Mitä neuvoja sait äidiltäsi kuukautisten suhteen? Miten kerroit asiasta äidillesi?

• Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
Joskus kun olin alle 10v, äiti sanoi, että muutaman vuoden päästä alkaa menkat. Sitten ei mitään. Kun olin 11v ne alkoi ja sanoin siitä. Eipä muuta, tiesin missä siteitä oli. Sen koommin ei puhuttu asiasta.

En kaivannut mitään erityistä valistusta. 14v aloin ostaa omilla rahoilla tamponeita.

"vieras"
En ole koskaan kertonut äidilleni. Eikä äitini koskaan valistanut minua mitenkään kuukautisista. Koulussa viidennellä luokalla selvisi mitä ne ovat ja kouluterkka kävi luokassa luennoimassa että mitä on siteet ja tamponit.

En saanut viikkorahaa eikä meillä ollut vessassa siteitä, joten talouspaperivirityksillä pärjäsin minäkin.

"heips"
Ei mitään puhetta siteitten vaihdoista, hygieniasta, alapesuista.
Olisin halunnut niin kysyä äidiltä niistä, mutta en kehdannut! Meillä ei ollut vessassa mitään bide-suihkuja. Vasta parin kuukauden kuluttua hokasin, että vien vessan alakaappiin tyhjän tiskiainepullon ja laitan sinne lavuaarista vettä, sillä saan tehtyä alapesut kun vaihdan siteitä. Siihen asti vaan yritin pyyhkiä märillä papereilla.
Mitkä alapääpesut? Ei mulla ainakaan oo sellaiseen koskaan ollu tarvetta. Suihkussa käyn joka päivä ja se riittää mulle myös menkkojen aikaan. Mutta viimeiset vuodet olenkin käyttänyt kuukuppia ja sitä ennen pääasiassa tamponeja (mutta siteitä kuitenkin teininä)

"nenne"
Tiesin jo kaiken ennen kuukautisten alkua: vanhemmat ostivat kirjallisuutta, luin nuortenlehtiä ja mainoksia muualtakin. Kavereiden kanssa juteltiin avoimesti kuukautisasioista ja tilattiin lehdistä leikatuilla kupongeilla ilmaisia näytteitä, niiden mukanakin tuli tietoa. Kun koulussa puhuttiin kuukautisista, tiesin jo kaiken kerrotun.

Äiti kommentoi kuukautisten alkua hyvin ohimennen, ei jutellut niistä juuri mitään. Osti paksuja, vaippamaisia siteitä kaappiin, piti erikseen pyytää pienempiä ja ohuempia sekä tamponeja. Aloin itse aika pian ostaa omat siteeni.

Yhteistyössä