Mitä mun pitäis tästä ajatella - mies ja isyysvapaa...

• Viestiketjun aloittaja sanni.
  • Ensimmäinen viesti
sanni.
Meillä kävi niin, että miehen piti (mun mielestä) pitää toisen lapsemme synnyttyä isyysvapaata se täydet 3 viikkoa (LA:an alle viikko) ja tänä aamuna tuo sitten täräytti, että pitää kaksi viikkoa : / Ihmettelin aikani, kun ollaan koko ajan puhuttu kolmesta viikosta, kunnes tajusin, että mies aikoo säästää tuosta viikon syksylle hirvenmetsästyslomaksi. Tästä kun kysyin, niin sanoi, ettei (muka) ole mitään suunnitellut, mutta tunnen mieheni liian hyvin, että olisin tuon uskonut.

Töihin lähtiessä huusi mulle nyt sit naama punaisena, että miks en enää puhu hänelle. En mä pysty, kun olen äärimmäisen pettynyt ja mua itkettää. Luulin, että opetellaan tähän perhe-elämään uudestaan yhdessä. Ja aiemmin sanoin, että jos haluaa pitää osan "kesälomana" niin sekin sopii, että saadaan perheaikaa. Mutta nyt mies ottaa itselleen harrastuslomaa mun selkänahasta, sillä tiedän, kuka hoitaa silloin kodin ja lapset.

Yritti vielä sanoa, että saa isyysvapaata kaksi viikkoa, mutta ei voi pitää paikkaansa, sillä sehän on lakisääteistä! Ja lisäksi aiemmin sanoi, että vapaa on töissä ok.

Oonko mä nyt hirveä ihminen ja ylireagoin, vai onko ihan aiheesta? Tuntuu pahalta, ettei ole (mun mielestä) ilmaissut tarpeeksi selvästi aikeitaan (jos ollenkaan). Mua masentaa enkä todellakaan ole juttelutuulella, mutta nyt sain haukut siitäkin. Olen äärimmäisen loukkaantunut ja tuntuu, että se vei musta kaikki loputkin mehut. En pelkää pärjäämistäni kahden lapsen kanssa, mutta suututtaa, kun mies on antanut mun olla koko ajan siinä uskossa, että on kolme viikkoa kotona (ja tiedän varmasti, että on tiennyt mun uskovan niin).

Harmittaa niin vietävästi :'( Silti olis saatava ittensä tästä sohvalta ylös ja aloitettava arki taas tuon esikoisen kanssa.

"vieras"
Meillä mies piti toisen lapsen syntymän jälkeen isyysvapaata viikon ja säästi loput. Viikon piti taas noin kuukausi sitten, kun minä olin lasten kanssa pois kotoa, sai siis olla omassa rauhassa, ts. levätä.

Eihän tuo kivalta kuulosta, jos mies käyttää isyysvapaastaan osan hirvimetsällä toisten ukkojen kanssa mutta saattehan te ainakin sieltä sitten lihaa :)

sanni.
Olen varma, että aikoo pitää hirvestyslomaa. Tunnen mieheni - on pitänyt sitä tavalla tai toisella joka syksy. Nyt kun on uusi työpaikka, ei ole kesälomia, joita voisi säästää syksyksi. Ja nyt musta tuntuu pahalta, kun koen, että purkaa huonon omatuntonsa asiasta huutamalla mulle. Kun tosiaan pitäisi synnyttää pian niin en kaipaisi nyt mitään ylimääräistä...

[QUOTE="mies";28382649]Kyllä.

Olet kuvitellut koko hirviloman, miehesi ei ole sellaista vielä ehdottanut. Mutta koska käyttäydyt kuin idiottii, niin voi vielä edottaakin.[/QUOTE]

Jos ap pyytää anteeksi ylireagointiaan ja vääriä syytöksiä ja mies viettää tuon syksyisen lomaviikon perheensä kanssa hirvireissun sijaan niin kaukkihan on hyvin. Eli pahoittelut vaan miehelle ja mies pitää huolen ettei todellakaan mieti mitään hirviretkiä.

"vieras"
Minun isäni oli aikoinaan onnellinen kun syntymäni meni syksyllä yli pari viikkoa ja sattui juuri hirven metsästyskauden alkuun :D

Mutta ap:n kysymykseen... Eikö se ole ihan sama, jos mies pitää tavallista lomaa sitten hirvenmetsästys kauden alussa? Kirjoita miehellesi sähköpostiviesti samoilla ajatuksilla miehellesi kuin mitä tänne. Siinä saa mies ajatella työpäivän ajan asioita. Voisiko mies pitää isyyslomaa pari viikkoa heti vauvan syntymän jälkee ja toisen viikon kesäloman yhteydessä?

Meillä mies piti kaksi viikko isyyslomaa tammikuussa ja sitten jo rakkaus työhön vei mennessään... Grrrrr.. mut toisaalta se kaksikin viikkoa riitti meille ja arki kahden pikkuisen (ikäero 1v7kk) kanssa alkoi rullaamaan. Kolmannen viikon mies pitää kesällä kesälomien yhteydessä. Tänä vuonna meillä ei tainnut tulla hirvenmetsästyksestä mitään kun kanta on niin huono alueella (jes!)..

Omalle kohdalleni ajateltuna en näe tuossa mitään ongelmaa. Siis ainoastaan jos on suunnitellut sinun selkäsi takana, sehän on tietysti ikävää. Mutta ymmärrän hyvin että tuollainen harrastus vie sen viikon syksyisin, ihan samalla tavalla kuin minun mieheni kalastusreissut Pohjoiseen. Ei kahden lapsen kanssa niin hankalaa ole etteikö viikkoa pärjäisi. Ja soisin kyllä miehelle tuollaisen loman, vastaavasti voit itse järkätä jonkun reissun varmasti itsellesi?

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
"Vieras"
No yhdessä pitäisi sopia joo, mutta toisaalta sä olet ilmeisesti kotona koko ajan ja mies käy töissä. Nyt hänellä mahdollisuus ns. ylimääräiseen lomaan ja haluaisi tehdä jotain silloin.
Ymmärrän siis miestäkin.

Vähän nyt ylireagoit "pitäisi synnyttää, enkä kaipaa mitään ylimääräistä", mikä siinä synnyttämisestä niin ihmeellistä on? Kautta aikojen naiset on synnyttänyt, eikä ole mitään lomia ollut.

vieras#7
Ap kerkesitkin jo vastata välissä, että muita lomia ei ole nyt kertynyt. Minä tunnen tuon mies tyypin mikö sinulla on... Pidä vaan puolesi asiassa. Mököttäköön mies, mutta pidä pintasi äläkä pyytele anteeksi! Hirven metsästyskausi on joka vuosi syksyllä.. Oman lapsen syntymää ei ihan joka vuosi tapahdu (ainakaan kaikilla).

Itse olen ainakin todennut että mies antaa arvoa sille että pääsee niille reissuilleen, varmasti (ainakin sinun pitäisi saada) takaisin sitten siitä edestä! Kun välillä pääsee lempiharrastuksen pariin ja irti arjesta ja kotiympyröistä, sitä jaksaa paljon paremmin arjen pyöritystä ja saa ihan eri tavalla intoa lastenhoitoonkin jne. Ainakin itse koen niin. Miten kaikki yksinhuoltajat pärjää? Viikko on vain viikko!
Minua ei ainakaan houkuttelisi ajatus siitä perheviikosta jos mies olisi sisimmässään halunnut mieluummin olla passissa ja olisi sydämessään katkera kun olisin häntä kieltänyt.

"vieras"
onnistuisiko, jos isyysloman vikan viikon ajottaisi hirvenmetsästyskauden alkuun niin, että loma alkaa 3-4 päivää ennen metsästyksen alkua ja loppuloman mies saisi kirmata metsissä hirvien perässä?

"vieras"
Kyllä mä hyväksyisin, että mies käyttäisi yhden isyyslomaviikon harrastusreissuun, mutta siitä en tietenkään tykkäisi, jos "salaa" sellaista suunnittelisi. Kyllähän sellaiset pitäisi heti alusta pitäen avoimesti puhua ja suunnitella. Mutta jos nyt ymmärsin oikein, miehelläsi ei ole ollenkaan kesälomaa tänä vuonna. Sen huomioiden pitäisin ihan hyvänä vaihtoehtona, että käyttää yhden isyysloma viikon hirvikaudella. :)

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
"jeps"
Sano sille että ihan sama sitten koska pitää loman, mutta silloin saa viettää aikaa perheen kanssa. Voit vielä vihjata, että ei ehkä siis kannata pitää vapaata samaan aikaan hirvestysloman kanssa kun ei pääse sitten metsälle.

"vieras"
En näkis tuossa ongelmaa. Kaksi viikkoa perheelle, viikko itselle. Sinä voit sitten, kun vauva kasvaa, ottaa viikon itsellesi ja mies hoitaa lasta.

Tai meillä tuo toimis ilman riitoja. Tosin ollaan käyty niin kova elämänkoulu jo, että pienet asiat ei voi tätä kaataa.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="vieras";28382716]:LOL:

Meinaat, että mies sitten vuorostaan on kotona parin lapsen kanssa, että vaimo pääsee viikoksi reissuun ilman lapsia?

:LOL:[/QUOTE]

Tuota 50/50 ajattelua en ymmärrä. Että just jetsulleen pitää saada samat asiat ja ajat, tunti tunnista.
Kai ap voi järkätä jonkun tyttöjen viikonlopun tms. itselleen tai jotain. Tai vaikkapa aloittaa säännöllisen harrastuksen joka vie aikaa joka viikko tietyn verran.
Itse olen ainakin päässyt reissuun eikä ole ollut mitään ongelmaa. Se vain on ihmeellistä että ei katsota sitä asiaa mitä mennään tekemään! Jos miehellä menee esim. meillä jo kaksi kokonaista päivää pelkkään matkustamiseen niin ei sinne parin päivän takia kannata edes lähteä vaan 5-7 yötä on oikein hyvä aika. Loppuajasta ehtii jo kivasti ikävä tulla ja sittenhän sitä taas on ihana saada kulta kotiin hempeilemään. Joskus pieni ero tekee hyvääkin suhteelle.

"mies"
Minua ei ainakaan houkuttelisi ajatus siitä perheviikosta jos mies olisi sisimmässään halunnut mieluummin olla passissa ja olisi sydämessään katkera kun olisin häntä kieltänyt.
Ihmiset ovat erilaisia. On myös olemassa sellaisia ihmisiä, jotka nauttivat toisten kontrolloimisesta ja saavat mielihyvää siitä että saavat nujerrettua ihmisen vapaan tahdon.

"Hiphei"
[QUOTE="vieras";28382716]:LOL:

Meinaat, että mies sitten vuorostaan on kotona parin lapsen kanssa, että vaimo pääsee viikoksi reissuun ilman lapsia?

:LOL:[/QUOTE]

Ap, tosi törkeästi tehty :/

Meillä mies hoitaa ihan samalla lailla lapsia(4kpl) kuin minä.
Aikuinen kun on ja ei jälkeenjäänyt..
Teen 1-2 reissua kavereitten kanssa vuodessa, 4-8vrk oon poissa :)

"vieras"
Onko ap sinulla mahdollisuus myöhemmin samanlaiseen irtiottoon perhearjesta kun miehellesi on tuo hirvenmetsästys ajat?? tarkoitan sitten kun miehelle on lomia kertynyt nykyisestä työstä? Jos mies nyt käyttää hirvenmetsästykseen yhden viikon isyyslomista niin sopikaa, että sinulla vastaavasti on samanlainen viikko tulossa myöhemmin esim. ensi keväänä.

Minä olen lähdössä vuoden päästä keväällä kylpylään yksin ainakin neljäksi päiväksi kunhan saan tämän imetyksen päätökseen... :) mies- ja lapsivapaalle... Aaaaah!

• Tykkää
Reactions: Zucchini
"Eee"
Tämä on sellainen asia, ettei tähän pysty ulkopuolinen ottamaan kantaa, kun ei tiedä, miten teillä on kaikki järjestelyt muuten hoidettu.

Jos perhe-elämä on kaikin puolin tasapainossa, molemmat vanhemmat kantavat vastuunsa lapsista jne. niin mun mielestäni ei ole kohtuutonta mieheltä toivoa kesä-syys-kaudelle yhtä viikkoa harrastuslomaa. Siis jos tosiaan tilanne on se, että mies on uudessa työpaikassa, eikä hänellä siksi ole kesälomia.

Sitten taas, jos tilanne on se, että elämä ei ole tasapainossa ja äiti on helisemässä koliikkivauvan ja uhmaikäisen kanssa ja kaikki voi pahoin, jne. niin tilanne on mun mielestäni sellainen, että harrastelomaa tärkeämpää on huolehtia perheen jaksamisesta kokonaisuutena.

Ap, keskustele miehen kanssa rauhallisesti. Älä syyttele ainakaan mistään, mitä mies ei ole vielä edes tehnyt/sanonut ääneen. Älkää tehkö kärpäsestä härkästä.

Tsemppiä synnytykseen ja uudenlaiseen elämään kahden äitinä! Mun täytyy sanoa, että olin yllättynyt siitä, että toisen muksun syntymä mullisti meidän perhe-elämää melkein yhtä paljon kuin ekan muksun syntymä. Onneksi mies oli osannut ennakoida tuon mullistuksen oikeastaan paremmin kuin minä. :)

Yhteistyössä