Mitä olisit halunnut tietää synnytyksestä tai vauvan alkutaipaleesta?

  • Viestiketjun aloittaja "teelikamentten"
  • Ensimmäinen viesti
ok
Sama. Itkin opetellessani imetystä, kun kätilö hörppyytti vauvalle maiton lasista, kun tuntui että vauva tykkäsi jopa muovikupista enemmän kuin minusta, äidistään.

Huh. Rakkaita, mutta raskaita muistoja.
Hetkinen, tätä en olisi halunnut kyllä kuulla etukäteen :D Tietty hormoni-itkeskelystä oli puhuttu, mutta mua masensi vielä lisäksi kamala synnytykseni.
 
"baby blues"
Mulle taas se maidonnousuhormonymylläys aiheutti itkun sijaan naurun, eli hekottelin sitten vedet silmissä osastolla pari päivää kotiinlähtöpäivä mukaanlukien :D
 
1. Sen että on normaalia jos synnytyksen jälkeen hulahtaa litra verta lattialle yhtäkkiä(olin varma et kuolen, kohtu repes tai jotain) tai ei ehkä normaalia mutta ei vakavaakaan..

2. Että vauva ei tunnu heti omalta ja rakkaalta ja että se on ihan normaalia!!

3. Että kakkaaminen on ihan kauheeta tuskaa.

4. Että imetys on ihan tuskaa

5. Jälkisupistuksistakin ois ollu kiva tietää

6. Että on normaalia että vauva nukkuu niin paljon :D

7. Se että voi tulla rintatulehdus jos tissit saa kylmää

8. Se tieto ois lohduttanu mua tosi paljon synnytyksen jälkeen, että se alapää palautuu TÄYSIN ennalleen. En ois kyllä varmaan uskonu vaikka joku ois kertonutkin :)
 
Viimeksi muokattu:
bud
Enpä ollut ajatellut, että istukka synnytetään erikseen. Olin kyllä kuullut jotakin sinne päin, mutta että ihan käytännössä.

Kamalin shokki on kyllä ollut kakalla käynti synnytyksen jälkeen. Kukaan ei ollut kertonut, miten vaikeaa se on, eikä missään kirjassa mainittu. Toisella kerralla osasin varata kotiinkin luumuja yms ja sairaalassa sain helpotusta ajoissa.
 
[QUOTE="...";25471143]Mä olisin halunnut tietää sen, että kaikki vauvat eivät vain syö ja nuku ja että jotkut vauvat voivat olla vaativia ilman mitään erityistä syytä.[/QUOTE]

Sama juttu. Tiesin kyllä että vastasyntyny nukkuu paljon jne...Sitä en tienny miten vähän se voi nukkua jo vastasyntyneenä ja miten tyytymätön olla...
 
yllätyin minäkin
[QUOTE="vierailija";25471535]Jälkivuodon määrä oli yllätys ja se oli yllätys kuinka lujaa se vastasyntynyt tarttui suullaan rintaani kiinni! Olin jotenkin ajatellut mielessäni, että semmoinen pieni imisi jotenkin hennosti, mutta imu olikin ihan valtava :D[/QUOTE]

sama täällä. Jälkivuotoon ei eka päivinä auttanu mikää, aina tuli yli. Ja rinnanpäät olivat iha järkyttävän kipeät pari eka viikkoa.. Haavoilla ihan.
 

Yhteistyössä