Mitä olisithalunnut tietää synnytyksestä tai sen jälkeisestä ajasta etukäteen?

• Viestiketjun aloittaja gfudjfh
  • Ensimmäinen viesti
gfudjfh
Kun mulle ei kukaan ainakaan maininnut seuraavaa:

- Jos tehdään eppari, kannattaa varata kotimatkalle joku pehmeä tyyny tms. automatkaa varten
- Farkkuja ei voi pitää kun alapää niin kipee/ turvoksissa
- Ei pysty istumaan pariin viikkoon
- Jos tulee kakka synnytyksessä niin ei sitä edes huomaa, joten turha surra etukäteen
- Että suurin osa synnytystarinoista on sellasia sotakertomuksia, että loppujenlopuksi se ei oo niin kauheeta miltä kuulostaa

että epparihaava voi olla niiiin kipeä. kipeämpi, kuin synnytys x5. ja, että lause "kun vauva syntyy ja saa ihanan palkinnon rinnalle kivut loppuu samantien", on ihan potaskaa ja, että alatiesynnytyksestä toipuminen voi olla jopa hitaampaa kuin sektiosta toipuminen.

Että epiduraalin laitto ei satu!

Pelkäsin sitä ihan kamalasti kun monet sanoi sen tuntuvan kamalalta ja sattuvan, minä en edes huomannut sen laittoa, kysyin vaan että koska laitat? Anestialääkäri sanoi jo laittaneensa. :D
Samoin kaverini viime viikolla sanoi että aikoo jättää epiduraalin ottamatta kun se sattuu niin kamalasti kuulemma.

Alkuperäinen kirjoittaja maalla on mukavaa:
Että epiduraalin laitto ei satu!

Pelkäsin sitä ihan kamalasti kun monet sanoi sen tuntuvan kamalalta ja sattuvan, minä en edes huomannut sen laittoa, kysyin vaan että koska laitat? Anestialääkäri sanoi jo laittaneensa. :D
Samoin kaverini viime viikolla sanoi että aikoo jättää epiduraalin ottamatta kun se sattuu niin kamalasti kuulemma.
Mulla kans iha sama! Monet oli pelotellu et sattuu hirveesti, mut mä en tuntenu mitää :D

Että käytä pissatessa käsisuihkua samaan aikaan! Mä muistan kuinka ekan synnytyksen jälkeen puristin rystyset valkosina lavuaarista kiinni pidellen..
Tokan synnytyksen jälkeen mulle kerrottiin tää mainio vinkki. :kieh:

Jälkisuppareista muaki vartettiin tokassa, mut ei tullu mitn.
Kolmannesta vasta alkoki kunnolla paukkumaan ne kivut..
Ja mul kukaan sanonut, enkä mä ees muistanut. :saint:

Ja että se istukkakin täytyy ponnistaa. :D

jatkan kanssa:
-jälkisupparit on ihan kauheet,
-aluks maidon tulo tisseistä tuntuu ihan kauheelta, mut menee ohi onneks,
-synnytyksen jälkeen kannattaa alkaa heti liikkuu, ku pystyy, et suoli alkaa toimimaan (ekan kanssa en tehny, ja kierin sängyssä tuskissa kotona, koska ummetti niin pahasti.)
-imetys pitää vaan sitkeesti OPETELLA (luulin ekaa oottaessa, että se vaan menee silleen et vauva ottaa tissin ja imee)
-eka vesassassa käynti on myös tosi kamala
-ja tosissaan istumisen saa opetella uudestaan

miunmau
miten synnytykset voivatkaan olla erilaisia.
ensimmäisen jälkeen oli alapää TODELLA kipeä muutaman viikon. Ei paljon tehnyt mieli ulos lähteä, kun seisoa ei kärsinyt kerrallaan kuin pienen hetken.
toisen jälkeen olisin halunnut sairaalasta kotiin jo samana iltana, mutta eivät laskeneet. kolme päivää synnytyksen jälkeen kiertelin vauvan kanssa kaupungilla koko päivän.

Tintti83
..., että ponnistamisen pakko ilmeeraa itsestään takapuolen alueella (minä luulin kakkahädän iskeneen kesken kaiken).
..., että jälkitarkastus pitää KELA:n papereita varten käydä tietyssä ajassa (vaikka itsepäiset tikit eivät suostuisikaan millään sulamaan).
..., että särkylääkettä saa ottaa supistuksiin (KUKAAN ei ollut maininnut minulle, että ne toimivat myös supistuskipuihin).

Maria
Joku olisi voinut kertoa etukäteen että ei se aina käy niin kuin Kaksplussalla yleensä: värkki kipeä puoli vuotta ja synnytystä verrataan sotatoimiin. Minä siis istuin jo samana iltana, olin virkeä eikä sattunut minnekään.

Kukaan ei myöskään kertonut että lapsivesi ei mene kerralla vaan sitä tihkuu niin kauan kuin lapsi on kohdussa.

tämä
miten helposti tulee rinta- ja tiehyttulehduksia :/ Jopa kesäkuumalla... Nyt toista odottaessa olen tilannut jo valmiiksi rinnanlämmittimet odottamaan synnytyksen jälkeistä aikaa.

Jälkivuodon määrästä en myöskään tiennyt ja tosiaan se kestää... Voisi verrata, että kun ei yhdeksään kuukauteen ole menkkoja ollut, tulee koko ajan vuodot sitten kerralla ;)

vieras
Mä olisin halunnut valmistautua siihen hormooni myrskyyn ja tunteiden sekavuuteen ja vaihteluun.. Vaikka tuskin niihin voikaan mitenkään valmistautua..

Lisäksi olisin halunnut tietää että imetys sattuu ihan helvetisti ja voi epäonnistua sen takia. Mä luulin että se on vaan vauva rinnalle ja maitoa joko tulee tai ei tule..

Alkuperäinen kirjoittaja Maria:
Joku olisi voinut kertoa etukäteen että ei se aina käy niin kuin Kaksplussalla yleensä: värkki kipeä puoli vuotta ja synnytystä verrataan sotatoimiin. Minä siis istuin jo samana iltana, olin virkeä eikä sattunut minnekään.

Kukaan ei myöskään kertonut että lapsivesi ei mene kerralla vaan sitä tihkuu niin kauan kuin lapsi on kohdussa.

Ja kaikilla ei mene lapsivesi, joillakin se puhkastaan vasta synnytyksessä..
:whistle:
Mä odotin ekasta ku kuuta nousevaa et millo mä lirutan housuihin..

Tintti83
..., että epiduraalin laittaminen supistuksen ollessa pahimmillaan on KAMALAA (asennon pitäminen oli vaikeaa).
..., että ponnistuspakko on jotain sanoinkuvaamattoman järkyttävää, vaikka kipulääkitys olisi vienyt ihan kaiken kivun pois.
..., että synnytyksen jälkeen pitäisi venytellä ihan kuin minkä tahansa urheilusuorituksen jälkeen, tai lihakset ovat sikakipeät seuraavina päivinä.

Maria
Alkuperäinen kirjoittaja salsai:
Alkuperäinen kirjoittaja Maria:

Ja kaikilla ei mene lapsivesi, joillakin se puhkastaan vasta synnytyksessä..
:whistle:
Mä odotin ekasta ku kuuta nousevaa et millo mä lirutan housuihin..
:D Juu ystäväni olisi sanonut tähän ketjuun saman kuin sinä. Miksiköhän neuvolassa ei puhuta näistä?

miunmau
että sitä ponnistuksen tarvetta ei pakosti tule ollenkaan.
itse en vielä kahden synnyttyksen jälkeen tiedä, miltä sen pitäisi tuntua.
kätilö on vaan molemmilla kerroilla sanonut, että nyt ruvetaan ponnistamaan ja siitä se synnytyksen kauhein vaihe on vasta alkanut.

vieras
Joku olis kyllä saanut mainita siitä, miltä maha näyttää vuorokausi synnytyksen jälkeen. Synnytyspäivän jälkeisenä aamuna menin suihkuun ja pelästyin mahaani niin, että soitin hälytysnappia ja itkin hoitajalle, kun luulin että muhun on tullut joku vika. Mulla paistoi ohueksi venyneen vatsanahan läpi suolet, siis niiden ääriviivat piirtyi nahkaan ja niistä sai otettua kiinni... Hyi hitto. Mä olen kyllä tosi laiha, kaikilla ei kuulemma näy mutta joillakin ne suolet lösähtää siihen esille kun kohtu on supistunut ja sisuskalut hakevat taas paikkansa.

Ja synnytyksenjälkeinen ummetus oli kans yllätys, seuraavalla kerralla alan jo loppuraskaudesta syömään luumuja ettei tartte sitten synnytyksen jälkeen yrittää toisesta reiästä punnertaa biljardipalloja.

Yhteistyössä