Mitä mieltä tästä? leikkipuistoetiketti-asiaa..

  • Viestiketjun aloittaja puiston tyranniko?
  • Ensimmäinen viesti
Harmaana
Onneksi meidän pihalla kaikki voi leikkiä kaikkien leluilla.. Ja tähän on kakikki tottunut eikä kukaan ole huutanut että "se on mun, ei sillä saa leikkiä" En ymmärrä miksi lapsia tähän omaan napaan tuijottamiseen opetetaan..
 
OMG
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä myös tuo leikkipaikka on taloyhtiön ja sinne on jäänyt muiden lasten leluja mutta niillä saa leikkiä ilman että kysellään.Siellä ne kaikki talon lapset leikkii leluilla ilman että kysellään mikä on kenenkin. Myös meidän leluja saa lainata ilman että tarvii kysellä.
Tän voi kääntää myös siten, että saako teidän talon pihalle tulla leikkimään vain jos suostuu jakamaan lelunsa muiden kanssa?

Totuushan on, että hyvin usein niitä jaetaan. Niin jakaisin usein itsekin, mutta en aina. Mutta mikään vaatimus se ei saa olla. Saako muut mammat jakaa sun tavaroita, kun istut penkillä katselemassa leikkejä :)

nimenomaan, lainaas kännykkää :D
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana:
Onneksi meidän pihalla kaikki voi leikkiä kaikkien leluilla.. Ja tähän on kakikki tottunut eikä kukaan ole huutanut että "se on mun, ei sillä saa leikkiä" En ymmärrä miksi lapsia tähän omaan napaan tuijottamiseen opetetaan..

ei ole kyse ettei lapsi opeteta jakamaan vaan PYYTÄMÄÄN LUPA ja KUNNIOTTAMAAN toisen omaisuutta
 
vieras
5 vuoden puistokokemuksella meillä on tapana kysyä lupa saada leikkiä toisten leluilla. Harvoinpa kukaan sitä on kieltänyt, yleensä äidit sanovat ihan suoraan, että muutkin saavat lainata leluja, jos ovat vapaana. Ilman kysymistä en anna lasteni ottaa toisten leluja.
 
nii
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä myös tuo leikkipaikka on taloyhtiön ja sinne on jäänyt muiden lasten leluja mutta niillä saa leikkiä ilman että kysellään.Siellä ne kaikki talon lapset leikkii leluilla ilman että kysellään mikä on kenenkin. Myös meidän leluja saa lainata ilman että tarvii kysellä.
Tän voi kääntää myös siten, että saako teidän talon pihalle tulla leikkimään vain jos suostuu jakamaan lelunsa muiden kanssa?

Totuushan on, että hyvin usein niitä jaetaan. Niin jakaisin usein itsekin, mutta en aina. Mutta mikään vaatimus se ei saa olla. Saako muut mammat jakaa sun tavaroita, kun istut penkillä katselemassa leikkejä :)
Meillä on pieni taloyhtiö ja noi tavara mitä tossa hiekkiksella on ni osa on varmaan jo pois muuttaneidenkin tavaroita.Täällä on välillä naapuritalojenkin lapsia leikkimässä ja ihan yhtälailla leikkivät niillä leluilla kuin muutkin. Meillä on onneksi niin hyvä yhteishenki täällä etti tarvii kattoa mikä on kenenkin lelu ja saako sillä leikkiä vai ei.Meidän lasten leluilla saa leikkiä jos haluaa.Mulla ei oo mitään tarvetta rajoittaa niiden käyttöä.
 
Mutta hei, jos laajennetaan aihetta vähän vaikka noihin pyöriin, polkuautoihin tms joita aika monella lapsella on mukana kun puistoon tullaan. Saako Ville lainata Matin kolmipyöräistä sillä aikaa kun Matti istuu hiekkalaatikolla leikkimässä Villen tuomilla hiekkaleluilla?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä myös tuo leikkipaikka on taloyhtiön ja sinne on jäänyt muiden lasten leluja mutta niillä saa leikkiä ilman että kysellään.Siellä ne kaikki talon lapset leikkii leluilla ilman että kysellään mikä on kenenkin. Myös meidän leluja saa lainata ilman että tarvii kysellä.
Tän voi kääntää myös siten, että saako teidän talon pihalle tulla leikkimään vain jos suostuu jakamaan lelunsa muiden kanssa?

Totuushan on, että hyvin usein niitä jaetaan. Niin jakaisin usein itsekin, mutta en aina. Mutta mikään vaatimus se ei saa olla. Saako muut mammat jakaa sun tavaroita, kun istut penkillä katselemassa leikkejä :)
Meillä on pieni taloyhtiö ja noi tavara mitä tossa hiekkiksella on ni osa on varmaan jo pois muuttaneidenkin tavaroita.Täällä on välillä naapuritalojenkin lapsia leikkimässä ja ihan yhtälailla leikkivät niillä leluilla kuin muutkin. Meillä on onneksi niin hyvä yhteishenki täällä etti tarvii kattoa mikä on kenenkin lelu ja saako sillä leikkiä vai ei.Meidän lasten leluilla saa leikkiä jos haluaa.Mulla ei oo mitään tarvetta rajoittaa niiden käyttöä.
No tuohan on hieman eri tapaus: teillä on lelut jo oletusarvoisesti yhteisiä. On eri asia, jos mennään puistoon ja tuodaan omia leluja ja viedään ne sitten lähtiessä kotiin.
 
Meillä on opetettu lapsille niin, että muiden leluihin ei ilman lupaa kosketa. Jos lupaa ei tipu, niin niihin leluihin ei sitten tosiaan kajota.

Toisaalta jos otamme omia leluja ulos niin kyllä niillä saa ihan kaikki lapset leikkiä.
 
OMG
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mutta hei, jos laajennetaan aihetta vähän vaikka noihin pöyriin, polkuautoihin tms joita aika monella lapsella on mukana kun puistoon tullaan. Saako Ville lainata Matin kolmipyöräistä sillä aikaa kun Matti istuu hiekkalaatikolla leikkimässä Villen tuomilla hiekkaleluilla?
palstan mukaan kaikki mihin ei itse silloin koske on toistenkin käytettävissä, eli vastaisin tähän kysymykseen, KYLLÄ

omasta mielestä ei tietenkään ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Siili:
Mun vajaa 2-v. poika on tottunut tarhassa leikkimään kaikilla pihalla olevilla leluilla, joten minusta olisi aivan liian stressaavaa käydä puistossa vain hokemassa että ei saa koskea,se on pojan auto. Meidän puistossa onneksi käy vaan sellaisia äitejä, jotka eivät yhden lapion päältä itke. Pitää kai elämään keksiä muutakin sisältöä kuin lelujen laskeminen.
Mun lapseni on ollut alle vuosikkaasta asti julkisessa päivähoidossa ja se osaa ihan hyvin leikkiä omilla leluilla, eikä ottaa muiden. Ei ole mitään vaikeuksia erotella, mikä on oma ja mikä on mahdollisesti jonkun muu, johon ei saa koskea. Hoitopaikka on eri asia, kun vapaa-aika.
 
vieras
No meidän lasten lelut on meidän lasten leluja. En tykkää että niitä otetaan ILMAN LUPAA, luvan kanssa ok. Ei meidänkään muksut toisten tavaroita ota. Kerran vanhempi tyttö tuli itku kurkussa kotiin (lelut puistoon jättäen) kun jotkut vieraat lapset olivat ottaneet hänen lelut ja eivätkä antaneet takaisin vaikka toisen piti lähteä syömään kotiinsa. ja heidän äitinsä seisoo vieressä. Lähdin sitten muksun mukaan hakee tavarat.
 
niin ja sitten tuli mieleen että meillä tuo leikkipuisto on aika iso ja usein lapset vievät noita leluja kauaskin alkuperäiseltä hiekkalaatikolta. Kotiinlähtiessä on sitten kiva juoksennella ympäri leikkipuistoa etsimässä leluja ja törkeästi keskeyttää toisten lasten leikit viemällä näiltä lelut pois. :/

Siksi siis olen sillä kannalla että nuo itsetuodut lelut ovat jokaisen omaa omaisuutta, sitä kysytään lainaksi ja sillä leikkiessä tiedetään että se on Maijan ja Maija ottaa sen mukaan kotiin lähtiessään. Eikä sitä saa viedä hiekkalaatikolta pois jos Maija tai Maijan äiti näin sanoo.

Jos nuo lelut ovat yhteistä omaisuutta lasten on vaikea käsittää tätä ja voivat kokea vääryyttäkin kun Maijan äiti ilkeänä tulee ja vie sen kivan auton kesken leikkien.
 
äiskä
Pitää kysyä lupa lelujen lainaan! Niin minä olen omia lapsia kasvattanut. Puistossa kysytään lupa leluilla leikkimiseen,jos se on ok,niin saa leikkiä. Jos lupaa ei tule,niin sitten mun lasteni on siihen tyytyminen.

Ja omat lelut mukaan kanssa,sitten voivat leikissä vaihdella leluja. Toisen lelut kun aina näyttävät houkuttelevammalta.Leluihin vaan nimet, niin ei sekoitu!
 
Hohhoh
Tämän takia en käy julkisissa puistoissa.. Siellä ne lapset istuu jokainen omien lelujensa päällä, leikkien yksin. Kaikki kiva aika menee lelujen vahtimiseen eikä pystytä leikkimään lasten tavoin. Vilpittömästi..
 
pippi
Munkin mielestä kysyä pitää ihan kohteliaisuudestakin, mutta jos toisella lapsella tosiaan on paljon leluja ripoteltuna ympäri koko hiekkalaatikkoa, niin on todella törkeää sanoa, ettei niihin saa koskea. Eli sehän valtaa koko hiekkalaatikon - tätäkin sattuu! Kyllä mä tällöin sen äitinä sanoisin, että kun yhteisellä leikkipaikalla ollaan, niin yhteisesti leikitään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja puiston tyranniko?:
Olen sitten itse ystävällisesti sanonut tytölle että jos ei halua antaa muiden leikkiä omilla leluillaan, ne on vietävä omaan pihaan tai pidettävä jossain pussissa, muutoin toisetkin saavat niillä leikkiä.

Oikein vai väärin?
Väärin. Ilman lupaa ei leikitä toisten leluilla, vaikka ne olisivat yleisillä paikoilla. Sama koskee muitakin tavaroita ja aikuisia.
 
Eka kysytään lupa, sitte leikitään
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoh:
Tämän takia en käy julkisissa puistoissa.. Siellä ne lapset istuu jokainen omien lelujensa päällä, leikkien yksin. Kaikki kiva aika menee lelujen vahtimiseen eikä pystytä leikkimään lasten tavoin. Vilpittömästi..
No ei se nyt ihan noinkaan oo. Ehkä siun pitäis käydä niissä puistoissa kattomassa miten se on.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pippi:
Munkin mielestä kysyä pitää ihan kohteliaisuudestakin, mutta jos toisella lapsella tosiaan on paljon leluja ripoteltuna ympäri koko hiekkalaatikkoa, niin on todella törkeää sanoa, ettei niihin saa koskea. Eli sehän valtaa koko hiekkalaatikon - tätäkin sattuu! Kyllä mä tällöin sen äitinä sanoisin, että kun yhteisellä leikkipaikalla ollaan, niin yhteisesti leikitään.
Toisten leluja saa siirtää, jos ne ovat edessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoh:
Tämän takia en käy julkisissa puistoissa.. Siellä ne lapset istuu jokainen omien lelujensa päällä, leikkien yksin. Kaikki kiva aika menee lelujen vahtimiseen eikä pystytä leikkimään lasten tavoin. Vilpittömästi..
Kumma juttu, että ei meillä vaan. Tosin täällä päin puistossa on korkeintaan pari mukulaa leikkimässä. Kukaan ei ryöstä toisen leluja ja kaikilla näyttää olevan kivaa. Tosin meillä on kivemmat leikit omassa kotipihassa (äidin mielestä), joten en minä leikkikenttiä diggaa erityisesti. Leikkikentällä oma aika käy pitkäksi, kun ei voi kukkapenkkiä kuopsuttaa...

Se on se periaate, mitä kaikkien täytyy noudattaa, silloin on kaikilla mukavaa. Ehkä pitäisi olla erikseen kahden tyylisiä paikkoja, jossa käyvät oman vakaumuksen mukaan "minun on sinun" tai "kysy ensin".
 
hohhoh
Alkuperäinen kirjoittaja Eka kysytään lupa:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoh:
Tämän takia en käy julkisissa puistoissa.. Siellä ne lapset istuu jokainen omien lelujensa päällä, leikkien yksin. Kaikki kiva aika menee lelujen vahtimiseen eikä pystytä leikkimään lasten tavoin. Vilpittömästi..
No ei se nyt ihan noinkaan oo. Ehkä siun pitäis käydä niissä puistoissa kattomassa miten se on.
Mulla on kolme lasta, on tullut käytyä ja tiedän kyllä mitä siellä tapahtuu.
 
Eka kysytään lupa, sitte leikitään
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Eka kysytään lupa:
Alkuperäinen kirjoittaja Hohhoh:
Tämän takia en käy julkisissa puistoissa.. Siellä ne lapset istuu jokainen omien lelujensa päällä, leikkien yksin. Kaikki kiva aika menee lelujen vahtimiseen eikä pystytä leikkimään lasten tavoin. Vilpittömästi..
No ei se nyt ihan noinkaan oo. Ehkä siun pitäis käydä niissä puistoissa kattomassa miten se on.
Mulla on kolme lasta, on tullut käytyä ja tiedän kyllä mitä siellä tapahtuu.
Ok, no hyvä sitte. Onneks myö asutaan sitte eri paikkakunnalla tai ainakin käydään eri puistoissa.

 

Yhteistyössä