Mitä mieltä tästä? leikkipuistoetiketti-asiaa..

  • Viestiketjun aloittaja puiston tyranniko?
  • Ensimmäinen viesti
puiston tyranniko?
Olen osunut muutamaan kertaan naapurissa asuvan äidin kanssa samaan aikaan puistoon. Hänellä 5-vuotias, minulla 2-vuotias tyttö. Tämä naapurin lapsi kantaa aina ison läjän leluja kotoaan sinne puistoon, ja levittelee ne minne sattuu. No, minun lapseni tietysti leikkisi niillä mielellään, kun niitä siellä puistossa on. (On toki muitakin leluja, omia ja muiden.) 5-vuotias nostaa aina kovan metelin "EI SAA KOSKEA NIIHIN; IRTI; NE ON MINUN!", jos lapseni ottaa maasta vaikkapa tytön tuoman ponin.

Naapurin äiti ei kommentoi tilannetta mitenkään. Eikä mitään muutakaan kyllä, tytöllä hyvin vapaa kasvatus. Olen sitten itse ystävällisesti sanonut tytölle että jos ei halua antaa muiden leikkiä omilla leluillaan, ne on vietävä omaan pihaan tai pidettävä jossain pussissa, muutoin toisetkin saavat niillä leikkiä.

Oikein vai väärin?
 
tr
mun mielestä ei ole sun asia sanoa tytölle että muutkin saavat leikkiä hänen leluillaan.itse tossa tilanteessa jos olisin tuo naapurin äiti antaisin muidenkin lasten leikkiä oman lasteni leluilla.
 
Omalle lapselleni opetan, että vaikka puistossa on leluja niin ne eivät ole hänen. Ei ole mitään ongelmia tämän suhteen.

Tuntemattoman lapsen kanssa ei tartte leluja jakaa, jos ei hänen kanssansa leiki. Sehän on selvä. Haittaako sinua siis se, että toinen muksu levittelee lelunsa minne sattuu?

Omat lelut saa tuoda leikkipaikalla ja niitä ei tartte pitää pussissa. Eihän niillä voi muuten leikkiä. Mutta toki ei tartte jättää minne sattuu.
 
oooo
Et voi käskeä toisen lasta antamaan leikkimään leluillaan mutta voit sanoa äidillensä että hankalaa valvoa omaa lasta joka on niin pieni, kun 5v:n lelut on ihan levällään puistossa. Luulisi nyt jotenkin suoraan kommenttiin reagoivan?
 
Jos lelut puistoon tuodaan ja niitä levitellään nähtäville on päivänselvää että niillä saa muutkin leikkiä. Ja kädestä ei saa toiselta ottaa, vaikka oma lelu olisikin, musta niitä käytetään ihan samoin kun yleisiäkin leluja.

Tietenkin sitten kun kotiin ollaan lähdössä niin lelut saa käydä pyytämässä mukaan :)

Musta sä et oo yhtään tyranni. Mutta en kyllä tiedä miten tän sille toiselle äidille selittäisi...
 
No en tiedä onko oikein vai väärin, mutta mun mielipide on se että jos lapsi haluaa ettei hänen leluilla leiki kukaan muu, niin hän saa sitten leikkiä yksinään niillä omassa pihassaan. Ei voi tuoda puistoon tai yhteispihalle. Kyllä noin ison jo pitäisi ymmärtää, että toisetkin on otettava huomioon. Minä tuon tytön äitinä sanoisin lapselle näin.

Mutta toisaalta itselläni on vielä pienet lapset, poitsua tietysti kiinnostaa puistossa muiden lelut enemmän kuin omat. Mä oon kysynyt aina että saako leluilla leikkiä, jos/ kun poika kiinnostuu jostain mikä ei hänen ole. Ei ole vastaan tullut sellaista lasta tai äitiä, joka ei antaisi muiden leikkiä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Omalle lapselleni opetan, että vaikka puistossa on leluja niin ne eivät ole hänen. Ei ole mitään ongelmia tämän suhteen.

Tuntemattoman lapsen kanssa ei tartte leluja jakaa, jos ei hänen kanssansa leiki. Sehän on selvä. Haittaako sinua siis se, että toinen muksu levittelee lelunsa minne sattuu?
Ei haittaa. Tarkennan vielä, että se puisto on meidän taloyhtiön, täällä paljon lapsia ja tuolla on meidän kaikkien leluja joita kaikki saavat käyttää.
 
Hmm... Mä vien aina puistoon leluja, ja aina niitä saa tarpeen tullen lainata muutkin. Ja saatan itse kysellä muiden äideiltä, jos meidän muksut leikkisi jollain vapaana olevalla ämpärillä, joka ei ole meidän, ett saako..

Tavallaan mä olen sitä mieltä, että sellasia leluja mitä ei oo tarkotus jakaa, ei ehkä yleisiin puistoihin kandee viedä. Mutt taas toisaalta, onhan ne omia..
 
äiti
mun mielestä kuuluu kysyä tältä kyseiseltä lapselta tai äidiltä saako leluilla leikkiä, ei se tarkoita jos lapsi ottaa omia leluja puistoon että ne ovat silloin kaikkien käytettävissä siis minä en ainakaan tykkäisi jos toiset ottaisivat ilman lupaa meidän leluja jos/kun ne menisivätkin rikki, luvan kanssa on aina eri asia
 
sd
Olen eri mieltä! Lupa tarvitsee kysyä saako toisen leluilla leikkiä (ulkona)
Tuossa meidän hiekkiksella on usein toisten leluja, ja niillä ei saa leikkiä jos lupaa ei tule.
Yhden naapurin kanssa on tosin sovittu että heidän "traktorilla ja mopoilla" saa ajella, mutta niitäkään en tytölle antanut ennen kuin naapurin täti itse sanoi että niitä saa lainata.
En minäkään pitäisi että kun olen tyttöni kanssa hiekkiksella, joku toinen lapsi tulisi ja vain ottaisi tyttöni leluja. Lupa pitää pyytää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei haittaa. Tarkennan vielä, että se puisto on meidän taloyhtiön, täällä paljon lapsia ja tuolla on meidän kaikkien leluja joita kaikki saavat käyttää.
Siis naapurin lapsi leikkii periaatteessa omassa pihassaan vielä? Eikö uloskaan saa tuoda leluja, jos ei niitä jaa...

Anteeksi nuiva asenteeni. Toki jos naapurin lapsi surutta lainaa muiden leluja, niin omat toki menee jakoon vastavuoroisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Siis oletteko tosissanne? Jos lapsella on lapio, auto ja ämpäri mukana, niin autolla saa leikkiä kuka tahansa leikkipuistossa, jos omistaja leikkii hetken lapiolla :eek:
No jos leluja on noin vähän mukana ja niitä pitää siinä omassa leikissään niin silloin ei tietenkään saa toinen siitä ottaa. Mutta jos auto on leikkimättömänä toisessa päässä hiekkalaatikkoa ja lapsi ite leikkii lapiolla ja ämpärillä niin kyllä sillä autolla saa silloin joku toinen leikkiä.

Jos ei halua lelujaan jakaa niin sitten pitää laittaa se auto reppuun tai vaikka muovipussiin kun leikkii lapiolla.

Näin mun mielestä.
 
joopa joo
Minustakaan ei ole sinun tehtävä vieraana ihmisenä mennä määräämään kuka tuon lapsen leluilla saa leikkiä.
Outoa se kyllä on jos joku tuo ne puistoon mutta ei anna muiden niillä leikkiä,mutta sinä et voi sitä märätätä ja pakottaa muidenkin saada niillä leikkiä.
Kaikki lapset jos aikuisetkaan ei tykkää että niiden leluilla leikitään.Ja kyllä minusta olisi ihan kohteliasta siellä puistossa kysyä lapselta kellä leluja että saadaanko mekin näillä leikkiä? Kuin se että oletetaan suoraan niihin leluihin olevan lupa.
Meidänkin lähipuistossa on muutamat perhepäivähoitajat jotka kantaa kasan leluja mutta ei niillä muiden lapset saa leikkiä.En minä heille voi mennä latelemaan sääntöjä että pitäkää lelunne sitten pussissa,enhän minäkään koko puiston muksuille anna karkkia jos sitä taskussani on ja omilleni annan suun makeaksi.

 
OMG
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Siis oletteko tosissanne? Jos lapsella on lapio, auto ja ämpäri mukana, niin autolla saa leikkiä kuka tahansa leikkipuistossa, jos omistaja leikkii hetken lapiolla :eek:
No jos leluja on noin vähän mukana ja niitä pitää siinä omassa leikissään niin silloin ei tietenkään saa toinen siitä ottaa. Mutta jos auto on leikkimättömänä toisessa päässä hiekkalaatikkoa ja lapsi ite leikkii lapiolla ja ämpärillä niin kyllä sillä autolla saa silloin joku toinen leikkiä.

Jos ei halua lelujaan jakaa niin sitten pitää laittaa se auto reppuun tai vaikka muovipussiin kun leikkii lapiolla.

Näin mun mielestä.
kyllä toisen omaisuus on toisen omaisuutta vaikka se olis ulkonakin, ethän sä toisten pyöriäkään ota tosta vaan kun ne siellä nyt sattui olemaan

 
vieras
Juu minulle tuli myös mieleen, että pitäisiköö sinun opettaa lapsellesi, ettei kaikkiin tavaroihin saa koskea? Tai sitten sovitte muiden äitien ja lasten kanssa pelisäännöt hiekkalaatikolla.
 
näin meillä
Meillä myös tuo leikkipaikka on taloyhtiön ja sinne on jäänyt muiden lasten leluja mutta niillä saa leikkiä ilman että kysellään.Siellä ne kaikki talon lapset leikkii leluilla ilman että kysellään mikä on kenenkin. Myös meidän leluja saa lainata ilman että tarvii kysellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä myös tuo leikkipaikka on taloyhtiön ja sinne on jäänyt muiden lasten leluja mutta niillä saa leikkiä ilman että kysellään.Siellä ne kaikki talon lapset leikkii leluilla ilman että kysellään mikä on kenenkin. Myös meidän leluja saa lainata ilman että tarvii kysellä.
Tän voi kääntää myös siten, että saako teidän talon pihalle tulla leikkimään vain jos suostuu jakamaan lelunsa muiden kanssa?

Totuushan on, että hyvin usein niitä jaetaan. Niin jakaisin usein itsekin, mutta en aina. Mutta mikään vaatimus se ei saa olla. Saako muut mammat jakaa sun tavaroita, kun istut penkillä katselemassa leikkejä :)
 
No, meidän puistossa on puiston omat, merkityt lelut jotka on kaikkien käytössä. Muista leluista on tapana kysyä kenen ne on ja saako lainata. Yleensä kyllä saa, olivat sitten kenen hyvänsä.

Itse en kovin kummoista leluvuorta viitsi edes tuonne viedä kun sen takaisin metsästeleminen on sitten oma hommansa. Yleensä vain ne muutama lelu joilla lapsi saa sitten leikkiä ja jotka on leikken jälkeen helppo nakata rattaiden alle.

ja meillä tosissaan noita puiston leluja on kuitenkin sen verran ettei kenenkään juuri tarvi tyhjin käsin jäädä vaikkei omia leluja olisikaan mukana.
 
Siili
Mun vajaa 2-v. poika on tottunut tarhassa leikkimään kaikilla pihalla olevilla leluilla, joten minusta olisi aivan liian stressaavaa käydä puistossa vain hokemassa että ei saa koskea,se on pojan auto. Meidän puistossa onneksi käy vaan sellaisia äitejä, jotka eivät yhden lapion päältä itke. Pitää kai elämään keksiä muutakin sisältöä kuin lelujen laskeminen.
 
v
Minä nyt opetan ihan yleisyhteiseloa siinä hiekkalaatikolla: ei ole suuri vaiva kysyä, saako jotain lelua lainata. Sehän on ihan normaalia hyvää käytöstä. Jos on lapsen vakiokaveri, sopivat leluasiat keskenään, jos tuntemattomampi, saatan ohjata lasta kysymään joko toiselta lapselta tai tämän vanhemmalta.
 

Yhteistyössä