa. Loppu raskauden aikana, ku tuli joitan outoa veristä vuotoa, ni joku tollo lääkäri vaan tuumas mulle tutkimuksessa, että tiiätkö muuten sulla on isoja peräpukamia. Sillon teki mieli potkasta. Mut kait niitten kanssa pitää oppia elämään, vaikka haluis niistä eroon...

ap
täällä tulee kauheesti vastauksia ennen kun ehdin vastata. Mutta siis kerääkö ne jotenkin sitä ulostetta niin että esim. olen syönyt kokojyvätuotteita muutama päivä sitten mutta silti tulee niitä kokonaisia jyviä (yök, anteeksi). Ja voiko pukamia olla vaikka ulostaa päivittäin?
Imetän edelleen voiko se liittyä tähän? Ennen ei ole ollut.. eikä heti synnytyksen jälkeenkään.

ap
Niin ja kiitos kauheesti asiallisista vastauksista :) Taitaa olla fiksua ja ymmärtävää porukkaa liikkeellä.
Niin en ole siis varma onko nämä pukamia, vai mitä ihmettä.
Siis tilanne tosissaan on semmonen että välillä tuntuu semmosta repimisfiilistä. ihankuin kakka repisi peräaukonsuuta mennessään, vaikkei ole kovinkaan kovalla?

vieras
Niin ja kiitos kauheesti asiallisista vastauksista :) Taitaa olla fiksua ja ymmärtävää porukkaa liikkeellä.
Siis tilanne tosissaan on semmonen että välillä tuntuu semmosta repimisfiilistä. ihankuin kakka repisi peräaukonsuuta mennessään, vaikkei ole kovinkaan kovalla?
mulla välillä samanlaista tunnetta,mutta mulla ei ole sisäisiä pukamia todettu.kävin lääkärissä jossa ne tutki.ainoastaan löysivät ulkoisen pukaman.
ei osannut eikä löytänyt oikein selitystä tälle että tunteelle että mullakin repii tavallaan peräaukonsuuta kun ulostan,ei aina mutta joskus.

samma här
Mulla tuntuu samalta. Aivan kuin kakka olis terävä ja se repisi suolta, kun tulee ulos. Hyi että :( Ja jossain vaiheessa tuli verta, reilustikin, kirkkaan punaista. Nyt ei ole tullut. Synnytyksestä on aikaa 3kk. Siis miten sisäisiä pukamia hoidetaan?!

kyselijä
Nyt pakko kysyä kun monta vuotta vaivaa ollut ja jo ennen lapsia, että löydättekö miten helposti itsellenne housuja kaupoista? En voi käyttää yhtään sellaisia mitkä vähänkin puristaa pepusta, jos tuntia pidempään sellaisia pitää, on pukamat tosi kipeät ja huono olo koko päivän... Pitää varmaan sitten löppänähousuja käyttää koko loppuikä. Kävin vaivojen takia lääkärissä ja scheriproctia vain määräsi, sanoi ettei tarvitse mitään muuta tehdä. Olisin tosissani toivonut että edes osan olisi saanut pois. Yksityiselle sitten varmaan pitäisi mennä tai jos olisi työpaikka niin työterveyslääkärille. Äitini pääsi leikkaukseen sitä kautta ja nyt pystyy istumaan.:) Niin, ja minä en meinaa mistään kaupoista löytää sopivia housuja. Kirppikseltä ostin farkut mitkä tuntui hyvältä jalassa kun paikanpäällä kokeilin, kotona pesin ne ja sen jälkeen olivat tiukat...:(

vv
Ylopioston apteekin nettisivulta kun katoin, niin siellä oli peräpuikkona tuota samaista lääkettä, mistä täällä on ollu puhetta rasvana (Händesalva).

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/alphabetproductlist.aspx?letter=h&group=H%C3%84DENSA

puddighinu
Mulla on ollut monta vuotta enemmän javähemmän ulkoisia peräpukamia, synnytyksen jälkeen oli ihan hirveät rypäleet! Lämpimillä suihkutuksilla ja sheriproct peräpuikoilla ja voiteella (yhdessä käytettynä ) ne saa kuriin muutamassa päivässä. Sitten tietty taas kun on maha kovalla niin homma alkaa alusta...

ap
huoh, toivottavasti kaikki muutkin saisivat apuja. Ja itsekkin toivoisin saavani, siis jos sitä on. Ärsyttävää kyllä tämmönen.
Kukaan ei vastannut tuohon, että voiko se kerätä jotain esim. siemeniä niin että niiden läpitulo kestää kauan?

Yhteistyössä