mitä mieltä perheestä jossa 21 lasta?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tulee mieleen, että miksi tehdä lapsia niin paljon, ettei kaikille ole mahdollista antaa aikaa ja huomiota kunnolla. Ja mieleen tulee myös, että isommat varmaan hoitavat pieniä.
No minäkin olen ihan varma että noin suuressa perheessä lastenhoito on osittain ulkoistettu vanhimmille sisaruksille. Ja että kaikkia lapsia ei pysty huomioimaan yksilöllisesti.

Mäkin olin täyspäiväinen lastenhoitaja siitä asti kun olin 6v. Eikä mulla ole kuin :)whistle: ) 10 sisarusta.
 
vieras
No mä tunnen aika paljon lestadiolaisia, ja perhekoot vaihtelevia.. Enimillään 19, joillakin 14 ja joillakin "vaan" 6, mutta kyllähän se tahtoo vähän niin mennä, että isommat hoitaa jo hyvin paljon pienempiä ja tekee paljon kotitöitä.. Ihan ruoantekovuorot, siivousvuorot yms. on näissä mun tuntemissa perheissä jaettu niin, että jokainen vähänkin vanhempi osallistuu jollain tavalla siihen arjen pyörittämiseen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja satsa:
lapsimäärä jokaisen oma asia ja oppiipahan lapset ainakin jakamisen ja odotuksen taidon ja kotitöitä jota ei nykyään monessakaan perhees opeteta lapsille.
Joopa joo. Riippuu kuinka paljon ne lapset joutuu osallistumaan. Mä totta tosiaan opin jakamaan ja odottamaan, mutta rajansa se on silläkin...

Oon aika kovasti suurperheitä vastaan oman kokemukseni perusteella. Silti uskon, että on suurperheitä, joissa homma toimii reilusti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja No :
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tulee mieleen, että miksi tehdä lapsia niin paljon, ettei kaikille ole mahdollista antaa aikaa ja huomiota kunnolla. Ja mieleen tulee myös, että isommat varmaan hoitavat pieniä.
No vaikeaa se tuntuu sullaki olevan vaan yhden kanssa!
Eh, selvä. Missäs mun kolme muuta lasta on? :xmas:
 
ai ni
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja No :
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tulee mieleen, että miksi tehdä lapsia niin paljon, ettei kaikille ole mahdollista antaa aikaa ja huomiota kunnolla. Ja mieleen tulee myös, että isommat varmaan hoitavat pieniä.
No vaikeaa se tuntuu sullaki olevan vaan yhden kanssa!
Eh, selvä. Missäs mun kolme muuta lasta on? :xmas:
Oishan sulla enemmänki...
 
plaa
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Alkuperäinen kirjoittaja satsa:
lapsimäärä jokaisen oma asia ja oppiipahan lapset ainakin jakamisen ja odotuksen taidon ja kotitöitä jota ei nykyään monessakaan perhees opeteta lapsille.
Joopa joo. Riippuu kuinka paljon ne lapset joutuu osallistumaan. Mä totta tosiaan opin jakamaan ja odottamaan, mutta rajansa se on silläkin...

Oon aika kovasti suurperheitä vastaan oman kokemukseni perusteella. Silti uskon, että on suurperheitä, joissa homma toimii reilusti.
Sepä se, että olet mustavalkonen. etkä ymmärrä että on onnellisia perheitäki! Aivan sama jamkuttaa että yksilapsisen perheen lapsi on todella onneton, kun ei ole sisarusta
 
Alkuperäinen kirjoittaja ai ni:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja No :
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tulee mieleen, että miksi tehdä lapsia niin paljon, ettei kaikille ole mahdollista antaa aikaa ja huomiota kunnolla. Ja mieleen tulee myös, että isommat varmaan hoitavat pieniä.
No vaikeaa se tuntuu sullaki olevan vaan yhden kanssa!
Eh, selvä. Missäs mun kolme muuta lasta on? :xmas:
Oishan sulla enemmänki...
Niin, jos olisin halunnut, mitäs sitten? :p
 
plaa
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja ai ni:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja No :
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tulee mieleen, että miksi tehdä lapsia niin paljon, ettei kaikille ole mahdollista antaa aikaa ja huomiota kunnolla. Ja mieleen tulee myös, että isommat varmaan hoitavat pieniä.
No vaikeaa se tuntuu sullaki olevan vaan yhden kanssa!
Eh, selvä. Missäs mun kolme muuta lasta on? :xmas:
Oishan sulla enemmänki...
Niin, jos olisin halunnut, mitäs sitten? :p
Saitko muuten laitettua eropaperit?
 
inkkukinkku
enpä tunne olevani oikea hlö arvostelemaan kenenkään muun elämää, onpa siellä ne 2 tai 21.
Jokainen lapsiluvusta huolimatta tekee varmasti parhaansa vanhenpana ja pyrkii toimimaan oikein kasvatusasioissa. Aina kaikissa on arvostelemisen varaa,jos niin haluaa.On se perhe suurperhe, ydinperhe, uusperhe, yh-....ym..
 
Liikaa
Ja turha on tän suurperheellise taas kommentoida etten pärjää ainoan lapseni kanssa kun ei tiedä montako mulla on. Sen verran että tulee hoidettua ja huomioitua kunnolla. Miten ihmeessä roikut täällä netissä jos on noi lapsoset kotona? Luulis olevan muuta tekemistä.
 
plaa
Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Tulee mieleen, että miksi tehdä lapsia niin paljon, ettei kaikille ole mahdollista antaa aikaa ja huomiota kunnolla. Ja mieleen tulee myös, että isommat varmaan hoitavat pieniä.
No minäkin olen ihan varma että noin suuressa perheessä lastenhoito on osittain ulkoistettu vanhimmille sisaruksille. Ja että kaikkia lapsia ei pysty huomioimaan yksilöllisesti.

Mäkin olin täyspäiväinen lastenhoitaja siitä asti kun olin 6v. Eikä mulla ole kuin :)whistle: ) 10 sisarusta.
Eli kun sä et pysty huomioimaan, ei kukaan muukaan
 
vieras
Hei ottakaa nyt huomioon se, että jos perheessä on tuo 21 tai 19 tai 17 lasta, niin nuorimpien syntyessä vanhimmat ovat jo aikuisia, eli eivät ne kaikki kuitenkaan yhtäaikaa siellä kotona hoidettavana ole... Tuollaseen perheeseen kun se 21. syntyy niin vanhimmat lapset on varmaan melkeen jo kolmekymppisiä.
 
Enpä ajattelisi paljon mitään perheestä jossa on 21 lasta. Varmaan sen, että tuskin ne kaikki ihan lapsia enää on, osa varmaan lentänyt jo pesästä poiskin. Ja ehkä että taustalla on varmaan joku uskonnollinen vakaumus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei ottakaa nyt huomioon se, että jos perheessä on tuo 21 tai 19 tai 17 lasta, niin nuorimpien syntyessä vanhimmat ovat jo aikuisia, eli eivät ne kaikki kuitenkaan yhtäaikaa siellä kotona hoidettavana ole... Tuollaseen perheeseen kun se 21. syntyy niin vanhimmat lapset on varmaan melkeen jo kolmekymppisiä.
Juu ei ne kaikki luultavasti mitään taaperoita ole. :D Sitä ei moni ajattele. :whistle:
 

Yhteistyössä