Mitä mieltä?

Minä olen lueskellut tätä palstaa ja jäin miettimään, että kuinkakohan tuo on.
Jossain keisarinleikkauksen saa, jossain ei.

Eli oletteko sitä mieltä että lääkäri osaa tunnistaa näistä lukuisista synnytyspelkoisista juuri ne, jotka tarvitsevat keisarinleikkauksen ja osaavat jättää ilman leikkausta eli siis synnyttämään oikeat tapaukset, ne joiden pelko ei ole todellista tai riittävän suurta?
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2006 klo 17:42 Saara kirjoitti:
synnyttämään oikeat tapaukset, ne joiden pelko ei ole todellista tai riittävän suurta?
Takerrunpa tuohon pelkosektion saaneena. En usko että kukaan niin isoa operaatiota haluaa tehtävän vain "huvikseen", eli että näyttelisi pelkäävänsä. Ja pelon suuruuttakaan mielestäni kukaan ei ole pystyvä mittaamaan.
Mutta pelkoja on ERILAISIA ja kohdistuvat erilaisiin asioihin, toisiin pelkoihin (ja tietty toisilla ihmisillä) auttaa juttelu ja riittää kun käy esim. tarpeeksi useita keskusteluja kätilön tai psykologin kanssa. Tai kun synnytyksestä tehdään paperille suunnitelma jos se auttaa.

Mutta sitten on meitä joita ei auta vaikka jaariteltaisiin maailman ääriin asti ja vakuuteltaisiin alatiesynnytyksen turvallisuudesta vastaan sektion vaarat.
Näin minä tämän pelkopoliasian näen, mutta VARMASTI on poli/lääkäri/kätilökohtaisia eroja, jolloin pelkopolin "teho" ei ole toivottu.
Mutta oma mielipiteeni (ja HUOM. vain minun mielipiteeni) on, että omalla käyttäytymisellä/suhtautumisella voi aika paljon vaikuttaa tulokseen. Eli jos on todella epävarma siellä, eikä osaa tai saa sanonuksi tarpeeksi painavasti omia toiveitaan, niin voi löytää itsensä siitä tilanteesta että menee alatiesynnytykseen vähän vastahakoisesti.
Tämän kuvan olen saanut joidenkin kirjoituksista täällä.
 
Samaa olen miettinyt.
Ja onko olemassa lääkäriä joka sektiota pelon vuoksi suosittelisi? Kun tuntuu, että aina sektioon päädytään kun sitä vain tarpeeksi "vaatii".
Sanooko kukaan lääkäri, että kyllä minä nyt sinut mieluiten leikkaisin noilla peloilla? Vai onko vastuu ja päätös aina pelkosektiossa potilaalla?
 
Huuli pyöreänä
Niin, miten nuo lääkärit erottavat ne jotka todella pelkäävät ja tarvitsevat sektion noista pelon kaapuun kääriytyneistä viekkaista naikkosista jotka tavoittelevat sektiota väärin perustein kalenteriinsa paremmin sopivana.
Big Smile


Vakavasti,
Taitaa olla niin että on niitä jotka tietää mitä haluaa ja seisovat päätöksensä takana, vaativat ja saavat sektion. Mikä on oikein.
Sittten on niitä joita johdatellaan, kun ovat epävarmoja. He voivat tarvita sektiota yhtä kipeästi kun joku sen "saava". Mutta eivät osaa ilmaista kantaansa, jaksa pitää päättään, vaan uskovat että kyllä lääkäri tietää paremmin.

Itsehän se on päätettävä. Ja silloin pystyy elämään tasapainossa itsensä kanssa. Joku täällä joskus kirjoitti että hänen manipuloitiin alatiesynnytykseen. Ei ollut mukavaa luettavaa sekään.

Mutta toki on noitakin sairaaloita ja lääkäreitä jotka eivät anna sektiota kenellekään. Mutta silloinhan potilas joka sektion haluaa hakeutuu toiselle lääkärille. Second opinion. Tai jopa toiseen sairaalaan, jos se on mahdollista.
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2006 klo 20:13 Vieras kirjoitti:
Vai onko vastuu ja päätös aina pelkosektiossa potilaalla?
Näin ainakin soisi olevan! Siis ainakin sen jälkeen kun kaikki sektion riskit on kerrottu ja potilas nämä ymmärtänyt, pitäisi mielestäni odottavalla olla sen verran päätösvaltaa oman kroppansa ja vauvansa puolesta.
 
Toinen pelokas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2006 klo 20:25 Huuli pyöreänä kirjoitti:
Niin, miten nuo lääkärit erottavat ne jotka todella pelkäävät ja tarvitsevat sektion noista pelon kaapuun kääriytyneistä viekkaista naikkosista jotka tavoittelevat sektiota väärin perustein kalenteriinsa paremmin sopivana.
Toivottavasti ammattitaitoiset lääkärit ja kätilöt erottavat tällaisen henkilön, mikäli niitä löytyy! :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2006 klo 20:47 Toinen pelokas kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2006 klo 20:13 Vieras kirjoitti:
Vai onko vastuu ja päätös aina pelkosektiossa potilaalla?
Näin ainakin soisi olevan! Siis ainakin sen jälkeen kun kaikki sektion riskit on kerrottu ja potilas nämä ymmärtänyt, pitäisi mielestäni odottavalla olla sen verran päätösvaltaa oman kroppansa ja vauvansa puolesta.
Tavallaan soisi, mutta jääkö silloin ilman ne jotka eivät nosta meteliä ja vaadi? En ole kuullut, että missään muussa tilanteessa potilas itse joutuisi tekemään päätöksen hoidostaan. Pystyykö kukaan lääkäri näkemään pelon riskinä synnytykseen? Niin suurena riskinä, että suosittelee sitä. Entä onko tilanne tasapuolinen jos potilaalle kerrotaan vain sektion riskit? Mitkä ovat alatiesynnytyksen riskit jos äiti pelkää? Pelko luokitellaan lääketieteelliseksi syyksi. Missä ovat nämä lääkärit jotka sitä toteuttavat käytännössä eikä vain sysää vastuuta potilaalle? Entä missä muussa leikkauksessa potilas saa kuulla sellaiset pelottelut mitä sektiossa? "Sektion riskit", sanotaan... Niinpä, elämä on...
En tiedä ymmärsikö tästä nyt kukaan mitä haen takaa... :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2006 klo 21:33 Vieras kirjoitti:
Minä luulen että jokseenkin ymmärrän mitä ajat takaa (alla).
Mutta luulen myös että monissa sairauksissa (syöpä jne.) vastuu ja päätös jää potilaalle, potilas sen valitsee. Lääkäri voi vain suosittaa. Lääkärihän on OIKEASTI vain neuvonantajan eli asiantuntija roolissa. Ei päättävä henkilö. Potilas itse on "presidentti" jos tälläinen vertauskuva rähän sopii.

Se asia taas että potilasta pelotellaan sektiosta ja jätettään muutekin pelkonsa (alatiesynnytys) kanssa vielä kamppailemaan sektionkin peloista ilman minkäänlaista tukea, (useinkaan lääkärit ei anna tukea,vaan on vihaisia sektiota haluaville/saaneille) on sitten pohtimisen arvoinen asia. Ei tuo kylmyys ja kovuus jota lääkäreiltä saa ainakaan lisää luottamusta, vaan vakuuttaa siitä että itse on tiedettävät ja osattava. Lääkäri siinä prosessissa (jonka käy läpi, joutuu käymään läpi yksin ) kutistuu kyllä muurahaisen kokoiseksi.
Tavallaan soisi, mutta jääkö silloin ilman ne jotka eivät nosta meteliä ja vaadi? En ole kuullut, että missään muussa tilanteessa potilas itse joutuisi tekemään päätöksen hoidostaan. Pystyykö kukaan lääkäri näkemään pelon riskinä synnytykseen? Niin suurena riskinä, että suosittelee sitä. Entä onko tilanne tasapuolinen jos potilaalle kerrotaan vain sektion riskit? Mitkä ovat alatiesynnytyksen riskit jos äiti pelkää? Pelko luokitellaan lääketieteelliseksi syyksi. Missä ovat nämä lääkärit jotka sitä toteuttavat käytännössä eikä vain sysää vastuuta potilaalle? Entä missä muussa leikkauksessa potilas saa kuulla sellaiset pelottelut mitä sektiossa? "Sektion riskit", sanotaan... Niinpä, elämä on...
En tiedä ymmärsikö tästä nyt kukaan mitä haen takaa... :headwall:

[/quote]
 

Yhteistyössä